Ačkoliv prezident FIA, Jean Todt, viděl z Rally Korsika jen malou část, tak se mu návrat francouzské soutěže ke Středozemnímu moři moc líbil. Teď jde o dlouhodobější udržení tohoto podniku v kalendáři WRC. Tady ale na FIA čeká poměrně velká výzva, což v rozhovoru pro německý rallye-magazin.de přiznal i samotný Jean Todt.
Otázka: Jak se vám libila soutěž na Korsice?Jean Todt: Především po těch bouřkách byly tratě velkou výzvou. Ovšem, viděl jsem jen pět zatáček. Proto nemohu říci nějaký reprezentativní posudek. Duch této rally je ale skvělý. Korsika je malým, ale jedním z nejhezčích míst na světě. Rally je ikonou v MS se skvělými zkouškami a dlouhou historií.
O: Bylo rozhodnutí Francouzské federace FFSA o návratu soutěže na Korsiku tedy správné?JT: Časy se mění, stejně tak rally a její rozložení. Když by se člověk podíval na výsledky, tak by viděl, že zde rozdíly mezi top jezdci nebyly jedna nebo dvě desetiny. Nejlepší jezdec tak mohl udělal rozdíl.
O: Ale jak hodnotíte soutěže v Alsasku a na Korsice?JT: Jedna soutěž se dá hodnotit docela rozdílně. Zatímco v Alsasku bylo na místě o desetitisíce místních diváků více, tak s tak napínavou soutěží jako byla ta zde dosáhnete díky mediím a sociálním sítím milionů zájemců.
O: Bylo by vítáno, kdyby byl příští rok použit kompletně stejný formát?JT: Člověk by neměl nic uspěchat a v klidu se podívat na výsledky, než vyhodnotí nějakou rally. Organizátoři by si měli vyslechnout názory všech zúčastněných stran a pak učinit rozhodnutí. Například jezdci si přejí neustálé změny. Ale člověk jim nemůže nabídnout každý rok nové tratě. Kromě toho by se také mělo pravidelně jezdit na známých zkouškách.
O: FFSA ještě nepodepsala smlouvu s promotérem. Je tedy riziko, že Korsiku v roce 2016 neuvidíme?JT: Existuje návrh kalendáře pro příští rok a v tomto bodě nemohu o jednáních o smlouvě nic říct. Pro všechny platí: Pokud musí někdo podepsat smlouvu, která je ze strany FIA podporována, tak jí musí podepsat.
O: Výrobci se vyjádřili proti rozšíření kalendáře MS v rally. Teď je v kalendáři 14 místo 13 soutěží. Nemáte obavy, že přijdete o nějaké týmy?JT: Byl to návrh Komise rally a Světová rada FIA mu vyhověla. Je to jako při návštěvě restaurace. Někdo se podívá na jídelníček a rozhodne se, jestli odejde nebo ne. Kriteria pro toto rozhodnutí jsou různá. Pro někoho je [restaurace] moc drahá, jinému nechutná. Podívejme se na to přeci takto: Hyundai je tu, Volkswagen má potvrzeno do 2019 a Toyota se vrací v roce 2017.
O: Je možné udělat nějaké pořadí mezi jednotlivými světovými soutěžemi, aby bylo jasné, kdo je nejlepší a kdo nejhorší pořadatel? JT: To je dobrá otázka. Museli bychom mít nejdříve představu o tom, jak se rallysport v následujících 10 letech vyvine. Ještě před pár desítkami let tu byly jen soutěže v Evropě a Čína nebyla důležitým automobilovým trhem. Musíme tedy velice pečlivě přemýšlet o autech, kalendáři a formátu.
O: Co si myslíte do další generaci WRC, která od roku 2017 nahradí aktuální modely?JT: Motorsport je mix technologie a show. Lidé by měli snít o top autech. Vozy skupiny B jsou teď obdivovány v muzeích. Nejsem si ale jistý, jestli tam někdo za 20 let bude chtít vidět aktuální World Rally Cary. Show musí jít dál, opět potřebujeme snová auta s vyššími výkony a [lepším] vzhledem, avšak bez bezpečnostních kompromisů. To je pro mě esenciální.
O: Mluvme o bezpečnosti. Na Korsice si jezci přáli větší možnost výběru gum, zvláště když silně pršelo...JT: Je to jasné: Bezpečnost má stále nejvyšší prioritu. Provedu ale s jezdci ještě několik dodatečných rozhovorů, abych dostal jasný obrázek. Pak budu moci učinit nějaké rozhodnutí. Možná, že bude k výběru ještě třetí typ gum.
O: ...v Austrálii se mluvilo o noční zkoušce, která byla dle mnohých až moc nebezpečná.JT: Co se nočních zkoušek týče, tak ty z mého pohledu k rallysportu patří. Nemůžu s tím nic dělat, když někdo startuje ráno a pak si dá polední pauzu, aby pak pokračoval dál, ale pak byl přesně na večeři zpět. Podle mě jsou zkoušky v noci prvotřídní. Ale musí být bezpečné a když nemá nějaký jezdec dobrý výhled, tak to není fair. Události v Austrálii znovu prověříme a když to bude nutné, tak zasáhneme.
O: Na Korsice startovalo opravdu hodně aut, protože federace využila uvolněných pravidel pro zámořské závody a povolila národní třídy. Je to příklad pro další pořadatele?JT: Musíme říct, že ta rally byla skoro až festivalem. Bylo tam hodně aut, hodně jezdců v rozdílných třídách, byli tam amatéři, profesionálové, nadšenci, to je skvělé. Mistrovství světa je show a když to tak pořadatelé chtějí, tak je to dobré. Ale iniciativa musí vycházet ze strany promotéra.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?