EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: Jakub Koudela, nadějný mladý pilot z Ostravy, letos absolvoval svou první Barum Rally.
Povinnost je se zeptat na hodně neobvyklou otázku. Jak ses dostal k závodění Ty a jak bys shrnul své začátky? Na netradiční otázku netradiční odpověďJ kolem aut jsem se motal už od mala i když doma jsem neměl moc velkou podporu, ale v 18 jsem začal jezdit po okruzích a přišly i nějaké první zkušenosti se závodními auty kupodivu rally byla tehdy trochu mimo můj obzor až později jsem potkal pár lidí kteří jezdili na rally a postupně si tento sport zamiloval. S jakým autem jsi vstoupil do světa rally?
Do rally jsem vstupoval s Hodnou civic Type R, jelikož mám pro hondy slabost byla to taková srdeční záležitost a jasná volba. Od začátků tvé jezdecké kariéry ti spolujezdce dělá Ondřej Vichtora. Jak tahle spolupráce vznikla?
Spíš náhodou než nějak organizovaně. Když jsem se rozhodl začít aktivně s rally sháněl jsem spolujezdce a kamarád mi doporučil Ondru s tím, že má za sebou stopu a že by do toho šel. Takže slovo dalo slovo a musím říct, že spolupráce funguje výborně a Ondra je i skvělý kamarád.
Loni jste jeli dvě soutěže, s Fabií a Hondou, co rozhodlo o tom, že pojedete Hondu? S Type R jezdím i v civilu, takže jsem věděl, že se jedná o mimořádně rychlé a spolehlivé auto i když bylo možná lepší začít nějakým slabším autem volba padla na Hondu, ve Vsetíně jsme měli možnost svézt se áčkovou fabii a i když motor vydžel jen 2 RZ, zanechala ve mně naprosto úžasný dojem. Bylo to moc krásné svezení. Letos se vám ve sprintech daří. Čtvrté místo ve třídě, malá ztráta na místo druhé. Bude z toho bedna a druhé místo celkově? :-)) Čtvrté místo je určitě úspěch, ale nedá se říct, že by to bylo zásluhou skvělých výsledků. Celou sezónu se pořád ještě učím jezdit na rozpis a jedeme s velkou rezervou, abychom neublížili autu. Uvidíme jak se bude zbytek sezóny vyvíjet, ale v posledních 2 sprintech které pojedeme bychom už rádi zkusili závodit :-)) takže se uvidí.
Letos jste poprvé startovali na Barum rally, bylo to splnění snu? Určitě. Na Barumku jsme se strašně těšili a podřídili jí i první část sezóny. Museli jsme si vyjet mezinárodní licence, takže po výpadku na Vysočině jsme museli jet zbytek závodů a to tak, abychom s jistotou dojeli do cíle a splnili potřebný počet závodů. A musím říct, že když to vyšlo a my stáli na rampě ve Zlíně byl to úžasný pocit. Jak se vám jelo na Barum rally?Do Barumky jsme šli s nadšením, ale i s obrovským respektem. Dostala nás atmosféra už na seznamovacích jízdách. Problémy byly v začátku. Hned na noční RZ nám přestala svítit ampa a motor nešel vytočit, takže jsme v posledním kole dojížděli celkem se strachem a celkem velkou ztrátou. Nicméně problém se podařilo odstranit a na Pindulu jsme jeli s klidem. Bohužel jsem ale byl příliš přemotivovaný a na 5.km udělal zbytečný defekt o hranu asfaltu. Přišla další skvělá zkušenost spojená s výměnou kola na slavném přeskoku cesty na Pindule, která nám za mohutné divácké podpory (děkujeme), zabrala nějaké 4 minuty. Asi po kilometru nás při hledání se v rozpisu dojel Tomáš Marek, kterého jsem pustil před sebe jenže asi po 4 zatáčkách ležel ve škarpě hlavou dolů. Rozhodli jsme se zastavit a ztratili nějaké další 3 minuty. Po tom všem jsem v cíli 2 RZ neměl moc dobrou náladu a dlouho trvalo než mě Ondra vzpamatoval :-) Nakonec jsme se dostali do cíle a to beru jako velký úspěch.
Co ještě letos pojedete? Letos se chystáme na skoro domácí Rally Jeseníky a poslední sprint ve Vsetíně. Sezóna se chýlí ke konci, přemýšlíte už o sezoně další?
Jasně přípravy jsou už v plném proudu, hned v týdnu po Barum rally jsme začali jednat s partnery a uvidíme jak vše dopadne. Jediné co v tuto chvíli můžu prozradit je, že příští rok pojedeme opět Hondou i když možná jinou třídu :-)) Závodění stojí nemalé prostředky, komu vděčíte za podporu? Bez sponzorů se nedá jezdit a my moc děkujeme společnostem, Chateau Vartely, Dracar CZ a.s., Karo inženýrské sítě, Carimpex s.r.o., Poski.com, a AW vrata. Moc nám pomáhá také tiskárna Kerlín a spousta kamarádů fanoušků.
Musím taky zmínit Pavla Prášila a jeho tým, který skvěle připravuje auto na každý závod a vytváří skvělou atmosféru. Díky taky Robertu Vodičkovi s Karlem Hédlem, kteří nám dali spoustu skvělých rad. Děkuji za rozhovor I já děkuji.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.