Radim Orava má z loňského roku na svém kontě dva starty na pozici spolujezdce a šest závodů odjel za volantem. V průběhu roku vyměnil závodní techniku a nechyběli ani skvělé výsledky. Úspěchem pro valašského pilota je 3. místo ve Valašsko – Tatranském poháru. Na vsetínském sprintu všechny diváky zaujal netradičním vylepšením vozu Renaultu Clio Sport, které bylo nutné udělat po výletu mimo trať. Na sedadle spolujezdce v minulém roce měl Radim Orava tři navigátory – Karla Zapletala, Daniela Hamšíka a nejčastěji Vladimíra Osičku.
Na Rally Vsetín jste měli hned na první rychlostní zkoušce krizovou situaci, co se stalo?
„Byl jsem rychlý, to je jednoduché. Bohužel jsem tenhle úsek za volantem nikdy nejel. Horizont, který sice v rozpisu zapsaný byl, jsem nevnímal a najednou auto bylo větší částí úplně mimo trať. Zaplať pánbůh jsme vše vybojovali, ale musím říct, že jsme měli velké štěstí. Odnesl to jen nárazník světlo a blatník. Kluci vše v servise pomocí improvizace opravili a my mohli pokračovat v závodě.“
V loňském roce jsi usedl za volant Volkswagenu Polo a Renaultu Clio sport, které auto ti více sedlo?
„Je pravda že v loňské sezoně jsem vystřídal ty to dvě auta. VW Polo je taková motokára a strašně dobře se autičko ovládá. Bohužel mu chybí trochu více koní pod kapotou, ale musím říct, že jsem si ho zamiloval. Renault Clio, to je zatím pro mě taková výzva. Najednou se naskytla možnost zapůjčení vozu od mého dobrého kamaráda a já jsem se rozhodl pro změnu. Clio má samozřejmě mnohém více koní, lépe brzdi. Ale zase naopak je o dost těžší než Polo a vyžaduje mnohem přesnější stopu. Každé auto má něco do sebe, s cliem se zatím ještě učím.“
Střídáš sedadlo spolujezdce i jezdce, které je ti bližší?
„Jezdím stejně rád v pravé i levé sedačce, ale určitě se pořád více cítím jako spolujezdec. Naviguji mimo jiné Jiřího Pertlíčka jun. a doposud jsme jezdili závody převážně v zahraničí. Změny pro mě nejsou vůbec těžké. Závoděním se hlavně bavím, tak že když vás něco prostě baví, změny nejsou nikdy žádnou překážkou.“
Jak hodnotíš uplynulou sezonu?
„Loňskou sezonu musím hodnotit jen kladně. Měl jsem v plánu odjet za volantem jen mou domácí Valašskou Rally. Jen z hecu jsem se přihlásil i do Valašsko-Tatranského poháru. Po dojetí valašky byla reálná šance na pěkný výsledek v tomto poháru. Nakonec jsme vyrazili i do Popradu na Rally Tatry, kde jsme vybojovali třetí místo v hodnocení poháru. Byl to skvělý závod a super výsledek. Za bronzové umístění v VTP jsme od pořadatelů dostali krásnou dovolenou v Tatrách, kterou jsem si s rodinou moc užil.“
Co plánuješ do letošní sezony?
„Hlavně musím říct, že se pořád cítím více jako spolujezdec. Jednoznačná priorita jsou pro mě starty na pravé sedačce vedle Jirky Pertlíčka juniora. Pokud dobře počítám, začínáme spolu patnáctou sezonu. Rýsuje se, že se letos po delší době objevíme v českém velkém mistráku s vozem Mitsubishi Lancer Evo X. Kdo nás aspoň trochu sleduje tak ví, že z Jirkou máme velkou většinu závodů odjeto v zahraničí. Měli bychom odjet kompletní velký mistrák kromě Barum Rally. Co se týká mě za volantem, tak mám v plánu 3 až 4 sprinty a když pán bůh dá, rád bych si splnil ještě jeden sen. Tím snem je start na populární Barum Czech Rally Zlín, ale to je ještě hodně ve hvězdách.“
Poděkování, vzkaz fanouškům…
„V první řadě chci poděkovat všem mým sponzorům, bez kterých bych se nesvezl ani kilometr. Pak také mému zaměstnavateli že mi vychází vstříc s volnem, které trávím na závodech. Poděkování patří také Rally Fanklubu Mštěnovice za skvělou podporu přímo u tratí rychlostních zkoušek a všem co nám fandí. Musím taky poděkovat B.R.S. Racing za super podmínky a vždy dobrou náladu při závodech. A do nové sezony bych chtěl popřát všem posádkám hodně sportovních úspěchů a všem fanouškům hodně krásných zážitků z rychlostních zkoušek.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.