Ačkoliv je tato zpráva čerstvá jako okoralý chléb, informace o BMW, které umí měnit barvu karosérie na mě skočila až nyní. Jak to mnichovští dokázali a je to vůbec k něčemu dobré?
Na veletrhu Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas odhalila automobilka BMW první auto na světě, které „mění barvy“. Tím autem je koncept luxusního SUV s názvem BMW iX Flow. Pro změnu barvy karoserie využívá technologii převzatou z elektronických čteček. Takzvaný elektronický inkoust umí měnit barvu karosérie od bílé po tmavě šedou.
Výzkumná inženýrka BMW Stella Clarke řekla:
"Toto je skutečně energeticky účinná změna barvy pomocí technologie E Ink. Tak jsme vzali tento materiál (je to takový tlustý papír) a naším úkolem bylo dostat to na 3D objekt, jako jsou naše auta."
Když je materiál stimulován elektrickými signály, přináší na povrch různé pigmenty, což způsobuje, že vůz získá jiný odstín nebo design, jako jsou například závodní pruhy. Technologie E lnk je momentálně ovládaná přes aplikaci v mobilním telefonu, ale v budoucnu by se změny měly ovládat také tlačítkem na palubní desce vozu nebo možná dokonce gesty rukou, řekla Clarke. Podle BMW není potřeba žádná energie k udržení barvy, kterou řidič zvolí.
Má to nějaké reálné využití?
"Můj oblíbený případ použití je použití barev k ovlivnění odrazů slunečního světla. Za horkého slunečného dne, jako je dnes, můžete přepnout bílou barvu, aby odrážela sluneční světlo. V chladném dni byste ji mohli přepnout na černou, aby absorbovala teplo." Zmínila se paní inženýrka Stella Clarke.
Ačkoliv vozidlo vystavené na CES mohlo střídat pouze šedou a bílou, technologie bude podle BMW rozšířena tak, aby pokryla spektrum barev.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.