Dvaatřicetiletý jezdec ze Zlína se v rally pohybuje od roku 2014. Letos usedne opět do vozu Opel Corsa Rally 4. Využili jsme pauzu mezi závody a zeptali se jej mimo jiné, na soupeření se svým bratrem Janem Surovičem, který se v rally také pohybuje.
Na Mikuláš rally jsi vzal do Slušovic syna Bruna, znamená to, že jej pomalu vedeš k motoristickému sportu? Jak by se ti líbilo, kdyby šel ve šlépějích táty a strýce?
„Bruno je zatím ještě malý, teprve mu byly čtyři roky, takže je brzo na to mu určovat, čemu by se měl věnovat. Snažím se mu ale postupně ukazovat všechny sporty a vždy, když projeví zájem o motorsport, tak mě to samozřejmě potěší. Časem bych chtěl, aby si motokáry vyzkoušel a jestli ho to bude bavit, rád ho podpořím. Zatím jsme se byly dívat na jedny závody v Třinci a byl nadšený, takže naděje tam je.“
Když už jsme nakousli syna, jak vnímá tvé závodění?
„Chodí na každý můj závody okolí a vždy se přijede podívat do servisu. Hrozně ho baví všechno to dění okolo. Pokaždé, když jedu na závody, tak se mě ptá, jestli přivezu pohár a už máme tradici, že když nějaký přivezu, tak si z něho společně připijeme.“
A ještě jeden dotaz „rodinný“. Vy jste se vlastně nikdy nesetkali s bratrem Janem na závodech a nedošlo na bratrské měření sil. To vás neláká a kdo by byl lepší?
Peter „Myslím, že to ani jednoho z nás moc neláká a spíš bychom z toho měli strach. Není nic horšího než bratrovražedný boj. I když už nejsme tak horké hlavy jako v mládí.
Vzhledem k tomu, že brácha už delší dobu nezávodil, tak bych doufal, že budu o něco rychlejší, dokud se do toho nedostane. Pak by začalo pořádné závodění!“
Oslovili jsme i Peterova bratra Jana, jak on vidí soupeření mezi bratry?
Jan „Určitě by bylo takové porovnání zajímavé. Mohu odpovědně říct, že brácha by byl lepší, on má větší cit pro auto. Mne samého závodění neopustilo a vážně jsem uvažoval o startu na nějakém podniku v loňském roce. Rozhodně bych ale nejel proti bráchovi. Závody jsem se vždy bavil a výsledek pro mne neměl tu nejdůležitější hodnotu.“
A dovedete si představit posádku Surovič – Surovič?
Peter „Pokud by si brácha uměl představit, že bude navigovat, tak jo 😊.“
Jan „To by byla největší šílenost, jakou znám. Oba máme rodiny a tudíž velkou odpovědnost. Spolu do jednoho auta nás nikdo nedostane. A abych měl číst rozpis, to raději půjdu pěšky J.“
Pojďme ale už na tvé loňské závodění. Máš to takový myš-maš, proč nebylo zaměřený na jeden či druhý mistrák?
„První rok v rally jsme jeli komplet RSS, v tom následujícím jsme chtěli vyzkoušet pár velkých závodů a naši domácí Barumku, ale ne celý velký mistrák, no a v loňské sezóně jsem chtěl vyzkoušet soutěže, kde jsme ještě nestartovali. Celkové pořadí, ať už RSS nebo MČR, pro nás není zásadní. Jak já tak Jirka máme práci, malé děti… musíme se přizpůsobovat i tomuto.“
Sezonu jsi nakopl na Kopné, kde jsi dojel druhý v RSS a zvítězil v nabité třídě RC4 I, krásný vstup do sezony…
„Určitě, obhajovali jsme vítězství, ale moc jsem nepočítal, že by se nám to mohlo povést. V autě jsme od Vsetína seděli poprvé až na shakedownu a bylo nám jasné, že na Rendu Dohnala rychlostně mít nebudeme. Jeli jsme ale konsistentně rychle, nedělali chyby, Rendu potkala nehoda a vítězství bylo na světě.“
Následovaly závody ve velkém mistráku v Českém Krumlově a v Hustopečích. Obzvláště mezi vinicemi ti bylo větší horko, než jiným posádkám, co se přihodilo?
„Na první noční RZ se nám při přejezdu ze šotoliny na asfalt rozletěl diferenciál a olej z něho vytekl na svody, kde začal hořet a v motoru tak vznikl malý požár. Jirka byl naštěstí pohotový a vše uhasil a zachránil tak auto. Hustopeče jsou nám zatím zakleté, ještě se nám ani jednou nepodařilo dojet páteční etapu a tak pravidelně připravujeme naše mechaniky o vyhlášenou páteční diskotéku.“
V Pačejově na sedadlo spolujezdce usednul Karel Voltner, proč nastala změna za tvého stálého spolujezdce? Jak fungovala spolupráce?
„Jirka Růžička měl bohužel pracovní povinnosti, takže jsem poprvé jel s někým jiným. Spolupráce s Karlem byla parádní, sedli jsme si hned od začátku a celou soutěž jsme odjeli prakticky bez problémů. Karel je známý používáním tabletu místo sešit na navigování a musím říct, že to funguje parádně!“
Sezonu jsi zakončil ve Vsetíně. Jak celkově hodnotíš loňský rok?
„Sezóna splnila vše, co jsem od ní očekával. Krásně jsme se svezli, poprvé si vyzkoušeli Český Krumlov a Pačejov, a až na jeden menší výlet mimo trať v Hustopečích jsme autu nic neudělali. Jediné, co jí chybělo, byl náš start na Barumce, ale s tím jsme počítali už na začátku sezóny…“
Jaké máš plány do nadcházející sezony a neuvažuješ o startu s vozem nejvyšší specifikace?
„V letošním roce určitě chceme jet domácí Barumku. Zkusím na Kopné zabojovat o třetí vítězství, i když konkurence v RSS se neskutečně posunuje. Rád bych taky prolomil Hustopečskou kletbu. No a pak uvidíme, na co zbude čas a energie.
Přestup do Rally2 / R5 určitě neplánuji. Nemyslím si, že bych měl Rally4 natolik v ruce, abych mohl s čistým svědomím říct, že už jsem z ní vyrostl. Navíc konkurence v Rally4 roste a především v RSS očekávám příští rok hodně zajímavé souboje.“
Poděkování…
„Chtěl bych v první řadě poděkovat celé rodině, že mi tento drahý a časově náročný koníček nejen toleruje, ale dokonce mě v něm podporuje. Velmi si cením spolupráce s celým týmem Jirky Bryndy, na který je 100% spolehnutí a vždy mám jistotu, že budu mít na závody skvěle připravené auto. A taky bych chtěl poděkovat a vzdát uznání všem fanouškům, kteří se chodí na rally dívat. Když jsem stál v blátě na Mikulášské rally, říkal jsem si, že je to sport jen pro srdcaře!“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.