EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR III. ČÁST: Poslední část rozhovoru, kde jsme vyzpovídali také Lukáše Vyorala a také jsou zde zajímavosti o zákulisí ME historiků.
Rozhovor první část, druhá část. Video z testu.
Nyní dejme slovo také novému spolujezdci Mirka Janoty Lukáši Vyoralovi. Lukáši, tvé začátky v rallysportu se datují někdy k roku 2007, kdo nebo co tě přivedlo k tomuto sportu? LV: K rallysportu mě vlastně přivedl táta. Už jen mé datum narození na termín Barumky ,,smrdělo" závoděním Barum rally mi jezdila téměř pod okny u babičky a každý rok jsem celé léto jsem vyhlížel nějakou tu barumku :-), jak jsme říkali soutěžním autům. Nikdy mě nelákalo ty auta řídit, naopak jsem už jako malý věděl, že chci být spolujezdec. Nesmím zapomenout na Igora Norka, od kterého jsem se vše naučil. Ukázal mi, jak spolujezdec vlastně funguje, jak přemýšlí, jaká je jeho práce. Dodnes mi dává velmi cenné rady, Když si s něčím nejsem jistý, volám právě jemu. Patří mu opravdu velký dík. Nesmím zapomenout ani na Karla Jirátka, který si mě vzal v poslední době pod ,,křídla" a pomáhá jak jen to jde.Radí, učí a předává všechny své zkušenosti. Posunul jsem se o velký kus dopředu. On mi vlastně dohodnl kontakt s týmem Ctirada Hájka, respektive s jeho sportovním Manažerem Honzou Možným a samotným pilotem Mirkem.
RZ: Většinu své závodní kariéry jsi spojil s Radimem Kryštofem s Danem Vladykou. Jaká byla spolupráce s těmito jezdci? Oba jsou velmi rozdílní. Radim je moc fajn a jsme spolu kamarádi, takže v autě panovala pohoda a vlastně i díky němu jsem se dostal až sem. Za to mu opravdu moc děkuji. Závodnicky za poslední rok moc porostl a budu jej sledovat v letošní sezoně. Věřím, že ostatní kluky ve třídě ještě hodně potrápí. Držím mu moc pěsti, aby za mě dokázal najít náhradu. Dan Vladyka je závodník tělem i duší, znám se s ním řadu let a když mi před Krumlovem zavolal jestli s ním pojedu jásal jsem radostí. Od něj jsem nasbíral spoustu zkušeností a moc krásně jsem se s ním svezlKdyž bych to shrnul, obě zkušenosti jsou pro mě moc cenné a vážím si jich.Teď mě čeká spousta práce, na kterou se těším, a dlouhá cesta za velkým cílem může začít.
RZ: Nyní jsi získal sedadlo spolujezdce vedle Mirka Janoty, co očekáváš od nové spolupráce?
Co očekávám zatím nedokážu říct, to se teprve uvidí (na tváři má široký úsměv). Vše pro mě bude nové a pojedu po legendárních tratích. Určitě to bude krásné svezení. Mirek je super člověk a vynikající pilot, jsem rád v takového parťáka. Zastávám pravidlo, že v autě musí být hlavně pohoda a dobrá nálada, pak se teprve dá pořádně závodit a tady už teď vím, že ta nálada bude. Můj cíl a celého týmu je cesta za obhajobou titulu. Do odpovědi vstupuje Mirek: „Tento rok to bude ještě složitější než loni, protože všichni co jezdili loni kategorii 3, tak Brazzolli, tak Rossi, oba Porsche SC, se rozhodli, že nebudou auto stavět do kategorie 1, ale právě do té naší dvojky, kde je možnost více úprav, a tím pádem nám naskočili dva velcí, ale velcí hráči a obhajoba bude … odmlčí se a řekne: mno držme si palce :-) RZ: Lukáši ve třech slovech cíl na letošní sezónu? Disciplína, výdrž, bojovnost.
Dále ještě pokračuje Mirek
RZ: Je potřeba trochu uvést jaké tratě vás letos čekají?
Letos je především výzvou, že pojedeme na třech soutěžích, kde se jelo mistrovství světa – takže Acropolis, San Remo a Costa Brava. Ty jsou nejhodnotnější a tady vlastně, si plníme sny. Jedeme po trati legendárních podniků mistrovství světa, další tři závody absolvujeme s IRC – Mescsek, Ypres a San Marino. Pak také Vltava, krásná soutěž doma. Každá soutěž má, jak se říká koule, a každá soutěž je výzva, každý závod je závod v roce, a to je to krásné a těžké.
RZ: Co je nejdůležitější, aby jste uspěli?
Letos je to našlapané tak, že po třech týdnech jsou závody. Začíná to Madridem,pak San Remo, pak Řecko … Není to náročné jen pro nás, jako posádku, ale hlavně pro celý tým, který musí makat. Bude to pro tým nářez. Na toto se Lukáš široce usměje a dodává, že to bude šupa a z jeho výrazu ve tváři že on by do toho Madridu už jel hned :-)
RZ: Jaké je hodnocení celého šampionátu ME?
Počítá se 7 nejlepších výsledků z 13 podniků. Je to těžké a nádherné, je to výzva.
RZ: Jaký je pro tebe Mirku pocit, když ti někde při vyhlášení hrajou českouhymnu?
Já jsem velký patriot, velký Čech, bojuju za český věci, za Čechy, teď to myslímcelkově za republiku, a když mi někde v Itálii zahrají hymnu, tak to je prostě ta nejkrásnější odměna, co se pro mě může dostat. Když člověk když bude umírat taksi tyto momenty promítne. Mě ji hráli dvakrát, a to člověku jak se říká „ustřelí kecky“, to má přesně tu obrovskou váhu.
RZ: Jaká početné je startovní pole na těch „tradičních závodech“ mistrovství Evropy a jaká se chystají jména pro letošní sezónu?
Přijedeš do Belgie a tam startuje 120 historických aut, od Fordu po Porsche. Loni jel bratr Carlose Sainze Antonio, letos ještě navíc startuje Carlos Sainz v té nejvyšší třídě a pro něj neexistuje nic jiného než absolutní vítězství. (O tom píšeme ZDE) My takové legendě nemůžeme stačit, ale můžeme se snažit od něj dostat co nejméně a sbírat od něj zkušenosti. Obecně na každé této větší soutěži startuje nějaká legenda, na San Remu Fassina, v Belgii Droogmans a Jimmy McRae. Naši soupeři jsou několikanásobní mistři své země, Harrach v Rakousku, Jensen - 4 násobný mistr Švédska, Italové Rossi třeba, když já jsem se narodil tam on jel Elbu s Lacií Rally 037 a vyhrál to.
RZ: Chlapi děkujeme za krásné povídání a přejeme mnoho štěstí nejen v Madridu.
Také děkujeme.
P.S. Aktuální informace z Madridu, kde už začaly seznamovací jízdy. Jako treninkové vozidlo vybráno nové Mini. Informace ze včerejška z FB týmu.
"Ahojte, dnes jsme trénovali sobotní rz a přikládám fotku ze startu rz 7/10 následně na nejvyšším místě celé rally a 6km před cílem této rz. Vše klape, miník poslouchá svítí sluníčko a máme tady 12stupňů. Zdraví Míra a Lukin."
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.