Nejí třeba více představovat úspěšného pilota historického BMW 2002 Ti Aleše Jirátka. Právě s ním jsem si povídal nejen o jejich celkovém vítězství v Mitropa Cupu 2008 v kategorii historických vozidel.
V nedávné době jsem si povídal s Alešem Jirátkem o sezóně 2008. Startovali na některých podnicích v České Republice a hlavně vyhráli Mitropa Cup v kategorii historických automobilů. Celá redakce gratuluje k tomuto úspěchu.Jak těžké bylo dostát vítězství?Mitropy se v historicích zúčastnilo málo posádek a neabsolvovaly všechny soutěže. My jsme dokončili všechny. Nehledali jsme ale primárně pohár, kde startuje málo posádek a tím snadno získat vítězství, chtěli jsme jen poznat jiné soutěže.Která soutěž, které jste letos absolvoval se Vám nejvíce líbila a kterábyla nejtěžší?Všechny soutěže byly pěkné. Nejvíce se nám líbila Alpi Orientali a byla asi i nejnáročnější. RZ jsou dlouhé (21 km RZ 7oo metrů přejezd na start dalších 22 km RZ) s velkým převýšením, silnice je místy velmi úzká. Výhledy do hlubokých údolí byly nádherné, ale nejsme na to zvyklí. Auto dostane velmi zabrat-motor, převodovka brzdy-všechno. Také ruce se sukují na volantu jak vánočka a spolujezdec nemá oddechu. Těžká byla i soutěž v Bassanu. Start soutěže byl v itineráři v 10h ale to platilo pro nová auta.Těch bylo asi 12O. Historici startovali s 15 minutovým odstupem za nimi. Tím i průjezd posledníma 3 RZ se posunul do tmy. Nevzal jsem přídavná světla. Naštěstí paraboly světel na Bavoráku jsou již kapánek věkem sešlé a tak jsem se nemusel stresovat pohledem do nekonečné hloubky na poslední RZ, která se jede na kolmé skalní stěně dolů. Taky pršelo. Je ale pravdou, že na tak zatáčkovité trati se nejede takový kvapík jako na rovinových dostizích českého typu.
Aleš Jirátko - Pavel Švajda, Rally Jeseníky 2008
Jak se celý rok Vaše BMW udržuje v kondici? Byly letos nějaké problémy s autem?O BMW se stará zkušený mechanik motorář Milan Zeman a Tomáš Holub. Myslím, že na to množství odjetých kilometrů je poruch jen málo. Jednou nám praskl plovák karburátoru- bylo to první den na Alpi Orientali, auto jelo od 5 do 7 tisíc a to při nevhodně dlouhém stálém převodu už horší být nemohlo. Ale v této situaci jsme narazili na ochotného Itala, který půjčil plovák a dál to šlo dobře. Na poslední soutěži Rally Jeseníky vydechla převodovka. Tento díl opravit je obtížné, prakticky nic se na ni nedá koupit. Tímto mým mechanikům děkuji.
Konkurence určitě nebude přes závodnickou pauzu spát, chystáte na příští rok nějakou novinku?V letošním roce jsme chtěli vyjet s BMW M3, ale finanční situace to zatím nedovolí. Takže repase všeho co půjde, u milované 2002 ti.
Aleš Jirátko - Roman Opletal, Lavantal Rally 2008I rally zasáhla světová krize, jak to ovlivní Vaše závodění a jak se díváte na krizi mistrovství světa?Chtěli jsme vyjet s M3, to se odkládá. Já ale již nemám velké nároky, chci se bavit dokud to půjde. Krize dříve nebo později pomine, soutěže se pojedou doufám dál. V různých diskusních fórech se řeší zda systém HANS ano nebo ne, jak to vidíte Vy?Myslím, že jakýkoli krok směrem k větší ochraně posádky je dobrý. Jen ta finanční stránka je dle mého názoru nepřiměřeně vysoká. Pravděpodobně nemálo posádek přejde do soutěží, kde tento systém zatím není povinný. V historicích , pokud vím, zatím není povinný.
Aleš Jirátko - Skočovský Milan, Rally Krkonoše 2008
Také otázka z jiného soudku, jak jste trávil Vánoce?Vánoce jsem trávil s rodinou doma, děti to zatím prožívají typicky dětsky, těší se, mám z toho radost. My jsme si všichni již týden zalyžovali, tak přes Vánoce byly jen procházky do lesa.Komu všemu poděkujete za Vaše závodění?Dovolte mi poděkovat touto cestou i sponzorům- UNICUT REKLAMA, s.r.o. RT Torax, Falcon media spolujezdcům Romanovi Opletalovi, Milanu Skočovskému a Pavlu Švajdovi a také mojí rodině za trpělivost s mým blbnutím.Doufejme že Váš příští rok bude neméně úspěšný a že Vás a Vaše BMW uvidíme i na českých tratích. Do toho nového roku Vám přeji vše nejlepší a hlavně zdraví. Děkuji za rozhovor.Děkuji za zájem a celé redakci přeji úspěšný nový rok.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.