Dvě sezony prožil Martin Baďura v seriálu Opel Adam cup. V obou ročnících byl na konci roku třetí. Svým způsobem si splnil klukovský sen. Spousta jezdců v tuto chvíli přemítá plány nad novou sezonou. Martin má jasno… bohužel.
Martine, pro příznivce rally jsi zatím osoba docela neznámá, zkus se nám prosím představit…
„Jako spousta kluků, jsem i já od mala chtěl závodit. Bohužel rally je jen o penězích a na vše jsem si vždy musel vydělat sám. Proto jsem s tímto sportem začal docela pozdě, navíc bez zkušeností například z motokár, nebo jiných automobilových sportů. Začal jsem jezdit s felicií, která byla takřka sériová, což samozřejmě na konkurenci nestačilo, proto jsem začal přemýšlet, co dál. Do felicie mi přišlo zbytečné cpát peníze. V tu dobu jsem se doslechl o Opel Adam cupu, který byl prezentován jako „podpora mladých jezdců“. S podporou jsem se sice za dva roky nesetkal, ale Adam je alespoň moderní závodní auto na profesionální úrovni. Jinak je mi 25 let a pracuji jako řidič dodávky v otcově firmě. Kromě rally rád sportuji - hrávám florbal, běhám a nyní nastává období, kdy oprašuji lyže.“
Druhá sezona v Opel Adam cupu. Jaká byla?
„Na začátku sezony jsem chtěl být rychlejší než minulý rok a využít nějakých nasbíraných zkušeností. Když se zpětně podívám, měli jsme pár dobrých časů, pár vyhraných RZ, ale komplexně nám chyběl vyrovnaný výkon. Ať už vlastními chybami, nebo nezkušeností celého týmu jsme se připravili o lepší výsledky.“
Na konci sezony jsi obsadil v celkovém pořadí bronzovou příčku, stejně jako vloni. Který z těch dvou ročníků byl pro tebe náročnější?
„Oba ročníky se nedají porovnat. První rok jsem jel první ostré kilometry s tímto autem, snažil jsem se sbírat zkušenosti a pokud možno dovést auto vždy v pořádku do cíle. Letošní ročník byl už více „závodní“, to spolu ovšem neslo i spoustu krizových situací, ve kterých jsem cítil, že auto ještě nemám tak moc v ruce, jak bych si představoval.“
Není ti tak trochu to třetí místo předurčeno? Na Kopné i ve Vyškově vloni i letos bronzový v cupu…
„Nevím, jak je to ve světě, ale u nás se jezdí téměř totožné rychlostní zkoušky každý rok. Chápu, že pro pořadatele není vůbec jednoduché v dnešní době vyjednat povolení na nové úseky, ale upřímně obdivuji jezdce, co u nás jezdí 10-15-20 let a stále je to baví, vždyť i já v druhém ročníku jsem hodně úseků jel popaměti. Proto bylo vidět i velké zlepšení a mohl jsem si měřit časy s mnohem zkušenějšími v Adam cupu, kteří tyto soutěže jeli několikrát.“
I letos ses postavil na start Barum rally. Po třech dnech, jak jinak než třetí. Ale tento výsledek bude pro tebe jistě hodně ceněný…
„Z Barumky mám spíše jen hořké pocity. Řekl bych, že to byl náš nejlépe odjetý závod v letošní sezoně. Celý závod jsme dokázali zajíždět podobné časy, jako Martin Vopatřil, dokonce jsme se první čtyři erzety přetahovali o vedení. Bohužel jsem podcenil závěr soutěže, kdy jsem na poslední rychlostní zkoušce jel až příliš pomalu a myslel jsem si, že to bude na udržení druhé příčky stačit. Jenže nestačilo a tak jsem opět skončil jako třetí.“
Spokojený budeš jistě i s úspěšností startů, co start, to cíl…
„Opel Adam je velice spolehlivé auto. Ten, který vlastním, dokonce ještě nikdy v historii neodstoupil na technickou závadu. Měli jsme ovšem i hodně štěstí, hlavně na Jeseníkách a 3-Stadte rally, kde jsme málem cíl kvůli mé jezdecké chybě nespatřili.“
Neuvažuješ o startech s jiným vozem? Nebo budeš v cupu, dokud jej nevyhraješ?
„Starty s jiným vozem jsou určitě lákavé, hlavně vůz třídy R2 bych si chtěl vyzkoušet. Jak jsem již v úvodu napsal, rally, zvláště u nás je jen a jen o financích a ty mi došly, takže tohle byla má poslední sezona. Jak jste si mohli na inzercích všimnout, tak je Adam na prodej.“
Jak budeš trávit vánoční svátky?
„Vánoce jsou pro mě hlavně o odpočinku, budu je trávit s rodinou.“
Vzkaz fanouškům a poděkování ...
„V závěru bych chtěl poděkovat Honzovi Nešporovi za pomoc při celé sezoně, také mechanikům, hlavně svému tátovi, který to se mnou neměl vždy úplně lehké a staral se o správný chod celého týmu, když jsem já byl pracovně vytížený. V neposlední řade partnerům, firmám Gistrans, Ortex, Adast engeneering. Dík patří i všem fanouškům, kteří nejenom nám drželi v průběhu roku palce.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.