M-Sport se stane prvním týmem, který zákazníkům nabídne vůz specifikace R5, bude se samozřejmě jednat o Fiestu. Malcolm Wilson si je jistý, že nový vůz bude úspěšný a proto chce na trh proniknout co nejdříve. Více řekl v interview uveřejněném na německém rallye-magazin.de.
Proč by měla být nová třída R5 pro rallysport důležitá?Hlavním důvodem z našeho pohledu, a zcela určitě i z pohledu FIA, je vytvoření třídy, která bude nákladově výhodná, bude dlouhodobá a bude nabízena každému výrobci. R5 nevyžaduje kdoví jak velkou angažovanost, která je důležitá předtím, než chce někdo postavit World Rally Car. Jak známo na to se musíte minimálně účastnit MS. To pravidla pro R5 nevyžadují. Musíte prostě jen postavit auto a nabídnout ho zákazníkům.
Liší se nějak homologace R5 od homologace WRC?Musíte mít absolutně vše správně předtím, než dostanete homologaci. Není zde žádný 'žolík' nebo něco takového, co by upravovalo původní design. Největším rozdílem je, že si nemůžete dovolit auto homologovat předtím, než za sebou nemá potřebné testy. Nemáte pak totiž žádnou možnost nějaké díly například měnit a to ani kdyby nefungovaly nebo by nedržely. Musíte se tak více zaměřit na designové drobnosti a spolehlivost. Kromě toho je zde více omezení než u WRC a to dělá celou věc komplikovanější. Ale myslím, že princip vozu R5 je krokem správným směrem.
Ostatní výrobci si asi nechají na homologaci vozů R5 více času. Škoda chce třeba počkat rok nebo i více, aby viděla, jak fungují ostatní auta. Vy chcete, jak to tak vypadá, být první. Proč?Na trhu chceme být co nejdříve, víme však, že naše auto musí být konkurenceschopné, i když přijdou další. To na nás určitě vytváří větší tlak.
Co dělá vůz R5 o tolik levnější než WRC?Například motor musíme vzít ze sériového auta. Takzvaný 'světový motor' tak nepřipadá v úvahu. Také turbo musí být sériové, stejně tak i mezichladič. R5 cílí na to, aby bylo využito sériových dílů, díky kterým se může díky sériové produkci dosáhnout výhody v nákladech. Další příklad: Zavěšení musí být ve všech čtyřech rozích použitelná, je jedno jestli zepředu dozadu a nebo zprava doleva. Dále je stanovena minimální váha, nemusíte tak vyvíjet obzvlášť lehké díly. Už toto nám ušetřilo dost vývojové práce. Také palivová nádrž je o hodně jednodušší. Nemusí už být postavena tak, že bude pasovat do tvaru hnacího ústrojí. Je hodně dílů, které u toho hrají roli.
Jsou předepsané pětistupňové převodovky nezbytně levnější?Ano. I zde jde o předepsanou minimální hmotnost. Nesmíte použít žádné exotické materiály k tomu, abyste dostali lehčí produkt. Technické regule jsou napsány dobře.
M-Sport ulehčil privátním týmům cestu k WRC. Bude to s vozy R5 ještě jednodušší?R5 by mělo být k dostaní asi za polovinu toho co WRC. Musíme ale udělat ještě několik testů, po kterých budu schopen říci, jestli jsme v tomto bodě uspěli. Pokud by ale šlo vše podle plánu, tak našeho cíle dosáhneme.
Zůstává 1. duben 2013 dnem homologace?Tento termín je naším cílem, ale v dalších dvou nebo třech týdnech dostaneme jasnější obrázek. Bude záležet, jak proběhnou testy.
Jakou roli bude R5 hrát v budoucnu? Šéf FIA pro rally, Jarmo Mahonen, mluvil o WRC budoucnosti.Ohledně toho jsme od něj nic konkrétního neslyšeli. Ale mluvili jsme s ním o výhodách vozů R5 a vysvětlili jsme mu, jak dobré by to z našeho pohledu mohlo být. Věřím, že tyto vozy v jeho plánech hrají roli, ale ještě nám nic konkrétního neřekl. Musím přiznat, že věřím, že R5 budou z dlouhodobého pohledu pozitivním krokem pro budoucnost sportu.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.