Honza Frei se pohybuje v české rally už osm sezón. Během nich si došel pro tři absolutní vítězství v kategorii i ve třídě, ale také si vyzkoušel roli spolujezdce a zapřisáhlý škodovkář na konci roku okusil „ruský samochod“. V roce 2019 jej ale čeká spousta změn. Nejenom o nich je následující rozhovor.
Honzo, tvé starty jsou v 99 % spojené se Škodou 130 LR. Je to tedy srdeční záležitost?
„Určitě je. Původně je to naše nově koupené sériové rodinné auto. Ke mně se dostalo po strejdovi a následně po dědovi v roce 2007. To jsem s ním s lehkými tuningovými úpravami absolvoval několik startů na Škoda srazech v Běšinách u Klatov. K přestavbě na 130 LR mě přivedla myšlenka, jak auto využívat více a zároveň ho udržet doma co nejdéle. Přestavba trvala dva roky a stála mě všechny prostředky, co jsem měl, což se vlastně do teď nezměnilo :-). Ze začátku jsem absolvoval pár volných závodů a v roce 2013 jsem odjel první Vltavu a Pačejov (R. Vltava 18. absolutně a 4. třída D1, R. Pačejov 8. absolutně a 3. třída D1 pozn. redakce). Od té doby se vše pomalu jen stupňovalo, byla spousta věcí, které se musely předělat, ale poslední tři roky, co se techniky týká, se nic nezměnilo.“
Přesto, elera tě letos docela dost pozlobila…
„Zlobí nás neustále :-). Každý závod je to nějaká jiná věc, navíc letos byl nejsmolnější rok na závady. Ve smyslu, že nešlo i se závadou dál pokračovat. Jenže připravit auto v dnešní době stoprocentně už ani není možné. Nové díly v Mototechně na skladě nejsou a do starých z vrakoviště nikdo nevidí. Největší smůla byla po Příbrami, kde jsem zničil motor, jelikož se sešlo více věcí najednou. Prasklá hadice a následně spadlý klínový řemen :-(.“
Když jsem v úvodu nastínil, že nejsi 100% škodovkář, je potřeba to i vysvětlit. Sprint ve Vsetíně jsi odjel s žigulíkem. Kde se zrodil tento „bláznivý“ nápad?
„Po Příbrami bylo jasné, že nikam nepojedeme. S myšlenkou startu na sprintu ve Vsetíně a pokusu o záchranu třetího titulu v řadě za sebou přišel pár dní před uzávěrkou Martin Klik, majitel onoho žigulíka. Díky jeho finanční a materiální podpoře v podobě půjčení "Ivana" a podpoře rodiny Třešňáků jsme se vydali do Vsetína s myšlenkou, že to nějak dopadne. A jak už vím, dopadlo vše dobře :-).“
Jak moc je odlišný styl jízdy škodovky a Lady VFTS? Jaké máš dojmy z úspěšného svezení?
„Myslím si, že styl je hodně podobný, jen škodovka pobere více "bordelu" než žigulík, ale to je dáno koncepcí náprav. Dle mého by na suchu byl žigulík rychlejší než LR, ale záleží na povrchu a techničnosti tratě. Jak říká Petr Němec: „Žigulík je takové ruské kladivo a mělo by se s ním i tak zacházet :-)“. Dojmy mám jen dobré, uvidíme v novém roce...“
Každého asi napadne otázka: blíží se změna techniky?
„Není vyloučeno, že se na několika závodech s žigulíkem ukážeme. Naše škodovka bude mít pauzu, ostatně si ji za ty roky zaslouží.“
Nyní už ale k letošnímu roku, jaký podle tebe byl?
„Takový na houpačce :-). Když ho vezmu, tak nebýt technických problémů, vyhráli bychom svoji kategorii a při výpadcích Vlastíka Neumanna i sem tam absolutně. To si myslím, že není špatná vizitka s ohledem na fakt, že za námi nestojí žádný velký sponzor a veškeré přípravy na závody děláme jako většina z nás po večerech doma v garáži a rally zábava nás stojí veškeré finance, které v práci vyděláme.“
Dobrý výsledek střídaly technické problémy… Kolikrát jsi skřípal zuby?
„Přiznám se, že ani jednou :-). Samozřejmě, že mne problémy auta a s ním i odstoupení hodně zamrzí, ale už jsem si za ty roky jaksi zvykl. Ostatně s tím stejně nejde ani nic dělat. Takže nemá smysl se stresovat a musí se jít prostě dál.“
Přesto na konci roku sis došel pro vítězství ve třídě E5, spokojenost?
„Určitě! Byly to boje většinou s Petrem Šimurdou, jenže i on měl technické problémy, my však jen o něco menší.“
Vítězný pohár za celkové prvenství ve třídě jsi získal i v roce 2017. Která z těchto dvou mistrovských jízd byla složitější?
„Trochu tě opravím. Nám se podařilo vyhrát již třetí titul za sebou v kategorii 4, čili v autech od roku výroby 1985 do konce roku 1990. Titul ve třídě se vyhlašoval až letos. Nejtěžší byl určitě letošní ročník, přibyla konkurence a zase se zrychlilo. Soutěže jsou už celkem stejné, s pár výjimkami, v tom problém není.“
Co se u tebe připravuje pro tu novou sezónu? Předpokládám, že historikům zůstaneš věrný…
„Na novou sezónu nepřipravuji nic :-). Chtěl bych, aby i bratr odjel několik závodů se svojí áčkovou felicií jako odměnu za ty roky, co mně pomáhá. Takže se budu věnovat jemu. Potom, jelikož žigulíka jsme stavěli u nás v dílně, tak pomohu i Martinovi se vstupem do mistráku, a když to půjde, někde se svezu s žigulíkem. Škodovka projde generálkou a taky byl plán postavit novou dílnu, takže času moc navíc nebude. Na nové auto "soudobé" nejsou finance a jsem rád, že se mi dařilo tak dlouho táhnout LRo na velmi slušné úrovni. Chce to pauzu, protože skvělé výsledky pro nalezení sponzorů nestačí a bohatého kamaráda, co má kamarády, nemám žádného :-).“
Vzkaz fanouškům a poděkování…
„Chtěl bych poděkovat všem fanouškům za podporu u tratí i jinde, určitě se někde uvidíme :-). Dále chci vzdát díky našim partnerům a všem kamarádům z řad mechaniků a jejich rodinám za toleranci a podporu. Samozřejmě i mé rodině, že to se mnou vytrpěla celé ty roky :-).“ (za redakci věříme, že rodina bude trpět dál :-)))
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.