Ačkoliv prezident FIA, Jean Todt, viděl z Rally Korsika jen malou část, tak se mu návrat francouzské soutěže ke Středozemnímu moři moc líbil. Teď jde o dlouhodobější udržení tohoto podniku v kalendáři WRC. Tady ale na FIA čeká poměrně velká výzva, což v rozhovoru pro německý rallye-magazin.de přiznal i samotný Jean Todt.
Otázka: Jak se vám libila soutěž na Korsice?Jean Todt: Především po těch bouřkách byly tratě velkou výzvou. Ovšem, viděl jsem jen pět zatáček. Proto nemohu říci nějaký reprezentativní posudek. Duch této rally je ale skvělý. Korsika je malým, ale jedním z nejhezčích míst na světě. Rally je ikonou v MS se skvělými zkouškami a dlouhou historií.
O: Bylo rozhodnutí Francouzské federace FFSA o návratu soutěže na Korsiku tedy správné?JT: Časy se mění, stejně tak rally a její rozložení. Když by se člověk podíval na výsledky, tak by viděl, že zde rozdíly mezi top jezdci nebyly jedna nebo dvě desetiny. Nejlepší jezdec tak mohl udělal rozdíl.
O: Ale jak hodnotíte soutěže v Alsasku a na Korsice?JT: Jedna soutěž se dá hodnotit docela rozdílně. Zatímco v Alsasku bylo na místě o desetitisíce místních diváků více, tak s tak napínavou soutěží jako byla ta zde dosáhnete díky mediím a sociálním sítím milionů zájemců.
O: Bylo by vítáno, kdyby byl příští rok použit kompletně stejný formát?JT: Člověk by neměl nic uspěchat a v klidu se podívat na výsledky, než vyhodnotí nějakou rally. Organizátoři by si měli vyslechnout názory všech zúčastněných stran a pak učinit rozhodnutí. Například jezdci si přejí neustálé změny. Ale člověk jim nemůže nabídnout každý rok nové tratě. Kromě toho by se také mělo pravidelně jezdit na známých zkouškách.
O: FFSA ještě nepodepsala smlouvu s promotérem. Je tedy riziko, že Korsiku v roce 2016 neuvidíme?JT: Existuje návrh kalendáře pro příští rok a v tomto bodě nemohu o jednáních o smlouvě nic říct. Pro všechny platí: Pokud musí někdo podepsat smlouvu, která je ze strany FIA podporována, tak jí musí podepsat.
O: Výrobci se vyjádřili proti rozšíření kalendáře MS v rally. Teď je v kalendáři 14 místo 13 soutěží. Nemáte obavy, že přijdete o nějaké týmy?JT: Byl to návrh Komise rally a Světová rada FIA mu vyhověla. Je to jako při návštěvě restaurace. Někdo se podívá na jídelníček a rozhodne se, jestli odejde nebo ne. Kriteria pro toto rozhodnutí jsou různá. Pro někoho je [restaurace] moc drahá, jinému nechutná. Podívejme se na to přeci takto: Hyundai je tu, Volkswagen má potvrzeno do 2019 a Toyota se vrací v roce 2017.
O: Je možné udělat nějaké pořadí mezi jednotlivými světovými soutěžemi, aby bylo jasné, kdo je nejlepší a kdo nejhorší pořadatel? JT: To je dobrá otázka. Museli bychom mít nejdříve představu o tom, jak se rallysport v následujících 10 letech vyvine. Ještě před pár desítkami let tu byly jen soutěže v Evropě a Čína nebyla důležitým automobilovým trhem. Musíme tedy velice pečlivě přemýšlet o autech, kalendáři a formátu.
O: Co si myslíte do další generaci WRC, která od roku 2017 nahradí aktuální modely?JT: Motorsport je mix technologie a show. Lidé by měli snít o top autech. Vozy skupiny B jsou teď obdivovány v muzeích. Nejsem si ale jistý, jestli tam někdo za 20 let bude chtít vidět aktuální World Rally Cary. Show musí jít dál, opět potřebujeme snová auta s vyššími výkony a [lepším] vzhledem, avšak bez bezpečnostních kompromisů. To je pro mě esenciální.
O: Mluvme o bezpečnosti. Na Korsice si jezci přáli větší možnost výběru gum, zvláště když silně pršelo...JT: Je to jasné: Bezpečnost má stále nejvyšší prioritu. Provedu ale s jezdci ještě několik dodatečných rozhovorů, abych dostal jasný obrázek. Pak budu moci učinit nějaké rozhodnutí. Možná, že bude k výběru ještě třetí typ gum.
O: ...v Austrálii se mluvilo o noční zkoušce, která byla dle mnohých až moc nebezpečná.JT: Co se nočních zkoušek týče, tak ty z mého pohledu k rallysportu patří. Nemůžu s tím nic dělat, když někdo startuje ráno a pak si dá polední pauzu, aby pak pokračoval dál, ale pak byl přesně na večeři zpět. Podle mě jsou zkoušky v noci prvotřídní. Ale musí být bezpečné a když nemá nějaký jezdec dobrý výhled, tak to není fair. Události v Austrálii znovu prověříme a když to bude nutné, tak zasáhneme.
O: Na Korsice startovalo opravdu hodně aut, protože federace využila uvolněných pravidel pro zámořské závody a povolila národní třídy. Je to příklad pro další pořadatele?JT: Musíme říct, že ta rally byla skoro až festivalem. Bylo tam hodně aut, hodně jezdců v rozdílných třídách, byli tam amatéři, profesionálové, nadšenci, to je skvělé. Mistrovství světa je show a když to tak pořadatelé chtějí, tak je to dobré. Ale iniciativa musí vycházet ze strany promotéra.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.