Velmi úspěšnou sezonu má za sebou posádka Petr Krajča – Jan Houšť. Kluci závodili s Renaultem Clio Sport z dílny Minařík racing a získali titul mistra třídy 8 jak ve sprintrally, tak v mistrovství České republiky v rally. Posádka se zúčastnila také několika závodů na Slovensku, kde si vyjela celkové 2. místo v hodnocení své třídy. Jak tato skvělá sezona probíhala a co bude nyní následovat, jsme se zeptali spolujezdce Jana Houště.
Jak jste spokojeni s uplynulou sezonou?
„Sezona 2018 pro nás byla z říše snů. Když jsme na jaře začínali, tak jsme měli v plánu absolvovat pouze velký mistrák a k tomu přidat nějaký pěkný sprint. Nakonec se nám díky našemu skvělému managerovi povedlo absolvovat 14 závodů a z toho tři soutěže byly na Slovensku. U našich sousedů bylo pěkně, ale musím říct, že doma je doma.“
Který závod považujete za nejvíce vydařený a který se vám povedl nejméně?
„Nejlépe hodnotím dva závody. První vydařená soutěž byla na Bohemce, kde se nám podařilo vyhrát oba dva dny a už tam jsme si tak trochu pojistili titul. Druhý závod, který musím zmínit je Barum rally. Na druhé rychlostní zkoušce jsme střihli šroub ve spodním čepu. Petr chtěl hned po RZ odstoupit, ale podařilo se mi ho přemluvit, abychom pokračovali. Musím říct, že místy to byl opravdu očistec. Nějakým způsobem jsme se doplazili do servisu se ztrátou 8 minut a 12 vteřin na Jirku Pohlídala. Stále jsem věřil, že to musí dobře dopadnout. Ze servisu jsme vyjeli s opraveným čepem a mohli začít útočit na lepší pozice. Sobotu jsme dokončili na 4. místě se ztrátou necelých sedm a půl minuty. Nedělní etapa na vodě, nám hodně sedla a některé časy byly konkurence schopné s vozy kategorie R2. Podařilo se nám Barumku dokončit na 2. místě se ztrátou pouze 2 minut a 42 vteřin. Za což patří Petrovi a všem v servisu obrovské DÍKY.
Nejméně povedený závod byl sprint pro nás Rally Jeseníky. První tři erzety se nám docela povedly, ale na RZ 4 přišla naše chyba, na které vznikla ztráta 16,5 vteřiny. Bylo nám jasné, že pokud Pohlídal nic nevyvede, tak pojedeme závodit i na Rally Vsetín, kde budeme muset zabrat, protože nás bude čekat boj o titul.“
Co pro vás znamená titul ve třídě 8 v MČR i sprintrally?
„Tenhle rok bylo v plánu, že se budeme soustředit pouze na MČR. Jelikož jsme tým složený z amatérů, kteří musí chodit hlavně do práce. Jeden z důvodů bylo také, že jsme neměli tolik financí, jak jsme chtěli, proto se primárně rozhodli pro MČR. S postupem roku se nám podařilo nějaké menší množství financí získat, tak jsme se mohli podívat i do Pačejova - našeho nejvíce oblíbeného závodu spadajícího do sprint série. Titul v RSS je pro nás úspěch stejně tak, jako výhra v MČR. Jsme za to moc rádi, že se nám všechno povedlo.“
Startovali jste také ve Slovenském mistrovství, v čem jsou rozdílné závody u nás a na Slovensku?
„Závody na Slovensku dělají společně s maďary, kteří jsou do toho zapálení. Nemají tam moc úseků, ale když už se něco najde, tak je to pěkná úzká lesní cesta. Ale co mě velmi překvapilo na Rally Lubeník, bylo, že jsme ve voze neměli vůbec GPS jednotky. Jako důvod nám sdělili, že v lese není signál. To beru jako velký rozdíl mezi českými a slovenskými závody. Ale rádi se na Slovensko ještě vrátíme, protože jsme se tam seznámili s mnoha super lidmi.“
S Petrem Krajčou máš odjetou třetí sezonu, jak vám spolupráce funguje?
„S Petrem nám to funguje skvěle jak při závodech, tak v osobním životě. V autě jsme se hodně posunuli - změnili rozpis a zrychlili ho. V osobním životě jsem Petra naučil chodit na hokej. Byli jsme spolu za Pavlem Dreslerem v Ostravě, v Praze na oslavě mistrů světa za Kopeckým. V létě, když to jde, tak grilujeme u Petra v pergole. Občas si dáme štamprlu moravské pálenky. Prostě posádka jak má být. Jak říká moje mamka a přítelkyně: vy jste jako partneři (smích).“
Jak jste spokojeni v týmu Minařík racing, který vám připravuje auto?
„U Minaříků jsme nadmíru spokojení. Je to menší tým, který funguje na způsobu rodinném, takže je radost být na závodech pod jejich stany. Patří jim velké díky za tenhle rok, a to hlavně Staňovi, našemu mechanikovi a pak Lubovi, který to všechno vede a šéfuje.“
Jaké máte plány do příští sezony?
„Momentálně je zatím vše ještě v jednání. Plány jsou veliké, ale co již můžu potvrdit, tak se představíme s Petrem v kompletní rallysprint sérii. Nepojedeme už s Renaultem Clio sport, ale mělo by to být s vozem specifikace R.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Chtěl bych poděkovat všem našim fanouškům, kterých bylo letos hodně u trati nebo i v servisu. Obrovské poděkování patří mému otci, který se zhostil role managera na jedničku. Bez něj bychom to nedokázali. Velké díky také patří mému jezdci Petrovi, který mě dovezl vždy do cíle v pořádku. Samozřejmě nemůžu zapomenout na naše obchodní partnery, díky kterým můžeme tenhle sport dělat.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.