Když přecházeli Jerzy s Lukaszem z Německa do české rally, měli obavy, jak je soupeři a fanoušci přijmou. Od prvního závodu ale byla polská posádka překvapena milým přijetím od pořadatelů a fanděním fanoušků. Během loňské sezony si vybudovali Tomaszczyk s Sitekem respekt u soupeřů a rádi by v Česku startovali i letos.
Druhé místo v Opel Adam cupu, je to úspěch nebo neúspěch?
„Dobrá otázka - myslím, že nebude překvapením, když řeknu, že naším plánem bylo vyhrát. Snažili jsme se odvádět naší práci co nejlépe a bojovali na pro nás neznámých tratích a se soupeři, se kterými jsme se doposud neutkali. Každý závod byl velmi vyrovnaný a rozhodovaly detaily. S Matějem Kamencem jsme došli bok po boku až do finále na 3-Städte Rallye. Zde se ukázala lepší připravenost a zkušenost s německou soutěží od moravského jezdce a to mu přineslo celkovou výhru. Matějovi a Adamovi ještě jednou gratuluji“.
Jaké byly plány před sezonou 2016?
„Jak už jsem řekl v předchozí odpovědi, měli jsme jeden plán, a to zvítězit v českém Opel Adam cupu. Loňská sezóna byla mou jubilejní desátou, do které jsem vyrazil se závodní licenci. Prvních osm ročníků s licencí jsem absolvoval nekompletní seriály závodů, až poslední dvě sezóny jsem nevynechal jedinou rally. Doposud jsem ovšem nedosáhl na žádný mistrovský titul a tak trochu jsem tajně snil o tom, že právě desátý rok v rally mi konečné vítězství přinese. Po vydařené předloňské sezóně, kterou jsem odjel v Německu, jsem věřil, že titul v Česku urvu, ale bez ohledu na konečný výsledek, se v mé sportovní kariéře nic nezmění a já se budu i nadále snažit o co nejlepší výsledky“.
Zkus rozebrat tvé jednotlivé starty v Česku…
„Krom jednoho startu v Lužických horách v roce 2008 jsem v Česku nestartoval, a proto byly pro mne všechny soutěže zcela nové. Všechno bylo tudíž o učení a poznávání. Když už jsem jednou vzpomenul sezónu v Německu, kde to bylo hodně podobné s loňskou v Česku, kdy jsem jel na nových tratích, a byli noví soupeři, tak ta německá byla náročnější. Hlavním důvodem byly zkušenosti, které jsem si přenesl do roku 2016. Vloni jsem byl lehce hendikepován nízkým rozpočtem týmu, který nám neumožňoval větší testování před závody. Proto jsem se musel maximálně soustředit na každý závod, což bylo občas i velmi náročné. Pokud testujete před závody, můžete si auto připravit na specifické povrchy a prostředí závodu a při samotné rally se soustředíte pouze a jenom na řízení“.
Největší soupeř Matěj Kamenec, jak jsi vnímal vaše souboje?
„S Matějem i Adamem jsme se rychle spřátelili. Z počátku to bylo jen o vyměňování informací, jak kdo projel rychlostní zkoušku, ale brzy přišly na řadu různé legrácky a hecování. S moravskou posádkou jsme tedy kamarádi, ale na tratích erzet jsme si nic nedarovali. Za každého takového soupeře jsem moc rád, neboť každý souboj vás posouvá dopředu, a i když odejdete poraženi, vždy si odnesete ponaučení. Na začátku sezóny 2016 jsem hodně přemýšlel, jak nás přijmou vaši jezdci a fanoušci. Trošku jsme se obávali reakce, přece jen jsme byli někdo, kdo chce domácím jezdcům sebrat celkové vítězství. Od první soutěže jsme ale byli překvapeni milým přijetím od pořadatelů i fandění příznivců rally. A v této atmosféře jsme závodili po celou sezonu“.
V roce 2015 jsi absolvoval Opel Adam cup v Německu, letos v Česku. Dá se nějak porovnat tento cup pořádaný jinými zeměmi?
„Byť by se zdálo srovnání velmi jednoduché, není tomu tak. V Česku se závodí na krásných tratích a v příjemné atmosféře. Pro německý cup hovoří fakt, že zde závodí více vozů. Naopak mírné zklamání jsem viděl v oblibě automobilových závodů, které je rozdílné v oblastech Německa. Co ale hodnotím velmi kladně je, že Opel a ADAC dávají nemalé peníze na podporu mladých řidičů a tím jim dávají šanci dostat se dále. Toto v Česku bohužel chybí“.
Tvůj vůz Opel je na prodej. Znamená to, že budeš měnit pro sezonu 2017 značku? Prozradíš nám plány do nadcházející sezony?
„Ano, to je pravda, naše auto je na prodej. Tým, jehož součástí jsme byli i my, se rozhodl pro rok 2017 snížit výdaje a tak přišlo rozhodnutí, že Adam změní majitele. V tuto chvíli se snažíme najít řešení pro letošní sezónu. Ideální by bylo zůstat v autě a závodit v České republice v rallysprintech nebo MČR. Každý nápad, který bude fungovat, je vítaný, ale zatím nemohu nic přesného říct“.
Jak jsi trávil Vánoce a co budeš dělat během zimní přestávky?
„Vánoce pro mne znamenají čas maximálně věnovaný manželce a rodině. Na toto období neplánuji žádné pracovní cesty a užívám si pohodu. Jinak vánoční zvyky jsou hodně podobné v Polsku i Česku. Tato atmosféra se i trošku odvíjí od počasí. Pokud je sníh, tak vyhledávám možnosti usednout do auta a lehce potrénovat v zimních podmínkách. Vánoce a sníh, to jsou věci, proč miluji zimu. Během zimní pauzy proběhnou rozhovory s partnery a další jednání ohledně nové sezony“.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.