EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR III. ČÁST: Poslední část rozhovoru, kde jsme vyzpovídali také Lukáše Vyorala a také jsou zde zajímavosti o zákulisí ME historiků.
Rozhovor první část, druhá část. Video z testu.
Nyní dejme slovo také novému spolujezdci Mirka Janoty Lukáši Vyoralovi. Lukáši, tvé začátky v rallysportu se datují někdy k roku 2007, kdo nebo co tě přivedlo k tomuto sportu? LV: K rallysportu mě vlastně přivedl táta. Už jen mé datum narození na termín Barumky ,,smrdělo" závoděním Barum rally mi jezdila téměř pod okny u babičky a každý rok jsem celé léto jsem vyhlížel nějakou tu barumku :-), jak jsme říkali soutěžním autům. Nikdy mě nelákalo ty auta řídit, naopak jsem už jako malý věděl, že chci být spolujezdec. Nesmím zapomenout na Igora Norka, od kterého jsem se vše naučil. Ukázal mi, jak spolujezdec vlastně funguje, jak přemýšlí, jaká je jeho práce. Dodnes mi dává velmi cenné rady, Když si s něčím nejsem jistý, volám právě jemu. Patří mu opravdu velký dík. Nesmím zapomenout ani na Karla Jirátka, který si mě vzal v poslední době pod ,,křídla" a pomáhá jak jen to jde.Radí, učí a předává všechny své zkušenosti. Posunul jsem se o velký kus dopředu. On mi vlastně dohodnl kontakt s týmem Ctirada Hájka, respektive s jeho sportovním Manažerem Honzou Možným a samotným pilotem Mirkem.
RZ: Většinu své závodní kariéry jsi spojil s Radimem Kryštofem s Danem Vladykou. Jaká byla spolupráce s těmito jezdci? Oba jsou velmi rozdílní. Radim je moc fajn a jsme spolu kamarádi, takže v autě panovala pohoda a vlastně i díky němu jsem se dostal až sem. Za to mu opravdu moc děkuji. Závodnicky za poslední rok moc porostl a budu jej sledovat v letošní sezoně. Věřím, že ostatní kluky ve třídě ještě hodně potrápí. Držím mu moc pěsti, aby za mě dokázal najít náhradu. Dan Vladyka je závodník tělem i duší, znám se s ním řadu let a když mi před Krumlovem zavolal jestli s ním pojedu jásal jsem radostí. Od něj jsem nasbíral spoustu zkušeností a moc krásně jsem se s ním svezlKdyž bych to shrnul, obě zkušenosti jsou pro mě moc cenné a vážím si jich.Teď mě čeká spousta práce, na kterou se těším, a dlouhá cesta za velkým cílem může začít.
RZ: Nyní jsi získal sedadlo spolujezdce vedle Mirka Janoty, co očekáváš od nové spolupráce?
Co očekávám zatím nedokážu říct, to se teprve uvidí (na tváři má široký úsměv). Vše pro mě bude nové a pojedu po legendárních tratích. Určitě to bude krásné svezení. Mirek je super člověk a vynikající pilot, jsem rád v takového parťáka. Zastávám pravidlo, že v autě musí být hlavně pohoda a dobrá nálada, pak se teprve dá pořádně závodit a tady už teď vím, že ta nálada bude. Můj cíl a celého týmu je cesta za obhajobou titulu. Do odpovědi vstupuje Mirek: „Tento rok to bude ještě složitější než loni, protože všichni co jezdili loni kategorii 3, tak Brazzolli, tak Rossi, oba Porsche SC, se rozhodli, že nebudou auto stavět do kategorie 1, ale právě do té naší dvojky, kde je možnost více úprav, a tím pádem nám naskočili dva velcí, ale velcí hráči a obhajoba bude … odmlčí se a řekne: mno držme si palce :-) RZ: Lukáši ve třech slovech cíl na letošní sezónu? Disciplína, výdrž, bojovnost.
Dále ještě pokračuje Mirek
RZ: Je potřeba trochu uvést jaké tratě vás letos čekají?
Letos je především výzvou, že pojedeme na třech soutěžích, kde se jelo mistrovství světa – takže Acropolis, San Remo a Costa Brava. Ty jsou nejhodnotnější a tady vlastně, si plníme sny. Jedeme po trati legendárních podniků mistrovství světa, další tři závody absolvujeme s IRC – Mescsek, Ypres a San Marino. Pak také Vltava, krásná soutěž doma. Každá soutěž má, jak se říká koule, a každá soutěž je výzva, každý závod je závod v roce, a to je to krásné a těžké.
RZ: Co je nejdůležitější, aby jste uspěli?
Letos je to našlapané tak, že po třech týdnech jsou závody. Začíná to Madridem,pak San Remo, pak Řecko … Není to náročné jen pro nás, jako posádku, ale hlavně pro celý tým, který musí makat. Bude to pro tým nářez. Na toto se Lukáš široce usměje a dodává, že to bude šupa a z jeho výrazu ve tváři že on by do toho Madridu už jel hned :-)
RZ: Jaké je hodnocení celého šampionátu ME?
Počítá se 7 nejlepších výsledků z 13 podniků. Je to těžké a nádherné, je to výzva.
RZ: Jaký je pro tebe Mirku pocit, když ti někde při vyhlášení hrajou českouhymnu?
Já jsem velký patriot, velký Čech, bojuju za český věci, za Čechy, teď to myslímcelkově za republiku, a když mi někde v Itálii zahrají hymnu, tak to je prostě ta nejkrásnější odměna, co se pro mě může dostat. Když člověk když bude umírat taksi tyto momenty promítne. Mě ji hráli dvakrát, a to člověku jak se říká „ustřelí kecky“, to má přesně tu obrovskou váhu.
RZ: Jaká početné je startovní pole na těch „tradičních závodech“ mistrovství Evropy a jaká se chystají jména pro letošní sezónu?
Přijedeš do Belgie a tam startuje 120 historických aut, od Fordu po Porsche. Loni jel bratr Carlose Sainze Antonio, letos ještě navíc startuje Carlos Sainz v té nejvyšší třídě a pro něj neexistuje nic jiného než absolutní vítězství. (O tom píšeme ZDE) My takové legendě nemůžeme stačit, ale můžeme se snažit od něj dostat co nejméně a sbírat od něj zkušenosti. Obecně na každé této větší soutěži startuje nějaká legenda, na San Remu Fassina, v Belgii Droogmans a Jimmy McRae. Naši soupeři jsou několikanásobní mistři své země, Harrach v Rakousku, Jensen - 4 násobný mistr Švédska, Italové Rossi třeba, když já jsem se narodil tam on jel Elbu s Lacií Rally 037 a vyhrál to.
RZ: Chlapi děkujeme za krásné povídání a přejeme mnoho štěstí nejen v Madridu.
Také děkujeme.
P.S. Aktuální informace z Madridu, kde už začaly seznamovací jízdy. Jako treninkové vozidlo vybráno nové Mini. Informace ze včerejška z FB týmu.
"Ahojte, dnes jsme trénovali sobotní rz a přikládám fotku ze startu rz 7/10 následně na nejvyšším místě celé rally a 6km před cílem této rz. Vše klape, miník poslouchá svítí sluníčko a máme tady 12stupňů. Zdraví Míra a Lukin."
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?