Skvělou sezónu 2018 měl Vratislav Hýbner. Na začátku roku došlo u něj k několika změnám, které vedly k vítězství ve třídě E3 a postu vicemistra kategorie 4. O sezóně, vyhrané zkoušce ale i plánech do roku 2019 je následující rozhovor.
„Tak to ti teda pěkně děkuji za toto připomenutí :-). Je to tak. Jsme o rok starší a zase o kousek pěknější. A taky jsme měli o pár kilo miň, oproti nynějšku… :-)“
… auto dostalo na sezónu nové válečné barvy…
„Je potřeba raz za čas udělat nějakou změnu. My jsme se rozhodli udělat nový design. Přibyly nám noví partneři a i je jsme museli zahrnout do nových barev. Změna je život. Věřím, že se design líbil. Auto zůstalo stejné, jen povrch je jiný :-).“
… vyměnil jsi spolujezdce, patrně ti dcery začaly „lézt“ na nervy…
„V žádném případě nemohu říct, že by mi Nikola nebo Monika měly lézt na nervy. Už na konci sezóny 2017 jsem avizoval, že přijdou jisté změny a jedna z nich se týkala pozice spolujezdce. Jelikož chci jet celou sezónu a ne pouze vybrané soutěže, tak je to pro každého člověka velký zápřah v práci na volno pro závody. Většinou nám na to padne kompletní dovolená a to ještě nestačí, takže účast na soutěžích se různě naddělává. Nikola se chtěla věnovat svému velkému koníčku a tak si koupila koně. Ta si tudíž dává přestávku a mně nezbývá nic jiného, než to akceptovat. Nikča občas doma kňučí, že by se chtěla svézt a já věřím, že ta doba kdy obleče kombinézu, opět přijde. Navigátorka je dobrá, ale rally je náročná na čas. Holky mne na soutěžích, které se jedou okolo komína doprovází, takže soutěžemi doma pořád žijeme.“
… a na konci roku sis došel pro velmi ceněné poháry…
„Vloni se nám sezóna hodně povedla, i když samotný její závěr byl trošku odlišný od našich představ. Na Vsetíně nám odešel motor. To vše ve chvíli, kdy jsme se sekali o titul s Honzou Freiem. Díky jeho výpadku na Příbrami a složitému bodování v kategorii Historik jsme měli možnost dosáhnout na prvenství ve třídě E3 ale i kategorii 4. Na Valašsku nám na třetí zkoušce začal klepat motor a tím bylo po souboji. Přesto jsem se sezónou spokojený. Máme titul mistra republiky ve své třídě a post vicemistra v absolutním pořadí v kategorii E.“
Ale teď už vážně, jaká byla podle tebe sezóna 2018?
„Musím říct, že sezóna 2018 byla hodně náročná a zároveň moc pěkná. Nám se podařilo na Rally Bohemia vyhrát rychlostní zkoušku, což je něco nádherného. Po výpadku hlavních favoritů jsme skončili na Bohemce druzí, což je taky super výsledek. V průběhu sezóny se nám dařilo držet v první osmičce absolutního pořadí, což je fantastické. Za mne tedy sezóna dobrá. Je jasné, že technika dostávala hodně zabrat a „Pegy“ se musel upravovat. My jsme auto posunuli zase o kousek dál hlavně díky Kouřilovcům, kteří se nám postarali o motor. Pro sezónu jsme změnili dodavatele pneumatik, začali jezdit Pirellky a i tady jsem maximálně spokojený. Takže technika šla nahoru, já jsem se zlepšil a i Jirka jako navigátor fungoval na jedničku.“
Jirka působil dříve v roli mechanika a vloni ti četl noty v autě, nechyběl ti při servisu?
„Vzhledem k tomu, že jsme malý tým a máme ještě jednoho mechanika Martina Jelínka, tak když přijde nějaký problém, tak makáme všichni. Veškerou činnost okolo auta ať už samotné závody nebo příprava funguje na amatérské ale kamarádcovské bázi. Proto když je potřeba, umažu se stejně já, Jirka nebo Martin.“
Pokud „Pegy“ fungoval, vždy tě dovezl pro pohár, s tím musíš být spokojený…
„Určitě. Auto máme nyní v dobré kondici. Kdyby byly finance, mohla by se laťka posunout zase o kousek výš. Pegy ale funguje tak, jak si já přeji a s tím jsem spokojený. A to že se nám daří dojíždět pro poháry, to je taková třešínka na dortu. Vše je zásluha práce celého týmu, který funguje a má obrovskou podporu.“
Který z loňských závodů tě nejvíce potěšil a který naopak zklamal?
„Z těch, co mne hodně potěšily, patří rozhodně již zmiňovaná Bohemka. Zde jsme zajeli výsledek z říše snů, neboť druhé místo se jen tak lehce nepodaří zajet. Ale bytostně se nám v okolí Mladé Boleslavi daří. I když je to soutěž pro nás na druhé straně republiky, máme Bohemku moc rádi. Při prvním startu jsme dojeli osmí, druhý start to už bylo čtvrté místo no a vloni druzí. Takže pokud to beru chronologicky, tak vím, jaký výsledek zajedu v Boleslavi letos :-). Bylo by to samozřejmě moc hezké, ale stojím nohama na zemi. Pro dobrý výsledek se musí sejít vždy víc faktorů najednou. Podařilo se nám tady vyhrát rychlostní zkoušku. Pobili jsme tady Jindru Štolfu nebo Vláďu Bergera, což jsou velká jména v rally a nás tento skalp hodně těší.
A který závod mne nejvíce zklamal? Historicky nejhorší výsledky máme na Vltavě. Tady jsme startovali v minulosti třikrát, z toho jsme dvakrát nedojeli a jednou jsme dorazili až na cílovou rampu, ovšem s obrovskými technickými problémy. Samotný závod je krásný a má hezké rychlostní zkoušky. Nám však tady chybí více štěstí. Letos bychom to chtěli konečně zlomit.“
Jak se díváš celkově na vzrůstající úroveň kategorie Historik?
„Je pravdou, že od sezóny 2017 se strašně zrychlilo. Ostatně každý, kdo se pohybuje v rally a vidí výsledky, tak registruje, že historická auta se objevují ve výsledcích mezi soudobými vozy. Přibyly zde zvučné a zajímavé jména jako například Vlastík Neumann, Jindra Štolfa nebo Tomáš Enge. Na závodech se setkáváme s velkou partou nadšenců. Před startem se různě hecujeme, ale výsledek je pro nás až na druhém místě.“
Jak jsi trávil vánoční pauzu a co nového jsi dostal do soutěžácké výbavičky?
„Vánoce to je pro mne hlavně rodinná pohoda. Je pravdou, že jsem mezi svátky pracoval, ale v pohodě. Do výbavičky jsem dostal sílu a podporu. Má výbava je pořád stejná, takže tady novinky nepřišly žádné.
Ptát se na sezónu 2019 je asi zbytečné. Ty + „Pegy“ + mitfára… ale přesto, co plánuješ?
„Pegy je má srdeční záležitost, takže v této pozici nedojde k žádné změně. Jirka je sice škodovák, ale náš vůz zná dokonale a s celým týmem jej stále vylepšujeme. Upřímně řeknu, že mne ani nenapadlo poohlédnout se po jiném voze. Na místě spolujezdce zůstane opět Jirka. Zatím ještě není oficiální kalendář našich závodů, takže nedokážu říct, zda pojedeme kompletní mistrák historiků. Vše se odvíjí od financí. Soutěže nás baví a tento sport milujeme, ale je hodně závislý na penězích. Takže pokud budou, pojedeme…“
Nelákají tě třeba závody typu Legendy v Rakousku?
„Bylo by to pěkné, ale… My jsme rádi, že můžeme jet doma. Vše se točí okolo financí a to nejenom v kategorii soudobých vozů, ale i u nás.“
Honza Frei avizoval, že patrně nebude mít tolik času na závodění. Cesta k mistrovskému titulu by mohla být čistší…
„V této třídě je spousta kluků a posádek, které se mohou bít o přední příčky. Vždy záleží, jak se vše sejde. Jezdíme se starší technikou, a tedy záleží i na poruchovosti vozů. Ale pokud by se vše zadařilo, za konečný dobrý výsledek bych se nijak nezlobil. S ohledem na fakt, že Jindra Štolfa avizoval ojedinělé starty tak Vladimír Berger by mohl patřit k favoritům třídy. O přední příčky bude chtít jistě zasáhnout i Petr Šimurda, Roman Mihulka nebo Tomáš Volf. To jsou všechno rychlí kluci, které ale trápí technika. Historici jsou oblíbená disciplína a uvidíme, kdo ještě přibude. Moc se u nás závodí a i diváci přicházejí naší kategorii na chuť.“
Vzkaz a poděkování…
„Chtěl bych poděkovat partnerům, bez kterých bychom nedosáhli na loňské výsledky. Dík patří Martinu Komínkovi, který nám dodává pneumatiky Pirelli. Nedílnou součástí týmu je naše managerka Hanča Šůstková, která se bezchybně stará o administrativní záležitosti, dobrou náladu a konečně taky o žaludky celého týmu. Je to naše sluníčko, bez kterého bychom snad nemohli ani fungovat, takže i jí patří naše velké díky hlavně za to, že jsme neumřeli hlady. Naše poděkování patří i všem kamarádům, kteří nám pomáhají při soutěžích, rodinám za podporu a trpělivost. Za to vše jsme nesmírně vděčni a bez jejich pomoci bychom nedosáhli úrovně, kde nyní jsme. Každý kdo na nás zamává podél tratí, nám dává energii do žil a ujišťuje nás to v tom, že věc děláme správně. A co bych vzkázal fanouškům rally? Přijďte nejenom nás podpořit, mávejte, křičte, a když to půjde, tak na vás taky zamáváme. Uděláme vše pro to aby jste se bavili a věřím, že se náš sport bude líbit i v budoucích sezónách.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.