Jednou z tváří letošní jubilejní X. Agrotec Rally Ice Tour 2018 je několikanásobný šampion české republiky v automobilových soutěžích Roman Kresta. Je tedy zcela logické, že jsme luhačovického pilota museli vyzpovídat ohledně jeho vzpomínek a názorů na tuto benefiční akci.
Romane, vzpomínáš si ještě na své premiérové setkání s Rally Ice Tour?
Moje první setkání s Rally Ice Tour? Na to fakt nejde zapomenout. Stál jsem možná více než po tříleté pauze znovu na bruslích a hned jak jsem poprvé při rozbruslení stoupnul na led, tak jsem hodil takovou skobu, že jsem si v první moment myslel, že jsem si zapomněl z bruslí sundat chrániče nožů. Prostě jsem normálně přepadnul. Říkal jsem si: Co tu vlastně budu dělat? Navíc jsem měl snad poprvé nebo podruhé v životě na sobě hokejovou výstroj, kterou mi někdo půjčil. Oblékal jsem se do ní snad tři čtvrtě hodiny. Moje nervy! Pamatuji si to prostě úplně přesně.
Tým okolo Ládi Barvíka to všechno ještě fotil, nasoukali mě do toho. Myslel jsem, že některé věci jsem si oblékl obráceně, protože mi to bylo velké. Byla to tehdy velká sranda, hlavně pro některé. Ale nebyl jsem sám takovým zelenáčem, třeba Joska Peták stál taky na bruslích po hodně dlouhé době a další. Od té doby se vše ale hodně posunulo vpřed. Dneska stojí při Rally Ice Tour na ledě čím dál víc kluků, na kterých je vidět, že umí opravdu hrát pěkný hokej. Před lety tam člověk stál jako laik, který přišel, viděl a málem se na bruslích zabil.
Ale hned v tomto utkání se ti povedlo skórovat …
Ano, při téhle premiéře jsem dal dokonce svůj první gól, ale jaký! Prostě jsem do branky přepadl a dotlačil dovnitř puk i s brankářem. Takže to nebylo mým hráčským uměním, ale setrvačností, díky níž jsem doplul až do branky a puk byl pod námi. Za normálních okolností by takový gól asi těžko platil, ale tehdy ho rozhodčí uznal.
Pokud vím, následně jsi ale hokej začal brát jako sport zcela vážně?
Musím přiznat, že tahle účast na Rally Ice Tour byla impulsem k tomu, že mě hokej chytnul a začal jsem ho hrát na amatérské úrovni v hobby lize. Nastartovalo mě to, nikdy předtím jsem totiž na zimním stadiónu nehrál, jenom venku na rybníku. Maximálně jsem byl na zimáku při bruslení veřejnosti. To byl možná taky důvod k tomu, že jsem tehdy na vypůjčených bruslích šel k zemi.
Dnes už se v tom člověk přeci jenom trochu vyzná, potřebuješ správně nabroušené brusle, někdo je brousí takhle, jiný zase jinak, je to alchymie a v bruslích je neskutečný rozdíl, jako v pneumatikách na auto.
Od své hráčské premiéry jsi nevypustil svou účast na jediném ročníku akce. Co tedy očekáváš od toho letošního?
Od své premiérové účasti jsem nevynechal jediný ročník Rally Ice Tour, takže letos to bude můj sedmý ročník. No a už třetí sezónu za sebou hraju každou zimu hobby ligu, takže se na jubilejní desátý ročník hodně těším. Samozřejmě doufám, že se nestane nic nepříjemného, jako loni Petru Grafkovi. Moc se těším i na exhibiční utkání proti zlínským hokejistům, bude to mít zase i jiný náboj. Věřím, že všechno proběhne v pohodě, protože občas to bývá podobné, jako když si člověk nasadí na hlavu helmu v závodním autě. V ten moment nevidí nalevo napravo, a přestože se před zápasem domluvíte, že se nebude faulovat, najednou někdo přijede, strčí ti tu hokejku k brusli a ty upadneš naznak ani nevíš jak. No, nebudu nikoho jmenovat, ale občas ti někteří holt dokáží tímhle způsobem krásně připomenout, že ten hokej už někdy hráli a ví, jak ti to dát názorně najevo.
Čím je podle tebe lednové utkání tak atraktivní pro spoustu soutěžních jezdců?
Pro závodníky je Rally Ice Tour velké zpestření zimní pauzy, jakési odreagování a možnost k společnému setkání. Hlavní podtext je ale podpora dobré věci a předání finančního obnosu na vybrané projekty. To je vždy správně. Loni se přerozdělila pěkná částka, doufám, že podobné to bude i letos.
Letos se tvoje tvář objevila na oficiálním plakátu X. Agrotec Rally Ice Tour 2018, na němž jsi společně s Petrem Leškou a Zdeňkem Okálem. Jak tenhle fakt vnímá tvé okolí?
O této akci vědí naprosto všichni moji známí, celé okolí, ale nejen oni. Nedávno jsem byl na hokeji ve Zlíně a už tam visely na stadionu plakáty a na nich já. A už to bylo: „To je on, na těch plakátech.“ Kdybych to věděl, tak jsem si vzal na hlavu kulicha. Šel jsem si na párek a všichni se mě hned vyptávali na Rally Ice Tour. A když jsem viděl při ligovém zápase Zdeňka Okála, jak hraje, tak jsem hned volal Laďovi Barvíkovi a říkal mu: „To snad nemyslíš vážně?! Jediná možnost je, že ti profíci budou na ledě jenom tři, každému dáme na nohy tak dvacetikilové závaží a pak si proti nim možná ťukneme.“ Pět proti třem by to asi šlo, ale na druhou stranu, kluci, kteří hrají hobby ligu, nejsou taky žádná ořezávátka.
Ale je mi jasné, že borci z extraligy si budou dávat pozor, abychom hlavně nezranili my je. Co si budeme povídat, z jejich pohledu to prostě neumíme. Člověk trénuje, snaží se to vnímat a dnes u televize vím naprosto přesně, co bych měl v dané chvíli udělat, ale v momentě kdy skočím na led, tak na všechno zapomenu. Teď jsem viděl u naší dvacítky nějakou fintu, jak si to dal mezi nohama, tak jsem to na ledě trénoval. Když nebude nikdo u mě a za mnou, tak se mi to – možná – podaří :-).
Přijdou tě tví blízcí povzbudit přímo na zlínský zimní stadión?
Mě osobně přijde podpořit při zápase nejen rodina, ale naši mechanici. Kromě večerního hokeje bych měl jít ještě tu samou sobotu na ples. Bude to fakt zajímavý den!
Na závěr - co bys chtěl osobně vzkázat všem divákům, kteří se na letošní zápas hodlají vydat, nebo ještě váhají?
Na letošní X. Rally Ice Tour se rozhodně těším a věřím, že nejsem sám. Už jenom to, že jde o jubilejní utkání, kterého se zúčastní také osobnosti zlínského hokeje, by samo o sobě mělo být pro diváky důvodem k tomu, aby se přišli podívat. A navíc kromě toho samozřejmě jde o dobrou věc a každý, kdo ji bude chtít jakkoliv podpořit, je vítán. Chtěl bych tedy všem vzkázat, aby si našli čas a přišli se podívat a tuto akci podpořit.
Děkuji za rozhovor
Jan Vaškovič
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.