Dva kandidáti na post prezidenta Mezinárodní automobilové federace, FIA, o víkendu navštívili Rally de Espana. Samozřejmě, že se jednalo o předvolební kampaň před volbami, které se uskuteční už 23. října.
Oba, jak Fin Ari Vatanen, tak i Francouz Jean Todt, začínali jejich kariéry ve World Rally Championshipu, a tak jsou v rallyové komunitě dobře známí. Sever wrc.com oba kandidáty vyzpovídal:Proč jste nejlepším kandidátem na post prezidenta FIA?
Ari Vatanen: Není to otázka osobnosti. Samozřejmě vím, že mám určité mezery, ale také dobře znám své plusy. Vím, že nebudu moci být všemohoucí. Život mi udělil několik tvrdých lekcí, ale možná i to mě posílilo a dalo mi možnost být vůdcem. Vůdcem myslím v demokratickém slova smyslu, protože pokud chcete být vůdce, tak musíte být čestný. Do této čestnosti samozřejmě patří i umění přiznat si vlastní chyby. Lidé Vám také musí věřit a vy jím musíte jít příkladem. Motorsport je mou vášní. Musíte si uvědomovat, že nepracujete pro FIA, ale pro všechny. Musíte myslet na všechny národnosti a rasy. Já a můj tým navrhujeme nový start. To je rozdíl mezi mnou a Todtem. On by byl pokračováním starého režimu, protože on a Max Mosley (současný šéf FIA) spolu dost těsně spolupracují. My nabízíme čerstvý vítr a nový start. Tahle velká rodina už se potřebuje přenést přes minulost!Jean Todt: To není otázka přímo na mě. Měli byste se zeptat jiných. Je velmi těžké mluvit o sobě, ale musíte vidět profil osobností kandidujících na tento post, jejich historii, program a také tým. Nejste totiž zvolen sám jako osobnost, důležitý je také tým. Mě se v mé kariéře dařilo, posbíral jsem hodně úspěchů, ale to především díky skupině lidí, které jsem měl kolem sebe. To je ten hlavní důvod, proč doufám, že se prezidentem stanu právě já.Jakou zprávu byste sdělil komunitě WRC?
Jean Todt: Děkuji Vám za skvělé uvítání! Už je dlouhou dobu, co jsem se rally účastnil a musím uznat, že bylo skvělé, se sem opět vrátit. Potkal jsem se s maršály, s lidmi z kanceláře, s organizátory nebo s komisaři. Na okruzích jsem poznal další týmy, nové lidi, jezdce. Rally pořád miluji. Moje kariéra v motorsportu začala jako spolujezdec, poté jsem se stal šéfem velmi úspěšného týmu Peugeot. Takže se dá říci, že jsem mezi svými. Když se to tak vezme, tak je mi rally nejbližší ze všech motoristický disciplín. Ale FIA není jen rally a F1. FIA je hodně věcí, které nejsou veřejnosti až tak známé, ale o to důležitější jsou pro svět.Ari Vatanen: Podívejte, vše, co se mi v životě stalo, ať už to dobré nebo to zlé, se stalo v důsledku mé vášně pro rally. A to se prostě nezmění ze dne na den. Chci vidět, jak bude tento sport vzkvétat. To znamená, že se musím posadit ke stolu se svými spolupracovníky a musíme se každý sami sebe zeptat: Co se musí zlepšit? A pak dohromady vzít tento krásný sport a vrátit mu jeho zašlou slávu. Ale není to jen zašlá sláva, je to spící obr, který by mohl být mnohem větší. Toto je lidský sport – demokratický. Toto je ta krása rally a já jsem lidský člověk. Chtěl bych vidět sport, jak znovu vzkvétá. Toho můžeme dosáhnout jen společnou prací.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?