O tom, že jablko nepadá daleko od stromu, se již napovídalo a napsalo hodně. Svůj díl by klidně mohl přidat i šestnáctiletý Petr Semerád. Jeho táta i starší bracha si v české rally své jméno udělali a teď je řada na Petrovi. A pokud mu to půjde tak, jako v Mostě, máme se na co těšit.
Na úvod rozhovoru tě poprosím o tvou vizitku…
„Ahoj, jmenuji se Petr Semerád a je mi 16 let. Momentálně ještě chodím do 9. třídy základní školy v Praze. Po prázdninách přestoupím na Československou obchodní akademie Dr. Edvarda Beneše a zde budu studovat ekonomické lyceum. Mezi mé zájmy patří motosport, prakticky všechny týmové sporty a počítače.“
Petře při vyslovení tvého příjmení ti musí motorismus kolovat v těle místo krve. Táta i brácha jsou známými soutěžáky, jak jsi vnímal jejich závody co by malý kluk?
„Bylo úžasné v motorsportu vyrůstat odmalička. Nejradši jsem měl cestování a závody v zahraničí, když Martin jezdil mistrovství světa. Vždycky jsem si říkal, že chci taky jezdit jako brácha i táta a dnes se sen stává realitou.“
Jak to u vás vypadalo, když ses rozhodoval pro nějaký sport? Byly závodní motory na prvním místě nebo jsi zkusil i něco jiného?
„Jako malý kluk jsem motorsportu vyloženě nevěnoval. Hrál jsem tenis, florbal a různé další sporty. Odmalička jsem měl čtyřkolku, později mi táta koupil buginu, ale to bylo vše. Teprve až když mi bylo asi deset let, tak jsem usedl do motokáry a pak už to šlo se mnou z kopce. O rok později jsem šlapal na plynový pedál v tréninkovém Mitsubishi, které jsem po roce vyměnil za enkovou závodničku. Takže jsem začal relativně pozdě, v porovnání s některými ostatními jezdci, ale v autě jsem byl na 99% dřív než oni :-).“
Doposud jsi sklízel vavříny na okruzích, čím vším jsi prošel a jaké výsledky patří k tvým nejlepším?
„Mám za sebou motokáry a pět let amatérských závodů na Sosnové v závodním Mitsubishi. Vloni jsem vyhrál talentovou soutěž Junior Star, kam mě přihlásil brácha Martin. Díky tomu jsem se dostal k okruhům a hlavně k formulím. Vloni jsem startoval s Formulí Gloria a letošní sezonu jedu v prestižní Formuli 4. Největší úspěchy mám z okruhů a to z letošního roku. Momentálně totiž vedu v šampionátu zóny střední Evropy ve třídě F4.“
Kde se zrodila myšlenka usednout do rallyového auta?
„Je to můj dlouhodobý sen. Vždycky jsem snil o tom, že jednou taky budu řídit závoďák, stejně jako brácha a táta. A konečně se to podařilo. Samotná reálná myšlenka o tomto projektu vznikla někdy na podzim minulého roku v slovenském týmu Cassovia Pro Race. Následně došlo k dohodě s otrokovickým týmem K.I.T. racing o pronájmu auta. Peugeot fungoval v Mostě na jedničku a já nyní děkuji oběma týmům za zrealizování mého snu.“
Jaké to byly pro tebe pocity, když najednou ti někdo „kecá“ do řízení?
„Bylo to v pohodě. Není až tak těžké si zvyknout na poslouchání rozpisu a rozhodně mě to nevyrušuje. Bylo to dobré. Rozpis mi seděl a jelo se mi s ním i s Petrem Těšínským dobře.“
Rally Most byla tvou první soutěží a na úvod zkouška na polygonu, byla to pro tebe výhoda? Poslouchal jsi Petra?
„Myslím, že výhoda zde nebyla žádná. Všichni jsme jeli stejnou erzetu, která jen z části vedla po hlavní trati polygonu. Já jsem využil tuto zkoušku hlavně k sehrání se s autem.“
Jak sis užíval rychlostní zkoušky?
„Užíval jsem si je moc. Když jsme dojeli první Perštejn, tak jsem byl radostí bez sebe, jaký je to obrovský adrenalin. Byl to skvělý zážitek a už teď se těším do Pačejova na další závod.“
Jak moc náročná byla první rally v porovnání s okruhovým závodem?
„Okruhy jsou vcelku jednoduché. Člověk jede půl hodiny v kuse, snaží se být co nejvíc přesný a skoro nikdy ho nic nepřekvapí. Rally je úplně jiná. V autě jste zavřeni celý den a podmínky na rychlostních zkouškách se stále mění. Je to mnohem náročnější, co se týče psychiky.“
Kam bys to chtěl v rally dotáhnout, respektive už padlo rozhodnutí, zda upřednostníš rally před okruhy?
„Na tuto otázku by měli nejspíše odpovídat jiní lidé. V tuto chvíli mohu prozradit pouze to, že letošní sezoně budu pokračovat jak na okruzích, tak i v rally. Až na konci roku budeme moct dělat nějaké závěry. Nechme se všichni překvapit.“
Kde všude tě letos ještě uvidíme?
„Letos bych se měl objevit ve všech zbývajících závodech rallysprint série a již nyní se na tyto starty moc těším.“
Premiéra Petra Semeráda proběhla na výbornou a v cíli se mohl společně s Petrem Těšínským jak jinak než těšit z 13. místa v absolutní klasifikaci, 6. místa v RSS, 4. místa ve třídě 6 a vítězství v poháru mládeže.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?