Plzeňský Jakub Jirovec má za sebou první kompletní sezonu s Alpinkou. Letošní rok byl hlavně o učení. Přesto si došel Kuba při slavnostním zakončení sezony pro pohár za vítězství ve třídě RGT.
Kubo, máme po sezoně, jaká podle tebe byla?
„Musím říct, že jsem si sezonu opravdu hodně užil. Jasně, mělo to svoje mouchy a nějakým problémům jsem se neubránil, ale když se ohlédnu za letošním rokem, tak v něm bylo mnohem víc pozitivních zážitků než negativních. Potěšilo mne, že jsem se byl schopný během sezony se konstantně zlepšovat, teda krom Barumky. A taky jsem získal hrubou představu, jak bych měl některé věci dělat, abych se dále zlepšoval. To zlepšování je pro mne hodně důležité a nyní vysvětlím proč. Když jsem stál na startu první erzety při Valašce, opravdu jsem neměl nejmenší tušení, co a jak mám dělat a jak bude jízda vypadat. Jediné, co jsem věděl, bylo to, že mám před sebou volant, na autě čtyři kola a Kuba mi bude číst rozpis, ve který nemám téměř žádnou důvěru. Vůbec jsem netušil, jak rychlostní zkoušku pojedu, zda mám brzdit moc nebo málo a vlastně vše, co se týká dobré jízdy. V průběhu sezony mi hodně pomáhali jak Václav Pech, tak táta a za to jim moc děkuji. Díky nim jsem nemusel na některé věci složitě přicházet sám. Poté, co jsem dokončil 3-Städte, jsem šťastný a mohu říct, že už mám představu, jak mám v autě pracovat, co je pro mne důležité, aby zaznělo v rozpisu a na čem musím zamakat přes zimu, abych se zase o kousek dál posunul. Prostě stále se musím učit. Nemůžu zaručit, že tato představa je správná a že jí nebudu v průběhu roku měnit, ale je to něco, na čem chci začít stavět a od čeho se chci odrazit. To jsem na začátku sezony prostě neměl. Zjednodušeně jsem sedl do auta a jel jsem bez nějakého programu. Věřím, že jsem udělal od Valašské rally velký posun, ale také vím, že je přede mnou ještě spousta práce.“
Byla to tvá první ucelená sezona s Alpinkou. Dokážeš posoudit, o kolik ses posunul dopředu v porovnání s prvními starty?
„Pocitově to je rozdíl velký. V cíli každého závodu jsem se cítil v Alpině líp a jistěji, což prospívá časomíře a řekněme nějaké „plynulosti“ jízdního stylu. Nejvíc jsem se asi posunul v jízdě na vodě nebo v nestálých podmínkách. Když bych porovnal Valašku a poslední závod MČR 3–Städte, tak největší rozdíl byl, že jsem přestal být z těch podmínek vystresovaný a tím pádem jsem neřídil tak křečovitě. Přeci jen, čím více najetých kilometrů, tím je jistota větší. Respekt ovšem zůstává.“
S jakým cílem jsi šel do sezony?
„Cíle byly od začátku roku jasně nastavené. Před sezonou jsem v Alpince občas seděl, ale pořád to bylo málo na to, abych se mohl s někým poměřovat, nebo přímo cílit na konkrétní výsledky. Navíc testíky vždy proběhly na suchu. Takže celá sezona byla pro mě o sbírání zkušeností a hltání kilometrů. Krom toho jsem si ještě nastavil jako metu Petra Nešetřila s Jirkou Černochem v Porsche. Je to zkušená posádka a na českých tratích závodí s „poršákem“ přes šest let. Porovnával jsem se s klukama hlavně kvůli tomu, abych měl přehled, zda se posouvám dopředu. Nakonec jsem byl občas schopný s nimi i závodit a dokonce jsem vyšel dvakrát z tohoto interního duelu vítězně. Tímto bych chtěl Petrovi s Jirkou poděkovat, opravdu jsem si to užil proti nim závodit!“
Na konci roku jsi byl v absolutní klasifikaci 14. a k tomu máš vítězství ve třídě, s tím budeš patrně spokojený.
„Ano spokojený určitě jsem! Hodně mne konečný výsledek potěšil, i když abych byl upřímný, tak celkové 14. místo hodně ovlivnila nízká účast českých posádek na 3-Städte. Ale i tak je to pěkný výsledek, který naznačuje můj posun. Vítězství ve třídě bylo ve finále celkem těsné a já si ho zbytečně zdramatizoval dvěmi odstoupeními na Šumavě a na Bohemce. Je ovšem škoda, že třída RGT je u nás docela slabě obsazena. O to víc jsem se těšil na Barum rally, kde jsem měl možnost srovnání s evropskými špičkovými jezdci startující v Alpin RGT Cupu. Oba Francouzi byli podle očekávání pekelně rychlí. Klobouk dolů před Raphaëlem Astierem, který se v průběhu zlínské rally pohyboval okolo desátého místa, i Emmanuelem Guigou. Bylo pro mne nesmírně zajímavé sledovat, kam až to jde s Alpinou dotáhnout. Kluci mi nastavili laťku hodně vysoko.“
Který závod se ti z tvého pohledu nejvíce vydařil?
„Jednoznačně můj domácí Pačejov. Velkou zásluhu na tom má Ondra Krajča, který předvedl vynikající práci a mě „pačívské“ erzety nesmírně baví. Snažil jsem se doma předvést to nejlepší, co umím a ve finále to přineslo, s ohledem k mým zkušenostem, i pěkný výsledek. I když občas tam byla i nějaká malá krizová situace.“
Naopak zklamaný jsi byl určitě z Bohemky…
„Bohužel mi na Bohemce nějak není přáno. Sobota mi klapla hezky, ale v neděli jsem špatně odhadl jeden skok na rozskákaném sjezdu předposlední rychlostní zkoušky… Zbytečně jsem si vyrobil krizi, kterou už jsem v tu chvíli nebyl schopný vyřešit. Když si to nyní vezmu zpětně, tak ve finále je to pro mne obrovská zkušenost, i když ne zrovna hezká, a nerad bych je získával zrovna tímto způsobem. Inu, jak se říká, chybami se člověk učí a je důležité se z chyb ponaučit.“
Letos jsi zaznamenal i dva starty s Porsche…
„Ano, táta mi ho půjčil na Krumlov a druhý start s tímto krasavcem jsem měl při Pražském rallysprintu. Krumlovskou rally jsem musel ukončit předčasně, kvůli technice, což mne docela zamrzelo, ale pražskou show jsem si užil až do konce. Je obrovský zážitek řídit takovou „bestii“ a podle ohlasů to bavilo nejenom mne, ale i diváky 😊.“
Jak budeš trávit zimní pauzu?
„Bude toho hodně a určitě se nebudu flákat 😊. Rád bych intenzivně zapracoval na přípravě na novou sezonu a jak jsem již dříve avizoval, je co zlepšovat. Plánuji časté tréninkové jízdy, kde budeme pilovat rozpis a pozadu nezůstane ani má osobní fyzická příprava.“
Už máš plán, kam vyrazíš v sezoně 2023?
„Kdyby bylo na mně, tak bych nejraději z auta ani nevylézal, ale občas se musí i pracovat. Zatím je v plánu opět celý seriál Mistrovství ČR v rally, tedy „velký“ mistrák. Dále uvažujeme o nějakém startu v zahraničí. Pravděpodobně to bude nějaký závod z evropské zóny, ale prioritní je domácí mistrovství. Auto zůstává stejné, tedy Alpine A110 Rally RGT a na pravou sedačku usedne Petr Jindra junior. A cíle? Hlavně se dobře bavit, a když se k tomu přidá i nějaký pěkný výsledek, tak se rozhodně nebudu zlobit. “
Poděkování vzkaz fanouškům…
„Tady bych chtěl poděkovat celému týmu a tátovi, že mi umožnili závodit s krásnou Alpinkou. Díky patří i všem spolujezdcům, neboť i oni mají lví podíl na všech výsledcích v letošním roce. A samozřejmě nesmím zapomenout na fanoušky u tratí rychlostních zkoušek, či u internetu, kteří mi fandili. Moc si toho vážím a rád jsem poznal každého, kdo se zastavil na kus řeči 😊. Budu se na vás těšit na Valašce. Díky za podporu!“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?