V zimní přestávce jsou jezdci, co se pilně připravují na novou sezonu a jezdci, kteří mají zcela jiné povinnosti. Do té druhé „škatulky“ patří Tomáš Pospíšilík. Svou zatím poslední rally odjel v roce 2019 a byl z toho parádní výsledek na Barumce. Nyní jej ovšem čeká nové etapa v životě.
Tomáši, nejsme daleko od vánočních svátků, jaké byly u Pospíšilíků?
„Bylo to docela hektické období, hlavně díky tomu, že jsme docela cestovali. Moje přítelkyně pochází z Brna a tak jsme „pendlovali“ mezi rodinami. Svátky nám tudíž velice rychle utekly. Ale i tak jsme si stihli užít tu správnou vánoční pohodu. Samozřejmě, že ani u nás nechybí klasika na štědrovečerním stole - kapr, bramborový salát a vánoční cukroví.“
Jaký dárek ti udělal největší radost?
„My jsme si s přítelkyní nadělili společný dárek, který se nám ukáže v plné kráse ke konci dubna. Před Vánocemi jsme se dozvěděli pohlaví a musím říct, že to je opravdu ten nejkrásnější dárek, jaký jsem mohl dostat.“
Těšíš se na novou roli ve tvém životě?
„Ano velice se těším. Je sice pravdou, že to bude úplně něco jiného, než na co jsem byl doposud zvyklý, ale těším se.“
Letos nám na chvíli napadlo docela dost sněhu. Vyprovokovalo tě to k nočním projížďkám po bočních cestách?
„V průběhu letošní zimy jsem se zatím nesvezl, neboť sníh se moc dlouho neudržel. Upřímně, byl jsem i docela zaneprázdněn prací. Ale auto mám připravené, takže pokud napadne, tak někam vyrazím a rád se hezky sklouznu. Rodiče mají chatu na Kasárnách, což je pro zimní radovánky ideální oblast.“
Takže závodní duch pořád tepe?
„Jo drží, ale… Ono jak se člověk nějakou chvíli v motosportu nepohybuje, tak už to není tak intenzivní, jak v době, kdy jsem aktivně jezdil. Když se jedou závody někde poblíž, tak se jdu podívat a ruce hned svrbí. Je to pak velké lákadlo.“
Když se podívám na tvou kariéru, tak poslední závod jsi jel v roce 2019, proč ta odmlka?
„Zlínská Barum rally se jela v tomto roce původně jako předposlední podnik šampionátu, ale rally v Příbrami se zrušila. Tím byl vlastně konec sezony. V dalším roce u nás propukly různé covidové obstrukce a navíc jsem šel na operaci s kolenem. Do toho jsem přišel o nějaké sponzory… Když se to vše sečetlo, tak by se možná v sezoně dal odjet jeden dva závody, ale to by nemělo smysl. Proto ta pauza.“
Paradoxně na Barumce jsi předvedl skvělý výkon…
„Byl to patrně můj nejpovedenější závod. Na evropském závodě jsme skončili osmí absolutně, takže je na co vzpomínat.“
Neuvažoval jsi, že bys přešel třeba do nějaké dvoukolky, abys zůstal v kolotoči rally?
„To by podle mne nebylo moc dobré. Zůstat v rally jenom proto, abych neměl pauzu a jít níž, to není ideální. Přece jen jezdec by se měl posouvat dopředu, sbírat zkušenosti a poznatky. My jsme se touto myšlenkou ani nezabývali. Jednak tam byly již zmiňované okolnosti a také Jirka Hovorka dostal dobrou nabídku.“
Kdy ses dozvěděl, že nad tvojí další kariérou visí otazník?
„Sezona 2019 byla náročná i komplikovaná skrz vše, co během roku proběhlo. Po jejím konci jsem věděl, že pokud neseženu nové partnery, nejedu.“
Jak se závodí jezdci, když ví, že má napnutý rozpočet? Neovlivnilo tě to? Nepřipouštěl sis, že by mohl být konec?
„V motoristickém sportu může být konec hodně rychlý v podstatě kdykoli, pokud nemáte silné partnery. Rozpočty s vozy R5 se pohybují hodně vysoko. Sami jsme to pocítili, obzvláště havárie, které jsem měl. Náklady se tak nečekaně navýšily. Uvědomoval jsem si, že se musím vyvarovat chyb, ale ty stejně přicházely a byly tvrdě potrestány.“
Držet rozpočet na nějakém minimu, to asi taky není správná cesta…
„Pokud bychom se šli sem tam někdy sklouznout, pro radost a neřešit výsledky, tak možná. Ale já chtěl závodit a jít výkonnostně dopředu. Takže bylo zapotřebí najet co nejvíc možných kilometrů, ať už v závodech, nebo na testu. Rozpočet na přípravu vozu R5 je dán kilometry, které by se neměly překročit. Poloviční rozpočet by tedy neměl význam.“
Jak to s tebou vypadá nyní, rýsuje se něco?
„Nyní se nakupuje vybavení pro nastávající miminko. Začíná pro mne nová etapa. Místo závodního auta teď bude kočárek. Už není motorsport, který se kolem mne hodně dlouho točil, na prvním místě. Je teď mnohem více volného času, které trávím s rodinou a přáteli. Je to samozřejmě velmi příjemné… Ale ten volant a vůně benzínu mi chybí.“
Sám říkáš, volant mi chybí, plánuješ nějakou akci?
„Přemýšleli jsme o tom, že bychom se někde sklouzli, ale nyní jsou priority nastavené jinak. V nejbližší době tedy nic v plánu není.“
Jinak doufám, že jsi nezanevřel na rally a chodíš se dívat… Co to s tebou dělá?
„Naposledy jsem byl na Barumce a na Mikuláši ve Slušovicích. Rally mi chybí. Ne nadarmo se říká, že je rally droga, která když chytne, tak nepustí. Když je tedy příležitost, tak vyrazím na rychlostní zkoušky. Jinak závody a dění okolo soutěží sleduji na internetu nebo v televizi. A co to se mnou dělá? Když jsem se díval na loňskou Valašskou rally, kde se měnily podmínky a jezdci pořádně nevěděli, co obout, tak jsem jim to nezáviděl, protože vím, jaké to jsou pocity. Ale když na těch závodech jsem, tak mě svrbí ruce, přece jenom závody jsme žil téměř dvacet let.“
Kdo se ti ze současných jezdců líbí, komu fandíš?
„U nás jsou „stálice“, které jedou pravidelně velice rychle a to jsou Honza Kopecký a Václav Pech. Na nich jde vidět jejich vyježděnost a zkušenost. Celkově asi nejvíc převládá výkon Erika Caise, který potvrdil výkonem na Monte. Zmínil bych ještě Filipa Kohna. U tohoto mladého jezdce šel progres hodně nahoru a má za sebou už několik velice dobrých výsledků.“
Jak vypadá běžný den Tomáše Pospíšilíka?
„Dá se říci, že pendluji mezi prací a rodinou. Momentálně řešíme změnu bydliště, takže jsou starosti okolo stěhování. Pracuji v obchodním řetězci, v odvětví distribuce. O volných chvílích si rád zahraji florbal.“
Co bys popřál příznivcům rally…
„Chtěl bych jim popřát, ať si užívají krásné zážitky na rychlostních zkouškách. Aby viděli spoustu pěkných soubojů o desetinky vteřin. A jsou rádi, že můžou sledovat tolik vozů R5, ale hlavně i vozy starší, které se už tak na rychlostních zkouškách nevidí.“
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?