Olomoucký Tomáš Knápek oslaví na začátku ledna 2018 kulaté narozeniny a v tomto roce by si rád nadělil pěkný dárek v podobě umístění ve třídě. Zatím jsme ovšem na konci sezony 2017, tak si ji v kostce s devětadvacetiletým jezdcem ještě jednou proleťme.
Na začátku sezony jsi střídal závody z velkého mistráku se sprinty, znamená to, že jsi zkoušel, ve kterém mistrovství ti to půjde lépe?
„Naší prioritou od začátku sezony 2017 byly závody „velkého“ mistrovství České republiky. Dva starty na sprintech jsme brali pouze jako testy a přípravu. Rallysprint Kopná jsme jeli pouze v rámci tréninku pro její technický charakter a krásu soutěže. Bohužel na první rychlostní zkoušce nám spadl klínový řemen na servořízení a byla to dřina dojet rychlostku. Na přejezdu se nám závadu podařilo opravit a následující zkouška byla již bez problémů. Stejný problém ovšem nastal na třetí erzetě, kdy opět krátce po startu spadl řemen a já zažil nucenou posilovnu znovu. Naštěstí následoval servis, kde jsme s mechaniky řemen pořádně upevnili. Zbytek soutěže jsme věnovali nastavení podvozku na mokrém povrchu, protože šance na dobrý výsledek byla pryč. Vyškovský podnik je pro nás domácí díky Futures Conproduct s.r.o., která sídlí pár kilometrů od centra soutěže. Konkurence byla opět nabitá a my byli připraveni poprat se o co nejlepší výsledek. První polovina soutěže se nám vcelku dařila, pak jsem ale udělal pár chybiček a bylo z toho 5. místo ve třídě 6.“
Nakonec jsi zvolil velký mistrák, proč právě tato volba? Přece jen ve sprintech je nejen ve třídě větší konkurence…
„V loňské sezoně jsme jeli velký mistrák, abychom poznali tratě a získali cenné zkušenosti, které jsou potřeba pro dobrý výsledek do budoucna. Dvoudenní závody jsou krásné, náročné a dlouhé zároveň. Zkušenost z dojeté soutěže je k nezaplacení. Konkurence je podle mě ve třídě 6 velmi silná i ve velkém mistráku, a Simon s Filipem nasadili laťku hodně vysoko. Na každých závodech v naší třídě startovalo nejvíce aut ze všech tříd.“
Jak jsi spokojený s konečnými výsledky?
„S konečným výsledkem jsem vcelku spokojený, škoda jen neděle v Příbrami. Je to rally, na „kdyby“ se nehraje a k dobrému výsledku se musí sejít dohromady více věcí. Měli jsme od každého trochu - defekt na Barumce, upadnuté kolo na Krumlově a nakonec se nám 3. místo ve třídě 6 rozplynulo s vylomeným závěsem kola na „Dublovické motanici“ u Příbrami. Konečné 5. místo ve třídě 6 a zároveň v kategorii 2WD je dobré.“
Který závod považuješ za nejpovedenější?
„Za nejlepší závod beru určitě Hustopeče, které patří mezi mé oblíbené, a moc rád se jich účastním. Mají krásné tratě, skvělou organizaci a zázemí. Všechno tam klape na 110%. Letos nejenom nás překvapilo počasí, kdy déšť v první etapě, která se jede z poloviny za tmy, hodně ztížil závod. Snažili jsme se držet tempo a poprat se o výsledek. Tma a mokro mi nevadí, a až na jednu velkou krizi v lese, kterou odnesl naštěstí jen podřený přední nárazník a disk o betonový jehlan, jsme dokončili úvodní etapu na 3. místě ve třídě. K našemu skvělému výsledku nám svým způsobem dopomohly i soupeři, kteří měli často defekty a pneu přezouvali na erzetě. Ve druhé etapě jsme se snažili kontrolovat náskok před soupeři a nedělat zbytečné chyby. Drama to bylo až do poslední rychlostní zkoušky, protože nad poslední zkouškou bylo nebe opět plné dešťových mraků a rozhodně to nevypadalo na pneumatiky, které jsme měli zrovna obuté na autě. Asi 11 minut před startem jsme se rozhodli auto celé přezout a zkombinovat s mokrými koly, které jsme měli jako rezervy. Přezutí jsme s Ivanem zvládli a na start přijeli ve svém čase. Tato volba se nám vyplatila, protože krátce po odstartování erzety začalo pršet. Do cíle jsme dojeli v pohodě a pak už jen čekali, jak zkoušku zajedou kluci za námi. Byly to patrně nejdelší tři minuty, jaké jsem doposud zažil. V průběhu druhé etapy nás pomalu stahoval Tomáš Pospíšilík a po zjištění jeho času propukla u nás velká radost a emoce zároveň. Třetí místo ve třídě a šesté ve dvoukolkách totiž bylo naše. Bylo to mé první pódiové umístění s Peugeotem 208 R2, takže obrovská spokojenost.“
Na který bys naopak nejraději zapomněl?
„Tím smutným závodem je určitě již zmiňovaná Rally Příbram. Přijeli jsme do centra soutěže s cílem bojovat o konečný bronz ve třídě a na dosah byl i třetí flek ve dvoukolkách. Tuto rally jsme jeli poprvé a musím přiznat, že jsem byl mile překvapen. Když se mezi jezdci mluvilo o příbramské soutěži, tak vždy s dovětky, že jde o rychlou soutěž. O to víc u mne panovala spokojenost po seznamovacích jízdách, kdy jsem poznal hezké tratě. Počasí na závod bylo deštivé, tudíž volba pneumatik byla jasná. Od úvodní zkoušky sobotní etapy jsme šli tvrdě za výsledkem a na konci dne jsme vedli třídu se šestivteřinovým náskokem před Rendou Dohnalem. Také druhou polovinu Rally Příbram jsme začali dobře. Vše fungovalo bez chyby až do 12. RZ, kterou jsme nedokončili pro ulomený závěs levého předního kola. Krizové místo v obci Dublovice je známé svými uklouzanými kostkami, což jsme záhy pocítili i my. Musím říct, že na toto místo jen tak rychle nezapomenu.“
Dvě odstoupení na ulomená kola, to ti bývá cesta úzká nebo tak moc katuješ?
„Je pravda, že cesty jsou místy hodně úzké, ale já jsem zastáncem jízdy po cestě a ne velkého katování. Bohužel vykatované zatáčky jsou většinou od čtyřkolek, které projedou místa bez problémů, ale dvoukolka se musí držet ve stopě. První odstoupení na ulomené kolo bylo v Českém Krumlově. Tady byly na vině štefty na levém předním kole. Kolo nám upadlo naštěstí v pomalém úseku a poškození nebylo tak vážné. Raději si ani nepřipouštím situaci, že by se nám tento problém stal v nějaké rychlé pasáži. Druhé odstoupení jsem si zavinil sám chybou v Dublovicích na Příbrami, kde jsme o něco přehnali nájezdovou rychlost na kostky a ve spojení s vytahaným blátem a listím nebylo v mých silách auto nasměrovat, ani zastavit, kde jsem chtěl. Následek byl dost tvrdý náraz na obrubník a vylomené kolo. Chtěl jsem pokračovat, ale po zjištění rozsahu poškození to nešlo. Bylo to obrovské zklamání.“
S jakými plány chceš vstoupit do sezony 2018?
„V sezoně 2018 se chceme poprat o stupně nejvyšší a zúročit tak získané zkušenosti ze soutěží s Peugeotem 208 R2. Chceme se zúčastnit všech soutěží velkého mistrovství ČR, vše je však zatím v jednání a na závěry je ještě brzy.“
Jak budeš trávit zimné přestávku?
„Zimní pauzu budu věnovat zlepšování své fyzické i jezdecké kondice, protože závody jsou dost náročné a štěstí přeje připraveným. Jinak budu chodit do práce a snažit se udělat co nejvíc práce na stavbě rodinného domu, protože přes sezonu volných víkendů moc není.“
Poděkování
„Chtěl bych touto cestou moc poděkovat našemu manažerovi Milanu Korčákovi za celou sezonu 2017, všem sponzorům, spolujezdci Ivanu Horákovi za celoroční diktát a profesionální přístup. Velké díky patří také celému týmu Sparrow racing za skvělý servis a přípravu vozu po celý rok. Rodině a přítelkyni Lence za podporu a všem fanouškům, kteří nás hnali kupředu.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.