Ostravský Jakub Jančík byl výraznou postavou letošního rallysprintového mistrovství. Nejen, že s předstihem vyhrál Opel Adam cup, ale výbornými výkony nechával za sebou i posádky se silnějšími vozy. Nejvíce se prosadil ve dvoukolkách na Kopné, kde byl celkově osmý. Jak viděl sezonu tento devatenáctiletý, věčně usměvavý mladík, si můžete přečíst v následujících řádcích.
Než se pustíte do čtení, zkuste si tipnout, kolik lidí okolo Kuby Jančíka závodí nebo závodilo. Odpověď najdete opět na konci rozhovoru.
Kubo, máme přelom roku, jak ho trávíš a co provádíš?
„Pomalu, ale jistě mi maturitou skončí studium, takže se nějak snažím hledat skulinky v už tak nabitém harmonogramu. Každopádně období Vánoc je asi moje nejoblíbenější, takže si ho snažím nezkazit a co nejvíce si tyto dny užívám. Posledních pár měsíců jsem se začal připravovat fyzicky více, než kdy předtím. Myslím, že bych z toho poté mohl v autě těžit. V sezoně bylo totiž pár momentů, kdy jsem si říkal, že by to mohlo být po fyzické stránce lepší (smích).“
Už dozněly oslavy?
„Nejsem zrovna typ, který by po večerech řádil, takže žádné velkolepé oslavy neproběhly (smích). Samozřejmě něco málo proběhlo… Letošní výsledek není jen má a Honzova práce, podílel se na tom celý tým. A za to vše jsem opravdu velmi vděčný.“
Ty jsi ale trochu divně ukončil sezonu. Předpokládám, že jsi moc rád, že jsi Adam cup „udělal“ při Rally Morava?
„Je to tak. Ne nadarmo se říká „sportem k trvalé invaliditě“ (smích). Prostě se stalo, že ve škole při florbalu jsem si zlomil kost v nártu a vyřadil se tak na měsíc a půl z aktivní činnosti v rally. Naštěstí pro mne se to stalo po rallysprintu v Olomouci, kde se rozhodlo o letošním vítězi cupu.“
V Opel Adam cupu to byla tvá druhá sezona. Čekal jsi takový průběh?
„Já se snažím jít do sezony vždy s minimálním očekáváním a cíle si tvořím až v průběhu po několika závodech, kdy zjistím, jak na tom jsem. Samozřejmě, že mám soutěživého ducha a nejdu se „jen“ svézt, ale chci vyhrávat. Ale s takovým průběhem, jaký byl letos, jsem rozhodně nepočítal a věřím, že to ani nikdo z týmu netipoval. Na každý závod jsme byli skvěle připraveni a vše šlo, jak mělo. To, že jsme vyhráli pět z šesti závodů, je pro nás neuvěřitelně krásný výsledek.“
Tvá dominance byla v první polovině roku doslova neuvěřitelná. Kde hledat recept na tvé dobré výsledky?
„Vše je o tom, jak to má jezdec srovnané v hlavě. Pořád a dokola se mi to potvrzuje. Pokud je člověk sám se sebou vyrovnaný a stojí nohama na zemi, tak se závodí úplně jinak. A pokud je takto nastavený celý tým, tak je snad asi ani nemožné, zajet špatný výsledek. Závodní víkendy jsou u nás v týmu vždy uvolněné, probíráme vše s klidnou hlavou a hlavně nevyhledáváme stresové situace. To vše se pak odráží na posádce i mě samotném, neboť do závodu jdu bez nervů a tlaku na výsledek. Jediný, s kým vlastně bojuji, jsem já sám. To je prostě základ úspěchu.“
V druhé polovině sezony byly ozdobou cupu tvé souboje s Dominikem. Jak jsi je vnímal?
„Byla to moje první zkušenost s takto těsnými souboji. Bavilo mě to mnohem víc, než vést závod o minutu a více. Adrenalin, který jsem měl před poslední vložkou, která rozhodovala o konečném výsledku, se ani nedá popsat. Čím blíže jsme k sobě byli, tím rychleji jsem jel. Určitě muselo být zajímavé sledovat to i z pohledu diváka. Jsem rád, že jsme s Dominikem přinesli do cupu tyto záživné souboje.“
Na poslední sprint ti ovšem usedl do „adámka“ táta, neměl jsi strach, že ti ho rozbije?
„O tom, že táta pojede závod ve Vsetíně místo mne, jsme se dohodli po sprintu v Olomouci. V tu chvíli bylo o vítězi cupu rozhodnuto a já dal tátovi tento dárek jako odměnu za celou sezonu, kterou mi skvěle připravil. Táta je pro mě řidičským vzorem, takže strach nebyl na místě. Bylo úsměvné sledovat, jak se se svou postavou souká do Adama, ale zvládl to (smích). Já měl v době závodu nohu v sádře a chodil jsem o berlích, ale podívat se do Vsetína jsem samozřejmě musel. Bylo zvláštní strávit celý závodní víkend a nesednout do auta. Upřímně, líp se cítím za volantem, než jen tak postávat venku. Celou sobotu jsem strávil v servisu. Erzety při vsetínském sprintu byly opět pěkné, ale na hledání míst za páskou jsem se moc necítil a tak jsem tátovi fandil od obrazovky při sledování on-line výsledků. Na to, jak těžké podmínky poslední letošní sprint měl, si táta vedl moc pěkně. Podle mne zajel i dobrý výsledek a závod si užil.“
Jedna sezona u konce a další zanedlouho zabouchá na vrata, už plánuješ co, kde a s čím?
„Určitě zůstaneme pro sezonu 2023 v Opel Adam cupu. Do budoucna zamýšlíme něco s naším Mitsubishi Lancer EVO VIII, které je konečně v dobré kondici. S tímto vozem jel táta Rally Kroměříž poté, co chytil závodní „slinu“ ve Vsetíně. „Myšáka“ bych chtěl v průběhu příštího roku testovat a postupně si na něj zvykat. A v roce 2024 naskočím buď do nějakých závodů v ČMPR, nebo Mitsubishi upravíme dle řádů a postavíme na erkové značky tak, abych mohl startovat v rallysprintech. To vše je ale daleko a ještě o tom budeme jednat. Já osobně bych změnu určitě uvítal, neboť bych se rád posunul dál.“
Dávat si do nové sezony po letošním triumfu nízké cíle by asi bylo špatně, takže jaké budou?
„Jak už jsem zmiňoval, nechávám tomu volný průběh. Určitě budu chtít být i na konci roku 2023 na předních příčkách, ale když to nepůjde, tak rozhodně nebudu nijak tlačit. Rally se hlavně bavím a v tomto duchu chci závodit i v příštím roce.“
Poděkování a vzkaz fanouškům…
„Chtěl bych poděkovat všem, kteří nás podporují, jak přes sociální sítě, tak přímo u trati či v servise. Bez vás by to nešlo a je super, že naši jízdou můžeme bavit i ostatní! A mé díky patří i celému týmu za skvělou podporu během celé sezony.“
A chybí už jen rozluštění, jak velký je závodnický „klan“ Jančíků…
„Nejvíce jsem se v závodech v poslední době ukazoval já, ale nejsem jediný, kdo u nás obléká závodnickou kombinézu. Příznivci rally si jistě vybavují i starty táty s Adamem nebo Mitsubishi, nejenom v letošním roce. Náš rodinný závodnický „klan“ dříve doplňoval i bratr Michael, jenž se účastnil různých amatérských závodů s vozem BMW. A tady bych mohl zahrnout i strejdu Martina, který občas vyrazí na závod do Halenkovic.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.