Nejí třeba více představovat úspěšného pilota historického BMW 2002 Ti Aleše Jirátka. Právě s ním jsem si povídal nejen o jejich celkovém vítězství v Mitropa Cupu 2008 v kategorii historických vozidel.
V nedávné době jsem si povídal s Alešem Jirátkem o sezóně 2008. Startovali na některých podnicích v České Republice a hlavně vyhráli Mitropa Cup v kategorii historických automobilů. Celá redakce gratuluje k tomuto úspěchu.Jak těžké bylo dostát vítězství?Mitropy se v historicích zúčastnilo málo posádek a neabsolvovaly všechny soutěže. My jsme dokončili všechny. Nehledali jsme ale primárně pohár, kde startuje málo posádek a tím snadno získat vítězství, chtěli jsme jen poznat jiné soutěže.Která soutěž, které jste letos absolvoval se Vám nejvíce líbila a kterábyla nejtěžší?Všechny soutěže byly pěkné. Nejvíce se nám líbila Alpi Orientali a byla asi i nejnáročnější. RZ jsou dlouhé (21 km RZ 7oo metrů přejezd na start dalších 22 km RZ) s velkým převýšením, silnice je místy velmi úzká. Výhledy do hlubokých údolí byly nádherné, ale nejsme na to zvyklí. Auto dostane velmi zabrat-motor, převodovka brzdy-všechno. Také ruce se sukují na volantu jak vánočka a spolujezdec nemá oddechu. Těžká byla i soutěž v Bassanu. Start soutěže byl v itineráři v 10h ale to platilo pro nová auta.Těch bylo asi 12O. Historici startovali s 15 minutovým odstupem za nimi. Tím i průjezd posledníma 3 RZ se posunul do tmy. Nevzal jsem přídavná světla. Naštěstí paraboly světel na Bavoráku jsou již kapánek věkem sešlé a tak jsem se nemusel stresovat pohledem do nekonečné hloubky na poslední RZ, která se jede na kolmé skalní stěně dolů. Taky pršelo. Je ale pravdou, že na tak zatáčkovité trati se nejede takový kvapík jako na rovinových dostizích českého typu.
Aleš Jirátko - Pavel Švajda, Rally Jeseníky 2008
Jak se celý rok Vaše BMW udržuje v kondici? Byly letos nějaké problémy s autem?O BMW se stará zkušený mechanik motorář Milan Zeman a Tomáš Holub. Myslím, že na to množství odjetých kilometrů je poruch jen málo. Jednou nám praskl plovák karburátoru- bylo to první den na Alpi Orientali, auto jelo od 5 do 7 tisíc a to při nevhodně dlouhém stálém převodu už horší být nemohlo. Ale v této situaci jsme narazili na ochotného Itala, který půjčil plovák a dál to šlo dobře. Na poslední soutěži Rally Jeseníky vydechla převodovka. Tento díl opravit je obtížné, prakticky nic se na ni nedá koupit. Tímto mým mechanikům děkuji.
Konkurence určitě nebude přes závodnickou pauzu spát, chystáte na příští rok nějakou novinku?V letošním roce jsme chtěli vyjet s BMW M3, ale finanční situace to zatím nedovolí. Takže repase všeho co půjde, u milované 2002 ti.
Aleš Jirátko - Roman Opletal, Lavantal Rally 2008I rally zasáhla světová krize, jak to ovlivní Vaše závodění a jak se díváte na krizi mistrovství světa?Chtěli jsme vyjet s M3, to se odkládá. Já ale již nemám velké nároky, chci se bavit dokud to půjde. Krize dříve nebo později pomine, soutěže se pojedou doufám dál. V různých diskusních fórech se řeší zda systém HANS ano nebo ne, jak to vidíte Vy?Myslím, že jakýkoli krok směrem k větší ochraně posádky je dobrý. Jen ta finanční stránka je dle mého názoru nepřiměřeně vysoká. Pravděpodobně nemálo posádek přejde do soutěží, kde tento systém zatím není povinný. V historicích , pokud vím, zatím není povinný.
Aleš Jirátko - Skočovský Milan, Rally Krkonoše 2008
Také otázka z jiného soudku, jak jste trávil Vánoce?Vánoce jsem trávil s rodinou doma, děti to zatím prožívají typicky dětsky, těší se, mám z toho radost. My jsme si všichni již týden zalyžovali, tak přes Vánoce byly jen procházky do lesa.Komu všemu poděkujete za Vaše závodění?Dovolte mi poděkovat touto cestou i sponzorům- UNICUT REKLAMA, s.r.o. RT Torax, Falcon media spolujezdcům Romanovi Opletalovi, Milanu Skočovskému a Pavlu Švajdovi a také mojí rodině za trpělivost s mým blbnutím.Doufejme že Váš příští rok bude neméně úspěšný a že Vás a Vaše BMW uvidíme i na českých tratích. Do toho nového roku Vám přeji vše nejlepší a hlavně zdraví. Děkuji za rozhovor.Děkuji za zájem a celé redakci přeji úspěšný nový rok.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.