EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: Jakub Koudela, nadějný mladý pilot z Ostravy, letos absolvoval svou první Barum Rally.
Povinnost je se zeptat na hodně neobvyklou otázku. Jak ses dostal k závodění Ty a jak bys shrnul své začátky? Na netradiční otázku netradiční odpověďJ kolem aut jsem se motal už od mala i když doma jsem neměl moc velkou podporu, ale v 18 jsem začal jezdit po okruzích a přišly i nějaké první zkušenosti se závodními auty kupodivu rally byla tehdy trochu mimo můj obzor až později jsem potkal pár lidí kteří jezdili na rally a postupně si tento sport zamiloval. S jakým autem jsi vstoupil do světa rally?
Do rally jsem vstupoval s Hodnou civic Type R, jelikož mám pro hondy slabost byla to taková srdeční záležitost a jasná volba. Od začátků tvé jezdecké kariéry ti spolujezdce dělá Ondřej Vichtora. Jak tahle spolupráce vznikla?
Spíš náhodou než nějak organizovaně. Když jsem se rozhodl začít aktivně s rally sháněl jsem spolujezdce a kamarád mi doporučil Ondru s tím, že má za sebou stopu a že by do toho šel. Takže slovo dalo slovo a musím říct, že spolupráce funguje výborně a Ondra je i skvělý kamarád.
Loni jste jeli dvě soutěže, s Fabií a Hondou, co rozhodlo o tom, že pojedete Hondu? S Type R jezdím i v civilu, takže jsem věděl, že se jedná o mimořádně rychlé a spolehlivé auto i když bylo možná lepší začít nějakým slabším autem volba padla na Hondu, ve Vsetíně jsme měli možnost svézt se áčkovou fabii a i když motor vydžel jen 2 RZ, zanechala ve mně naprosto úžasný dojem. Bylo to moc krásné svezení. Letos se vám ve sprintech daří. Čtvrté místo ve třídě, malá ztráta na místo druhé. Bude z toho bedna a druhé místo celkově? :-)) Čtvrté místo je určitě úspěch, ale nedá se říct, že by to bylo zásluhou skvělých výsledků. Celou sezónu se pořád ještě učím jezdit na rozpis a jedeme s velkou rezervou, abychom neublížili autu. Uvidíme jak se bude zbytek sezóny vyvíjet, ale v posledních 2 sprintech které pojedeme bychom už rádi zkusili závodit :-)) takže se uvidí.
Letos jste poprvé startovali na Barum rally, bylo to splnění snu? Určitě. Na Barumku jsme se strašně těšili a podřídili jí i první část sezóny. Museli jsme si vyjet mezinárodní licence, takže po výpadku na Vysočině jsme museli jet zbytek závodů a to tak, abychom s jistotou dojeli do cíle a splnili potřebný počet závodů. A musím říct, že když to vyšlo a my stáli na rampě ve Zlíně byl to úžasný pocit. Jak se vám jelo na Barum rally?Do Barumky jsme šli s nadšením, ale i s obrovským respektem. Dostala nás atmosféra už na seznamovacích jízdách. Problémy byly v začátku. Hned na noční RZ nám přestala svítit ampa a motor nešel vytočit, takže jsme v posledním kole dojížděli celkem se strachem a celkem velkou ztrátou. Nicméně problém se podařilo odstranit a na Pindulu jsme jeli s klidem. Bohužel jsem ale byl příliš přemotivovaný a na 5.km udělal zbytečný defekt o hranu asfaltu. Přišla další skvělá zkušenost spojená s výměnou kola na slavném přeskoku cesty na Pindule, která nám za mohutné divácké podpory (děkujeme), zabrala nějaké 4 minuty. Asi po kilometru nás při hledání se v rozpisu dojel Tomáš Marek, kterého jsem pustil před sebe jenže asi po 4 zatáčkách ležel ve škarpě hlavou dolů. Rozhodli jsme se zastavit a ztratili nějaké další 3 minuty. Po tom všem jsem v cíli 2 RZ neměl moc dobrou náladu a dlouho trvalo než mě Ondra vzpamatoval :-) Nakonec jsme se dostali do cíle a to beru jako velký úspěch.
Co ještě letos pojedete? Letos se chystáme na skoro domácí Rally Jeseníky a poslední sprint ve Vsetíně. Sezóna se chýlí ke konci, přemýšlíte už o sezoně další?
Jasně přípravy jsou už v plném proudu, hned v týdnu po Barum rally jsme začali jednat s partnery a uvidíme jak vše dopadne. Jediné co v tuto chvíli můžu prozradit je, že příští rok pojedeme opět Hondou i když možná jinou třídu :-)) Závodění stojí nemalé prostředky, komu vděčíte za podporu? Bez sponzorů se nedá jezdit a my moc děkujeme společnostem, Chateau Vartely, Dracar CZ a.s., Karo inženýrské sítě, Carimpex s.r.o., Poski.com, a AW vrata. Moc nám pomáhá také tiskárna Kerlín a spousta kamarádů fanoušků.
Musím taky zmínit Pavla Prášila a jeho tým, který skvěle připravuje auto na každý závod a vytváří skvělou atmosféru. Díky taky Robertu Vodičkovi s Karlem Hédlem, kteří nám dali spoustu skvělých rad. Děkuji za rozhovor I já děkuji.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?