Honza Frei se pohybuje v české rally už osm sezón. Během nich si došel pro tři absolutní vítězství v kategorii i ve třídě, ale také si vyzkoušel roli spolujezdce a zapřisáhlý škodovkář na konci roku okusil „ruský samochod“. V roce 2019 jej ale čeká spousta změn. Nejenom o nich je následující rozhovor.
Honzo, tvé starty jsou v 99 % spojené se Škodou 130 LR. Je to tedy srdeční záležitost?
„Určitě je. Původně je to naše nově koupené sériové rodinné auto. Ke mně se dostalo po strejdovi a následně po dědovi v roce 2007. To jsem s ním s lehkými tuningovými úpravami absolvoval několik startů na Škoda srazech v Běšinách u Klatov. K přestavbě na 130 LR mě přivedla myšlenka, jak auto využívat více a zároveň ho udržet doma co nejdéle. Přestavba trvala dva roky a stála mě všechny prostředky, co jsem měl, což se vlastně do teď nezměnilo :-). Ze začátku jsem absolvoval pár volných závodů a v roce 2013 jsem odjel první Vltavu a Pačejov (R. Vltava 18. absolutně a 4. třída D1, R. Pačejov 8. absolutně a 3. třída D1 pozn. redakce). Od té doby se vše pomalu jen stupňovalo, byla spousta věcí, které se musely předělat, ale poslední tři roky, co se techniky týká, se nic nezměnilo.“
Přesto, elera tě letos docela dost pozlobila…
„Zlobí nás neustále :-). Každý závod je to nějaká jiná věc, navíc letos byl nejsmolnější rok na závady. Ve smyslu, že nešlo i se závadou dál pokračovat. Jenže připravit auto v dnešní době stoprocentně už ani není možné. Nové díly v Mototechně na skladě nejsou a do starých z vrakoviště nikdo nevidí. Největší smůla byla po Příbrami, kde jsem zničil motor, jelikož se sešlo více věcí najednou. Prasklá hadice a následně spadlý klínový řemen :-(.“
Když jsem v úvodu nastínil, že nejsi 100% škodovkář, je potřeba to i vysvětlit. Sprint ve Vsetíně jsi odjel s žigulíkem. Kde se zrodil tento „bláznivý“ nápad?
„Po Příbrami bylo jasné, že nikam nepojedeme. S myšlenkou startu na sprintu ve Vsetíně a pokusu o záchranu třetího titulu v řadě za sebou přišel pár dní před uzávěrkou Martin Klik, majitel onoho žigulíka. Díky jeho finanční a materiální podpoře v podobě půjčení "Ivana" a podpoře rodiny Třešňáků jsme se vydali do Vsetína s myšlenkou, že to nějak dopadne. A jak už vím, dopadlo vše dobře :-).“
Jak moc je odlišný styl jízdy škodovky a Lady VFTS? Jaké máš dojmy z úspěšného svezení?
„Myslím si, že styl je hodně podobný, jen škodovka pobere více "bordelu" než žigulík, ale to je dáno koncepcí náprav. Dle mého by na suchu byl žigulík rychlejší než LR, ale záleží na povrchu a techničnosti tratě. Jak říká Petr Němec: „Žigulík je takové ruské kladivo a mělo by se s ním i tak zacházet :-)“. Dojmy mám jen dobré, uvidíme v novém roce...“
Každého asi napadne otázka: blíží se změna techniky?
„Není vyloučeno, že se na několika závodech s žigulíkem ukážeme. Naše škodovka bude mít pauzu, ostatně si ji za ty roky zaslouží.“
Nyní už ale k letošnímu roku, jaký podle tebe byl?
„Takový na houpačce :-). Když ho vezmu, tak nebýt technických problémů, vyhráli bychom svoji kategorii a při výpadcích Vlastíka Neumanna i sem tam absolutně. To si myslím, že není špatná vizitka s ohledem na fakt, že za námi nestojí žádný velký sponzor a veškeré přípravy na závody děláme jako většina z nás po večerech doma v garáži a rally zábava nás stojí veškeré finance, které v práci vyděláme.“
Dobrý výsledek střídaly technické problémy… Kolikrát jsi skřípal zuby?
„Přiznám se, že ani jednou :-). Samozřejmě, že mne problémy auta a s ním i odstoupení hodně zamrzí, ale už jsem si za ty roky jaksi zvykl. Ostatně s tím stejně nejde ani nic dělat. Takže nemá smysl se stresovat a musí se jít prostě dál.“
Přesto na konci roku sis došel pro vítězství ve třídě E5, spokojenost?
„Určitě! Byly to boje většinou s Petrem Šimurdou, jenže i on měl technické problémy, my však jen o něco menší.“
Vítězný pohár za celkové prvenství ve třídě jsi získal i v roce 2017. Která z těchto dvou mistrovských jízd byla složitější?
„Trochu tě opravím. Nám se podařilo vyhrát již třetí titul za sebou v kategorii 4, čili v autech od roku výroby 1985 do konce roku 1990. Titul ve třídě se vyhlašoval až letos. Nejtěžší byl určitě letošní ročník, přibyla konkurence a zase se zrychlilo. Soutěže jsou už celkem stejné, s pár výjimkami, v tom problém není.“
Co se u tebe připravuje pro tu novou sezónu? Předpokládám, že historikům zůstaneš věrný…
„Na novou sezónu nepřipravuji nic :-). Chtěl bych, aby i bratr odjel několik závodů se svojí áčkovou felicií jako odměnu za ty roky, co mně pomáhá. Takže se budu věnovat jemu. Potom, jelikož žigulíka jsme stavěli u nás v dílně, tak pomohu i Martinovi se vstupem do mistráku, a když to půjde, někde se svezu s žigulíkem. Škodovka projde generálkou a taky byl plán postavit novou dílnu, takže času moc navíc nebude. Na nové auto "soudobé" nejsou finance a jsem rád, že se mi dařilo tak dlouho táhnout LRo na velmi slušné úrovni. Chce to pauzu, protože skvělé výsledky pro nalezení sponzorů nestačí a bohatého kamaráda, co má kamarády, nemám žádného :-).“
Vzkaz fanouškům a poděkování…
„Chtěl bych poděkovat všem fanouškům za podporu u tratí i jinde, určitě se někde uvidíme :-). Dále chci vzdát díky našim partnerům a všem kamarádům z řad mechaniků a jejich rodinám za toleranci a podporu. Samozřejmě i mé rodině, že to se mnou vytrpěla celé ty roky :-).“ (za redakci věříme, že rodina bude trpět dál :-)))
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.