Ani čtyřikrát stříbrná příčka z šesti závodů v Opel Adam cupu v letošní sezóně nestačila Davidu Štefanovi k celkovému vítězství. Stejně jako v roce 2018 i letos dokončil cup na druhém místě. Říká se do třetice všeho dobrého, takže příští rok… Nejenom o tom je následující rozhovor.
V automobilových soutěžích se pohybuješ od roku 2009 a za tu dobu jsi vystřídal vozy značek Peugeot, Renault, Honda a Citroën. Nyní už čtvrtou sezónu usedáš do Opelu Adam. Je to konečně to TOP auto pro tebe?
„Je to až k nevíře, že v tomto nádherném sportu už brázdím rychlostní zkoušky desátou sezónu. A jak postupně probíhala má jezdecká kariéra, tak přicházely a odcházely různé závodní automobily. Za těch deset let jsem zkusil celkem dost aut. Tím nejlepším pro mne asi na dlouhou dobu zůstane Renault Clio R3. To byl opravdový závoďák se vším všudy. Ty se ovšem ptáš na adama. S opelem jsem začal jezdit v roce 2016 v německém ADAC Opel rally cupu, kde jsem strávil dvě sezóny. Poslední dva roky jsem startoval v české odnoži Adam cupu. Vyloženě jako TOP auto bych ale adama nenazval. Pokud se ovšem bere poměr ceny a výkonu, tak rozhodně vede. Musím říct, že zábava na tratích rychlostních zkoušek s tímto autem rozhodně je a časy mezi dvoukolkami taky nejsou špatné.“
Tebe nelákají čtyřkolky?
„Každého jezdce láká svezení v tom nejlepším voze a ani já nejsem výjimkou. Stojím však nohama na zemi. Čtyřkolka mě pochopitelně láká, ale závodění s ní moc reálně nevidím. Pokud se podívám na velká enka jakými jsou u nás subaru a mitsubishi, tak tyto vozy jsou u nás na konci sportovní životnosti. Éra, kdy bylo ve startovním poli okolo třiceti „produkčních vozů“, je bohužel pryč. Nabízí se vozy R5 nebo WRC, ale toto je skupina automobilů, která je pro mne zcela mimo, a jiná nabídka u nás není. Proto nejspíše sen zůstane v tomto případě pouze snem.“
Pojďme na letošní sezónu… Jaká podle tebe byla?
„Letošní sezóna byla rozhodně náročná. Kromě toho, že sám jezdím, tak se ještě náš tým stará o další dva vozy Opel Adam. S jedním jezdí Honza Pilař a během závodů zajišťujeme servis i Tomáši Arnoštovi. S každým odjezdem na závody máme tedy hodně práce. O to větší mám pak radost, když jsou „naše“ auta na bedně. K závodům ovšem patří i ty smutnější okamžiky. Mně se podařilo letos havarovat na Kopné a stejná erzeta se stala osudnou i pro Tomáše Arnošta. K tomu jsme každý z nás tří jednou odstoupili na prasklou poloosu. Přes to všechno mohu říci, že sezóna 2019 byla pěkná a já na ni budu vzpomínat jen v dobrém.“
Letos jsi našel v cupu přemožitele v Dominiku Stříteském. Jak těžké to je být vždy druhý?
„Je super, když se v dané třídě nebo kategorii najdou vyrovnaní jezdci, se kterými je radost se porovnávat. Každý závod vás pak hodně motivuje porazit toho před vámi. Letos byl pro nás tím motorem Dominik, kdy jsme vždy chtěli jeho skalp. Jsou to ale závody a rozhodují i ty nejmenší chybičky. Vyhraje ten, který jich udělá nejméně a zároveň pojede nejrychleji. Sportovně přiznám, že vyhrál ten nejlepší a na Dominika jsme neměli.“
Přesto s druhým místem v cupu jsi asi spokojený…
„Spokojený rozhodně jsem. Zase tak daleko jsme někde za Dominikem nebyli a všechny závody jsme si moc užili.“
Druhý letos, druhý vloni… Dvojka je ti souzena?
„Už to tak vypadá… Asi budu prostě vždy druhý… :-) Nejhorší na tom je, že mí kamarádi si ze mne dělají srandu, že to mám předplacené. Přitom já bych tak rád vyhrával… Jen ti první mi to kazí :-). Vloni mi to kazil Martin Vopatřil a letos Dominik Stříteský. Takže, že by se na mě příští rok konečně usmála paní štěstěna?“
Který závod byl pro tebe ten nejpovedenější?
„Všechny závody byly pro mne krásné, i když se třeba nedařilo. Pokud mám ale vypíchnout jeden, tak bych se myšlenkami vrátil na erzety mezi hustopečské vinice. Letos se do Opel Adam cupu opět započítávala pouze první etapa a ta obsahovala čtyři rychlostní testy. Úvodní zkoušku jsme s Ondrou Vichtorou vyhráli, ale na dvojce jsme zajeli „až“ třetí čas. Do servisu jsme vjížděli na průběžném druhém místě s odstupem 5,3 vteřiny na Dominika. Po pauze na opravu a kontrolu auta následovaly stejné erzety a ta Kurdějovská nám šla i při druhém průjezdu. Zaznamenali jsme nejrychlejší čas a z Dominikova náskoku jsme ubrali 0,3 vteřiny. Rozhodovalo se na poslední zkoušce etapy a tady byl lepší náš soupeř.“
Zklamání naopak asi panuje z Kopné, kde jsi havaroval. Co se přihodilo?
„Kopná se mi opravdu nepovedla. V autě jsem seděl po zimní pauze bez jakéhokoliv testu. Začátek byl hodně vlažný a postupně jsme se dostávali do tempa. Na RZ4 Kopná ve sjezdu na Všeminu se mi auto v celkem vysoké rychlosti roztočilo do hodin a pozadu jsme se zastavili o strom a nešlo pokračovat dál. Ze stromu pak tahalo adama asi patnáct lidí. Mnohem hůř ovšem dopadl kolega Tomáš Arnošt, který svého adama prohodil zdí. Vtipné pak bylo setkání ve zlínské nemocnici na kontrolní prohlídce.“
Nyní jsme na konci sezóny, už plánuješ tu v roce 2020? Bude útok na vítězství v cupu?
„Pokud budeme pokračovat v cupu, tak bych určitě chtěl vyhrát. Zatím je ale sezóna 2020 jedna velká neznámá. Momentálně řešíme pronájem našeho auta na příští rok a rozhodnutí by mělo padnout během několika dnů. V letošním roce jsem ale mimo rally zkusil i autocross a rovnou v rámci ME v Přerově s kartcrossem a dost mě to chytlo. Rád bych tedy v příštím roce odjel zase nějaký závod.“
Jak vyplníš zimní pauzu?
„Tak jako každý rok i letos si plánuji strávit nějaký čas na lyžích a užívat relax zimních sportů. V tuto chvíli to ale vidím na čas strávený v práci a pak pro změnu opět v práci :-).“
Poděkování
„Hrozně rád bych poděkoval všem členům našeho týmu. Letošek byl hodně náročný a vím, že i se mnou to nebylo vždy jednoduché. Vše ale dopadlo dobře a jsme dobrý tým a já jsem na své kluky velmi hrdý. Nesmím zapomenout na naše partnery, bez kterých bych žádné závody nejel. A díky patří i fanouškům, kteří nás podporují.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?