Hirvonen o Dakaru: Jak se jízda v poušti liší oproti WRC? Pomýšlí na souboj s Loebem?

Hirvonen je na prahu premiérového startu na Dakaru
Hirvonen je na prahu premiérového startu na Dakaru, foto: M-Sport
iM2 2. ledna 2016 18:21
Sdílej:

Server 'motorsport-total.com' přinesl zajímavý rozhovor s Mikko Hirvonenem, kterého čeká první start na Rally Dakar v týmu X-Raid Mini. Jezdec v něm porovnává jízdu na Dakaru a ve WRC, kde jezdil mezi roky 2003-2014. Jen dodejme, že jde o čtyřnásobného vice-mistra WRC a dvakrát byl Hirvonen ve WRC třetí.

Otázka: Mikko, zřejmě největší dobrodružství ve Vaší kariéře je právě před Vámi. Co Vás fascinuje na offroad závodění a proč jste se rozhodl pro Dakar?Mikko Hirvonen: Uvažoval jsem nad tím už dva nebo tři poslední roky v mé kariéře v rally. Když jsem skončil, tak jsem chtěl chvíli klidu a získat nové zkušenosti. Chtěl jsem i nějaké dobrodružství - a Dakar je pro mě jako jezdce opravdu velké dobrodružství.

Tým X-Raid Mini mi umožnil napřed jeden test, pak další a pak jsem s nimi odjel i nějaké soutěže. Jsem moc rád, že jsem v tomto týmu a mohu zkusit tuto výzvu. Stojí přede mnou nová výzva a na závod se již moc těším. 

O: Navštívil jste už v minulosti Dakar jako divák?MH: Ne, ještě jsem tu nebyl. V roce 2015 jsem jel soutěže Baja ve Španělsku a pak také v Maroku. Dříve jsem Dakar sledoval jen v televizi. Před deseti lety bych nikdy neřekl, že mě to bude tak zajímat. Ale teď, čím víc o tom vím, tím více mě to zajímá.

O: Už máte za sebou nějaké zkušenosti - můžete nám popsat rozdíly během jízdy s Mini pro Dakar a s vozem WRC?MH: Vlastně nedává smysl srovnávat tato auta, protože jsou stavěna pro zcela jinou výzvu. Na Dakaru jsou měřené testy mnohem delší, teploty jsou vyšší a také tratě jsou obvykle v horším stavu než ty pro WRC. Auto WRC je rychlejší a také rychleji reaguje. Na druhou stranu mě fascinuje, kolik toho Mini vydrží. Je neuvěřitelné, jak se s ním dá jet - to mě hodně fascinuje.

Z hlediska jezdce je těžké najít správnou rychlost. Nemůžete jet moc pomalu, ale zároveň musíte předvídat, co přijde za další zatáčkou. Nemáme zde rozpis - proto se těžko odhaduje rychlost [v zatáčkách]. Občas je frustrující, když před nějakým vrcholkem zabrzdím a přitom to nebylo nutné. Proto je těžké pochopit, že není možné neustále jet na plný plyn, ale zároveň musíte neustále tlačit na pilu. Chce to najít správnou rychlost - to bude pro mě asi největší výzva.

O: Takže občas máte pocit, že jedete moc pomalu, a přitom tomu tak není?MH: Ano, je to složité. Občas se za vrcholkem něco nachází, občas ne. Musíte si ale nechat trochu prostoru, nesmíte jet moc rychle, aby se něco nestalo. Nejde zde, jako při normálních soutěžích, útočit na 110 %. 

O: Na zdolávání dun je třeba speciální technika, získal jste tyto zkušenosti v Maroku?MH: Duny mě moc baví, když jedete v nich, je to opravdový offroad. S dunami mi radili Nasser Al-Attiyah, Nani Roma i Guerlain Chicherit. V Maroku to šlo dobře, nikdy jsme nezapadli. To bylo klíčové, ale určitě se nám to stane. Existuje několik druhů dun - pro mě je to zcela nový svět.

O: Zkoušky na Dakaru jsou dlouhé a namáhavé, jak jste se na to připravil?MH: Po mentální stránce je to složitější než rallysport. V minulých týdnech jsem jezdil hodně na kole ve slunečných krajinách a také jsem trénoval v teple. Ve Finsku je pro to dobrá sauna. Snad mi to při vysokých teplotách a během dlouhých etap pomůže.

O: Trénoval jste také ve vysokých nadmořských výškách?MH: Na to jsem se nesoustředil. Ve Finsku jsem se snažil dostat do takových oblastí, ale to mi bohůžel nevyšlo. Proto jsem z toho trošku nervozní. Až doposud jsem ve výškách nad 3 000 metrů neměl problémy, ale jeden nikdy neví.

O: X-Raid už má s Dakarem spoustu zkušeností a nasadí hodně aut. Hovoříte i s ostatními posádkami o technických věcech, dávate si rady?MH: Ano, hodně jsem se bavil s Nanim Romou a Nasserem. Pracujeme jako tým a také s mým spolujezdcem hodně spolupracujeme. Kdyby to bylo v závodu potřeba, tak bychom si určitě i pomohli. Jsme jeden tým.

O: Klíčem při Rally Dakar je navigace - Váš spolujezdec, Michel Périn, má spoustu zkušeností. V čem Vám poradil?MH: Od té doby, co jsme se potkali, mi pomáhá neustále. Mám velké štěstí, že mohu jet s ním, protože mi může hodně pomoci. Je při mém prvním Dakaru velkou výhodou.

O: Sébastien Loeb naopak při svém prvním Dakaru spolupracuje s Danielem Elenou. Oba jsou nováčci v této soutěži. Rozumíte tomuto rozhodnutí?MH: Rozumím tomu. Přesnou historii neznám, možná nenašel zkušeného spolujezdce. Slyšel jsem ale, že Daniel Elena má zkušeného učitele. Je jasné, že je to pro něj velká výzva a je pod velkým tlakem. Kdo ví, třeba jim to vyjde.

O: Ve WRC jste zažil spoustu duelů s Loebem, teď jedete oba na Dakaru. Těšíte se na další společný souboj?MH: Zcela určitě! Je skvělé, že pojede i on a znovu spolu budeme moci bojovat. Teď jsme ale nováčci. Musíme bojovat proti zkušeným jezdcům. Sébastien i já se musíme učit, abychom v rally vydrželi. Myslím, že se teď oba obracíme k jiným lidem, než abychom pokukovali po sobě.

O: Mini už soutěž několikrát vyhrálo a je také spolehlivé. Už jste přišel na nějakou slabinu nebo je auto prostě nemá?MH: Tým odvedl fantastickou práci. Fakt, že vyhráli tolikrát, ukazuje, že jde prakticky o bezvadné auto. Když startuje nový závod, tak ale nikdo neví, co se může stát. Zkušenosti týmu jsou další výhodou. Důležité je ale hlavně tyto dva týdny vydržet, jsem si jistý, že auto to zvládne. 

O: Dojet do cíle pro Vás zřejmě bude hlavním cílem?MH: Ano, tak to je. Odjet soutěž bez větších chyb, to je cílem. Pokud nikde nezapadneme nebo něco podobného, mohl by to být i dobrý výsledek. Jinak nemám žádné cíle. Doufám, že jednoho dne budu schopný bojovat o vítězství. Teď jde ale o učení a sbírání zkušeností.

O: Plánujete jezdit na Dakaru dlouhodobě?MH: Ano, to je aktálně cílem. Samozřejmě, že nevím, co se přihodí. Čím více Rally Dakar rozumím, tím více mě baví. Proto doufám, že soutěž pojedu vícekrát než jen jednou.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?