Ačkoliv je tato zpráva čerstvá jako okoralý chléb, informace o BMW, které umí měnit barvu karosérie na mě skočila až nyní. Jak to mnichovští dokázali a je to vůbec k něčemu dobré?
Na veletrhu Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas odhalila automobilka BMW první auto na světě, které „mění barvy“. Tím autem je koncept luxusního SUV s názvem BMW iX Flow. Pro změnu barvy karoserie využívá technologii převzatou z elektronických čteček. Takzvaný elektronický inkoust umí měnit barvu karosérie od bílé po tmavě šedou.
Výzkumná inženýrka BMW Stella Clarke řekla:
"Toto je skutečně energeticky účinná změna barvy pomocí technologie E Ink. Tak jsme vzali tento materiál (je to takový tlustý papír) a naším úkolem bylo dostat to na 3D objekt, jako jsou naše auta."
Když je materiál stimulován elektrickými signály, přináší na povrch různé pigmenty, což způsobuje, že vůz získá jiný odstín nebo design, jako jsou například závodní pruhy. Technologie E lnk je momentálně ovládaná přes aplikaci v mobilním telefonu, ale v budoucnu by se změny měly ovládat také tlačítkem na palubní desce vozu nebo možná dokonce gesty rukou, řekla Clarke. Podle BMW není potřeba žádná energie k udržení barvy, kterou řidič zvolí.
Má to nějaké reálné využití?
"Můj oblíbený případ použití je použití barev k ovlivnění odrazů slunečního světla. Za horkého slunečného dne, jako je dnes, můžete přepnout bílou barvu, aby odrážela sluneční světlo. V chladném dni byste ji mohli přepnout na černou, aby absorbovala teplo." Zmínila se paní inženýrka Stella Clarke.
Ačkoliv vozidlo vystavené na CES mohlo střídat pouze šedou a bílou, technologie bude podle BMW rozšířena tak, aby pokryla spektrum barev.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?