EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR:Opět se ptáme jezdců jaká byla loňská sezóna a jaká bude ta letošní. Nyní odpovídá Pavel Valoušek.
Pavle, loňská sezóna s výsledky jako na houpačce. Dvě třetí místa na Šumavě a v Hustopečích, v dalším průběhu sezóny se moc nedařilo... Ve výsledku až čtvrté místo v MMČR, ale o pár bodů. Jaká byla sezóna ve velkých soutěžích z tvého pohledu?
P.V.: Já myslím, že sezóna to nebyla určitě špatná, ale díky velkému počtu asi dvaceti závodů nebyla vůbec náročná. Co se týče velkého mistráku je třeba říci, že díky externě najatému teamu jsme vůbec neodstartovali na Rally Bohemia a na Rally Příbram jsme odstoupili z druhého místa po technických problémech. Na Barum rally jsme měli také technické problémy a propadli jsme se hodně dozadu, ale nakonec z toho bylo šesté místo což na Barum rally nebylo v daný moment a super konkurenci špatné. Podle mě být čtvrtý ve velkém šampionátu za jmény Honza Kopecký (zde ale musím přiznat, že nejel celý šampionát) Vašek Pech a Roman Kresta není vůbec špatný výsledek na to, že jsme na dvou podnicích vůbec nebodovali. Navíc jsme startovali také ve Slovinsku, kde jsme se tahali s Vaškem Pechem a nakonec jsme tam obsadili druhou příčku. Byl to moc krásný, ale náročný závod.
Také jsi startoval v seriálu sprintrally. Začal jsi se svým Lancerem, pak jsi využíval služby Octavie WRC. Sezóna ale začala špatně dvěmi odstoupeními pak pěkné výsledky , nějaká havárie a ve finále pěkný výkon korunovaný absolutním vítězstvím ve Vsetíně. Jaké byly sprinty?
P.V.: Bylo to všechno velmi složité skloubit sprinty a velký mistrák v nějakém rozumném poměru. Bylo toho opravdu hodně. Na prvním sprintu jsme měli velké štístko, že jsme po dramatické poruše brzd nehavarovali. Bylo to jen tak tak. Potom jsme jeli ve Zdendově domácím prostředí v Telči a bohužel jsme byli rychlejší v jednom nájezdu do zatáčky a vycestovali jsme z tratě. Ke konci sprintů jsem chtěl vyzkoušet i Octavii WRC. Tady jsem měl dva motivy. Pomoci tímto autem blíže k boji o titul ve sprintech a ten druhý možná vetší, že mi Zdenda Hrůza řekl, že ve WRC nikdy nejel. Tak si říkám, že to Zdenda musí zažít takové auto. Všichni nám říkali, že je to nesmysl, že Octavky jsou tak rychlé jako Mitsubishi. Já jsem to měl zažité, ale jinak, ale malinko nervózní jsem byl. Ale první rychlostní zkouška v Jeseníkách mi dala odpověď, když jsme ji vyhráli o 10 sekund před druhým. Na další rz, jsme měli bohužel poruchu. Jsem rád, že se nám podařilo sprinty dokončit a nebýt smolných odstoupení, asi i v cíli by to vypadalo jinak
Kdybys měl vybrat dvě, pro tebe dobré a dvě špatné soutěže z každého šampionátu, které by to byly a proč?
P.V.: Tak to teď vůbec nedokážu říci. Pro mě určitě není dobrá Příbram, protože se mi ji nedaří dokončit. V roce 2008 i 2009 jsem odpadnul na „zubatou“ technickou závadu. Jinak Vám opravdu nedokážu odpovědět. Myslím si, že o žádné rally se nedá říci že je vyloženě špatná. Všude se pořadatelé potýkají s nějakými problémy, ale to je normální. Myslím si, že všichni v rámci všech sil dělají vše, aby rally byla super.
Viděli jsme tě i za volantem Fabie S2000. Teď se dostala na některé konkurenční servery informace, že pojedeš s Fabií s tovární podporou a s podporou Delimaxu, pana Varmuži a dalších na titul v MMČR?
P.V.: Ano je pravda, že díky Panu Varmužovi a jeho firmě Delimax jsem mohl startovat na Barumce s Fabii S2000. Byl to neskutečný moment, na který se ani nedá zapomenout. Navíc ten moment má pokračování v tom, že zase díky Panu Janu Varmužovi a také zájmu továrního teamu Škoda Motorsport, se mi dostalo neskutečné pocty startovat za tovární team za účasti partnerů Škoda Auto a Delimax a.s. Věřím a osobně udělám vše pro přípravu tak, abych důvěru ve mně vloženou co nejvíce zužitkoval.
Uvidíme tě i ve sprintech?
P.V.: Sprinty jsou otevřenou záležitostí. Možná se na nějakém sprintu ukážeme v rámci testu před nějakou důležitou soutěží, ale uvidíme, jak všechno bude vycházet časově. Ale pokud bude možnost, jednorázově bych na některých určitě rád startoval. Ale hlavní soustředění bude na velký mistrák.
Víš už o jaký vůz Škoda Fabia konkrétně půjde a kdo jej bude servisovat?
P.V.: Půjde o naprosto nově postavené auto, podle poslední specifikace. Auto by mělo být v nejbližších dnech hotové a ke konci února by mělo dojít k technickému seznámení s autem a i k samotným testům auta.
Konkurence bude asi letos velká, Tarabus Fiesta, Jarin (Orsák) Fabie, Kresta asi Peugeot ty a beztak ještě někdo vytáhne nějakou S2000ku, jak bude sezóna vypadat z tvého předsezónního pohledu?
P.V.: Myslím si, že tento rok to bude hodně zajímavá sezóna a já se na ni opravdu velmi těším. Spoustu dobrých pilotů vyjede s velmi dobrými auty, takže bude opravdu dobrá konkurence. Myslím si, že diváci se opravdu mají na co těšit. My teď děláme úplně všechno proto, abychom v přípravě nepodcenili opravdu vůbec nic.
Určitě ses díval na letošní Monte Carlo. Jak hodnotíš soutěž? Mohl Hänninen vyhrát? A taky jak hodnotíš první "velké" svezení Jarina na Monte?
P.V.: Ano Monte Carlo jsem sledoval naprosto pečlivě. Byl to opravdu hodně náročný závod, ostatně jako vždy Monte Carlo je. Mikko dokázal, že je špičkový pilot a navíc se super zázemím. Je nutno říci, že jim ale perfektně vyšla volba pneumatik a naopak jejich konkurenti měli často i smůlu. Když se podíváme na neskutečné tempo třeba Ogiera, nebo Juhy Hanninena na asfaltu s hřebíky, tak byla radost to sledovat. Jarin podal určitě velmi dobrý výkon. Jenom dokončit Monte Carlo je obrovský problém a je těžké se uhlídat, aby člověk zůstal na trati. Za druhé, deváté místo v cíli je určitě také velmi dobré a reprezentující. Dle mého sportovního názoru, ale ztráta necelých dvacet dva minut už tak příznivá není. To už ale záleží na každém, jak to hodnotí.
P.V.: Nemůžu se nezeptat, jak je na tom Lancer, uvidíme jej v nějakém seriálu také, třeba s tvým otcem za volantem nebo s někým jiným?
P.V.: S autem mám takový plán, že bych ho chtěl pronajímat. Nejraději bych do toho posadil někoho, komu bych se i mohl ve volném čase věnovat a pomáhat mu. Rozhodně auto nepronajmu „na sílu“ každému kdo má ruce a nohy, jen aby auto startovalo. Pokud bude táta chtít a bude mít čas, tak proč ne určitě nejsem proti. Může třeba zase navázat na své oblíbené Jeseníky. Také bych chtěl do třetice pomoci zajistit start s mým autem na Barumce mému kamarádovi Michalu Horovi, tak věřím, že se to podaří.
Děkuji za rozhovor
P.V.: Také děkuji. Už se nemohu dočkat, až budu opět sedět v závodním autě.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.