Po desetileté odmlce se Hyundai hlásí zpět. Na autosalonu v Ženevě představil evoluci svého i20 WRC a od roku 2014 chce pravidelně startovat ve WRC. Týmový šéf, Michel Nandan se rozmluvil o cílech projektu. Německý server rallye-magazin s tímto rozhovorem přišel.
Korejská automobilka se chce vrátit do WRC, naposledy jsme jí na světových tratích vídali v roce 2003, do MS se však vrací s kompletně novou strukturou týmu. Klíčové pozice v týmu už prezident společnosti, GH Choi, obsadil a v průběhu roku by měl být tým i infrastruktura již kompletní. Týmový šéf, Michel Nandan, teď prozradil více o plánech týmu.
"Cílem není jen zlepšení image i20 WRC. Celá značka by se měla díky tomuto projektu zhodnotit. Hyundai se pro MS rozhodl, protože se zde závodní auta poměrně podobají silničním verzím. i20 dostala přednost před dalšími modely jako jsou Velostr, protože má dostatečné rozměry a je ze stejného segmentu jako ostatní WRC modely. Když jsem v lednu do projektu na 100% vstopil, tak jsem byl ohromen tím, kolik práce už bylo v Koreji uděláno. Pan GH Choi za mnou přišel, protože mě znal především z dob u Peugeotu. Také jsem byl úzce zapojen do vývoje World Rally Carů u Toyoty, Peugeotu a Suzuki, je to tak pro mě vzrušující a napínavá výzva. Jsem zodpovědný za celé oddělení motorsportu, včetně továrny v Německu," začal Nandan.
Otázka: Čeho bylo už v přípravných pracech dosaženo?Michel Nandan: Byly vyvinuty dva prototypy. Na této bázi budeme dále pracovat a zároveň budeme budovat novou továrnu v Německu. Ale i v Koreji se pracuje dále, tam se vyvíjí kompletně nový motor. Hyundai už má zkušenosti s přímým vstřikem paliva. První testy absolvujeme s upraveným sériovým motorem, pak bude hotový nový motor. Co se týče přenosu síly, tak spolupracujeme s Xtracem, další smlouvy ještě nejsou uzavřeny.
O: Kdyby to mělo v roce 2014 vše klapnout, tak času je málo...MN: Ano, časový harmonogram nám nedává moc volného času. Hyundai se rozhodl, že se v roce 2014 zúčastní kompletní sezony. To je ctižádostivé rozhodnutí a my se všichni budeme snažit do toho dát to nejlepší. Musíme zároveň také vybudovat tým a sehnat jeho vybavení. Zvládli jsme už asi 60 nebo 70%. Doufám, že ke konci dubna nebo začátkem května budeme moci v Německu začít. Třetí prototyp by měl být hotov v půlce roku, s tím bychom pak začli testovat.
O: Kolik zkušeností z minulosti ve WRC Hyundai do tohoto projektu přenesl?MN: Pravidla se změnila, vlastně jsme s přípravnými pracemi v Koreji začali od nuly. Předpisy jsou přísnější, jedinou výjimkou je motor. Světový motor není asi tou nejlevnější cestou, ale je stále těžší vyvinout závodní motor a sériové motory jako základ prostě nejsou vhodné. Světový motor je nejlepším řešením, jak dosáhnout určité stálosti.
O: Jste šéfem Hyundai Motorsport. Na čem pracujete kromě projektu MS v rally?MN: Momentálně na ničem, na 100% se soustředíme na MS v rally, na tovární tým a na tovární auto. O dalších záměrech jsme se ještě nebavili. Protože času je tak málo, musíme soustředit veškerou naši energii do projektu WRC. Další disciplíny jsou momentálně na vedlejší koleji, stejně jako zákaznická auta. Nejsou žádné plány na značkové poháry nebo na vývoj například verze R2.
O: Nebylo by šancí kromě WRC vyvinout i vůz kategorie RRC pro národní poháry?MN: Příští rok FIA upraví pravidla a už nebudou žádné Regional Rally Cary potřeba k tomu, abyste mohli postavit WRC. To je pro nás dobré, protože se můžeme plně soustředit na vývoj WRC. Ve skutečnosti je jediné využítí pro vozy RRC, že umožnily stavbu modelů WRC. i20 WRC ale je první WRC stavěné dle pravidle roku 2014.
Jaký je stav týkající se zaměstnanců týmu?MN: Klíčové pozice jsou již obsazeny. Šéfinženýrem se stal Bertrand Vallat, s ním jsem pracoval u Peugeotu. Vyvíjel Peugeot 207 S2000 a teď naposledy 208 T16. PR oddělení povede Thomas Villette, který dříve pracoval pro Toyotu a Peugeot. O možných jezdcích jsem si již svůj názor udělal. Do konce roku ale nebudeme provádět žádné rozhovory. Jedno je jisté: Potřebujeme lidi se zkušenostmi.
Pro vás se po Toyotě, Peugeotu a Suzuki jedná o čtvrtý tým v MS. Bude i20 klonem některého z dřívějších projektů?MN: Neměli bychom zapomínat, že Hyundai nabízí úplně jiné možnosti. A co se technického vývoje týče, jsou všechny auta od základu jiné. Každé WRC je kompromisem mezi sériovým modelem a pravidly. Není tak jednoduché přenést koncept z jednoho projektu na druhý. Co klaplo u jednoho, nemusí klapnout u druhého. Tak to chodí. Zvláště v přední části jste hodně svázáni tím, aby se podobala sériovému modelu a nemůžete dělat to, co byste tak úplně chtěli. Rozdílná auta na vás kladou různé požadavky.
Bude práce u Hyundaie vrcholem vaší kariéry?MN: Minimálně to bude poslední nový projekt, do kterého během mé kariéry v motorsportu půjdu.
Opětovný vstup Korejců do MS je historickou událostí. Od roku 1997, kdy byl prezentován koncept WRC homologovalo 12 rozdílných značek 19 různých modelů. Mezi ně patří i Hyundai Accent WRC, který byl v MS nasazován mezi lety 2000 a 2003. Hyundai i20 se tak stane 20. vozem kategorie WRC.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.