Když přecházeli Jerzy s Lukaszem z Německa do české rally, měli obavy, jak je soupeři a fanoušci přijmou. Od prvního závodu ale byla polská posádka překvapena milým přijetím od pořadatelů a fanděním fanoušků. Během loňské sezony si vybudovali Tomaszczyk s Sitekem respekt u soupeřů a rádi by v Česku startovali i letos.
Druhé místo v Opel Adam cupu, je to úspěch nebo neúspěch?
„Dobrá otázka - myslím, že nebude překvapením, když řeknu, že naším plánem bylo vyhrát. Snažili jsme se odvádět naší práci co nejlépe a bojovali na pro nás neznámých tratích a se soupeři, se kterými jsme se doposud neutkali. Každý závod byl velmi vyrovnaný a rozhodovaly detaily. S Matějem Kamencem jsme došli bok po boku až do finále na 3-Städte Rallye. Zde se ukázala lepší připravenost a zkušenost s německou soutěží od moravského jezdce a to mu přineslo celkovou výhru. Matějovi a Adamovi ještě jednou gratuluji“.
Jaké byly plány před sezonou 2016?
„Jak už jsem řekl v předchozí odpovědi, měli jsme jeden plán, a to zvítězit v českém Opel Adam cupu. Loňská sezóna byla mou jubilejní desátou, do které jsem vyrazil se závodní licenci. Prvních osm ročníků s licencí jsem absolvoval nekompletní seriály závodů, až poslední dvě sezóny jsem nevynechal jedinou rally. Doposud jsem ovšem nedosáhl na žádný mistrovský titul a tak trochu jsem tajně snil o tom, že právě desátý rok v rally mi konečné vítězství přinese. Po vydařené předloňské sezóně, kterou jsem odjel v Německu, jsem věřil, že titul v Česku urvu, ale bez ohledu na konečný výsledek, se v mé sportovní kariéře nic nezmění a já se budu i nadále snažit o co nejlepší výsledky“.
Zkus rozebrat tvé jednotlivé starty v Česku…
„Krom jednoho startu v Lužických horách v roce 2008 jsem v Česku nestartoval, a proto byly pro mne všechny soutěže zcela nové. Všechno bylo tudíž o učení a poznávání. Když už jsem jednou vzpomenul sezónu v Německu, kde to bylo hodně podobné s loňskou v Česku, kdy jsem jel na nových tratích, a byli noví soupeři, tak ta německá byla náročnější. Hlavním důvodem byly zkušenosti, které jsem si přenesl do roku 2016. Vloni jsem byl lehce hendikepován nízkým rozpočtem týmu, který nám neumožňoval větší testování před závody. Proto jsem se musel maximálně soustředit na každý závod, což bylo občas i velmi náročné. Pokud testujete před závody, můžete si auto připravit na specifické povrchy a prostředí závodu a při samotné rally se soustředíte pouze a jenom na řízení“.
Největší soupeř Matěj Kamenec, jak jsi vnímal vaše souboje?
„S Matějem i Adamem jsme se rychle spřátelili. Z počátku to bylo jen o vyměňování informací, jak kdo projel rychlostní zkoušku, ale brzy přišly na řadu různé legrácky a hecování. S moravskou posádkou jsme tedy kamarádi, ale na tratích erzet jsme si nic nedarovali. Za každého takového soupeře jsem moc rád, neboť každý souboj vás posouvá dopředu, a i když odejdete poraženi, vždy si odnesete ponaučení. Na začátku sezóny 2016 jsem hodně přemýšlel, jak nás přijmou vaši jezdci a fanoušci. Trošku jsme se obávali reakce, přece jen jsme byli někdo, kdo chce domácím jezdcům sebrat celkové vítězství. Od první soutěže jsme ale byli překvapeni milým přijetím od pořadatelů i fandění příznivců rally. A v této atmosféře jsme závodili po celou sezonu“.
V roce 2015 jsi absolvoval Opel Adam cup v Německu, letos v Česku. Dá se nějak porovnat tento cup pořádaný jinými zeměmi?
„Byť by se zdálo srovnání velmi jednoduché, není tomu tak. V Česku se závodí na krásných tratích a v příjemné atmosféře. Pro německý cup hovoří fakt, že zde závodí více vozů. Naopak mírné zklamání jsem viděl v oblibě automobilových závodů, které je rozdílné v oblastech Německa. Co ale hodnotím velmi kladně je, že Opel a ADAC dávají nemalé peníze na podporu mladých řidičů a tím jim dávají šanci dostat se dále. Toto v Česku bohužel chybí“.
Tvůj vůz Opel je na prodej. Znamená to, že budeš měnit pro sezonu 2017 značku? Prozradíš nám plány do nadcházející sezony?
„Ano, to je pravda, naše auto je na prodej. Tým, jehož součástí jsme byli i my, se rozhodl pro rok 2017 snížit výdaje a tak přišlo rozhodnutí, že Adam změní majitele. V tuto chvíli se snažíme najít řešení pro letošní sezónu. Ideální by bylo zůstat v autě a závodit v České republice v rallysprintech nebo MČR. Každý nápad, který bude fungovat, je vítaný, ale zatím nemohu nic přesného říct“.
Jak jsi trávil Vánoce a co budeš dělat během zimní přestávky?
„Vánoce pro mne znamenají čas maximálně věnovaný manželce a rodině. Na toto období neplánuji žádné pracovní cesty a užívám si pohodu. Jinak vánoční zvyky jsou hodně podobné v Polsku i Česku. Tato atmosféra se i trošku odvíjí od počasí. Pokud je sníh, tak vyhledávám možnosti usednout do auta a lehce potrénovat v zimních podmínkách. Vánoce a sníh, to jsou věci, proč miluji zimu. Během zimní pauzy proběhnou rozhovory s partnery a další jednání ohledně nové sezony“.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.