S Alešem Jirátkem o úspěšné sezóně 2008

Jirátko, Aleš - Opletal, Roman
Jirátko, Aleš - Opletal, Roman, foto: www.rallyzone.cz | Trdla, Martin
Tomáš Urban 5. ledna 2009 07:00
Sdílej:

Nejí třeba více představovat úspěšného pilota historického BMW 2002 Ti Aleše Jirátka. Právě s ním jsem si povídal nejen o jejich celkovém vítězství v Mitropa Cupu 2008 v kategorii historických vozidel.

 

V nedávné době jsem si povídal s Alešem Jirátkem o sezóně 2008. Startovali na některých podnicích v České Republice a hlavně vyhráli Mitropa Cup v kategorii historických automobilů. Celá redakce gratuluje k tomuto úspěchu.Jak těžké bylo dostát vítězství?Mitropy se v historicích zúčastnilo málo posádek a neabsolvovaly všechny soutěže. My jsme dokončili  všechny. Nehledali jsme ale primárně pohár, kde startuje málo posádek a tím snadno získat vítězství, chtěli jsme jen poznat jiné soutěže.Která soutěž, které jste letos absolvoval se Vám nejvíce líbila a kterábyla nejtěžší?Všechny soutěže byly pěkné. Nejvíce se nám líbila Alpi Orientali a byla asi i nejnáročnější. RZ jsou dlouhé (21 km RZ 7oo metrů přejezd na start dalších 22 km RZ) s velkým převýšením, silnice je místy velmi úzká. Výhledy do hlubokých údolí byly nádherné, ale nejsme na to zvyklí. Auto dostane velmi zabrat-motor, převodovka brzdy-všechno. Také ruce se sukují na volantu jak vánočka a spolujezdec nemá oddechu. Těžká byla i soutěž v Bassanu. Start soutěže byl v itineráři v 10h ale to platilo pro nová auta.Těch bylo asi 12O. Historici startovali s 15 minutovým odstupem za nimi. Tím i průjezd posledníma 3 RZ se posunul do tmy. Nevzal jsem přídavná světla. Naštěstí paraboly světel na Bavoráku jsou již kapánek věkem sešlé a tak jsem se nemusel stresovat pohledem do nekonečné hloubky  na poslední RZ, která se jede na kolmé skalní stěně dolů.  Taky pršelo. Je ale pravdou, že na tak zatáčkovité trati se nejede takový kvapík jako na rovinových dostizích českého typu.

 

Aleš Jirátko - Pavel Švajda, Rally Jeseníky 2008

Jak se celý rok Vaše BMW udržuje v kondici? Byly letos nějaké problémy s autem?O BMW se stará zkušený mechanik motorář  Milan Zeman a Tomáš Holub. Myslím, že na to množství odjetých kilometrů je poruch jen málo. Jednou nám praskl plovák karburátoru- bylo to první den na Alpi Orientali, auto jelo od 5 do 7 tisíc a to při nevhodně dlouhém stálém převodu už horší být nemohlo. Ale v této situaci jsme narazili na ochotného Itala, který půjčil plovák a dál to šlo dobře. Na poslední soutěži Rally Jeseníky vydechla převodovka. Tento díl opravit je obtížné, prakticky nic se na ni nedá koupit. Tímto mým mechanikům děkuji.

Konkurence určitě nebude přes závodnickou pauzu spát, chystáte na příští rok nějakou novinku?V letošním roce jsme chtěli vyjet s BMW M3, ale finanční situace to zatím nedovolí. Takže repase všeho co půjde, u milované 2002 ti.

Aleš Jirátko - Roman Opletal, Lavantal Rally 2008I rally zasáhla světová krize, jak to ovlivní Vaše závodění a jak se díváte na krizi mistrovství světa?Chtěli jsme vyjet s M3, to se odkládá. Já ale již nemám velké nároky, chci se bavit dokud to půjde. Krize dříve nebo později pomine, soutěže se pojedou doufám dál. V různých diskusních fórech se řeší zda systém HANS ano nebo ne, jak to vidíte Vy?Myslím, že jakýkoli krok směrem k větší ochraně posádky je dobrý. Jen ta finanční stránka  je dle mého názoru nepřiměřeně vysoká. Pravděpodobně nemálo posádek přejde do soutěží, kde tento systém zatím není povinný. V historicích , pokud vím, zatím není povinný.

 

Aleš Jirátko - Skočovský Milan, Rally Krkonoše 2008

Také otázka z jiného soudku, jak jste trávil Vánoce?Vánoce jsem trávil  s rodinou doma, děti to zatím prožívají  typicky dětsky, těší se, mám z toho radost. My jsme si všichni již týden zalyžovali, tak přes Vánoce byly jen procházky do lesa.Komu všemu poděkujete za Vaše závodění?Dovolte mi poděkovat touto cestou i sponzorům- UNICUT REKLAMA, s.r.o. RT Torax, Falcon media  spolujezdcům Romanovi Opletalovi, Milanu Skočovskému a Pavlu Švajdovi a také mojí rodině za trpělivost s mým blbnutím.Doufejme že Váš příští rok bude neméně úspěšný a že Vás a Vaše BMW uvidíme i na českých tratích. Do toho nového roku Vám přeji vše nejlepší a hlavně zdraví. Děkuji za rozhovor.Děkuji za zájem a celé redakci přeji úspěšný nový rok.

 

 

 

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).