Dva kandidáti na post prezidenta Mezinárodní automobilové federace, FIA, o víkendu navštívili Rally de Espana. Samozřejmě, že se jednalo o předvolební kampaň před volbami, které se uskuteční už 23. října.
Oba, jak Fin Ari Vatanen, tak i Francouz Jean Todt, začínali jejich kariéry ve World Rally Championshipu, a tak jsou v rallyové komunitě dobře známí. Sever wrc.com oba kandidáty vyzpovídal:Proč jste nejlepším kandidátem na post prezidenta FIA?
Ari Vatanen: Není to otázka osobnosti. Samozřejmě vím, že mám určité mezery, ale také dobře znám své plusy. Vím, že nebudu moci být všemohoucí. Život mi udělil několik tvrdých lekcí, ale možná i to mě posílilo a dalo mi možnost být vůdcem. Vůdcem myslím v demokratickém slova smyslu, protože pokud chcete být vůdce, tak musíte být čestný. Do této čestnosti samozřejmě patří i umění přiznat si vlastní chyby. Lidé Vám také musí věřit a vy jím musíte jít příkladem. Motorsport je mou vášní. Musíte si uvědomovat, že nepracujete pro FIA, ale pro všechny. Musíte myslet na všechny národnosti a rasy. Já a můj tým navrhujeme nový start. To je rozdíl mezi mnou a Todtem. On by byl pokračováním starého režimu, protože on a Max Mosley (současný šéf FIA) spolu dost těsně spolupracují. My nabízíme čerstvý vítr a nový start. Tahle velká rodina už se potřebuje přenést přes minulost!Jean Todt: To není otázka přímo na mě. Měli byste se zeptat jiných. Je velmi těžké mluvit o sobě, ale musíte vidět profil osobností kandidujících na tento post, jejich historii, program a také tým. Nejste totiž zvolen sám jako osobnost, důležitý je také tým. Mě se v mé kariéře dařilo, posbíral jsem hodně úspěchů, ale to především díky skupině lidí, které jsem měl kolem sebe. To je ten hlavní důvod, proč doufám, že se prezidentem stanu právě já.Jakou zprávu byste sdělil komunitě WRC?
Jean Todt: Děkuji Vám za skvělé uvítání! Už je dlouhou dobu, co jsem se rally účastnil a musím uznat, že bylo skvělé, se sem opět vrátit. Potkal jsem se s maršály, s lidmi z kanceláře, s organizátory nebo s komisaři. Na okruzích jsem poznal další týmy, nové lidi, jezdce. Rally pořád miluji. Moje kariéra v motorsportu začala jako spolujezdec, poté jsem se stal šéfem velmi úspěšného týmu Peugeot. Takže se dá říci, že jsem mezi svými. Když se to tak vezme, tak je mi rally nejbližší ze všech motoristický disciplín. Ale FIA není jen rally a F1. FIA je hodně věcí, které nejsou veřejnosti až tak známé, ale o to důležitější jsou pro svět.Ari Vatanen: Podívejte, vše, co se mi v životě stalo, ať už to dobré nebo to zlé, se stalo v důsledku mé vášně pro rally. A to se prostě nezmění ze dne na den. Chci vidět, jak bude tento sport vzkvétat. To znamená, že se musím posadit ke stolu se svými spolupracovníky a musíme se každý sami sebe zeptat: Co se musí zlepšit? A pak dohromady vzít tento krásný sport a vrátit mu jeho zašlou slávu. Ale není to jen zašlá sláva, je to spící obr, který by mohl být mnohem větší. Toto je lidský sport – demokratický. Toto je ta krása rally a já jsem lidský člověk. Chtěl bych vidět sport, jak znovu vzkvétá. Toho můžeme dosáhnout jen společnou prací.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.