Dva kandidáti na post prezidenta Mezinárodní automobilové federace, FIA, o víkendu navštívili Rally de Espana. Samozřejmě, že se jednalo o předvolební kampaň před volbami, které se uskuteční už 23. října.
Oba, jak Fin Ari Vatanen, tak i Francouz Jean Todt, začínali jejich kariéry ve World Rally Championshipu, a tak jsou v rallyové komunitě dobře známí. Sever wrc.com oba kandidáty vyzpovídal:Proč jste nejlepším kandidátem na post prezidenta FIA?
Ari Vatanen: Není to otázka osobnosti. Samozřejmě vím, že mám určité mezery, ale také dobře znám své plusy. Vím, že nebudu moci být všemohoucí. Život mi udělil několik tvrdých lekcí, ale možná i to mě posílilo a dalo mi možnost být vůdcem. Vůdcem myslím v demokratickém slova smyslu, protože pokud chcete být vůdce, tak musíte být čestný. Do této čestnosti samozřejmě patří i umění přiznat si vlastní chyby. Lidé Vám také musí věřit a vy jím musíte jít příkladem. Motorsport je mou vášní. Musíte si uvědomovat, že nepracujete pro FIA, ale pro všechny. Musíte myslet na všechny národnosti a rasy. Já a můj tým navrhujeme nový start. To je rozdíl mezi mnou a Todtem. On by byl pokračováním starého režimu, protože on a Max Mosley (současný šéf FIA) spolu dost těsně spolupracují. My nabízíme čerstvý vítr a nový start. Tahle velká rodina už se potřebuje přenést přes minulost!Jean Todt: To není otázka přímo na mě. Měli byste se zeptat jiných. Je velmi těžké mluvit o sobě, ale musíte vidět profil osobností kandidujících na tento post, jejich historii, program a také tým. Nejste totiž zvolen sám jako osobnost, důležitý je také tým. Mě se v mé kariéře dařilo, posbíral jsem hodně úspěchů, ale to především díky skupině lidí, které jsem měl kolem sebe. To je ten hlavní důvod, proč doufám, že se prezidentem stanu právě já.Jakou zprávu byste sdělil komunitě WRC?
Jean Todt: Děkuji Vám za skvělé uvítání! Už je dlouhou dobu, co jsem se rally účastnil a musím uznat, že bylo skvělé, se sem opět vrátit. Potkal jsem se s maršály, s lidmi z kanceláře, s organizátory nebo s komisaři. Na okruzích jsem poznal další týmy, nové lidi, jezdce. Rally pořád miluji. Moje kariéra v motorsportu začala jako spolujezdec, poté jsem se stal šéfem velmi úspěšného týmu Peugeot. Takže se dá říci, že jsem mezi svými. Když se to tak vezme, tak je mi rally nejbližší ze všech motoristický disciplín. Ale FIA není jen rally a F1. FIA je hodně věcí, které nejsou veřejnosti až tak známé, ale o to důležitější jsou pro svět.Ari Vatanen: Podívejte, vše, co se mi v životě stalo, ať už to dobré nebo to zlé, se stalo v důsledku mé vášně pro rally. A to se prostě nezmění ze dne na den. Chci vidět, jak bude tento sport vzkvétat. To znamená, že se musím posadit ke stolu se svými spolupracovníky a musíme se každý sami sebe zeptat: Co se musí zlepšit? A pak dohromady vzít tento krásný sport a vrátit mu jeho zašlou slávu. Ale není to jen zašlá sláva, je to spící obr, který by mohl být mnohem větší. Toto je lidský sport – demokratický. Toto je ta krása rally a já jsem lidský člověk. Chtěl bych vidět sport, jak znovu vzkvétá. Toho můžeme dosáhnout jen společnou prací.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?