Denis Novák má na svém kontě již dva tituly mistra. Jeden z roku 2016 ve třídě A6 (ČMPR) a druhý o rok později v rallysprintech – třída 11. Poté následovala sezóna, na které se podepsaly dvě havárie za sebou. Devětadvacetiletý jezdec již přemýšlel o ukončení kariéry, ale nevzdal se a bojoval dál. Avšak uplynulý rok nevyšel úplně podle představ. Když nezlobila Škoda Octavia TDi, kluci dojížděli na prvním nebo druhém místě ve třídě. Bohužel většinou posádka Novák – Kubů musela ze závodů odstoupit na technické závady. Přesto Denis s Františkem berou v celkovém hodnocení sezóny 4. místo ve třídě 11. O minulosti i budoucnosti jsme si popovídali s Denisem Novákem.
V roce 2017 jsi měl na Rallye Český Krumlov havárii, co se přihodilo?
„Startoval jsem v Českém Krumlově poprvé a všichni mi říkali, že je to taková malá Barumka. Když jsme přejeli přes startovní rampu v Jelení zahradě, byl to úžasný pocit. Jenže během chvíle se vše změnilo. Odstartovali jsme do českobudějovické speciálky a po chvíli mi začal propadat brzdový pedál. Snažil jsem se našlapávat, nechtěl se hned vzdát. Jenže najednou přišla L3 a já šlápl do prázdna, auto vůbec nebrzdilo. Zatáhl jsem tedy za ruční brzdu a pozadu jsme srazili elektrickou rozvodnu. Prý se zajiskřilo, ale my pokračovali dál a na blinkrech dojeli do servisu. Měli jsme na octavii rozbitý kufr, který kluci v servise opravili. Odvzdušnily se brzdy a společně se spolujezdkyní Danielou Smolovou jsme se vydali dál bojovat a stahovat ztrátu. Během nočních rychlostek jsme odskok téměř stáhli a těšili se na ráno, kdy budeme bojovat s ostatními. Jenže již na první sobotní RZ brzdy opět nefungovaly. Rychlostní zkouška Kohout se nám stala osudná. Auto nebrzdilo, za horizontem následovala zatáčka a my jsme byli moc rychlí, stihl jsem opět jen zatáhnout za ručku. Bokem vozu jsme narazili do stromu. Naštěstí se mě ani navigátorce nic nestalo. Když jsme vylezli z auta a podívali se na naši rozbitou octavii, v hlavě se mi začalo promítat, jestli to stihnu opravit do Hustopečí, které se jely za měsíc.“
Na Hustopeče jste vše stihli na poslední chvíli opravit, ale znovu jsi havaroval. Co se ti honilo v hlavě po dvou haváriích těsně za sebou?
„V Hustopečích se nám moc nedařilo od začátku závodu, noční RZ jsme projeli a ráno chtěli zatáhnout. Jenže hned na první ranní rychlostní zkoušce jsme havarovali. V zatáčce za horizontem jsem byl asi rychlejší, než bych potřeboval. Auto na vytahaném bordelu nezatočilo a smykem jsme vyletěli do pole s obilím a následně šli přes střechu. Naštěstí to bylo do měkkého. Ale i tak jsme měli vylomená kola, rozbitá okna a pomačkané plechy. Musel jsem to jít rozdýchat daleko od auta a v hlavě se mi honili myšlenky, že s rally končím.“
Střídal jsi spolujezdkyni a spolujezdce, jaké je to změna? A co tě vedlo k výměně navigátorů?
„Po ukončení kariéry Martina Němečka to pro mě bylo těžké. Ještě v ČMPR jsem se na zkoušku domluvil s Danielou Smolovou. V autě nám vše fungovalo, proto jsme se domluvili i na další sezónu. Byla veliká změna, když jsem najednou slyšel ženský hlas. Odjeli jsme sezónu ve sprintech a byl z toho titul ve třídě 11. Další rok jsme přešli do velkého mistráku, ale už se nám tak nedařilo. Po té havárii v Hustopečích jsem si řekl, že potřebuji změnu a s Danielou jsme se dohodli na ukončení spolupráce v autě. Na Příbram jsem se dohodnul s Pavlem Adámkem, který mi předal spoustu rad a zkušeností. V uplynulé sezóně jsem měl spíše štěstí, že Pavel Musil ukončil kariéru a tím pádem byl volný František Kubů. František je dobrý kamarád a já jsem rád, že jsem s ním mohl odjet celou sezónu. S Fandou připravujeme auto na závody, trávíme spolu hodně času a pohoda se potom projeví i v závoďáku. Je to mnohem lepší spolupráce než jet s někým, s kým se potkáte jen na závodech.“
Jak hodnotíš uplynulou sezonu?
„Odstartovali jsme hned na Valašce, kde jsme vyhráli – byl to super začátek roku. Na Šumavě jsme měli o konkurenta navíc, startoval Miroslav Čabaj, takže jsme čekali větší souboje. Pomalu jsme se dotahovali, jenže nás zastavilo vylomené kolo a museli jsme odstoupit. V Českém Krumlově panovaly těžké podmínky. Vše jsme zvládali až do předposlední RZ, kde nám praskl unašeč kola, což znamenalo další odstoupení. Na Rally Hustopeče se nám zadařilo a dojeli jsme do cíle na 2. místě ve třídě 11. Doufali jsme, že nás smůla již opustila a vyrazili na Bohemku. Zde nás taktéž druhý den zradila technika, tentokrát prasklá těhlice. Pokračovali jsme na Barum Czech rally Zlín, kde jsme odstoupili v sobotu na slušovickém skoku kvůli prasklém kloubu. Opravovali jsme octavii do noci, abychom mohli v neděli závodit, vše se podařilo. Akorát jsme se moc nesvezli, protože v nedělní etapě nám vystavila stopku převodovka. Byli jsme velmi zklamaní, ale do Příbrami jsme nakonec odjeli. Poslední závod se nám podařilo dokončit na prvním místě ve třídě. Na závěr roku jsme si spravili chuť a dodali sílu na zimní přípravu. Sezónu hodnotím jako ne zrovna povedenou, ale tak to v rally občas chodí.“
Podělíš se s námi o největší krizové situace ze sezóny 2018?
„Měl jsem krizové situace dvě a obě byly v Příbrami. Jedna v lese, když jsem katnul zatáčku, a ta nás ve velké rychlosti nakopla a jeli jsme po dvou kolech. Téměř jsem nedýchal a už jen čekal, jak to dopadne. Naštěstí jsme situaci ustáli. Druhá krizovka byla v jedné zatáčce za horizontem. Bylo tam vytahaného bláta více, než jsem čekal a bokem auta jsme mířili proti stromku. Už jsem nás viděl v lesíku, ale také jsme všechno zvládli a pokračovali bez úhony dále.“
Který je tvůj vysněný závodní automobil?
„Moje vysněné auto hned po suzuki, se kterou jsem začínal, byla naftová Škoda Fabie od Pavla Musila. Když jsem suzuki prodal, chtěl jsem přestat závodit. Jenže přišel právě Pavel Musil s nabídkou, jet Rally Hořovice. Po dohodě se spolujezdcem Martinem Němečkem jsem na dohodu kývl. Premiérový start s fabií se nakonec proměnil v pravidelnou účast na závodech po celou sezónu a následně titul ve třídě A6. Auto, které bych si přál řídit, je určitě vůz kategorie R2. Chtěl bych získat nové zkušenosti a poznat, jak fungují auta o spoustu generací dopředu, než naše. Asi snem každého závodníka je usednout do vozu R5, ale v mém případě je to opravdu jen sen.“
Co děláš, když nezávodíš?
„Když nezávodím, chodím do zaměstnání. Pracuji jako automechanik. Po práci jezdím rovnou na dílnu, kde připravujeme závodní auto. Nejen naše, ale také našemu kamarádovi Jaroslavu Burianovi. Vlastně se pořád motám jenom kolem aut. Mé zájmy jsou zase auta. Když mi zbude čas, zajedu se podívat třeba na rallycros za kamarády z Šenk motorsport.“
Co plánuješ do nové sezóny?
„Určitě bych chtěl závodit, ale zatím přesně nevím, na kterých soutěžích se objevíme. Všechno záleží na financích. Budu startovat opět se Škodou Octavií TDi a se spolujezdcem Františkem Kubů. Po letošní smolné sezóně bych chtěl změnit přístup k přípravě auta před závody. To znamená, měnit po závodech díly, o kterých víme, že odcházejí. Což zase znamená větší náklady. V dnešní době je velmi těžké sehnat dostatek financí, od toho se bude všechno odvíjet.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Chtěl bych moc poděkovat našim sponzorům, že jsem se vůbec mohl postavit na start soutěží a závodit. Dále patří dík našim fanouškům, kteří nám fandili po celý rok. Veliké poděkování bych chtěl vyjádřit mé rodině a nejbližšímu okolí za to, že se mnou mají trpělivost. Hlavně moje babička má o mě vždy strach. Nesmím zapomenout na našeho hlavního ladiče Jaroslava Buriana z Moravia Tuning - také moc děkuji. Úplně největší poděkování patří našim mechanikům, kteří to s námi neměli jednoduché. Ale vždy, když to bylo možné, nám dokázali oktávku opravit. Někdy to bylo opravdu náročné a bojovali jsme do ranních hodin. Za poskytnutí veškerého zázemí a podpory pro náš tým patří obrovské poděkování mechanikovi a managerovi Pavlovi Musilovi.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.