Ani čtyřikrát stříbrná příčka z šesti závodů v Opel Adam cupu v letošní sezóně nestačila Davidu Štefanovi k celkovému vítězství. Stejně jako v roce 2018 i letos dokončil cup na druhém místě. Říká se do třetice všeho dobrého, takže příští rok… Nejenom o tom je následující rozhovor.
V automobilových soutěžích se pohybuješ od roku 2009 a za tu dobu jsi vystřídal vozy značek Peugeot, Renault, Honda a Citroën. Nyní už čtvrtou sezónu usedáš do Opelu Adam. Je to konečně to TOP auto pro tebe?
„Je to až k nevíře, že v tomto nádherném sportu už brázdím rychlostní zkoušky desátou sezónu. A jak postupně probíhala má jezdecká kariéra, tak přicházely a odcházely různé závodní automobily. Za těch deset let jsem zkusil celkem dost aut. Tím nejlepším pro mne asi na dlouhou dobu zůstane Renault Clio R3. To byl opravdový závoďák se vším všudy. Ty se ovšem ptáš na adama. S opelem jsem začal jezdit v roce 2016 v německém ADAC Opel rally cupu, kde jsem strávil dvě sezóny. Poslední dva roky jsem startoval v české odnoži Adam cupu. Vyloženě jako TOP auto bych ale adama nenazval. Pokud se ovšem bere poměr ceny a výkonu, tak rozhodně vede. Musím říct, že zábava na tratích rychlostních zkoušek s tímto autem rozhodně je a časy mezi dvoukolkami taky nejsou špatné.“
Tebe nelákají čtyřkolky?
„Každého jezdce láká svezení v tom nejlepším voze a ani já nejsem výjimkou. Stojím však nohama na zemi. Čtyřkolka mě pochopitelně láká, ale závodění s ní moc reálně nevidím. Pokud se podívám na velká enka jakými jsou u nás subaru a mitsubishi, tak tyto vozy jsou u nás na konci sportovní životnosti. Éra, kdy bylo ve startovním poli okolo třiceti „produkčních vozů“, je bohužel pryč. Nabízí se vozy R5 nebo WRC, ale toto je skupina automobilů, která je pro mne zcela mimo, a jiná nabídka u nás není. Proto nejspíše sen zůstane v tomto případě pouze snem.“
Pojďme na letošní sezónu… Jaká podle tebe byla?
„Letošní sezóna byla rozhodně náročná. Kromě toho, že sám jezdím, tak se ještě náš tým stará o další dva vozy Opel Adam. S jedním jezdí Honza Pilař a během závodů zajišťujeme servis i Tomáši Arnoštovi. S každým odjezdem na závody máme tedy hodně práce. O to větší mám pak radost, když jsou „naše“ auta na bedně. K závodům ovšem patří i ty smutnější okamžiky. Mně se podařilo letos havarovat na Kopné a stejná erzeta se stala osudnou i pro Tomáše Arnošta. K tomu jsme každý z nás tří jednou odstoupili na prasklou poloosu. Přes to všechno mohu říci, že sezóna 2019 byla pěkná a já na ni budu vzpomínat jen v dobrém.“
Letos jsi našel v cupu přemožitele v Dominiku Stříteském. Jak těžké to je být vždy druhý?
„Je super, když se v dané třídě nebo kategorii najdou vyrovnaní jezdci, se kterými je radost se porovnávat. Každý závod vás pak hodně motivuje porazit toho před vámi. Letos byl pro nás tím motorem Dominik, kdy jsme vždy chtěli jeho skalp. Jsou to ale závody a rozhodují i ty nejmenší chybičky. Vyhraje ten, který jich udělá nejméně a zároveň pojede nejrychleji. Sportovně přiznám, že vyhrál ten nejlepší a na Dominika jsme neměli.“
Přesto s druhým místem v cupu jsi asi spokojený…
„Spokojený rozhodně jsem. Zase tak daleko jsme někde za Dominikem nebyli a všechny závody jsme si moc užili.“
Druhý letos, druhý vloni… Dvojka je ti souzena?
„Už to tak vypadá… Asi budu prostě vždy druhý… :-) Nejhorší na tom je, že mí kamarádi si ze mne dělají srandu, že to mám předplacené. Přitom já bych tak rád vyhrával… Jen ti první mi to kazí :-). Vloni mi to kazil Martin Vopatřil a letos Dominik Stříteský. Takže, že by se na mě příští rok konečně usmála paní štěstěna?“
Který závod byl pro tebe ten nejpovedenější?
„Všechny závody byly pro mne krásné, i když se třeba nedařilo. Pokud mám ale vypíchnout jeden, tak bych se myšlenkami vrátil na erzety mezi hustopečské vinice. Letos se do Opel Adam cupu opět započítávala pouze první etapa a ta obsahovala čtyři rychlostní testy. Úvodní zkoušku jsme s Ondrou Vichtorou vyhráli, ale na dvojce jsme zajeli „až“ třetí čas. Do servisu jsme vjížděli na průběžném druhém místě s odstupem 5,3 vteřiny na Dominika. Po pauze na opravu a kontrolu auta následovaly stejné erzety a ta Kurdějovská nám šla i při druhém průjezdu. Zaznamenali jsme nejrychlejší čas a z Dominikova náskoku jsme ubrali 0,3 vteřiny. Rozhodovalo se na poslední zkoušce etapy a tady byl lepší náš soupeř.“
Zklamání naopak asi panuje z Kopné, kde jsi havaroval. Co se přihodilo?
„Kopná se mi opravdu nepovedla. V autě jsem seděl po zimní pauze bez jakéhokoliv testu. Začátek byl hodně vlažný a postupně jsme se dostávali do tempa. Na RZ4 Kopná ve sjezdu na Všeminu se mi auto v celkem vysoké rychlosti roztočilo do hodin a pozadu jsme se zastavili o strom a nešlo pokračovat dál. Ze stromu pak tahalo adama asi patnáct lidí. Mnohem hůř ovšem dopadl kolega Tomáš Arnošt, který svého adama prohodil zdí. Vtipné pak bylo setkání ve zlínské nemocnici na kontrolní prohlídce.“
Nyní jsme na konci sezóny, už plánuješ tu v roce 2020? Bude útok na vítězství v cupu?
„Pokud budeme pokračovat v cupu, tak bych určitě chtěl vyhrát. Zatím je ale sezóna 2020 jedna velká neznámá. Momentálně řešíme pronájem našeho auta na příští rok a rozhodnutí by mělo padnout během několika dnů. V letošním roce jsem ale mimo rally zkusil i autocross a rovnou v rámci ME v Přerově s kartcrossem a dost mě to chytlo. Rád bych tedy v příštím roce odjel zase nějaký závod.“
Jak vyplníš zimní pauzu?
„Tak jako každý rok i letos si plánuji strávit nějaký čas na lyžích a užívat relax zimních sportů. V tuto chvíli to ale vidím na čas strávený v práci a pak pro změnu opět v práci :-).“
Poděkování
„Hrozně rád bych poděkoval všem členům našeho týmu. Letošek byl hodně náročný a vím, že i se mnou to nebylo vždy jednoduché. Vše ale dopadlo dobře a jsme dobrý tým a já jsem na své kluky velmi hrdý. Nesmím zapomenout na naše partnery, bez kterých bych žádné závody nejel. A díky patří i fanouškům, kteří nás podporují.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.