Dominik Stříteský letos absolvoval své první ostré závody v rally. Na svém kontě má již osm startů a jeho bilance je stoprocentní - všechny soutěže dokončil. V Příbrami a v Jeseníkách dokonce zvítězil v Opel Adam cupu a dokázal porazit mnohem zkušenější piloty. Devatenáctiletý mladík z Kelče již má úspěchy v motokárách a v nadcházející sezoně se bude nažit zazářit i na automobilových soutěžích.
Jak hodnotíš své první ostré starty v rally?
„Myslím si, že naše výsledky nebyly nejhorší. Nakonec jsme se zúčastnili více závodů, než jsme měli původně v plánu. Ani jsem nečekal, že bychom mohli zajíždět tak rychlé časy. V cíli z toho pak byli skvělé celkové výsledky. V Příbrami i v Jeseníkách se mi podařilo vyhrát Opel Adam cup a i na ostatních závodech jsme dojeli na dobrém umístění.“
Který závod se ti líbil nejvíce? Kterého výsledku si nejvíce ceníš?
„Nejvíce se mi líbilo v Příbrami. Opel Adam cup se tady jel jako součást velkého mistráku, což pro mě byla novinka. Jeli jsme první etapu závodu a rychlostní zkoušky byly oproti sprintu dlouhé a náročné. Ale i přesto jsem si závod užil a odnesl si mnoho nových zkušeností. Není výsledek, kterého bych si vážil víc než jiného. Za každým je hromada práce v ústraní, která není vidět a projeví se právě až při závodech. Potom také záleží hodně na štěstí, někdy se člověk snaží, jak nejvíc může a nejde to. Zatímco mu na dalším závodě spadne vítězství do klína. Proto když vím, že jsem pro výsledek udělal všechno, jsem spokojený i přesto, že není nejlepší. Ne vždycky to dopadne podle představ a občas má druhé místo stejnou cenu jako první.“
Jak sis zvykl na spolujezdce, rozpis a všechny tyto novinky které pro tebe v rally jsou?
„Byla to velká změna oproti motokárám, kde jsem byl sám. V rally mi do jízdy pořád někdo „kecá“. Ale neponechali jsme nic náhodě a před prvním závodem jsme trénovali jak psaní rozpisu, tak zvykání na jeho poslech. I přesto, že sezóna skončila, neleníme a nejméně jednou za dva týdny o víkendu trénujeme. Sice jsem si na novinky zvykl celkem rychle a žádné problémy během závodu nemám, ale trénink dělá mistra.“
Víme o tobě, že máš úspěchy v motokárách. Je něco, co z motokár použiješ i při závodech v rallyovém speciálu?
„Hodně lidí mi říká, že je na mé jízdě poznat stopa z motokár. Já to ovšem nemůžu posoudit, protože věci, které za volantem dělám, jsou pro mě již automatické. Kde jsem to ale poznal, byla okruhová rychlostní zkouška okolo dostihové dráhy ve Slušovicích. RZ Dostihovka se jela při posledním podniku na Mikulášské rally. Tento měřený úsek byl z mých absolvovaných nejvíce podobný okruhům. Hned při prvním kole jsem se “přepnul” a erzetu vnímal jako klasickou motokárovou trať.“
Na Rally Vsetín jsi měl větší krizovou situaci, kdy to odnesli třetí dveře na Opelu. Popiš nám, jak ses cítil a jak se to vlastně událo?
„Kámen úrazu byly špatně nastavené brzdy, kdy jsem si je místo dozadu nastavil dopředu. Na začátku RZ to nebylo poznat. Ovšem ve chvíli, kdy jsme přijeli velikou rychlostí k odbočení ze Vsetína na Vesník, už jsem věděl, že je něco špatně. Kvůli zablokovaným předním kolům jsem nebyl schopen zatočit a auto jsem otočil přes ruční brzdu. Naneštěstí bylo na levé straně zábradlí, do kterého jsme právě zadními dveřmi narazili. Teď s odstupem času vím, že kdybych nechal auto probrzdit do únikové zóny, nic by se nestalo. V tu chvíli jsem se ale musel rozhodnout ve zlomku vteřiny a já sáhl po ručce.“
Co plánuješ na příští rok?
„Co se týče motokár, tak stejně jako tento rok, pojedu Mistrovství Slovenské republiky za tým Kloxikart. V rally je to ještě otázkou, protože ani já sám nevím, co příští rok bude. Jediné co můžu říct je, že se příští rok v jednom ze šampionátů ukážu a navigovat mě bude Jan Mikulík. S Honzou už jsme sehraní a ani jeden z nás nevidí důvod, proč bychom spolu nemohli závodit dál.“
Chtěl bys něco vzkázat fanouškům?
„Když jsme letos projížděli rychlostními zkouškami, byl jsem hodně překvapený kolik fanoušků okolo máme. Každého z nich si vážím, protože fanoušci jsou jedna z největších podpor. Když je vidím kolem trati, motivuje mě to ještě přidat. Velké poděkování patří Jardovi Vančíkovi, že mi umožnil jet u něj v týmu při Mikuláš rally a doufám, že naše spolupráce bude pokračovat. Poděkovat bych chtěl taky Honzovi Mikulíkovi, se kterým jsem letos odjel většinu závodů a předal mi mnoho dobrých rad i zkušeností.“
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.