Po desetileté odmlce se Hyundai hlásí zpět. Na autosalonu v Ženevě představil evoluci svého i20 WRC a od roku 2014 chce pravidelně startovat ve WRC. Týmový šéf, Michel Nandan se rozmluvil o cílech projektu. Německý server rallye-magazin s tímto rozhovorem přišel.
Korejská automobilka se chce vrátit do WRC, naposledy jsme jí na světových tratích vídali v roce 2003, do MS se však vrací s kompletně novou strukturou týmu. Klíčové pozice v týmu už prezident společnosti, GH Choi, obsadil a v průběhu roku by měl být tým i infrastruktura již kompletní. Týmový šéf, Michel Nandan, teď prozradil více o plánech týmu.
"Cílem není jen zlepšení image i20 WRC. Celá značka by se měla díky tomuto projektu zhodnotit. Hyundai se pro MS rozhodl, protože se zde závodní auta poměrně podobají silničním verzím. i20 dostala přednost před dalšími modely jako jsou Velostr, protože má dostatečné rozměry a je ze stejného segmentu jako ostatní WRC modely. Když jsem v lednu do projektu na 100% vstopil, tak jsem byl ohromen tím, kolik práce už bylo v Koreji uděláno. Pan GH Choi za mnou přišel, protože mě znal především z dob u Peugeotu. Také jsem byl úzce zapojen do vývoje World Rally Carů u Toyoty, Peugeotu a Suzuki, je to tak pro mě vzrušující a napínavá výzva. Jsem zodpovědný za celé oddělení motorsportu, včetně továrny v Německu," začal Nandan.
Otázka: Čeho bylo už v přípravných pracech dosaženo?Michel Nandan: Byly vyvinuty dva prototypy. Na této bázi budeme dále pracovat a zároveň budeme budovat novou továrnu v Německu. Ale i v Koreji se pracuje dále, tam se vyvíjí kompletně nový motor. Hyundai už má zkušenosti s přímým vstřikem paliva. První testy absolvujeme s upraveným sériovým motorem, pak bude hotový nový motor. Co se týče přenosu síly, tak spolupracujeme s Xtracem, další smlouvy ještě nejsou uzavřeny.
O: Kdyby to mělo v roce 2014 vše klapnout, tak času je málo...MN: Ano, časový harmonogram nám nedává moc volného času. Hyundai se rozhodl, že se v roce 2014 zúčastní kompletní sezony. To je ctižádostivé rozhodnutí a my se všichni budeme snažit do toho dát to nejlepší. Musíme zároveň také vybudovat tým a sehnat jeho vybavení. Zvládli jsme už asi 60 nebo 70%. Doufám, že ke konci dubna nebo začátkem května budeme moci v Německu začít. Třetí prototyp by měl být hotov v půlce roku, s tím bychom pak začli testovat.
O: Kolik zkušeností z minulosti ve WRC Hyundai do tohoto projektu přenesl?MN: Pravidla se změnila, vlastně jsme s přípravnými pracemi v Koreji začali od nuly. Předpisy jsou přísnější, jedinou výjimkou je motor. Světový motor není asi tou nejlevnější cestou, ale je stále těžší vyvinout závodní motor a sériové motory jako základ prostě nejsou vhodné. Světový motor je nejlepším řešením, jak dosáhnout určité stálosti.
O: Jste šéfem Hyundai Motorsport. Na čem pracujete kromě projektu MS v rally?MN: Momentálně na ničem, na 100% se soustředíme na MS v rally, na tovární tým a na tovární auto. O dalších záměrech jsme se ještě nebavili. Protože času je tak málo, musíme soustředit veškerou naši energii do projektu WRC. Další disciplíny jsou momentálně na vedlejší koleji, stejně jako zákaznická auta. Nejsou žádné plány na značkové poháry nebo na vývoj například verze R2.
O: Nebylo by šancí kromě WRC vyvinout i vůz kategorie RRC pro národní poháry?MN: Příští rok FIA upraví pravidla a už nebudou žádné Regional Rally Cary potřeba k tomu, abyste mohli postavit WRC. To je pro nás dobré, protože se můžeme plně soustředit na vývoj WRC. Ve skutečnosti je jediné využítí pro vozy RRC, že umožnily stavbu modelů WRC. i20 WRC ale je první WRC stavěné dle pravidle roku 2014.
Jaký je stav týkající se zaměstnanců týmu?MN: Klíčové pozice jsou již obsazeny. Šéfinženýrem se stal Bertrand Vallat, s ním jsem pracoval u Peugeotu. Vyvíjel Peugeot 207 S2000 a teď naposledy 208 T16. PR oddělení povede Thomas Villette, který dříve pracoval pro Toyotu a Peugeot. O možných jezdcích jsem si již svůj názor udělal. Do konce roku ale nebudeme provádět žádné rozhovory. Jedno je jisté: Potřebujeme lidi se zkušenostmi.
Pro vás se po Toyotě, Peugeotu a Suzuki jedná o čtvrtý tým v MS. Bude i20 klonem některého z dřívějších projektů?MN: Neměli bychom zapomínat, že Hyundai nabízí úplně jiné možnosti. A co se technického vývoje týče, jsou všechny auta od základu jiné. Každé WRC je kompromisem mezi sériovým modelem a pravidly. Není tak jednoduché přenést koncept z jednoho projektu na druhý. Co klaplo u jednoho, nemusí klapnout u druhého. Tak to chodí. Zvláště v přední části jste hodně svázáni tím, aby se podobala sériovému modelu a nemůžete dělat to, co byste tak úplně chtěli. Rozdílná auta na vás kladou různé požadavky.
Bude práce u Hyundaie vrcholem vaší kariéry?MN: Minimálně to bude poslední nový projekt, do kterého během mé kariéry v motorsportu půjdu.
Opětovný vstup Korejců do MS je historickou událostí. Od roku 1997, kdy byl prezentován koncept WRC homologovalo 12 rozdílných značek 19 různých modelů. Mezi ně patří i Hyundai Accent WRC, který byl v MS nasazován mezi lety 2000 a 2003. Hyundai i20 se tak stane 20. vozem kategorie WRC.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.