O tom, že jablko nepadá daleko od stromu, se již napovídalo a napsalo hodně. Svůj díl by klidně mohl přidat i šestnáctiletý Petr Semerád. Jeho táta i starší bracha si v české rally své jméno udělali a teď je řada na Petrovi. A pokud mu to půjde tak, jako v Mostě, máme se na co těšit.
Na úvod rozhovoru tě poprosím o tvou vizitku…
„Ahoj, jmenuji se Petr Semerád a je mi 16 let. Momentálně ještě chodím do 9. třídy základní školy v Praze. Po prázdninách přestoupím na Československou obchodní akademie Dr. Edvarda Beneše a zde budu studovat ekonomické lyceum. Mezi mé zájmy patří motosport, prakticky všechny týmové sporty a počítače.“
Petře při vyslovení tvého příjmení ti musí motorismus kolovat v těle místo krve. Táta i brácha jsou známými soutěžáky, jak jsi vnímal jejich závody co by malý kluk?
„Bylo úžasné v motorsportu vyrůstat odmalička. Nejradši jsem měl cestování a závody v zahraničí, když Martin jezdil mistrovství světa. Vždycky jsem si říkal, že chci taky jezdit jako brácha i táta a dnes se sen stává realitou.“
Jak to u vás vypadalo, když ses rozhodoval pro nějaký sport? Byly závodní motory na prvním místě nebo jsi zkusil i něco jiného?
„Jako malý kluk jsem motorsportu vyloženě nevěnoval. Hrál jsem tenis, florbal a různé další sporty. Odmalička jsem měl čtyřkolku, později mi táta koupil buginu, ale to bylo vše. Teprve až když mi bylo asi deset let, tak jsem usedl do motokáry a pak už to šlo se mnou z kopce. O rok později jsem šlapal na plynový pedál v tréninkovém Mitsubishi, které jsem po roce vyměnil za enkovou závodničku. Takže jsem začal relativně pozdě, v porovnání s některými ostatními jezdci, ale v autě jsem byl na 99% dřív než oni :-).“
Doposud jsi sklízel vavříny na okruzích, čím vším jsi prošel a jaké výsledky patří k tvým nejlepším?
„Mám za sebou motokáry a pět let amatérských závodů na Sosnové v závodním Mitsubishi. Vloni jsem vyhrál talentovou soutěž Junior Star, kam mě přihlásil brácha Martin. Díky tomu jsem se dostal k okruhům a hlavně k formulím. Vloni jsem startoval s Formulí Gloria a letošní sezonu jedu v prestižní Formuli 4. Největší úspěchy mám z okruhů a to z letošního roku. Momentálně totiž vedu v šampionátu zóny střední Evropy ve třídě F4.“
Kde se zrodila myšlenka usednout do rallyového auta?
„Je to můj dlouhodobý sen. Vždycky jsem snil o tom, že jednou taky budu řídit závoďák, stejně jako brácha a táta. A konečně se to podařilo. Samotná reálná myšlenka o tomto projektu vznikla někdy na podzim minulého roku v slovenském týmu Cassovia Pro Race. Následně došlo k dohodě s otrokovickým týmem K.I.T. racing o pronájmu auta. Peugeot fungoval v Mostě na jedničku a já nyní děkuji oběma týmům za zrealizování mého snu.“
Jaké to byly pro tebe pocity, když najednou ti někdo „kecá“ do řízení?
„Bylo to v pohodě. Není až tak těžké si zvyknout na poslouchání rozpisu a rozhodně mě to nevyrušuje. Bylo to dobré. Rozpis mi seděl a jelo se mi s ním i s Petrem Těšínským dobře.“
Rally Most byla tvou první soutěží a na úvod zkouška na polygonu, byla to pro tebe výhoda? Poslouchal jsi Petra?
„Myslím, že výhoda zde nebyla žádná. Všichni jsme jeli stejnou erzetu, která jen z části vedla po hlavní trati polygonu. Já jsem využil tuto zkoušku hlavně k sehrání se s autem.“
Jak sis užíval rychlostní zkoušky?
„Užíval jsem si je moc. Když jsme dojeli první Perštejn, tak jsem byl radostí bez sebe, jaký je to obrovský adrenalin. Byl to skvělý zážitek a už teď se těším do Pačejova na další závod.“
Jak moc náročná byla první rally v porovnání s okruhovým závodem?
„Okruhy jsou vcelku jednoduché. Člověk jede půl hodiny v kuse, snaží se být co nejvíc přesný a skoro nikdy ho nic nepřekvapí. Rally je úplně jiná. V autě jste zavřeni celý den a podmínky na rychlostních zkouškách se stále mění. Je to mnohem náročnější, co se týče psychiky.“
Kam bys to chtěl v rally dotáhnout, respektive už padlo rozhodnutí, zda upřednostníš rally před okruhy?
„Na tuto otázku by měli nejspíše odpovídat jiní lidé. V tuto chvíli mohu prozradit pouze to, že letošní sezoně budu pokračovat jak na okruzích, tak i v rally. Až na konci roku budeme moct dělat nějaké závěry. Nechme se všichni překvapit.“
Kde všude tě letos ještě uvidíme?
„Letos bych se měl objevit ve všech zbývajících závodech rallysprint série a již nyní se na tyto starty moc těším.“
Premiéra Petra Semeráda proběhla na výbornou a v cíli se mohl společně s Petrem Těšínským jak jinak než těšit z 13. místa v absolutní klasifikaci, 6. místa v RSS, 4. místa ve třídě 6 a vítězství v poháru mládeže.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.