Server 'motorsport-total.com' přinesl zajímavý rozhovor s Mikko Hirvonenem, kterého čeká první start na Rally Dakar v týmu X-Raid Mini. Jezdec v něm porovnává jízdu na Dakaru a ve WRC, kde jezdil mezi roky 2003-2014. Jen dodejme, že jde o čtyřnásobného vice-mistra WRC a dvakrát byl Hirvonen ve WRC třetí.
Otázka: Mikko, zřejmě největší dobrodružství ve Vaší kariéře je právě před Vámi. Co Vás fascinuje na offroad závodění a proč jste se rozhodl pro Dakar?Mikko Hirvonen: Uvažoval jsem nad tím už dva nebo tři poslední roky v mé kariéře v rally. Když jsem skončil, tak jsem chtěl chvíli klidu a získat nové zkušenosti. Chtěl jsem i nějaké dobrodružství - a Dakar je pro mě jako jezdce opravdu velké dobrodružství.
Tým X-Raid Mini mi umožnil napřed jeden test, pak další a pak jsem s nimi odjel i nějaké soutěže. Jsem moc rád, že jsem v tomto týmu a mohu zkusit tuto výzvu. Stojí přede mnou nová výzva a na závod se již moc těším.
O: Navštívil jste už v minulosti Dakar jako divák?MH: Ne, ještě jsem tu nebyl. V roce 2015 jsem jel soutěže Baja ve Španělsku a pak také v Maroku. Dříve jsem Dakar sledoval jen v televizi. Před deseti lety bych nikdy neřekl, že mě to bude tak zajímat. Ale teď, čím víc o tom vím, tím více mě to zajímá.
O: Už máte za sebou nějaké zkušenosti - můžete nám popsat rozdíly během jízdy s Mini pro Dakar a s vozem WRC?MH: Vlastně nedává smysl srovnávat tato auta, protože jsou stavěna pro zcela jinou výzvu. Na Dakaru jsou měřené testy mnohem delší, teploty jsou vyšší a také tratě jsou obvykle v horším stavu než ty pro WRC. Auto WRC je rychlejší a také rychleji reaguje. Na druhou stranu mě fascinuje, kolik toho Mini vydrží. Je neuvěřitelné, jak se s ním dá jet - to mě hodně fascinuje.
Z hlediska jezdce je těžké najít správnou rychlost. Nemůžete jet moc pomalu, ale zároveň musíte předvídat, co přijde za další zatáčkou. Nemáme zde rozpis - proto se těžko odhaduje rychlost [v zatáčkách]. Občas je frustrující, když před nějakým vrcholkem zabrzdím a přitom to nebylo nutné. Proto je těžké pochopit, že není možné neustále jet na plný plyn, ale zároveň musíte neustále tlačit na pilu. Chce to najít správnou rychlost - to bude pro mě asi největší výzva.
O: Takže občas máte pocit, že jedete moc pomalu, a přitom tomu tak není?MH: Ano, je to složité. Občas se za vrcholkem něco nachází, občas ne. Musíte si ale nechat trochu prostoru, nesmíte jet moc rychle, aby se něco nestalo. Nejde zde, jako při normálních soutěžích, útočit na 110 %.
O: Na zdolávání dun je třeba speciální technika, získal jste tyto zkušenosti v Maroku?MH: Duny mě moc baví, když jedete v nich, je to opravdový offroad. S dunami mi radili Nasser Al-Attiyah, Nani Roma i Guerlain Chicherit. V Maroku to šlo dobře, nikdy jsme nezapadli. To bylo klíčové, ale určitě se nám to stane. Existuje několik druhů dun - pro mě je to zcela nový svět.
O: Zkoušky na Dakaru jsou dlouhé a namáhavé, jak jste se na to připravil?MH: Po mentální stránce je to složitější než rallysport. V minulých týdnech jsem jezdil hodně na kole ve slunečných krajinách a také jsem trénoval v teple. Ve Finsku je pro to dobrá sauna. Snad mi to při vysokých teplotách a během dlouhých etap pomůže.
O: Trénoval jste také ve vysokých nadmořských výškách?MH: Na to jsem se nesoustředil. Ve Finsku jsem se snažil dostat do takových oblastí, ale to mi bohůžel nevyšlo. Proto jsem z toho trošku nervozní. Až doposud jsem ve výškách nad 3 000 metrů neměl problémy, ale jeden nikdy neví.
O: X-Raid už má s Dakarem spoustu zkušeností a nasadí hodně aut. Hovoříte i s ostatními posádkami o technických věcech, dávate si rady?MH: Ano, hodně jsem se bavil s Nanim Romou a Nasserem. Pracujeme jako tým a také s mým spolujezdcem hodně spolupracujeme. Kdyby to bylo v závodu potřeba, tak bychom si určitě i pomohli. Jsme jeden tým.
O: Klíčem při Rally Dakar je navigace - Váš spolujezdec, Michel Périn, má spoustu zkušeností. V čem Vám poradil?MH: Od té doby, co jsme se potkali, mi pomáhá neustále. Mám velké štěstí, že mohu jet s ním, protože mi může hodně pomoci. Je při mém prvním Dakaru velkou výhodou.
O: Sébastien Loeb naopak při svém prvním Dakaru spolupracuje s Danielem Elenou. Oba jsou nováčci v této soutěži. Rozumíte tomuto rozhodnutí?MH: Rozumím tomu. Přesnou historii neznám, možná nenašel zkušeného spolujezdce. Slyšel jsem ale, že Daniel Elena má zkušeného učitele. Je jasné, že je to pro něj velká výzva a je pod velkým tlakem. Kdo ví, třeba jim to vyjde.
O: Ve WRC jste zažil spoustu duelů s Loebem, teď jedete oba na Dakaru. Těšíte se na další společný souboj?MH: Zcela určitě! Je skvělé, že pojede i on a znovu spolu budeme moci bojovat. Teď jsme ale nováčci. Musíme bojovat proti zkušeným jezdcům. Sébastien i já se musíme učit, abychom v rally vydrželi. Myslím, že se teď oba obracíme k jiným lidem, než abychom pokukovali po sobě.
O: Mini už soutěž několikrát vyhrálo a je také spolehlivé. Už jste přišel na nějakou slabinu nebo je auto prostě nemá?MH: Tým odvedl fantastickou práci. Fakt, že vyhráli tolikrát, ukazuje, že jde prakticky o bezvadné auto. Když startuje nový závod, tak ale nikdo neví, co se může stát. Zkušenosti týmu jsou další výhodou. Důležité je ale hlavně tyto dva týdny vydržet, jsem si jistý, že auto to zvládne.
O: Dojet do cíle pro Vás zřejmě bude hlavním cílem?MH: Ano, tak to je. Odjet soutěž bez větších chyb, to je cílem. Pokud nikde nezapadneme nebo něco podobného, mohl by to být i dobrý výsledek. Jinak nemám žádné cíle. Doufám, že jednoho dne budu schopný bojovat o vítězství. Teď jde ale o učení a sbírání zkušeností.
O: Plánujete jezdit na Dakaru dlouhodobě?MH: Ano, to je aktálně cílem. Samozřejmě, že nevím, co se přihodí. Čím více Rally Dakar rozumím, tím více mě baví. Proto doufám, že soutěž pojedu vícekrát než jen jednou.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.