Josefa Urbana zná jistě každý správný rallyový fanoušek. Společně se svým otcem Jaroslavem Urbanem závodí s vozem Škoda 130 LR. Jejich rozevlátá jízda nenechá v klidu nikoho u tratí rychlostních zkoušek. Kromě bavení diváku se však posádka stala již po druhé mistry třídy 17 v hodnocení Rallysprint série.
Většina fanoušků tě jistě zná, ale můžeš přesto se krátce představit?
„Jmenuji se Josef Urban a jsem z Kroměříže. Pracuji v rodinné firmě, která se zabývá ostrahou osob a majetku. Když nezávodím, většinu času trávím v práci nebo se věnuji rodině. Mezi moje koníčky patří všechno, co má motor (auta, motorky…).“
Jak ses dostal k rally?
„K rally jsme se dostali díky známému, který nás do toho tak trochu zatáhl. V roce 2011 v mých sedmnácti letech, kdy jsme poprvé jeli s tatíkem Rally Humpolec. To byl tehda jediný závod, kde jsem mohl jet i bez řidičského oprávnění. Mé první auto byla Škoda 1000Mb, toho času původně kopcové vozidlo přestavěné na rally. Můj taťka má totiž sbírku veteránů tohohle typu, momentálně auto již neexistuje. Bylo rozebráno na díly z důvodu stavby historického veterána.“
Jaký máš sen v rally?
„Mým snem je usednout za volant něčeho starého, schopného a silného. Například Audi, BMW M3 nebo Sierra Escort. Chtěl bych lidem dát ještě větší show než doposud a na druhou stranu více potrápit novější auta a dokázat tím, že ty staré jsou pořád schopné vítězit. Myslím, že snem snad každého závodníka je zajet si Barumku, což se nám letos povedlo. Jeli jsme celou soutěž, takže tento sen jsem si splnil. Můj největší vzor je Colin Mcrae a Sébastien Loeb.“
Závodil jsi jen se staršími vozy, neláká tě usednout třeba do vozu kategorie R2, popřípadě R5?
„Ano, doposud jsem závodil pouze se staršími auty a vyzkoušet nějaký novější vůz mne láká. Ale rozhodně neplánuji závodit s vozem kategorie R2. Závodnička s předním náhonem mne moc nebere a myslím, že bych ji asi ani neuměl řídit (smích).“
Několik roků jsi závodil v ČMPR, co tě vedlo k přestupu do rallysprintů a dvoudenních velkých podniků? A jak se ti v ČMPR vedlo?
„Do Rallysprint série a MČR jsme měli možnost postavit auto. Hlavním důvodem přestupu byla možnost poznat nové rychlostní zkoušky a posbírat nové zkušenosti. V ČMPR se nám vedlo poměrně dobře. Když nám vydržela technika, tak jsme byli schopní se i pěkně umístit.“
Tvůj rozevlátý styl jízdy je fanouškům dobře známý, snažíš se jezdit na čas nebo spíše bavit diváky? Není zatáčka, kde bychom tě neviděli jet dveřmi napřed…
„Můj styl „Judy“ býval dříve takový chtěný, dělal jsem schválně smyky pro lidi a časy jsem moc neřešil. Teď je to trochu jiné, jedeme poměrně rychle na tu naší "škůdku" a pak už je taková neklidná. Spousta smyků potom bývá z důvodu velké rychlosti, nebo že to přeženu a hodně pozdě brzdím. Mám chvíle, kdy fakt vidím hodně lidí u trati a nemůžu si pomoct (smích). Ale teď momentálně jedeme fakt na hraně, a to nás hodně baví. Výhoda našeho zadního náhonu je, že můžeme jet rychle na čas a stejně se nato bude dát dívat.“
Na sedadle spolujezdce sedává tvůj otec, jaké je to vozit vlastního tátu? Kecá ti moc do řízení? Posloucháš ho?
„Ano, na sedadle spolujezdce jezdívá můj otec Jaroslav Urban. Jaké to je? No, nyní už dobré, ale moc se neshodneme. Kecá mi do řízení pořád. A jestli ho poslouchám? Abych pravdu řekl, jak kdy (smích).“
Ty s otcem u vás nejste jediní, kdo závodí… kdo všechno se u vás závodům věnuje?
„Jezdí u nás ještě mamka, je to spolujezdkyně Tomáše Zemana – Kristýna Urbanová a taky se jim daří docela dobře. Momentálně zaučujeme naší novou jezdkyni, nejmladší z rodiny, Kristýnu Urbanovou. Závodí s naším bývalým vozem, takže se dá říci, že závodíme celá rodina.“
V roce 2018 jste získali titul ve třídě 17 a letos jste ho obhájili, co to pro vás znamená?
„Je to pro nás určitě příjemné zakončení sezóny a další bod, kterého jsme dosáhly. Jsme velmi nadšení, ale určitě nejsme ti, kteří by si řekli, že už jsme dosáhli všeho, tak se nato vykašleme. Nene, budeme se snažit i nadále prorazit co nejvíce soupeřů a potrápit i konkurenci z jiných tříd.“
Na svém kontě máš již hodně startů, který závod máš nejraději a který naopak moc nemusíš a proč?
„Asi nejvíce je u nás Barumka, Hustopeče, Kopná a Krumlov. To jsou takové náročné soutěže, které nás moc baví. Co nás moc nebere, tak je Šumava, tam jsme měli kdysi jednu komplikaci a od té doby nás to tam nějak netáhne.“
Jak hodnotíš letošní sezonu?
„Letošní sezóna pro nás byla jedna z těch lepších. Nejde vybrat lepší a horší závod, všechny závody jsou super a na všech jsme vždy zažili něco nového. I přesto, že některé soutěže jedeme už vícekrát, pořád je to jako poprvé. Máme radost jak z rychlostních zkoušek, tak i z fanoušků, kterých stále přibývá více a více. S letošní sezonou jsme tedy moc spokojení.“
Závodíš již osmým rokem, podělil by ses s námi o nějaký zážitek nebo příhodu spojenou s vaší posádkou?
„Za těch 8 roků jsme zažili spoustu zážitků. Ti, co znají mého spolujezdce vědí, že se sním opravdu nenudím. A co se týká veselých historek, máme jeden známý onboard, kdy mě taťka při přepisu itineráře slepil asi dvě možná tři strany a tím pádem jsme dojeli na start erzety a zjistili, že tu RZ nemáme napsanou. To si pamatuji nejvíc a jinak mi tak nějak stabilně vyhazuje věci z okna... Mám takový dojem, že prochází pubertou (smích).“
Co plánuješ ty na příští rok?
„Neplánujeme žádné velké změny. Auto zůstává stejné a spolujezdec taky. Kdybych vyměnil navigátora, přišel bych o auto (smích). Přemýšlíme o pár vybraných startech v zahraničí, ale to se teprve uvidí, kde bychom se vydali.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Fanoušci jsou skvělí a doufám, že jich bude stále jen přibývat. Určitě se budeme snažit je bavit víc a víc. Musím poděkovat taťkovi a celé rodině za podporu. Bez nich bychom do žádného závodu neodstartovali. Samozřejmě nesmím zapomenout na legendu Harryho, který se nám stará o vozový park a dělá vše pro to, abychom do závodu vždy vstoupili v plné kondici.“
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.