Kia Motors dnes oznámila, že v roce 2013 měla celosvětová výroba vozů této značky dosud nejnižší dopady na životní prostředí a vykazovala parametry trvalé udržitelnosti lepší než kdykoli v dosavadní historii – a to i přes rostoucí globální prodeje a objemy výroby.
Prodeje vozů Kia vloni vykázaly meziroční růst 1,4 % na výsledných 2 746 643 automobilů, nicméně díky stabilnímu zaměření na vyšší trvalou udržitelnost ve všech výrobních závodech této automobilky se podařilo ekologické dopady snížit.
Kia dokázala omezit emise oxidu uhličitého, spotřebu vody i produkci odpadu, a to ve všech třech hlavních výrobních závodech této značky v Koreji (Hwasung, Sohari a Gwangju) – díky trvalému zaměření na recyklaci, zaměstnanecké iniciativy, vyšší investice, snižování objemu odpadu na výrobní jednotku a technologie pro využití odpadního tepla. V uvedené trojici závodů se v roce 2013 dohromady vyrobilo 1,31 mil. vozů – tj. asi 46 % celosvětové výroby Kia Motors – a 1,26 mil. motorů.
Pokles produkovaných emisí CO2 na výrobní jednotku o 4,7 %
V roce 2013 se výroba v korejských závodech zvýšila o 12 947 vozů, nicméně objem produkovaných emisí CO2 na jeden vyrobený automobil poklesl o 4,7 % (tj. 29,4 kg na jeden automobil) a absolutní pokles pak činil 30 507 tun (na 788 000 tun). Celkové snížení emisí CO2 v roce 2013 odpovídá roční absorpci uhlíkových emisí lesem čítajícím cca 30,44 milionu borovic.
Rovněž se podařilo snížit celkovou spotřebu energií, a to o 3,7 % (618 TJ) na 15 930 TJ, což znamená pokles o 596 MJ na každý vyrobený automobil. Uvedeného poklesu s cílem snížit produkované emise bylo dosaženo opatřeními k minimalizaci zbytečného chodu výrobních zařízení a strojů ve všech výrobních závodech.
Kia rovněž oznámila svůj záměr získat certifikaci ISO 50001 ve všech svých globálních výrobních závodech. Standard ISO 50001 z roku 2011 je mezinárodní normou pro podnikové plánování a implementaci opatření na úsporu energií. Závod automobilky Kia v korejském Gwangju získal certifikaci ISO 50001 již v roce 2012; následovat mají závody v Sohari a Hwasung – stejně tak jako výrobní závody v zahraničí – což se odrazí v ještě lepších výsledcích snižování spotřeby energií.
Pokles spotřeby vody
Snižování spotřeby vody je pro Kia Motors důležitou prioritou, neboť Korea patří k zemím s potenciálním nedostatkem vodních zásob; dešťové srážky přepočtené na obyvatele činí v této zemi pouhých 10 % celosvětového průměru.
Kia Motors v roce 2013 dokázala ve svých závodech Hwasung, Sohari a Gwangju meziročně snížit celkovou spotřebu vody o 305 000 m3 na objem 6,17 mil. m3– tj. pokles spotřeby vody na výrobní jednotku činí 6 % meziročně a od roku 2003 tento pokles představuje plných 30 %.
K uvedenému snížení spotřeby napomohly soustavné investice do výrobních závodů a jejich modernizace, vč. projektů ke zlepšení přepadu vody u chladicích věží a zlepšení parametrů recyklace vody z kondenzované páry produkované při výrobě.
Současně jsou zaměstnanci všech závodů vedeni k tomu, aby praktikovali návyky úsporného zacházení s vodou, ať již na pracovišti nebo v domácnostech. Recyklace na vzestupu – množství odpadu produkovaného při výrobě pokleslo za posledních 10 let o 26,9 %. V roce 2013 poklesl objem produkovaného odpadu v meziročním srovnání o 3,6 %, což znamená snížení hmotnosti odpadu oproti roku 2012 o plných 8 399 tun. Ve vyjádření na každý automobil Kia vyrobený v Koreji to pak znamená meziroční pokles o 8 kg, neboli 4,6 %.
Zároveň to znamená, že za posledních 10 let pokleslo množství odpadu vyprodukovaného při výrobě každého vozu o plných 26,9 %. Z celkových 221 937 tun odpadu vyprodukovaného v roce 2013 bylo 93,3 % recyklováno (včetně 10 381 tun oceli, což představuje 5% meziroční nárůst míry recyklace oceli, odpovídající 494 tunám). Uvedená čísla jsou výsledkem nových systémů optimalizovaného nakládání s odpady, zaměřených na hledání dalších možností recyklace odpadních materiálů. Jako úspěšné se ukázaly i neustálé snahy o snižování produkce jakéhokoli odpadu v rámci všech výrobních závodů.
Odpadní materiály, které nelze znovu využít či recyklovat, se deponují na skládky nebo spalují; skládkovaný odpad představuje pouhé 1 % celkové produkce odpadu z výrobních závodů. Ve výrobním závodu Kia Motors Sohari, kde roční výrobní kapacita dosahuje 340 000 vozů, se od roku 2008 nevyprodukoval vůbec žádný odpad deponovaný na skládky.
Kia Motors se zasazuje hledat účinné inovace a zlepšení výrobních procesů s cílem dále snižovat dopady svých činností na životní prostředí. Uvedená ekologická úsilí společně s komerčním nasazením alternativních technologií pohonu a využíváním recyklovatelných a ekologicky šetrných materiálů ve vyráběných vozech pak ocenila i přední světová poradenská společnost Interbrand zaměřující se na hodnocení značek, která automobilku Kia zařadila v ekologickém hodnocení značek pro rok 2013 (Best Global Green Brands) na 37. místo mezi všemi značkami světa.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.