Jednou z tváří letošní jubilejní X. Agrotec Rally Ice Tour 2018 je několikanásobný šampion české republiky v automobilových soutěžích Roman Kresta. Je tedy zcela logické, že jsme luhačovického pilota museli vyzpovídat ohledně jeho vzpomínek a názorů na tuto benefiční akci.
Romane, vzpomínáš si ještě na své premiérové setkání s Rally Ice Tour?
Moje první setkání s Rally Ice Tour? Na to fakt nejde zapomenout. Stál jsem možná více než po tříleté pauze znovu na bruslích a hned jak jsem poprvé při rozbruslení stoupnul na led, tak jsem hodil takovou skobu, že jsem si v první moment myslel, že jsem si zapomněl z bruslí sundat chrániče nožů. Prostě jsem normálně přepadnul. Říkal jsem si: Co tu vlastně budu dělat? Navíc jsem měl snad poprvé nebo podruhé v životě na sobě hokejovou výstroj, kterou mi někdo půjčil. Oblékal jsem se do ní snad tři čtvrtě hodiny. Moje nervy! Pamatuji si to prostě úplně přesně.
Tým okolo Ládi Barvíka to všechno ještě fotil, nasoukali mě do toho. Myslel jsem, že některé věci jsem si oblékl obráceně, protože mi to bylo velké. Byla to tehdy velká sranda, hlavně pro některé. Ale nebyl jsem sám takovým zelenáčem, třeba Joska Peták stál taky na bruslích po hodně dlouhé době a další. Od té doby se vše ale hodně posunulo vpřed. Dneska stojí při Rally Ice Tour na ledě čím dál víc kluků, na kterých je vidět, že umí opravdu hrát pěkný hokej. Před lety tam člověk stál jako laik, který přišel, viděl a málem se na bruslích zabil.
Ale hned v tomto utkání se ti povedlo skórovat …
Ano, při téhle premiéře jsem dal dokonce svůj první gól, ale jaký! Prostě jsem do branky přepadl a dotlačil dovnitř puk i s brankářem. Takže to nebylo mým hráčským uměním, ale setrvačností, díky níž jsem doplul až do branky a puk byl pod námi. Za normálních okolností by takový gól asi těžko platil, ale tehdy ho rozhodčí uznal.
Pokud vím, následně jsi ale hokej začal brát jako sport zcela vážně?
Musím přiznat, že tahle účast na Rally Ice Tour byla impulsem k tomu, že mě hokej chytnul a začal jsem ho hrát na amatérské úrovni v hobby lize. Nastartovalo mě to, nikdy předtím jsem totiž na zimním stadiónu nehrál, jenom venku na rybníku. Maximálně jsem byl na zimáku při bruslení veřejnosti. To byl možná taky důvod k tomu, že jsem tehdy na vypůjčených bruslích šel k zemi.
Dnes už se v tom člověk přeci jenom trochu vyzná, potřebuješ správně nabroušené brusle, někdo je brousí takhle, jiný zase jinak, je to alchymie a v bruslích je neskutečný rozdíl, jako v pneumatikách na auto.
Od své hráčské premiéry jsi nevypustil svou účast na jediném ročníku akce. Co tedy očekáváš od toho letošního?
Od své premiérové účasti jsem nevynechal jediný ročník Rally Ice Tour, takže letos to bude můj sedmý ročník. No a už třetí sezónu za sebou hraju každou zimu hobby ligu, takže se na jubilejní desátý ročník hodně těším. Samozřejmě doufám, že se nestane nic nepříjemného, jako loni Petru Grafkovi. Moc se těším i na exhibiční utkání proti zlínským hokejistům, bude to mít zase i jiný náboj. Věřím, že všechno proběhne v pohodě, protože občas to bývá podobné, jako když si člověk nasadí na hlavu helmu v závodním autě. V ten moment nevidí nalevo napravo, a přestože se před zápasem domluvíte, že se nebude faulovat, najednou někdo přijede, strčí ti tu hokejku k brusli a ty upadneš naznak ani nevíš jak. No, nebudu nikoho jmenovat, ale občas ti někteří holt dokáží tímhle způsobem krásně připomenout, že ten hokej už někdy hráli a ví, jak ti to dát názorně najevo.
Čím je podle tebe lednové utkání tak atraktivní pro spoustu soutěžních jezdců?
Pro závodníky je Rally Ice Tour velké zpestření zimní pauzy, jakési odreagování a možnost k společnému setkání. Hlavní podtext je ale podpora dobré věci a předání finančního obnosu na vybrané projekty. To je vždy správně. Loni se přerozdělila pěkná částka, doufám, že podobné to bude i letos.
Letos se tvoje tvář objevila na oficiálním plakátu X. Agrotec Rally Ice Tour 2018, na němž jsi společně s Petrem Leškou a Zdeňkem Okálem. Jak tenhle fakt vnímá tvé okolí?
O této akci vědí naprosto všichni moji známí, celé okolí, ale nejen oni. Nedávno jsem byl na hokeji ve Zlíně a už tam visely na stadionu plakáty a na nich já. A už to bylo: „To je on, na těch plakátech.“ Kdybych to věděl, tak jsem si vzal na hlavu kulicha. Šel jsem si na párek a všichni se mě hned vyptávali na Rally Ice Tour. A když jsem viděl při ligovém zápase Zdeňka Okála, jak hraje, tak jsem hned volal Laďovi Barvíkovi a říkal mu: „To snad nemyslíš vážně?! Jediná možnost je, že ti profíci budou na ledě jenom tři, každému dáme na nohy tak dvacetikilové závaží a pak si proti nim možná ťukneme.“ Pět proti třem by to asi šlo, ale na druhou stranu, kluci, kteří hrají hobby ligu, nejsou taky žádná ořezávátka.
Ale je mi jasné, že borci z extraligy si budou dávat pozor, abychom hlavně nezranili my je. Co si budeme povídat, z jejich pohledu to prostě neumíme. Člověk trénuje, snaží se to vnímat a dnes u televize vím naprosto přesně, co bych měl v dané chvíli udělat, ale v momentě kdy skočím na led, tak na všechno zapomenu. Teď jsem viděl u naší dvacítky nějakou fintu, jak si to dal mezi nohama, tak jsem to na ledě trénoval. Když nebude nikdo u mě a za mnou, tak se mi to – možná – podaří :-).
Přijdou tě tví blízcí povzbudit přímo na zlínský zimní stadión?
Mě osobně přijde podpořit při zápase nejen rodina, ale naši mechanici. Kromě večerního hokeje bych měl jít ještě tu samou sobotu na ples. Bude to fakt zajímavý den!
Na závěr - co bys chtěl osobně vzkázat všem divákům, kteří se na letošní zápas hodlají vydat, nebo ještě váhají?
Na letošní X. Rally Ice Tour se rozhodně těším a věřím, že nejsem sám. Už jenom to, že jde o jubilejní utkání, kterého se zúčastní také osobnosti zlínského hokeje, by samo o sobě mělo být pro diváky důvodem k tomu, aby se přišli podívat. A navíc kromě toho samozřejmě jde o dobrou věc a každý, kdo ji bude chtít jakkoliv podpořit, je vítán. Chtěl bych tedy všem vzkázat, aby si našli čas a přišli se podívat a tuto akci podpořit.
Děkuji za rozhovor
Jan Vaškovič
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.