Honza Frei se pohybuje v české rally už osm sezón. Během nich si došel pro tři absolutní vítězství v kategorii i ve třídě, ale také si vyzkoušel roli spolujezdce a zapřisáhlý škodovkář na konci roku okusil „ruský samochod“. V roce 2019 jej ale čeká spousta změn. Nejenom o nich je následující rozhovor.
Honzo, tvé starty jsou v 99 % spojené se Škodou 130 LR. Je to tedy srdeční záležitost?
„Určitě je. Původně je to naše nově koupené sériové rodinné auto. Ke mně se dostalo po strejdovi a následně po dědovi v roce 2007. To jsem s ním s lehkými tuningovými úpravami absolvoval několik startů na Škoda srazech v Běšinách u Klatov. K přestavbě na 130 LR mě přivedla myšlenka, jak auto využívat více a zároveň ho udržet doma co nejdéle. Přestavba trvala dva roky a stála mě všechny prostředky, co jsem měl, což se vlastně do teď nezměnilo :-). Ze začátku jsem absolvoval pár volných závodů a v roce 2013 jsem odjel první Vltavu a Pačejov (R. Vltava 18. absolutně a 4. třída D1, R. Pačejov 8. absolutně a 3. třída D1 pozn. redakce). Od té doby se vše pomalu jen stupňovalo, byla spousta věcí, které se musely předělat, ale poslední tři roky, co se techniky týká, se nic nezměnilo.“
Přesto, elera tě letos docela dost pozlobila…
„Zlobí nás neustále :-). Každý závod je to nějaká jiná věc, navíc letos byl nejsmolnější rok na závady. Ve smyslu, že nešlo i se závadou dál pokračovat. Jenže připravit auto v dnešní době stoprocentně už ani není možné. Nové díly v Mototechně na skladě nejsou a do starých z vrakoviště nikdo nevidí. Největší smůla byla po Příbrami, kde jsem zničil motor, jelikož se sešlo více věcí najednou. Prasklá hadice a následně spadlý klínový řemen :-(.“
Když jsem v úvodu nastínil, že nejsi 100% škodovkář, je potřeba to i vysvětlit. Sprint ve Vsetíně jsi odjel s žigulíkem. Kde se zrodil tento „bláznivý“ nápad?
„Po Příbrami bylo jasné, že nikam nepojedeme. S myšlenkou startu na sprintu ve Vsetíně a pokusu o záchranu třetího titulu v řadě za sebou přišel pár dní před uzávěrkou Martin Klik, majitel onoho žigulíka. Díky jeho finanční a materiální podpoře v podobě půjčení "Ivana" a podpoře rodiny Třešňáků jsme se vydali do Vsetína s myšlenkou, že to nějak dopadne. A jak už vím, dopadlo vše dobře :-).“
Jak moc je odlišný styl jízdy škodovky a Lady VFTS? Jaké máš dojmy z úspěšného svezení?
„Myslím si, že styl je hodně podobný, jen škodovka pobere více "bordelu" než žigulík, ale to je dáno koncepcí náprav. Dle mého by na suchu byl žigulík rychlejší než LR, ale záleží na povrchu a techničnosti tratě. Jak říká Petr Němec: „Žigulík je takové ruské kladivo a mělo by se s ním i tak zacházet :-)“. Dojmy mám jen dobré, uvidíme v novém roce...“
Každého asi napadne otázka: blíží se změna techniky?
„Není vyloučeno, že se na několika závodech s žigulíkem ukážeme. Naše škodovka bude mít pauzu, ostatně si ji za ty roky zaslouží.“
Nyní už ale k letošnímu roku, jaký podle tebe byl?
„Takový na houpačce :-). Když ho vezmu, tak nebýt technických problémů, vyhráli bychom svoji kategorii a při výpadcích Vlastíka Neumanna i sem tam absolutně. To si myslím, že není špatná vizitka s ohledem na fakt, že za námi nestojí žádný velký sponzor a veškeré přípravy na závody děláme jako většina z nás po večerech doma v garáži a rally zábava nás stojí veškeré finance, které v práci vyděláme.“
Dobrý výsledek střídaly technické problémy… Kolikrát jsi skřípal zuby?
„Přiznám se, že ani jednou :-). Samozřejmě, že mne problémy auta a s ním i odstoupení hodně zamrzí, ale už jsem si za ty roky jaksi zvykl. Ostatně s tím stejně nejde ani nic dělat. Takže nemá smysl se stresovat a musí se jít prostě dál.“
Přesto na konci roku sis došel pro vítězství ve třídě E5, spokojenost?
„Určitě! Byly to boje většinou s Petrem Šimurdou, jenže i on měl technické problémy, my však jen o něco menší.“
Vítězný pohár za celkové prvenství ve třídě jsi získal i v roce 2017. Která z těchto dvou mistrovských jízd byla složitější?
„Trochu tě opravím. Nám se podařilo vyhrát již třetí titul za sebou v kategorii 4, čili v autech od roku výroby 1985 do konce roku 1990. Titul ve třídě se vyhlašoval až letos. Nejtěžší byl určitě letošní ročník, přibyla konkurence a zase se zrychlilo. Soutěže jsou už celkem stejné, s pár výjimkami, v tom problém není.“
Co se u tebe připravuje pro tu novou sezónu? Předpokládám, že historikům zůstaneš věrný…
„Na novou sezónu nepřipravuji nic :-). Chtěl bych, aby i bratr odjel několik závodů se svojí áčkovou felicií jako odměnu za ty roky, co mně pomáhá. Takže se budu věnovat jemu. Potom, jelikož žigulíka jsme stavěli u nás v dílně, tak pomohu i Martinovi se vstupem do mistráku, a když to půjde, někde se svezu s žigulíkem. Škodovka projde generálkou a taky byl plán postavit novou dílnu, takže času moc navíc nebude. Na nové auto "soudobé" nejsou finance a jsem rád, že se mi dařilo tak dlouho táhnout LRo na velmi slušné úrovni. Chce to pauzu, protože skvělé výsledky pro nalezení sponzorů nestačí a bohatého kamaráda, co má kamarády, nemám žádného :-).“
Vzkaz fanouškům a poděkování…
„Chtěl bych poděkovat všem fanouškům za podporu u tratí i jinde, určitě se někde uvidíme :-). Dále chci vzdát díky našim partnerům a všem kamarádům z řad mechaniků a jejich rodinám za toleranci a podporu. Samozřejmě i mé rodině, že to se mnou vytrpěla celé ty roky :-).“ (za redakci věříme, že rodina bude trpět dál :-)))
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.