Po desetileté odmlce se Hyundai hlásí zpět. Na autosalonu v Ženevě představil evoluci svého i20 WRC a od roku 2014 chce pravidelně startovat ve WRC. Týmový šéf, Michel Nandan se rozmluvil o cílech projektu. Německý server rallye-magazin s tímto rozhovorem přišel.
Korejská automobilka se chce vrátit do WRC, naposledy jsme jí na světových tratích vídali v roce 2003, do MS se však vrací s kompletně novou strukturou týmu. Klíčové pozice v týmu už prezident společnosti, GH Choi, obsadil a v průběhu roku by měl být tým i infrastruktura již kompletní. Týmový šéf, Michel Nandan, teď prozradil více o plánech týmu.
"Cílem není jen zlepšení image i20 WRC. Celá značka by se měla díky tomuto projektu zhodnotit. Hyundai se pro MS rozhodl, protože se zde závodní auta poměrně podobají silničním verzím. i20 dostala přednost před dalšími modely jako jsou Velostr, protože má dostatečné rozměry a je ze stejného segmentu jako ostatní WRC modely. Když jsem v lednu do projektu na 100% vstopil, tak jsem byl ohromen tím, kolik práce už bylo v Koreji uděláno. Pan GH Choi za mnou přišel, protože mě znal především z dob u Peugeotu. Také jsem byl úzce zapojen do vývoje World Rally Carů u Toyoty, Peugeotu a Suzuki, je to tak pro mě vzrušující a napínavá výzva. Jsem zodpovědný za celé oddělení motorsportu, včetně továrny v Německu," začal Nandan.
Otázka: Čeho bylo už v přípravných pracech dosaženo?Michel Nandan: Byly vyvinuty dva prototypy. Na této bázi budeme dále pracovat a zároveň budeme budovat novou továrnu v Německu. Ale i v Koreji se pracuje dále, tam se vyvíjí kompletně nový motor. Hyundai už má zkušenosti s přímým vstřikem paliva. První testy absolvujeme s upraveným sériovým motorem, pak bude hotový nový motor. Co se týče přenosu síly, tak spolupracujeme s Xtracem, další smlouvy ještě nejsou uzavřeny.
O: Kdyby to mělo v roce 2014 vše klapnout, tak času je málo...MN: Ano, časový harmonogram nám nedává moc volného času. Hyundai se rozhodl, že se v roce 2014 zúčastní kompletní sezony. To je ctižádostivé rozhodnutí a my se všichni budeme snažit do toho dát to nejlepší. Musíme zároveň také vybudovat tým a sehnat jeho vybavení. Zvládli jsme už asi 60 nebo 70%. Doufám, že ke konci dubna nebo začátkem května budeme moci v Německu začít. Třetí prototyp by měl být hotov v půlce roku, s tím bychom pak začli testovat.
O: Kolik zkušeností z minulosti ve WRC Hyundai do tohoto projektu přenesl?MN: Pravidla se změnila, vlastně jsme s přípravnými pracemi v Koreji začali od nuly. Předpisy jsou přísnější, jedinou výjimkou je motor. Světový motor není asi tou nejlevnější cestou, ale je stále těžší vyvinout závodní motor a sériové motory jako základ prostě nejsou vhodné. Světový motor je nejlepším řešením, jak dosáhnout určité stálosti.
O: Jste šéfem Hyundai Motorsport. Na čem pracujete kromě projektu MS v rally?MN: Momentálně na ničem, na 100% se soustředíme na MS v rally, na tovární tým a na tovární auto. O dalších záměrech jsme se ještě nebavili. Protože času je tak málo, musíme soustředit veškerou naši energii do projektu WRC. Další disciplíny jsou momentálně na vedlejší koleji, stejně jako zákaznická auta. Nejsou žádné plány na značkové poháry nebo na vývoj například verze R2.
O: Nebylo by šancí kromě WRC vyvinout i vůz kategorie RRC pro národní poháry?MN: Příští rok FIA upraví pravidla a už nebudou žádné Regional Rally Cary potřeba k tomu, abyste mohli postavit WRC. To je pro nás dobré, protože se můžeme plně soustředit na vývoj WRC. Ve skutečnosti je jediné využítí pro vozy RRC, že umožnily stavbu modelů WRC. i20 WRC ale je první WRC stavěné dle pravidle roku 2014.
Jaký je stav týkající se zaměstnanců týmu?MN: Klíčové pozice jsou již obsazeny. Šéfinženýrem se stal Bertrand Vallat, s ním jsem pracoval u Peugeotu. Vyvíjel Peugeot 207 S2000 a teď naposledy 208 T16. PR oddělení povede Thomas Villette, který dříve pracoval pro Toyotu a Peugeot. O možných jezdcích jsem si již svůj názor udělal. Do konce roku ale nebudeme provádět žádné rozhovory. Jedno je jisté: Potřebujeme lidi se zkušenostmi.
Pro vás se po Toyotě, Peugeotu a Suzuki jedná o čtvrtý tým v MS. Bude i20 klonem některého z dřívějších projektů?MN: Neměli bychom zapomínat, že Hyundai nabízí úplně jiné možnosti. A co se technického vývoje týče, jsou všechny auta od základu jiné. Každé WRC je kompromisem mezi sériovým modelem a pravidly. Není tak jednoduché přenést koncept z jednoho projektu na druhý. Co klaplo u jednoho, nemusí klapnout u druhého. Tak to chodí. Zvláště v přední části jste hodně svázáni tím, aby se podobala sériovému modelu a nemůžete dělat to, co byste tak úplně chtěli. Rozdílná auta na vás kladou různé požadavky.
Bude práce u Hyundaie vrcholem vaší kariéry?MN: Minimálně to bude poslední nový projekt, do kterého během mé kariéry v motorsportu půjdu.
Opětovný vstup Korejců do MS je historickou událostí. Od roku 1997, kdy byl prezentován koncept WRC homologovalo 12 rozdílných značek 19 různých modelů. Mezi ně patří i Hyundai Accent WRC, který byl v MS nasazován mezi lety 2000 a 2003. Hyundai i20 se tak stane 20. vozem kategorie WRC.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?