Jednou z tváří letošní jubilejní X. Agrotec Rally Ice Tour 2018 je několikanásobný šampion české republiky v automobilových soutěžích Roman Kresta. Je tedy zcela logické, že jsme luhačovického pilota museli vyzpovídat ohledně jeho vzpomínek a názorů na tuto benefiční akci.
Romane, vzpomínáš si ještě na své premiérové setkání s Rally Ice Tour?
Moje první setkání s Rally Ice Tour? Na to fakt nejde zapomenout. Stál jsem možná více než po tříleté pauze znovu na bruslích a hned jak jsem poprvé při rozbruslení stoupnul na led, tak jsem hodil takovou skobu, že jsem si v první moment myslel, že jsem si zapomněl z bruslí sundat chrániče nožů. Prostě jsem normálně přepadnul. Říkal jsem si: Co tu vlastně budu dělat? Navíc jsem měl snad poprvé nebo podruhé v životě na sobě hokejovou výstroj, kterou mi někdo půjčil. Oblékal jsem se do ní snad tři čtvrtě hodiny. Moje nervy! Pamatuji si to prostě úplně přesně.
Tým okolo Ládi Barvíka to všechno ještě fotil, nasoukali mě do toho. Myslel jsem, že některé věci jsem si oblékl obráceně, protože mi to bylo velké. Byla to tehdy velká sranda, hlavně pro některé. Ale nebyl jsem sám takovým zelenáčem, třeba Joska Peták stál taky na bruslích po hodně dlouhé době a další. Od té doby se vše ale hodně posunulo vpřed. Dneska stojí při Rally Ice Tour na ledě čím dál víc kluků, na kterých je vidět, že umí opravdu hrát pěkný hokej. Před lety tam člověk stál jako laik, který přišel, viděl a málem se na bruslích zabil.
Ale hned v tomto utkání se ti povedlo skórovat …
Ano, při téhle premiéře jsem dal dokonce svůj první gól, ale jaký! Prostě jsem do branky přepadl a dotlačil dovnitř puk i s brankářem. Takže to nebylo mým hráčským uměním, ale setrvačností, díky níž jsem doplul až do branky a puk byl pod námi. Za normálních okolností by takový gól asi těžko platil, ale tehdy ho rozhodčí uznal.
Pokud vím, následně jsi ale hokej začal brát jako sport zcela vážně?
Musím přiznat, že tahle účast na Rally Ice Tour byla impulsem k tomu, že mě hokej chytnul a začal jsem ho hrát na amatérské úrovni v hobby lize. Nastartovalo mě to, nikdy předtím jsem totiž na zimním stadiónu nehrál, jenom venku na rybníku. Maximálně jsem byl na zimáku při bruslení veřejnosti. To byl možná taky důvod k tomu, že jsem tehdy na vypůjčených bruslích šel k zemi.
Dnes už se v tom člověk přeci jenom trochu vyzná, potřebuješ správně nabroušené brusle, někdo je brousí takhle, jiný zase jinak, je to alchymie a v bruslích je neskutečný rozdíl, jako v pneumatikách na auto.
Od své hráčské premiéry jsi nevypustil svou účast na jediném ročníku akce. Co tedy očekáváš od toho letošního?
Od své premiérové účasti jsem nevynechal jediný ročník Rally Ice Tour, takže letos to bude můj sedmý ročník. No a už třetí sezónu za sebou hraju každou zimu hobby ligu, takže se na jubilejní desátý ročník hodně těším. Samozřejmě doufám, že se nestane nic nepříjemného, jako loni Petru Grafkovi. Moc se těším i na exhibiční utkání proti zlínským hokejistům, bude to mít zase i jiný náboj. Věřím, že všechno proběhne v pohodě, protože občas to bývá podobné, jako když si člověk nasadí na hlavu helmu v závodním autě. V ten moment nevidí nalevo napravo, a přestože se před zápasem domluvíte, že se nebude faulovat, najednou někdo přijede, strčí ti tu hokejku k brusli a ty upadneš naznak ani nevíš jak. No, nebudu nikoho jmenovat, ale občas ti někteří holt dokáží tímhle způsobem krásně připomenout, že ten hokej už někdy hráli a ví, jak ti to dát názorně najevo.
Čím je podle tebe lednové utkání tak atraktivní pro spoustu soutěžních jezdců?
Pro závodníky je Rally Ice Tour velké zpestření zimní pauzy, jakési odreagování a možnost k společnému setkání. Hlavní podtext je ale podpora dobré věci a předání finančního obnosu na vybrané projekty. To je vždy správně. Loni se přerozdělila pěkná částka, doufám, že podobné to bude i letos.
Letos se tvoje tvář objevila na oficiálním plakátu X. Agrotec Rally Ice Tour 2018, na němž jsi společně s Petrem Leškou a Zdeňkem Okálem. Jak tenhle fakt vnímá tvé okolí?
O této akci vědí naprosto všichni moji známí, celé okolí, ale nejen oni. Nedávno jsem byl na hokeji ve Zlíně a už tam visely na stadionu plakáty a na nich já. A už to bylo: „To je on, na těch plakátech.“ Kdybych to věděl, tak jsem si vzal na hlavu kulicha. Šel jsem si na párek a všichni se mě hned vyptávali na Rally Ice Tour. A když jsem viděl při ligovém zápase Zdeňka Okála, jak hraje, tak jsem hned volal Laďovi Barvíkovi a říkal mu: „To snad nemyslíš vážně?! Jediná možnost je, že ti profíci budou na ledě jenom tři, každému dáme na nohy tak dvacetikilové závaží a pak si proti nim možná ťukneme.“ Pět proti třem by to asi šlo, ale na druhou stranu, kluci, kteří hrají hobby ligu, nejsou taky žádná ořezávátka.
Ale je mi jasné, že borci z extraligy si budou dávat pozor, abychom hlavně nezranili my je. Co si budeme povídat, z jejich pohledu to prostě neumíme. Člověk trénuje, snaží se to vnímat a dnes u televize vím naprosto přesně, co bych měl v dané chvíli udělat, ale v momentě kdy skočím na led, tak na všechno zapomenu. Teď jsem viděl u naší dvacítky nějakou fintu, jak si to dal mezi nohama, tak jsem to na ledě trénoval. Když nebude nikdo u mě a za mnou, tak se mi to – možná – podaří :-).
Přijdou tě tví blízcí povzbudit přímo na zlínský zimní stadión?
Mě osobně přijde podpořit při zápase nejen rodina, ale naši mechanici. Kromě večerního hokeje bych měl jít ještě tu samou sobotu na ples. Bude to fakt zajímavý den!
Na závěr - co bys chtěl osobně vzkázat všem divákům, kteří se na letošní zápas hodlají vydat, nebo ještě váhají?
Na letošní X. Rally Ice Tour se rozhodně těším a věřím, že nejsem sám. Už jenom to, že jde o jubilejní utkání, kterého se zúčastní také osobnosti zlínského hokeje, by samo o sobě mělo být pro diváky důvodem k tomu, aby se přišli podívat. A navíc kromě toho samozřejmě jde o dobrou věc a každý, kdo ji bude chtít jakkoliv podpořit, je vítán. Chtěl bych tedy všem vzkázat, aby si našli čas a přišli se podívat a tuto akci podpořit.
Děkuji za rozhovor
Jan Vaškovič
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?