Je to jen pár měsíců, kdy se Natálie Samiecová poprvé posadila za volant závodního speciálu. Třiadvacetiletá jezdkyně z Valašska začínala v motokárách, kde zaznamenala velké úspěchy. Nyní má Natálie slibně našlápnuto v rally, kde pod dohledem týmu Orsák Rally Sport bude závodit I v nadcházející sezoně.
Jméno Natálie Samiecová jsme ve startovní listině zaznamenali na podzim, můžeš se čtenářům představit?
„Jmenuji se Natálie Samiecová, je mi 23 let a pocházím z Horního Lidče. Studuji učitelství, ale když zrovna neležím v knihách, najdete mě nejčastěji na motokárových tratích. Mám slabost pro adrenalin a rychlá kola, ale zároveň miluju klidné procházky a chvíle strávené v přírodě. Volného času nemám nazbyt, a tak si ho pečlivě hlídám – nejraději ho trávím s rodinou, která je pro mě vším.”
Tvoje začátky sportovní kariéry jsou spojeny s motokárami, jak se ti zde vedlo?
„K závodění mne přivedl můj otec, který byl také můj největší podporovatel. S motokárami jsem začala už v sedmi letech a tomuto sportu jsem se intenzivně věnovala následujících 11 let. Nejčastěji jsem startovala na českých a slovenských tratích, ale měla jsem možnost závodit i v Itálii, Německu, Rakousku apod. Mezi mé největší úspěchy patří celkové druhé místo v mistrovství Slovenska a třetí příčka v závodě střední Evropy v kategorii Rotax.
Na motokárové období vzpomínám s velkou nostalgií – bylo to celé mé dětství, plné adrenalinu, soutěžení a nezapomenutelných zážitků. Motokáry mě pohltily natolik, že i po skončení závodní kariéry zůstaly součástí mého života. Dnes předávám své zkušenosti mladým talentům a dál se pohybuji ve světě závodů jako trenérka. Měla jsem možnost projít několika týmy a momentálně se aktivně věnuji jednomu slibnému mladému jezdci, Alexandru Macháčovi.“
Kde vznikla myšlenka závodit v rally?
„K rally jsem se dostala trochu nečekaně. Jednoho dne mi zavolal Jaroslav Orsák s nabídkou, jestli bych si nechtěla vyzkoušet rallyové auto. Ani na vteřinu jsem nezaváhala – okamžitě jsem byla nadšená a nemohla se dočkat prvního svezení. Po úvodním testu jsme se rychle domluvili, že u jednoho pokusu nezůstane. Celé to bylo dost narychlo – od prvního svezení do startu závodu uplynulo jen 21 dní. I tak jsem do toho šla naplno a začala se intenzivně připravovat.“
První ostrý start jste si se spolujezdkyní Michaelou Kateřinou Božskou připsaly na Rally Dobšiná, jaké to bylo?
„První závod nebyl úplně snadný, protože celý den pršelo. Déšť ve mně vzbuzoval ještě větší respekt, ale nakonec jsme to zvládly a já si odnesla cenné zkušenosti. Byla to skvělá příležitost, jak se seznámit s rally světem a nasát atmosféru tohoto úžasného sportu.
Proč padla volba na vůz Ford Fiesta Rally4? Většina jezdců začíná se slabšími auty. Jak funguje spolupráce v týmu Jaroslava Orsáka?
„Volba padla na Ford Fiesta Rally4 především proto, že Orsák Rally Sport má tyto vozy k dispozici. A musím říct, že je to pro mě perfektní volba – auto mi skvěle sedí a díky týmu, který kolem sebe mám, si jízdu opravdu užívám. Mám obrovskou radost, že mě a mou spolujezdkyni Michaelu Kateřinu Božskou kluci v týmu tak skvěle přijali. Spolupráce funguje na jedničku, protože cítím, že jsou tu všichni pro nás. Největší dík patří Jaroslavu Orsákovi a Karlu Vajíkovi, kteří mi předávají jejich cenné zkušenosti a zároveň mi poskytují velkou oporu. S takovým zázemím se mi závodí mnohem lépe.“
Na svém kontě máš tři závody, jak hodnotíš uplynulou sezonu?
„Sezónu jsem začala až v září, takže jsem stihla odjet jen tři závody. I tak mi tyto tři starty daly obrovsky moc a mám pocit, že jsem se s rally dobře seznámila. Samozřejmě si uvědomuji, že je před námi ještě spousta práce a prostoru ke zlepšení, ale právě to mě motivuje k dalšímu posunu. Měla jsem možnost závodit dvakrát na Slovensku – v Dobšiné a na Liptově – a jednou doma v Česku, na Vsetíně. Každý z těchto závodů byl pro mě cennou zkušeností.“
Jaké máš plány do nadcházející sezony?
„V nadcházející sezóně bych se měla zúčastnit vybraných závodů v Česku i na Slovensku. Už teď se na novou sezónu pilně připravuji, abych byla co nejlépe nachystaná na všechny výzvy, které nás čekají. Moc se těším na další závodní kilometry a nové zkušenosti, které mi rally přinese.“
Poděkování, vzkaz fanouškům....
„Ráda bych poděkovala všem, kteří nám fandí, podporují nás a drží nám palce na každém závodě. Vaše podpora pro mě znamená opravdu hodně. Každý závod je pro mě velkým dobrodružstvím a jsem vděčná, že ho můžeme sdílet právě s vámi. Budu se i nadále snažit posouvat své hranice a přinášet vám radost z našich výsledků. Děkuji, že jste součástí mé cesty.“
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.