EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: Mladý jezdec hodnotí své výsledky na Lužických Horách, ale také říká jak se těší na Kopnou.
Rally Lužické hory, deváté místo v cíli. Jak jsi viděl soutěž od volantu?
Martin Bujáček: Soutěž to byla tradičně moc pěkná, velká konkurence a zajímavé rychlostní zkoušky. Na testu před závodem defekt a na úvodní zkoušce kosuek od cíle další, ale pak už šlo všechno bez problémů. Podařilo se zajet i slušné časy v TOP10, takže velká spokojenost a 9 místo absolutně a výhra v juniorech to pro nás byl super výsledek.
Několik jezdců si stěžovalo na penalizace po posunutí retardérů, jejich špatné postavení. Tebe asi taky neminula penalizace?
M.B.: Ano. Taky jsem prý něco trefil na zkoušce v Polsku, ale nevím o tom. Retardéry pro mě problém nejsou, jelikož jsem mezi kuželkama začínal, takže to pro mě není nic nového a penalizace za shození retardérů beru, ale je to celkem hodně přísné. Na sprintu se jede o každou vteřinku a 5s za posunutí je prostě hodně. Retardéry byly nízké a bylo těžké správně odhadnout vzdálenost od barelů, ale pokud jsem posunul jen jeden barel za celou soutěž je to úspěch :-)
Na konkurenčním webu se řeší problematika HANS. Jak se k tomu problému stavíš ty? Měl hans vliv na následky havárií v poslední době? Jak se ty cítíš s hansem na krku?
M.B.: Asi na tom něco bude, že HANS spíše škodí než pomáhá. Osobně jsem se toho celkem bál, ale při jízdě mě nijak neomezuje a ani nevím, že ho pomalu mám na krku. Po závodě, ale cítím lehké bolesti krku. Uvidíme jak to dopadne, ale mělo by se to pořádně prověřit, aby nedocházelo k vážným zraněním při lehčích nehodách jako doposud.
Pojedeš už v sobotu na Kopné, v takřka domácím prostředí, není to svazující?
M.B.:Na tento závod se vždy moc těším, super atmosféra, krásné a velmi náročné tratě, domácí prostředí. Hodně fanoušků a pestré startovní pole je tradicí. Poprvé jsem na Kopné startoval v roce 2007 ještě v Poháru mládeže, o rok později jsem stál na startu s Lancerem EVO 7. Určité úseky znám a věřím, že to bude výhodou oproti závodům kde jsem zatím nestartoval.
Kladeš si na kopnou nějaké cíle, kde by ses chtěl pohybovat?
M.B.:Ano mám jeden cíl a to dokončit závod, to je vždy hlavní pak až můžeme tipovat nějaké výsledky. Konkurence je tradičně velká, takže se budeme snažit jet takticky a zbytečně neriskovat a uvidíme kde se budeme pohybovat. Věřím, že do toho 15 místa snad budeme. Uvidíme jaké bude počasí, ale kdyby zapršelo vůbec by mě to nevadilo :-) Pojedeme se stejným vozem jako na Valašské Rally, takže se na závod moc těším.
Děkujeme ra zohovor a přejeme hodně štěstí.
M.B.:Děkuji za rozhovor :-)
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.