Ani čtyřikrát stříbrná příčka z šesti závodů v Opel Adam cupu v letošní sezóně nestačila Davidu Štefanovi k celkovému vítězství. Stejně jako v roce 2018 i letos dokončil cup na druhém místě. Říká se do třetice všeho dobrého, takže příští rok… Nejenom o tom je následující rozhovor.
V automobilových soutěžích se pohybuješ od roku 2009 a za tu dobu jsi vystřídal vozy značek Peugeot, Renault, Honda a Citroën. Nyní už čtvrtou sezónu usedáš do Opelu Adam. Je to konečně to TOP auto pro tebe?
„Je to až k nevíře, že v tomto nádherném sportu už brázdím rychlostní zkoušky desátou sezónu. A jak postupně probíhala má jezdecká kariéra, tak přicházely a odcházely různé závodní automobily. Za těch deset let jsem zkusil celkem dost aut. Tím nejlepším pro mne asi na dlouhou dobu zůstane Renault Clio R3. To byl opravdový závoďák se vším všudy. Ty se ovšem ptáš na adama. S opelem jsem začal jezdit v roce 2016 v německém ADAC Opel rally cupu, kde jsem strávil dvě sezóny. Poslední dva roky jsem startoval v české odnoži Adam cupu. Vyloženě jako TOP auto bych ale adama nenazval. Pokud se ovšem bere poměr ceny a výkonu, tak rozhodně vede. Musím říct, že zábava na tratích rychlostních zkoušek s tímto autem rozhodně je a časy mezi dvoukolkami taky nejsou špatné.“
Tebe nelákají čtyřkolky?
„Každého jezdce láká svezení v tom nejlepším voze a ani já nejsem výjimkou. Stojím však nohama na zemi. Čtyřkolka mě pochopitelně láká, ale závodění s ní moc reálně nevidím. Pokud se podívám na velká enka jakými jsou u nás subaru a mitsubishi, tak tyto vozy jsou u nás na konci sportovní životnosti. Éra, kdy bylo ve startovním poli okolo třiceti „produkčních vozů“, je bohužel pryč. Nabízí se vozy R5 nebo WRC, ale toto je skupina automobilů, která je pro mne zcela mimo, a jiná nabídka u nás není. Proto nejspíše sen zůstane v tomto případě pouze snem.“
Pojďme na letošní sezónu… Jaká podle tebe byla?
„Letošní sezóna byla rozhodně náročná. Kromě toho, že sám jezdím, tak se ještě náš tým stará o další dva vozy Opel Adam. S jedním jezdí Honza Pilař a během závodů zajišťujeme servis i Tomáši Arnoštovi. S každým odjezdem na závody máme tedy hodně práce. O to větší mám pak radost, když jsou „naše“ auta na bedně. K závodům ovšem patří i ty smutnější okamžiky. Mně se podařilo letos havarovat na Kopné a stejná erzeta se stala osudnou i pro Tomáše Arnošta. K tomu jsme každý z nás tří jednou odstoupili na prasklou poloosu. Přes to všechno mohu říci, že sezóna 2019 byla pěkná a já na ni budu vzpomínat jen v dobrém.“
Letos jsi našel v cupu přemožitele v Dominiku Stříteském. Jak těžké to je být vždy druhý?
„Je super, když se v dané třídě nebo kategorii najdou vyrovnaní jezdci, se kterými je radost se porovnávat. Každý závod vás pak hodně motivuje porazit toho před vámi. Letos byl pro nás tím motorem Dominik, kdy jsme vždy chtěli jeho skalp. Jsou to ale závody a rozhodují i ty nejmenší chybičky. Vyhraje ten, který jich udělá nejméně a zároveň pojede nejrychleji. Sportovně přiznám, že vyhrál ten nejlepší a na Dominika jsme neměli.“
Přesto s druhým místem v cupu jsi asi spokojený…
„Spokojený rozhodně jsem. Zase tak daleko jsme někde za Dominikem nebyli a všechny závody jsme si moc užili.“
Druhý letos, druhý vloni… Dvojka je ti souzena?
„Už to tak vypadá… Asi budu prostě vždy druhý… :-) Nejhorší na tom je, že mí kamarádi si ze mne dělají srandu, že to mám předplacené. Přitom já bych tak rád vyhrával… Jen ti první mi to kazí :-). Vloni mi to kazil Martin Vopatřil a letos Dominik Stříteský. Takže, že by se na mě příští rok konečně usmála paní štěstěna?“
Který závod byl pro tebe ten nejpovedenější?
„Všechny závody byly pro mne krásné, i když se třeba nedařilo. Pokud mám ale vypíchnout jeden, tak bych se myšlenkami vrátil na erzety mezi hustopečské vinice. Letos se do Opel Adam cupu opět započítávala pouze první etapa a ta obsahovala čtyři rychlostní testy. Úvodní zkoušku jsme s Ondrou Vichtorou vyhráli, ale na dvojce jsme zajeli „až“ třetí čas. Do servisu jsme vjížděli na průběžném druhém místě s odstupem 5,3 vteřiny na Dominika. Po pauze na opravu a kontrolu auta následovaly stejné erzety a ta Kurdějovská nám šla i při druhém průjezdu. Zaznamenali jsme nejrychlejší čas a z Dominikova náskoku jsme ubrali 0,3 vteřiny. Rozhodovalo se na poslední zkoušce etapy a tady byl lepší náš soupeř.“
Zklamání naopak asi panuje z Kopné, kde jsi havaroval. Co se přihodilo?
„Kopná se mi opravdu nepovedla. V autě jsem seděl po zimní pauze bez jakéhokoliv testu. Začátek byl hodně vlažný a postupně jsme se dostávali do tempa. Na RZ4 Kopná ve sjezdu na Všeminu se mi auto v celkem vysoké rychlosti roztočilo do hodin a pozadu jsme se zastavili o strom a nešlo pokračovat dál. Ze stromu pak tahalo adama asi patnáct lidí. Mnohem hůř ovšem dopadl kolega Tomáš Arnošt, který svého adama prohodil zdí. Vtipné pak bylo setkání ve zlínské nemocnici na kontrolní prohlídce.“
Nyní jsme na konci sezóny, už plánuješ tu v roce 2020? Bude útok na vítězství v cupu?
„Pokud budeme pokračovat v cupu, tak bych určitě chtěl vyhrát. Zatím je ale sezóna 2020 jedna velká neznámá. Momentálně řešíme pronájem našeho auta na příští rok a rozhodnutí by mělo padnout během několika dnů. V letošním roce jsem ale mimo rally zkusil i autocross a rovnou v rámci ME v Přerově s kartcrossem a dost mě to chytlo. Rád bych tedy v příštím roce odjel zase nějaký závod.“
Jak vyplníš zimní pauzu?
„Tak jako každý rok i letos si plánuji strávit nějaký čas na lyžích a užívat relax zimních sportů. V tuto chvíli to ale vidím na čas strávený v práci a pak pro změnu opět v práci :-).“
Poděkování
„Hrozně rád bych poděkoval všem členům našeho týmu. Letošek byl hodně náročný a vím, že i se mnou to nebylo vždy jednoduché. Vše ale dopadlo dobře a jsme dobrý tým a já jsem na své kluky velmi hrdý. Nesmím zapomenout na naše partnery, bez kterých bych žádné závody nejel. A díky patří i fanouškům, kteří nás podporují.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.