Patrik Brtníček byl ještě na začátku loňského roku jedním z mnoha mladých pilotů, kteří si za volantem vozu nižší kubatury osvojovali základní soutěžácké návyky. Jeho výkony v průběhu sezony 2017 však zaujaly odbornou veřejnost natolik, že se o něm začalo mluvit jako o jednom z nejvýraznějších talentů současné rallyové scény. Odvážná přání jeho podporovatelů, kteří by svého idola nejraději viděli za volantem vozu kategorie R2, sice pro letošek zřejmě zůstanou nevyslyšena, přesto je více než pravděpodobné, že o tomto dvacetiletém vyškovském pilotovi v letošní sezoně uslyšíme. O plánech na sezonu 2018, zákulisí jeho mateřského týmu LB Trans Racing, ale také o hodnocení uplynulého roku jsme si povídali v následujícím rozhovoru.
Patriku, v sezoně 2016 jsi odjel deset závodů, loni jen šest (bereme-li v úvahu podniky MČR, RSS a volné soutěže v kalendáři FAS). Co bylo důvodem tak razantního omezení počtu startů?
„K omezení počtu startů jsme museli přistoupit v rámci úspor, a tak jsme jeli jen závody, které byly zařazeny do Opel Adam Cupu. Aby tento handicap nebyl tak cítit, snažil jsem se to dohnat větší jistotou v rozpise a také lepším pochopením auta, k čemuž mi pomohly hodiny strávené na dílně. Taky jsme za sezonu třikrát testovali, ale vždy to byla spíš menší porce kilometrů.“
Tvůj progres oproti sezoně 2016 byl patrný už na prvních soutěžích. Čím si tak výrazné zlepšení vysvětluješ? Promluvil do toho nějaký speciální zimní trénink?
„Přes zimu jsem hodně zapracoval na rozpisu a srovnal jsem se psychicky. Před každým závodem jsem navíc sledoval onboardy z minulých ročníků, což taky hrálo svou roli. Věřil jsem, že máme na to vyhrávat závody a první erzeta na Kopné mě o tom jenom přesvědčila.“
Které momenty z uplynulé sezony bys vybral jako nejsmolnější, anebo naopak nejvydařenější?
„Nejsmolnější byla jednoznačně Barumku, kde jsme v závěru první etapy ztráceli na průběžné první místo v poháru 1,2 vteřiny a na následující RZ jsme bohužel dostali defekt. Hodně to zamrzelo… Za nejvydařenější naopak považuji poslední erzetu sobotní etapy na příbramském závodě. Vítězství o 0,1 sekundy bylo neuvěřitelné, ale krásné. Celá sezona se vlastně odehrávala podle pravidla „jednou jsi nahoře, jednou dole“. Jsou to závody, myslím, že to všichni dobře znají.“
Nehodnotíš s odstupem jako chybu, že jsi chyběl na závěrečném klání poháru v Německu? Vím, že jste měli po Příbrami poškozený vůz, ale případně bylo možné zapůjčit si i jiné auto…
„Určitě ne, Německo už nemělo smysl. V pohárové klasifikaci byly karty rozdány a považoval bych to za vyhozené peníze. Možná by bylo zajímavé sledovat, jak vysoko bychom se pohybovali mezi německými rychlíky, ale jako chybu to nehodnotím.“
Všiml jsem si, že zatímco ještě v první polovině roku jsi míval pomalejší nástupy a například ve Vyškově jsi ve druhých průjezdech zrychloval o více než sekundu na kilometr, ve druhé polovině roku se tato diference snižovala. Co způsobilo tento fakt?
„Rozpisu i autu jsem věřil víc a víc a průběh Kopné i Vyškova jasně ukázal, že kdo chce jet o první místo, musí zkrátka tahat hned od prvních kilometrů. Tak jsme tahali (úsměv).“
Řada odborníků hodnotí Tvoje výkony v minulé sezoně jako výborné a ráda by Tě viděla ve speciálu R2. Splníš jim toto přání, anebo zůstaneš v pohárovém opelu?
„Tohle není asi otázka úplně na mě (úsměv). Samozřejmě ve voze kategorie R2 bych se také rád viděl, je to úplně jiné závodění, ale náklady se pohybují v úplně jiných částkách. Letošní sezónu pojedeme ještě s naším pohárovým adamem.“
Může Ti ještě pohárové závodění něco dát? Cítíš, že jsi při ovládání adamu na limitu, anebo stále existuje rezerva?
„Beru to tak, že každý kilometr v závodním voze mi něco dává. Pořád mám chuť se dál zlepšovat, a pokud bude v Adam Cupu podobně silná konkurence jako loni, nebudu mít problém najít motivaci. Loni jsme většinou nějakou rezervu měli, byly ale i části erzet, kde už jsme jeli kousek za limitem (úsměv)."
V posledních sezonách závodíš převážně s Rudolfem Kouřilem. Jak se Vám daří v autě najít společnou řeč při tak velkém věkovém rozdílu? Budete s Rudou dál pokračovat spolu?
„Řeč jsme spolu našli hodně rychle. Ruda je obrovský profesionál, a když bylo potřeba jet rychle, neprotestoval. Předal mi spoustu zkušeností, hodně jsme toho spolu zažili a díky němu byla v autě vždy dobrá atmosféra. Přestože jsem mu za uplynulé tři roky za hodně věcí vděčný, domluvili jsme se, že spolu dál pokračovat nebudeme. Na Kopnou, Vyškov, Jeseníky a 3-Städte jsme se domluvili na spolupráci s Tomem Šmídem. Ostatní závody budeme teprve řešit.“
Tím se dostáváme k Tvému letošnímu programu. Plánuješ jen domácí soutěže nebo vyrazíš na zkušenou i do zahraničí?
„Letos máme v plánu opět kompletní Opel Adam Cup a možná se vydáme i za hranice na nějaký závod. To ale uvidíme až v průběhu sezony podle finančních možností. Zatím to vypadá, že rozpočet bude docela napnutý.“
Na Mikuláši jsi závodil s týmovým cliem – není ve hře i nějaký odpočinkový start s tímto vozem?
„Jako odpočinkový závod bych to nedefinoval, v tomto autě si moc neodpočineš (úsměv). Oproti adamu má mnohem více výkonu, zato však horší jízdní vlastnosti a zkrátka to není auto stavěné již v továrně přímo na závodění. Každopádně na Mikuláši jsem si svezení maximálně užíval a díky spolupráci s Kájou Voltnerem bylo v autě po celý závod veselo. Ani letos není vyloučené, že clio buď já, anebo taťka někde provětráme, kdyby se však našel kupec, pravděpodobně dáme přednost jeho prodeji."
Když jsme u Vaší stáje, pověz nám, v jakém složení nyní fungujete a jaká je v týmu Tvoje aktuální úloha?
"Vedoucím našeho servisu je Zbyněk Harásek, nedávný mistr republiky v dieselové třídě. Jádro týmu dále tvoří Vladimír Jež a David Rozehnal. Mou úlohou je příprava závodního auta mezi závody a taky v průběhu zimní přípravy."
Na závěr trochu odbočme od závodů. Máš za sebou důležitý životní milník – maturitu. Kam Tvoje kroky směřují dál a čemu se aktuálně věnuješ?
„Teď studuji angličtinu v Brně a v dubnu se budu hlásit na Univerzitu obrany, na Fakultu vojenského leadershipu. Vybral jsem si tento směr především díky možnosti zajímavého uplatnění v armádě.“
Takže to znamená, že se na vyškovské rally opět po letech bude závodit ve vojenském prostoru?
„Vidíš, to mě nenapadlo. Ale proč se o to nepokusit (úsměv).“
Ať už budeme brát závěrečnou odpověď vážně, anebo s lehkou nadsázkou, jedno je jisté. Vyškovsko má po letech opět v oblasti motoristického sportu silného reprezentanta, který to může dotáhnout hodně daleko. Nezbývá než Patrikovi popřát úspěšné přijímačky na vysokou školu a v průběhu sezony hodně úspěšných kilometrů bez krizových situací.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.