Ačkoliv prezident FIA, Jean Todt, viděl z Rally Korsika jen malou část, tak se mu návrat francouzské soutěže ke Středozemnímu moři moc líbil. Teď jde o dlouhodobější udržení tohoto podniku v kalendáři WRC. Tady ale na FIA čeká poměrně velká výzva, což v rozhovoru pro německý rallye-magazin.de přiznal i samotný Jean Todt.
Otázka: Jak se vám libila soutěž na Korsice?Jean Todt: Především po těch bouřkách byly tratě velkou výzvou. Ovšem, viděl jsem jen pět zatáček. Proto nemohu říci nějaký reprezentativní posudek. Duch této rally je ale skvělý. Korsika je malým, ale jedním z nejhezčích míst na světě. Rally je ikonou v MS se skvělými zkouškami a dlouhou historií.
O: Bylo rozhodnutí Francouzské federace FFSA o návratu soutěže na Korsiku tedy správné?JT: Časy se mění, stejně tak rally a její rozložení. Když by se člověk podíval na výsledky, tak by viděl, že zde rozdíly mezi top jezdci nebyly jedna nebo dvě desetiny. Nejlepší jezdec tak mohl udělal rozdíl.
O: Ale jak hodnotíte soutěže v Alsasku a na Korsice?JT: Jedna soutěž se dá hodnotit docela rozdílně. Zatímco v Alsasku bylo na místě o desetitisíce místních diváků více, tak s tak napínavou soutěží jako byla ta zde dosáhnete díky mediím a sociálním sítím milionů zájemců.
O: Bylo by vítáno, kdyby byl příští rok použit kompletně stejný formát?JT: Člověk by neměl nic uspěchat a v klidu se podívat na výsledky, než vyhodnotí nějakou rally. Organizátoři by si měli vyslechnout názory všech zúčastněných stran a pak učinit rozhodnutí. Například jezdci si přejí neustálé změny. Ale člověk jim nemůže nabídnout každý rok nové tratě. Kromě toho by se také mělo pravidelně jezdit na známých zkouškách.
O: FFSA ještě nepodepsala smlouvu s promotérem. Je tedy riziko, že Korsiku v roce 2016 neuvidíme?JT: Existuje návrh kalendáře pro příští rok a v tomto bodě nemohu o jednáních o smlouvě nic říct. Pro všechny platí: Pokud musí někdo podepsat smlouvu, která je ze strany FIA podporována, tak jí musí podepsat.
O: Výrobci se vyjádřili proti rozšíření kalendáře MS v rally. Teď je v kalendáři 14 místo 13 soutěží. Nemáte obavy, že přijdete o nějaké týmy?JT: Byl to návrh Komise rally a Světová rada FIA mu vyhověla. Je to jako při návštěvě restaurace. Někdo se podívá na jídelníček a rozhodne se, jestli odejde nebo ne. Kriteria pro toto rozhodnutí jsou různá. Pro někoho je [restaurace] moc drahá, jinému nechutná. Podívejme se na to přeci takto: Hyundai je tu, Volkswagen má potvrzeno do 2019 a Toyota se vrací v roce 2017.
O: Je možné udělat nějaké pořadí mezi jednotlivými světovými soutěžemi, aby bylo jasné, kdo je nejlepší a kdo nejhorší pořadatel? JT: To je dobrá otázka. Museli bychom mít nejdříve představu o tom, jak se rallysport v následujících 10 letech vyvine. Ještě před pár desítkami let tu byly jen soutěže v Evropě a Čína nebyla důležitým automobilovým trhem. Musíme tedy velice pečlivě přemýšlet o autech, kalendáři a formátu.
O: Co si myslíte do další generaci WRC, která od roku 2017 nahradí aktuální modely?JT: Motorsport je mix technologie a show. Lidé by měli snít o top autech. Vozy skupiny B jsou teď obdivovány v muzeích. Nejsem si ale jistý, jestli tam někdo za 20 let bude chtít vidět aktuální World Rally Cary. Show musí jít dál, opět potřebujeme snová auta s vyššími výkony a [lepším] vzhledem, avšak bez bezpečnostních kompromisů. To je pro mě esenciální.
O: Mluvme o bezpečnosti. Na Korsice si jezci přáli větší možnost výběru gum, zvláště když silně pršelo...JT: Je to jasné: Bezpečnost má stále nejvyšší prioritu. Provedu ale s jezdci ještě několik dodatečných rozhovorů, abych dostal jasný obrázek. Pak budu moci učinit nějaké rozhodnutí. Možná, že bude k výběru ještě třetí typ gum.
O: ...v Austrálii se mluvilo o noční zkoušce, která byla dle mnohých až moc nebezpečná.JT: Co se nočních zkoušek týče, tak ty z mého pohledu k rallysportu patří. Nemůžu s tím nic dělat, když někdo startuje ráno a pak si dá polední pauzu, aby pak pokračoval dál, ale pak byl přesně na večeři zpět. Podle mě jsou zkoušky v noci prvotřídní. Ale musí být bezpečné a když nemá nějaký jezdec dobrý výhled, tak to není fair. Události v Austrálii znovu prověříme a když to bude nutné, tak zasáhneme.
O: Na Korsice startovalo opravdu hodně aut, protože federace využila uvolněných pravidel pro zámořské závody a povolila národní třídy. Je to příklad pro další pořadatele?JT: Musíme říct, že ta rally byla skoro až festivalem. Bylo tam hodně aut, hodně jezdců v rozdílných třídách, byli tam amatéři, profesionálové, nadšenci, to je skvělé. Mistrovství světa je show a když to tak pořadatelé chtějí, tak je to dobré. Ale iniciativa musí vycházet ze strany promotéra.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?