Plzeňský Jakub Jirovec má za sebou první kompletní sezonu s Alpinkou. Letošní rok byl hlavně o učení. Přesto si došel Kuba při slavnostním zakončení sezony pro pohár za vítězství ve třídě RGT.
Kubo, máme po sezoně, jaká podle tebe byla?
„Musím říct, že jsem si sezonu opravdu hodně užil. Jasně, mělo to svoje mouchy a nějakým problémům jsem se neubránil, ale když se ohlédnu za letošním rokem, tak v něm bylo mnohem víc pozitivních zážitků než negativních. Potěšilo mne, že jsem se byl schopný během sezony se konstantně zlepšovat, teda krom Barumky. A taky jsem získal hrubou představu, jak bych měl některé věci dělat, abych se dále zlepšoval. To zlepšování je pro mne hodně důležité a nyní vysvětlím proč. Když jsem stál na startu první erzety při Valašce, opravdu jsem neměl nejmenší tušení, co a jak mám dělat a jak bude jízda vypadat. Jediné, co jsem věděl, bylo to, že mám před sebou volant, na autě čtyři kola a Kuba mi bude číst rozpis, ve který nemám téměř žádnou důvěru. Vůbec jsem netušil, jak rychlostní zkoušku pojedu, zda mám brzdit moc nebo málo a vlastně vše, co se týká dobré jízdy. V průběhu sezony mi hodně pomáhali jak Václav Pech, tak táta a za to jim moc děkuji. Díky nim jsem nemusel na některé věci složitě přicházet sám. Poté, co jsem dokončil 3-Städte, jsem šťastný a mohu říct, že už mám představu, jak mám v autě pracovat, co je pro mne důležité, aby zaznělo v rozpisu a na čem musím zamakat přes zimu, abych se zase o kousek dál posunul. Prostě stále se musím učit. Nemůžu zaručit, že tato představa je správná a že jí nebudu v průběhu roku měnit, ale je to něco, na čem chci začít stavět a od čeho se chci odrazit. To jsem na začátku sezony prostě neměl. Zjednodušeně jsem sedl do auta a jel jsem bez nějakého programu. Věřím, že jsem udělal od Valašské rally velký posun, ale také vím, že je přede mnou ještě spousta práce.“
Byla to tvá první ucelená sezona s Alpinkou. Dokážeš posoudit, o kolik ses posunul dopředu v porovnání s prvními starty?
„Pocitově to je rozdíl velký. V cíli každého závodu jsem se cítil v Alpině líp a jistěji, což prospívá časomíře a řekněme nějaké „plynulosti“ jízdního stylu. Nejvíc jsem se asi posunul v jízdě na vodě nebo v nestálých podmínkách. Když bych porovnal Valašku a poslední závod MČR 3–Städte, tak největší rozdíl byl, že jsem přestal být z těch podmínek vystresovaný a tím pádem jsem neřídil tak křečovitě. Přeci jen, čím více najetých kilometrů, tím je jistota větší. Respekt ovšem zůstává.“
S jakým cílem jsi šel do sezony?
„Cíle byly od začátku roku jasně nastavené. Před sezonou jsem v Alpince občas seděl, ale pořád to bylo málo na to, abych se mohl s někým poměřovat, nebo přímo cílit na konkrétní výsledky. Navíc testíky vždy proběhly na suchu. Takže celá sezona byla pro mě o sbírání zkušeností a hltání kilometrů. Krom toho jsem si ještě nastavil jako metu Petra Nešetřila s Jirkou Černochem v Porsche. Je to zkušená posádka a na českých tratích závodí s „poršákem“ přes šest let. Porovnával jsem se s klukama hlavně kvůli tomu, abych měl přehled, zda se posouvám dopředu. Nakonec jsem byl občas schopný s nimi i závodit a dokonce jsem vyšel dvakrát z tohoto interního duelu vítězně. Tímto bych chtěl Petrovi s Jirkou poděkovat, opravdu jsem si to užil proti nim závodit!“
Na konci roku jsi byl v absolutní klasifikaci 14. a k tomu máš vítězství ve třídě, s tím budeš patrně spokojený.
„Ano spokojený určitě jsem! Hodně mne konečný výsledek potěšil, i když abych byl upřímný, tak celkové 14. místo hodně ovlivnila nízká účast českých posádek na 3-Städte. Ale i tak je to pěkný výsledek, který naznačuje můj posun. Vítězství ve třídě bylo ve finále celkem těsné a já si ho zbytečně zdramatizoval dvěmi odstoupeními na Šumavě a na Bohemce. Je ovšem škoda, že třída RGT je u nás docela slabě obsazena. O to víc jsem se těšil na Barum rally, kde jsem měl možnost srovnání s evropskými špičkovými jezdci startující v Alpin RGT Cupu. Oba Francouzi byli podle očekávání pekelně rychlí. Klobouk dolů před Raphaëlem Astierem, který se v průběhu zlínské rally pohyboval okolo desátého místa, i Emmanuelem Guigou. Bylo pro mne nesmírně zajímavé sledovat, kam až to jde s Alpinou dotáhnout. Kluci mi nastavili laťku hodně vysoko.“
Který závod se ti z tvého pohledu nejvíce vydařil?
„Jednoznačně můj domácí Pačejov. Velkou zásluhu na tom má Ondra Krajča, který předvedl vynikající práci a mě „pačívské“ erzety nesmírně baví. Snažil jsem se doma předvést to nejlepší, co umím a ve finále to přineslo, s ohledem k mým zkušenostem, i pěkný výsledek. I když občas tam byla i nějaká malá krizová situace.“
Naopak zklamaný jsi byl určitě z Bohemky…
„Bohužel mi na Bohemce nějak není přáno. Sobota mi klapla hezky, ale v neděli jsem špatně odhadl jeden skok na rozskákaném sjezdu předposlední rychlostní zkoušky… Zbytečně jsem si vyrobil krizi, kterou už jsem v tu chvíli nebyl schopný vyřešit. Když si to nyní vezmu zpětně, tak ve finále je to pro mne obrovská zkušenost, i když ne zrovna hezká, a nerad bych je získával zrovna tímto způsobem. Inu, jak se říká, chybami se člověk učí a je důležité se z chyb ponaučit.“
Letos jsi zaznamenal i dva starty s Porsche…
„Ano, táta mi ho půjčil na Krumlov a druhý start s tímto krasavcem jsem měl při Pražském rallysprintu. Krumlovskou rally jsem musel ukončit předčasně, kvůli technice, což mne docela zamrzelo, ale pražskou show jsem si užil až do konce. Je obrovský zážitek řídit takovou „bestii“ a podle ohlasů to bavilo nejenom mne, ale i diváky 😊.“
Jak budeš trávit zimní pauzu?
„Bude toho hodně a určitě se nebudu flákat 😊. Rád bych intenzivně zapracoval na přípravě na novou sezonu a jak jsem již dříve avizoval, je co zlepšovat. Plánuji časté tréninkové jízdy, kde budeme pilovat rozpis a pozadu nezůstane ani má osobní fyzická příprava.“
Už máš plán, kam vyrazíš v sezoně 2023?
„Kdyby bylo na mně, tak bych nejraději z auta ani nevylézal, ale občas se musí i pracovat. Zatím je v plánu opět celý seriál Mistrovství ČR v rally, tedy „velký“ mistrák. Dále uvažujeme o nějakém startu v zahraničí. Pravděpodobně to bude nějaký závod z evropské zóny, ale prioritní je domácí mistrovství. Auto zůstává stejné, tedy Alpine A110 Rally RGT a na pravou sedačku usedne Petr Jindra junior. A cíle? Hlavně se dobře bavit, a když se k tomu přidá i nějaký pěkný výsledek, tak se rozhodně nebudu zlobit. “
Poděkování vzkaz fanouškům…
„Tady bych chtěl poděkovat celému týmu a tátovi, že mi umožnili závodit s krásnou Alpinkou. Díky patří i všem spolujezdcům, neboť i oni mají lví podíl na všech výsledcích v letošním roce. A samozřejmě nesmím zapomenout na fanoušky u tratí rychlostních zkoušek, či u internetu, kteří mi fandili. Moc si toho vážím a rád jsem poznal každého, kdo se zastavil na kus řeči 😊. Budu se na vás těšit na Valašce. Díky za podporu!“
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.