Dvě sezony prožil Martin Baďura v seriálu Opel Adam cup. V obou ročnících byl na konci roku třetí. Svým způsobem si splnil klukovský sen. Spousta jezdců v tuto chvíli přemítá plány nad novou sezonou. Martin má jasno… bohužel.
Martine, pro příznivce rally jsi zatím osoba docela neznámá, zkus se nám prosím představit…
„Jako spousta kluků, jsem i já od mala chtěl závodit. Bohužel rally je jen o penězích a na vše jsem si vždy musel vydělat sám. Proto jsem s tímto sportem začal docela pozdě, navíc bez zkušeností například z motokár, nebo jiných automobilových sportů. Začal jsem jezdit s felicií, která byla takřka sériová, což samozřejmě na konkurenci nestačilo, proto jsem začal přemýšlet, co dál. Do felicie mi přišlo zbytečné cpát peníze. V tu dobu jsem se doslechl o Opel Adam cupu, který byl prezentován jako „podpora mladých jezdců“. S podporou jsem se sice za dva roky nesetkal, ale Adam je alespoň moderní závodní auto na profesionální úrovni. Jinak je mi 25 let a pracuji jako řidič dodávky v otcově firmě. Kromě rally rád sportuji - hrávám florbal, běhám a nyní nastává období, kdy oprašuji lyže.“
Druhá sezona v Opel Adam cupu. Jaká byla?
„Na začátku sezony jsem chtěl být rychlejší než minulý rok a využít nějakých nasbíraných zkušeností. Když se zpětně podívám, měli jsme pár dobrých časů, pár vyhraných RZ, ale komplexně nám chyběl vyrovnaný výkon. Ať už vlastními chybami, nebo nezkušeností celého týmu jsme se připravili o lepší výsledky.“
Na konci sezony jsi obsadil v celkovém pořadí bronzovou příčku, stejně jako vloni. Který z těch dvou ročníků byl pro tebe náročnější?
„Oba ročníky se nedají porovnat. První rok jsem jel první ostré kilometry s tímto autem, snažil jsem se sbírat zkušenosti a pokud možno dovést auto vždy v pořádku do cíle. Letošní ročník byl už více „závodní“, to spolu ovšem neslo i spoustu krizových situací, ve kterých jsem cítil, že auto ještě nemám tak moc v ruce, jak bych si představoval.“
Není ti tak trochu to třetí místo předurčeno? Na Kopné i ve Vyškově vloni i letos bronzový v cupu…
„Nevím, jak je to ve světě, ale u nás se jezdí téměř totožné rychlostní zkoušky každý rok. Chápu, že pro pořadatele není vůbec jednoduché v dnešní době vyjednat povolení na nové úseky, ale upřímně obdivuji jezdce, co u nás jezdí 10-15-20 let a stále je to baví, vždyť i já v druhém ročníku jsem hodně úseků jel popaměti. Proto bylo vidět i velké zlepšení a mohl jsem si měřit časy s mnohem zkušenějšími v Adam cupu, kteří tyto soutěže jeli několikrát.“
I letos ses postavil na start Barum rally. Po třech dnech, jak jinak než třetí. Ale tento výsledek bude pro tebe jistě hodně ceněný…
„Z Barumky mám spíše jen hořké pocity. Řekl bych, že to byl náš nejlépe odjetý závod v letošní sezoně. Celý závod jsme dokázali zajíždět podobné časy, jako Martin Vopatřil, dokonce jsme se první čtyři erzety přetahovali o vedení. Bohužel jsem podcenil závěr soutěže, kdy jsem na poslední rychlostní zkoušce jel až příliš pomalu a myslel jsem si, že to bude na udržení druhé příčky stačit. Jenže nestačilo a tak jsem opět skončil jako třetí.“
Spokojený budeš jistě i s úspěšností startů, co start, to cíl…
„Opel Adam je velice spolehlivé auto. Ten, který vlastním, dokonce ještě nikdy v historii neodstoupil na technickou závadu. Měli jsme ovšem i hodně štěstí, hlavně na Jeseníkách a 3-Stadte rally, kde jsme málem cíl kvůli mé jezdecké chybě nespatřili.“
Neuvažuješ o startech s jiným vozem? Nebo budeš v cupu, dokud jej nevyhraješ?
„Starty s jiným vozem jsou určitě lákavé, hlavně vůz třídy R2 bych si chtěl vyzkoušet. Jak jsem již v úvodu napsal, rally, zvláště u nás je jen a jen o financích a ty mi došly, takže tohle byla má poslední sezona. Jak jste si mohli na inzercích všimnout, tak je Adam na prodej.“
Jak budeš trávit vánoční svátky?
„Vánoce jsou pro mě hlavně o odpočinku, budu je trávit s rodinou.“
Vzkaz fanouškům a poděkování ...
„V závěru bych chtěl poděkovat Honzovi Nešporovi za pomoc při celé sezoně, také mechanikům, hlavně svému tátovi, který to se mnou neměl vždy úplně lehké a staral se o správný chod celého týmu, když jsem já byl pracovně vytížený. V neposlední řade partnerům, firmám Gistrans, Ortex, Adast engeneering. Dík patří i všem fanouškům, kteří nejenom nám drželi v průběhu roku palce.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.