Holek za volantem soutěžních vozů je v české rally jako šafránu. O to víc potěší každého fanouška, když dáma dá občas na frak i klukům. V Pačejově měli někteří jezdci silného soupeře v Nikole Dvořákové. Jaký byl sprint z jejího pohledu, se dozvíte z následujícího rozhovoru.
Ve Vyškově se Ti při premiéře ve spritovém šampionátu podařilo se spolujezdcem Ondrou Novákem senzačně zvítězit v nabité třídě 9. Pačejov je ale znám svou náročností, ztíženou navíc tradičně letními teplotami. Jak si jihočeský závod vnímala ty?
„Pačejov na rozdíl od Vyškova jsem vnímala trošku jinak. Určitý tlak ze strany soupeřů a fanoušku byl znát, tušila jsem, že se od nás očekává alespoň podobná rychlost, jako na Vyškově. Důležité pro nás bylo stát pevně nohama na zemi, těšit se na porovnání s kvalitní, zkušenou konkurencí, učit se a hlavně spatřit cíl. A co do podmínek na trati, ty byly srovnatelné s Vyškovem, vyjma dvou posledních rychlostních zkoušek, na které se snesl déšť. Vlivem velkého horka ale silnice rychle osychala a nebylo příliš nutné polemizovat nad volbou pneumatik.“
Pojďme ale popořádku. Do servisního zázemí týmu Silponix Racing, jste po první sekci dovezli stříbrnou Hondu Civic Vti na průběžném třetím místě. Šlo od začátku vše podle Tvých představ?
„Na první rychlostní zkoušce jsem nedaleko před cílem chtěla ve známé kose přes hranu využít šíři silnice. Na brzdách mi to ale trochu sklouzlo a škrtli jsme si o balík. Naštěstí šlo jenom o takové otření a asi se to ani nedá považovat za nějaký velký moment. Na začátku závodu mě to ale trochu vyděsilo. Pak následovaly první, všemi zmiňované náročné Čečelovice. Přes 10 minut v autě slyším hlavně skvělý chod motoru, přímý zub v převodovce, ale Ondru i přes jeho snahu křičet, moc né J. Naštěstí následoval servis a tak se intercom podařilo dostat do správného režimu. I přes propad na 3. místo a narostlé časové manko, jsme se nevzdávali. Do cíle bylo pořád daleko.“
Zabrali jste při druhém průjezdu Strážovicemi, kde jste za vítězstvím zaostali jen o 0,5s. Dobré tempo jste pak podtrhli ještě výkonem na Komušíně i druhých Čečelovicích…
„Ano, také pocitově byl nejrychlejší druhý průjezd Strážovicemi. Pocit z jízdy navíc podtrhl dosažený čas v cíli, který nás hodně potěšil. Následoval velký požitek z místy šotolinového Komušína a k tomu i kvalitní čas, který nás posunul na, pro nás skvělé, druhé místo ve třídě. Za největší zážitek bych ale označila druhé Čečelovice, kde jsme si po prvním průjezdu opravdu spravili chuť. Jízdu na rozpis jsme si s Ondrou prostě parádně užili!“
V poslední sekci jste si, i přes komplikaci v podobě již zmíněného deště, velmi cenné druhé místo pohlídali. Přesto, byl tam nějaký moment, kdy sis řekla, že už je to příliš rychlé?
„Takové momenty se nám naštěstí zatím vyhýbají. I když při druhém průjezdu Komušínem, jsem si přeci jen chybu neodpustila a šla v diváckém místě pozdě na brzdy. Následkem toho jsme se trochu zahrabali v šotolině, což nás stálo nějaký čas. Přesto nám druhé místo v nabité třídě 9 neuniklo a propukla samozřejmě velká radost. Takový výsledek jsme před startem skutečně nečekali.“
Pačejov byl teprve Tvým druhým závodem v Rallysprint sérii. Přesto, pozoruješ na sobě už nyní pokroky? Kde naopak vidíš své největší rezervy?
„Určitě, každý kilometr v autě je znát a žádný trénink nenahradí ostré kilometry. A pokud se jedná o rezervy, těch je mnoho, po Pačejově je vnímám hlavně v rozpisu a brzdných bodech.
V tuto chvíli můžeme s radostí potvrdit naše účinkování na dalším závodu Rallysprint série, Rally Jeseníky a věříme, že nás tato náročná soutěž posune zase o kousek dál.“
Co závodní auto Honda Civic VTi, se kterým jsi jela už svůj druhý závod? Sedlo Ti auto hned od začátku nebo se s ním teprve seznamuješ?
„Auto mi skutečně sedlo od prvního kilometru, rezervy vnímám hlavně u sebe. Nenastal žádný okamžik, kdy by mě auto vylekalo, zachovalo se nějak nečekaně, a pokud ano, tak jenom mou nezkušeností.“
A na závěr Ti položím odlehčenou otázku. Co ty Ondřejové, nebylo jich už moc?
„Já bych neměnila :-) Od mých začátků v týmu Silponix Racing znám hned o dva Ondřeje navíc, k tomu na Pačejově jsem poznala dalšího člena týmu, mechanika, nečekaně také Ondru a když přičtu, mého spolujezdce Ondru Nováka, mohla sobotní, ranní „prezenčka“ probíhat jak ve filmu RRRrrrr :) Úsměvná vsuvka na závěr o tom jaký jsem na Rally Pačejov měla „ON DREam Team“! Díky pánové, za vše! :).“
Adriana Buršíková
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.