Jakub Navrátil je šestadvacetiletý spolujezdec ze Zlína. V loňské sezoně se znovu vrátil do kolotoče rally závodů. Jakub byl nucen vynechat dvě sezony kvůli problémům se zády. Ve svých začátcích navigoval například Michala Vaňharu, později Tomáše Guryču nebo Martina Mottla. Uplynulá sezona byla pro mladého navigátora rokem splněných snů a nyní stojí před velikou výzvou. Číst noty bude Václavu Dunovskému, který má na svém kontě již jedenáct titulů s dvoukolkami.
Jak ses dostal k rally?
„Na závody jsem chodil už od malička se svým tátou, který mě brával na domácí Barum rally a na Kopnou. Již v té době jsem asi jako každý mladý kluk snil o tom, že se jednou posadím do závodního vozu. Po škole jsem začal pracovat u Michala Vaňhary, který v té době jezdil jako spolujezdec Pavla Dohnala. Michala však lákalo usednout na místo řidiče, ale neměl spolujezdce. Domluvili jsme se, že zkusíme závodit spolu. Michal neměl žádné zkušenosti za volantem soutěžního, proto na prvním závodě mě zastoupil velezkušený Tomáš Plachý. V roce 2012 jsme s Michalem absolvovali rallysprinty, tehdy jsme jeli s vozem Volkswagen Polo. Byla to naše první závodní sezona a nám se podařilo vyhrát celkovou klasifikaci třídy 10, což bylo skvělé.“
Jak hodnotíš loňskou sezonu?
„Loňskou sezonu hodnotím kladně. Původně jsem v plánu neměl žádné starty, ale nakonec se z toho vyklubala sezona splněných snů. Po problémech se zády jsem dva roky nezávodil, protože jsem se v autě necítil dobře. V průběhu roku se mi ozval Michal Vaňhara, jestli bych s ním nejel Hustopeče. Samozřejmě zavládla touha po vůni benzínu a nabídku jsem přijal. V cíli jsme brali vítězství ve třídě 8 po pěkném souboji s posádkou Krajča – Houšť. Vytouženou premiéru ve čtyřkolce jsem si odbyl s Adamem Fabrikou a jeho Mitsubishi Lancer EVO IX. Bohužel nám nebylo přáno a ani jednou jsme cíl soutěže nespatřili. V Pačejově nás zastavila technická závada a na Barumce jsme havarovali. V tu dobu jsem myslel, že mám po závodění definitivně. Odvezli mne do nemocnice s podezřením na zlomené obratle. Ve zlínské nemocnici jsem se potkal s Jardou Jugasem, který měl také havárii. Když nás na druhý den propouštěli a my se bavili, co pojedeme dál, všichni na nás nechápavě zírali (smích). Dalším závodem byla německá Lausitz Rally, kde jsem usedl po boku Václava Dunovského. Soutěž byla šotolinová, a to vyžaduje úplně jiný styl jízdy, který jsme se učili metr po metru. Bohužel závod jsme nedokončili, jelikož nám spadl řemen od vodní pumpy a museli jsme Peugeot 2018 R2 odstavit. Na závěr sezony jsem si splnil sen – svézt se ve voze kategorie R5. Na Mikuláš rally jsem jel s Vladem Hanušem ve voze Ford Fiesta R5 a moc jsme si to oba užili. Všem jezdcům, vedle kterých jsem usedl, patři obrovské poděkování.“
Co plánuješ do letošního roku?
„Plán na letošní sezonu je zatím v jednání, ale nyní už mohu říct, že se objevím na Valašské rally vedle Michala Vaňhary v jeho Peugeotu 208 R2. Další závody budu absolvovat po boku Veny Dunovského, se kterým jsme se domluvili na spolupráci. Pojedeme s vozem Peugeot 208 R2, tentokrát ale z dílen Sparrow Racing. Jaké konkrétní závody to budou, by mělo být jasné v nejbližší době. Dále máme taky dohodu s Vladem Hanušem, že pokud bude opět možnost, tak se spolu rádi ještě někde svezeme.“
Měl jsi možnost svézt se ve voze kategorie R5, jaké to bylo?
„Svezení v erpětce bylo top. J Je to opravdu změna oproti malým autům, vše je rychlejší, auto neskutečně brzdí a podvozkově je to také úplně jinde. Konkrétně jsem jel ve voze Ford Fiesta R5 s Vladem Hanušem při Mikulášské rally ve Slušovicích. Závod jsme pojali tak, abychom se pěkně svezli a nic neudělali autu. Kdykoliv bude možnost se ještě posadit do auta specifikace R5, jdu do toho!“
Co považuješ za největší úspěch, kterého jsi dosáhl? Jaký máš sen v rally?
„Největší úspěch pro mě je, že jsem se do rally vůbec dostal a mám možnost sedět v závodním autě. Spousta kluků o tom jen sní a já jsem neskutečně rád, že to štěstí mám. Jinak si určitě vážím vítězství z loňských Hustopečí (třída 8) a Českého Krumlova v rámci Citroen Trophy. Jsem rád za každý závod, kdy se mohu postavit na start. Snů v rally jsem měl mnoho, některé se mi splnily, ale ještě jeden bych měl nesplněný. Rád bych vyhrál nejpopulárnější závod u nás a tím je Barum Czech rally Zlín. Jelikož nejsem náročný, je mi jedno v jaké třídě by to bylo.“
Můžeš se nám krátce představit?
„Pracuji v autodopravě, ve svém volném čase, kterého bohužel není tolik, kolik bych si přál si rád zahraju na PC (samozřejmě nějaké to rally). Rád jezdím na kole, dřív jsem hrával hokejbal. Doma mě zaměstnává můj 14 měsíční syn Sebastián a stará se o nás báječná přítelkyně a máma Verunka.“
Máš nějaký zážitek, o který by ses podělil?
„Zážitků ze závodů je spousta, ale nejvíce mi v paměti zůstává cílová rampa v Českém Krumlově. Byla to má druhá sezona a společně s Tomášem Guryčou jsme vyhráli Citroen Trophy. Pohár za vítězství nám předával šampion Sébastian Chardonnet. Navíc jsme se před závodem mohli setkat a vyfotit s Danielem Elenou, to mne taky moc potěšilo.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Všem fanouškům patří velký dík za to, že nás chodí podporovat, protože bez nich by to nebylo ono. Samozřejmě další velké dík patří všem pořadatelům a lidem, kteří se zasluhují o to, že máme tolik krásných soutěží a máme kde závodit. A v neposlední řadě chci poděkovat mojí rodině a všem co mě podporují.
Touto cestou bych chtěl pozvat všechny fanoušky na akci Poděbrady pomáhají. Spolupořadatelem je Rallysport Poděbrady a každý kdo se zapíše do registru dárců krvetvorných buněk, tak nejen že dostane menší dárek, ale také bude zařazen do losování o svezení v závodním voze Peugeot 208 R2 s Václavem Dunovským. Vylosovaný šťastlivec se pak vydá na trať rychlostní zkoušky při 10. Subaru BRZ Testovací RZ Žíželice. Kdo chce pomoci dobré věci, ať se dostaví v pátek 22. března na Jiřího náměstí v Poděbradech. Zápis do registru bude probíhat od 10 do 16 hodin.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.