Když jsme si povídali s Vladimírem Příborským jun. před rokem, tak společně se svým otcem Vladimírem starším za sebou měli co se týče „velkých rally“ pouze premiérovou účast v Rallysprint sérii v Pačejově. Ta pro ně znamenala druhé místo ve třídě 14. Rok se s rokem sešel a Příborští slaví opět druhé místo ve třídě 14, tentokrát ovšem za celou sezonu. K tomu navíc i ve skupině 14-18.
Vláďo, máte doma čerstvě poháry ze slavnostního vyhlášení vítězů rally v Autoklubu ČR. Vaše cesta k nim však nebyla úplně jednoduchá. S jakými záměry vstupoval VPmotorsport do loňské sezony?
„V loňské sezóně pro nás bylo prioritou odjet další podniky Rallysprint série pro vyjetí možnosti účasti ve velkém mistráku v sezóně 2020. Všechny sprinty pro nás byly nové, pouze Pačejov jsme jeli podruhé.“
Vaše pouť Rallysprint sérií začala na úvodním Rallysprintu Kopná….
„Na Kopné to bylo hodně náročné – hodně se tam toho totiž pokazilo. Vypadl nám vypouštěcí šroub z převodovky a došlo ke ztrátě oleje. Už jsme měli v ruce jízdní výkaz s tím, že ho odevzdáme, ale naštěstí se nakonec podařilo sehnat náhradní „vypoušťák“ a mohli jsme s penalizací pokračovat. Další runda RZ byla ve znamení ucpávajícího se karburátoru a tím pádem už jsme poslední sekci jen nějak projeli a dojeli si pro třetí místo ve třídě 14... Navíc při Kopné jsem udělal tolik jezdeckých chyb, jako jsem snad neudělal za celou svoji závodní kariéru. Hned ve druhé zatáčce soutěže jsme jezdili po obrubníku, u křížku na Rakové jsme jezdili po mezi a vyvrcholilo to hodinami v levé čtyři...na jednu rychlostní zkoušku incidentů až až. Následovala další dvě přetočení, takže pouze dvě RZ z celé Kopné jsme projeli tak, jak jsme chtěli. Domů jsme ale odjížděli spokojeni, jelikož jsme auto dovezli v celku a dojeli do cíle. Kopná pro nás byla opravdu těžká, ale tratě jsou opravdu moc pěkné – je to zkrátka malá Barumka.“
Pak už přišla na řadu Rally Vyškov. Jak se rodilo Vaše první rallyové vítězství?
„Tratě Vyškova připomínají profilem Pačejov, respektive cesty, kde jsem řidičsky vyrůstal (to je rozdíl od Kopné či Vsetína, kde jsou tratě svým profilem něco jiného, než na co jsem zvyklý). Počasí bylo nádherné a od začátku nám to šlo moc pěkně. Startovka v naší třídě slibovala zopakování souboje z Kopné s Pavlem Malaníkem a Pavlem Šivicem. Ani Vyškov se sice neobešel bez technických problémů (prošlápnutá pedálovka, upadlý držák stabilizátoru), ale nakonec z toho bylo naše premiérové vítězství ve třídě. Jak už jsem psal, od začátku nám to šlapalo. Možná to bylo i tím, že jsme se potkali večer před závodem v hospodě na hotelu s pačejovským dispečinkem a moderátory Vyškova :-)“
Následovala právě vaše domácí soutěž, Rally Pačejov. Tu už jste znali z loňska, tedy alespoň převážnou část tratí. Podařilo se vám tyto zkušenosti zúročit?
„Nakonec podařilo, nicméně před závodem jsem prodělal angínu a tudíž příprava na závod a i samotné seznamovací jízdy poznamenala tato nemoc. V závodní sobotu jsem byl připraven, ale unaven. Naštěstí se trochu ochladilo a nepanovalo takové vedro jako při najíždění. Na prvním „muničáku“ jsme zatlačili a až do krize v diváckém místě v malém „Monte Carlu“ na výjezdu z lesa jsme jeli pěkně na hraně, což se projevilo i na dobrém čase. RZ 2 byla pro nehodu zrušena (šlo o první zrušenou RZ v mé kariéře). Ale už tady se začala projevovat únava, která už pak trvala přes prostřední nejdelší sekci soutěže (4 RZ) až do posledního servisu. Tam jsem se trochu vzpamatoval a závěrečné dvě RZ jsme si zajeli konečně svižně, dle našich představ. A taky se nám podařilo zajet nejdelší a nejtěžší RZ Čečelovice pod deset minut a to jsme ještě dojeli auto před námi. Vyhráli jsme třídu 14 a celkově i s historiky jsme obsadili 36. místo absolutně. Jde o náš zatím největší úspěch, i když ten pocit nebyl úplně takový euforický, jako na předchozím ve Vyškově.“
Vaše podzimní plány narušilo zrušení Rally Jeseníky, na druhou stranu jste si nenechali ujít tradiční podzimní akci RKHA, která Vám přinesla další „podium“, i když ani tam to prý nebylo úplně bez problémů?
„Zrušení Jeseníků nás opravdu mrzelo, měl jsem dokonce „natrénováno“ přes onboardy z minulých ročníků. Podzimní akce RKHA je pro nás tradicí a navíc na letošní Rallye Stars Kramolín připravili pořadatelé novou pěknou RZ. Zatímco startovní pole bylo nabité, já byl „nějakej marnej“, dokonce i táta mi říkal, ať přidám (to se stalo poprvé v životě)... Jel jsem fakt špatně. Přes den se to trochu zlepšilo a na poslední RZ už jsme byli správně natěšeni, ale auto se rozhodlo jinak a v půlce RZ se nám začal zasekávat plyn. Musel jsem ho dokonce několikrát vypnout, abych nepřetočil motor. Ztratili jsme jednu pozici ve třídě a skončili třetí (je fakt že na poslední RZ odstoupil Marián Šín z druhého místa, jinak bychom spadli až na 4. místo).“
Letošní statistiku jinak 100%ního dojetí do cíle a na medailových pozicích Vám poněkud pokazila Rally Vsetín. Co se tam přihodilo?
„Po Kramolínu jsme se rozhodovali o Rallysprint sérii, zda odjet do Vsetína či nikoliv. Táta byl proti a i mechanici říkali raději přezimovat s čistým a nerozbitým autem, než se trmácet někam do Vsetína, kde počasí na konci října hrozilo už sněhem (v minulosti už se tak několikrát stalo) a riziko poškození vozu bylo vyšší, než obvykle. 14 dní to trvalo i mně, než jsem se definitivně rozhodl, přemluvil tátu, mechaniky a poslali jsme přihlášku. Startovka byla super, třídy 14 i 7 byly nabité. Počasí slibovalo babí léto - ráno mlha, odpoledne sluníčko, což značilo možné použití tvrdých pneu J. Tratě byly pěkné a pro nás samozřejmě kompletně nové, pouze Semetín byl z půlky nový pro všechny. Očekávali jsme, že naši soupeři, tedy místní Pavlové Šivic i Malaník, budou rychlí. A taky, že byli…Na první Hošťálkové jsme dostali od obou. Na novém Semetíně už jsme byli ve vteřině s Pavlem Malaníkem a dali Pavlovi Šivicovi, tudíž pěkné. V servisu jsme provedli pouze kontrolu a optimisticky vyrazili na Jabloňovou. V tu jsem věřil, že charakter zkoušky by nám měl svědčit a mohlo by se nám zde dařit. Ale osud tomu nechtěl. Těsně před výjezdem na hlavní silnici nad Dušnou v úzkém mezi zahrádkami najednou bylo něco „špatně“...Praskl nám spodní kulový čep v ramenu. Vylomilo se kolo, vytrhla poloosa atd. (takové ty běžné škody kdy se vylomí kolo L). Auto jsme s pomocí diváků odstranili z cesty. Kluci ze servisu pro nás dojeli, vyměnili kulák, auto jsme natlačili na podval a vyrazili domů. Po cestě jsme počítali škody a ztrátu bodů. Díky zrušení Jeseníků se počítaly všechny závody, tudíž jsme měli jen tři dokončené a skončili jsme druzí jak ve třídě 14, tak i ve společné klasifikaci tříd - skupině 14-18.“
Odhaduji tedy správně, že i přes smolný závěr bude hodnocení Vaší sezony rozhodně pozitivní?
„Ano, jedním slovem SUPER, že jsme to s tátou dokázali. Samozřejmě bez pomoci mechaniků Petra a Honzy Freiových (Frei Racing Team), Tomáše Urbana a Honzy Jedličky bychom nemohli sezonu absolvovat. Děkujeme za podporu společnosti HANSA-FLEX spol. s.r.o. Velké „DĚKUJI“ patří naším rodinám, že nám náš sport tolerují.“
Na závěr nemůže chybět otázka, jak hodláte na Vaše stříbrné poháry z vyhlášení vítězů navázat v příští sezoně?
„V sezoně 2020 plánujeme účast na Šumavě, Pačejově, Příbrami a nové Plzni. Ale vše je otázka peněz. Jelikož i toto je jedna z možností jak se prezentovat, tak kdokoliv by měl zájem nás podpořit, jsme zde a jsme připraveni ke spolupráci. Do sezony 2020 přejeme hodně všem hodně štěstí a zdraví - to hlavně.“
Více o našem týmu se můžete dozvědět na našem týmovém facebookovém profilu: https://www.facebook.com/VPmotorsport1/ a na youtube kanálu VPmotorsport:
https://www.youtube.com/channel/UCEEjaCia79A6RG901u4r86g,
kde najdete nějaké onboardy z našeho závodění.“
Děkuji za rozhovor!
Aleš Holakovský
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.