Dvaatřicetiletý jezdec ze Zlína se v rally pohybuje od roku 2014. Letos usedne opět do vozu Opel Corsa Rally 4. Využili jsme pauzu mezi závody a zeptali se jej mimo jiné, na soupeření se svým bratrem Janem Surovičem, který se v rally také pohybuje.
Na Mikuláš rally jsi vzal do Slušovic syna Bruna, znamená to, že jej pomalu vedeš k motoristickému sportu? Jak by se ti líbilo, kdyby šel ve šlépějích táty a strýce?
„Bruno je zatím ještě malý, teprve mu byly čtyři roky, takže je brzo na to mu určovat, čemu by se měl věnovat. Snažím se mu ale postupně ukazovat všechny sporty a vždy, když projeví zájem o motorsport, tak mě to samozřejmě potěší. Časem bych chtěl, aby si motokáry vyzkoušel a jestli ho to bude bavit, rád ho podpořím. Zatím jsme se byly dívat na jedny závody v Třinci a byl nadšený, takže naděje tam je.“
Když už jsme nakousli syna, jak vnímá tvé závodění?
„Chodí na každý můj závody okolí a vždy se přijede podívat do servisu. Hrozně ho baví všechno to dění okolo. Pokaždé, když jedu na závody, tak se mě ptá, jestli přivezu pohár a už máme tradici, že když nějaký přivezu, tak si z něho společně připijeme.“
A ještě jeden dotaz „rodinný“. Vy jste se vlastně nikdy nesetkali s bratrem Janem na závodech a nedošlo na bratrské měření sil. To vás neláká a kdo by byl lepší?
Peter „Myslím, že to ani jednoho z nás moc neláká a spíš bychom z toho měli strach. Není nic horšího než bratrovražedný boj. I když už nejsme tak horké hlavy jako v mládí.
Vzhledem k tomu, že brácha už delší dobu nezávodil, tak bych doufal, že budu o něco rychlejší, dokud se do toho nedostane. Pak by začalo pořádné závodění!“
Oslovili jsme i Peterova bratra Jana, jak on vidí soupeření mezi bratry?
Jan „Určitě by bylo takové porovnání zajímavé. Mohu odpovědně říct, že brácha by byl lepší, on má větší cit pro auto. Mne samého závodění neopustilo a vážně jsem uvažoval o startu na nějakém podniku v loňském roce. Rozhodně bych ale nejel proti bráchovi. Závody jsem se vždy bavil a výsledek pro mne neměl tu nejdůležitější hodnotu.“
A dovedete si představit posádku Surovič – Surovič?
Peter „Pokud by si brácha uměl představit, že bude navigovat, tak jo 😊.“
Jan „To by byla největší šílenost, jakou znám. Oba máme rodiny a tudíž velkou odpovědnost. Spolu do jednoho auta nás nikdo nedostane. A abych měl číst rozpis, to raději půjdu pěšky J.“
Pojďme ale už na tvé loňské závodění. Máš to takový myš-maš, proč nebylo zaměřený na jeden či druhý mistrák?
„První rok v rally jsme jeli komplet RSS, v tom následujícím jsme chtěli vyzkoušet pár velkých závodů a naši domácí Barumku, ale ne celý velký mistrák, no a v loňské sezóně jsem chtěl vyzkoušet soutěže, kde jsme ještě nestartovali. Celkové pořadí, ať už RSS nebo MČR, pro nás není zásadní. Jak já tak Jirka máme práci, malé děti… musíme se přizpůsobovat i tomuto.“
Sezonu jsi nakopl na Kopné, kde jsi dojel druhý v RSS a zvítězil v nabité třídě RC4 I, krásný vstup do sezony…
„Určitě, obhajovali jsme vítězství, ale moc jsem nepočítal, že by se nám to mohlo povést. V autě jsme od Vsetína seděli poprvé až na shakedownu a bylo nám jasné, že na Rendu Dohnala rychlostně mít nebudeme. Jeli jsme ale konsistentně rychle, nedělali chyby, Rendu potkala nehoda a vítězství bylo na světě.“
Následovaly závody ve velkém mistráku v Českém Krumlově a v Hustopečích. Obzvláště mezi vinicemi ti bylo větší horko, než jiným posádkám, co se přihodilo?
„Na první noční RZ se nám při přejezdu ze šotoliny na asfalt rozletěl diferenciál a olej z něho vytekl na svody, kde začal hořet a v motoru tak vznikl malý požár. Jirka byl naštěstí pohotový a vše uhasil a zachránil tak auto. Hustopeče jsou nám zatím zakleté, ještě se nám ani jednou nepodařilo dojet páteční etapu a tak pravidelně připravujeme naše mechaniky o vyhlášenou páteční diskotéku.“
V Pačejově na sedadlo spolujezdce usednul Karel Voltner, proč nastala změna za tvého stálého spolujezdce? Jak fungovala spolupráce?
„Jirka Růžička měl bohužel pracovní povinnosti, takže jsem poprvé jel s někým jiným. Spolupráce s Karlem byla parádní, sedli jsme si hned od začátku a celou soutěž jsme odjeli prakticky bez problémů. Karel je známý používáním tabletu místo sešit na navigování a musím říct, že to funguje parádně!“
Sezonu jsi zakončil ve Vsetíně. Jak celkově hodnotíš loňský rok?
„Sezóna splnila vše, co jsem od ní očekával. Krásně jsme se svezli, poprvé si vyzkoušeli Český Krumlov a Pačejov, a až na jeden menší výlet mimo trať v Hustopečích jsme autu nic neudělali. Jediné, co jí chybělo, byl náš start na Barumce, ale s tím jsme počítali už na začátku sezóny…“
Jaké máš plány do nadcházející sezony a neuvažuješ o startu s vozem nejvyšší specifikace?
„V letošním roce určitě chceme jet domácí Barumku. Zkusím na Kopné zabojovat o třetí vítězství, i když konkurence v RSS se neskutečně posunuje. Rád bych taky prolomil Hustopečskou kletbu. No a pak uvidíme, na co zbude čas a energie.
Přestup do Rally2 / R5 určitě neplánuji. Nemyslím si, že bych měl Rally4 natolik v ruce, abych mohl s čistým svědomím říct, že už jsem z ní vyrostl. Navíc konkurence v Rally4 roste a především v RSS očekávám příští rok hodně zajímavé souboje.“
Poděkování…
„Chtěl bych v první řadě poděkovat celé rodině, že mi tento drahý a časově náročný koníček nejen toleruje, ale dokonce mě v něm podporuje. Velmi si cením spolupráce s celým týmem Jirky Bryndy, na který je 100% spolehnutí a vždy mám jistotu, že budu mít na závody skvěle připravené auto. A taky bych chtěl poděkovat a vzdát uznání všem fanouškům, kteří se chodí na rally dívat. Když jsem stál v blátě na Mikulášské rally, říkal jsem si, že je to sport jen pro srdcaře!“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.