Snahy o zefektivnění provozu současných spalovacích motorů probíhají na mnoha frontách. Je možné, že dnes velmi rozšířený hybridní systém bude alespoň částečně nahrazen setrvačníky.
Setrvačníkový systém je v současné době vyvíjen pro použití ve Formuli 1, kde mu říkají KERS. To, že by se mohl dostat do sériové produkce, naznačují například koncept Ferrari a závodní verze Porsche 911. Volvo ale používá jiný systém než Porsche. U toho funguje setrvačník jako jistý druh baterie, je roztáčen elektromotorem, který zároveň funguje i jako generátor.
Volvo vsadilo na mechanický přenos síly. Setrvačník je umístěn u zadní nápravy, ke které se připojuje s pomocí variátoru.
Setrvačníkové kolo je vyrobeno z karbonu na ocelové kostře a je poměrně lehké, váží 6 kilo. Roztáčí se ale až na 60 tisíc otáček za minutu, díky čemuž je možné v něm skrýt opravdu dostatek energie. Pro snížení tření je setrvačník umístěn ve vakuu.
Je patrné, že využití skryté síly bude jen velmi krátkodobé, ale výkon podává velmi slušný, dosahuje až 80 koní. Volvo si od systému slibuje snížení spotřeby o pětinu při navýšení špičkového výkonu.
Testovací prototypy budou hotovy ještě letos, do sériové výroby zamíří v relativně blízké době. Vývoj je totiž znatelně jednodušší než v případě hybridních systému.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.