Plzeňský Jakub Jirovec má za sebou první kompletní sezonu s Alpinkou. Letošní rok byl hlavně o učení. Přesto si došel Kuba při slavnostním zakončení sezony pro pohár za vítězství ve třídě RGT.
Kubo, máme po sezoně, jaká podle tebe byla?
„Musím říct, že jsem si sezonu opravdu hodně užil. Jasně, mělo to svoje mouchy a nějakým problémům jsem se neubránil, ale když se ohlédnu za letošním rokem, tak v něm bylo mnohem víc pozitivních zážitků než negativních. Potěšilo mne, že jsem se byl schopný během sezony se konstantně zlepšovat, teda krom Barumky. A taky jsem získal hrubou představu, jak bych měl některé věci dělat, abych se dále zlepšoval. To zlepšování je pro mne hodně důležité a nyní vysvětlím proč. Když jsem stál na startu první erzety při Valašce, opravdu jsem neměl nejmenší tušení, co a jak mám dělat a jak bude jízda vypadat. Jediné, co jsem věděl, bylo to, že mám před sebou volant, na autě čtyři kola a Kuba mi bude číst rozpis, ve který nemám téměř žádnou důvěru. Vůbec jsem netušil, jak rychlostní zkoušku pojedu, zda mám brzdit moc nebo málo a vlastně vše, co se týká dobré jízdy. V průběhu sezony mi hodně pomáhali jak Václav Pech, tak táta a za to jim moc děkuji. Díky nim jsem nemusel na některé věci složitě přicházet sám. Poté, co jsem dokončil 3-Städte, jsem šťastný a mohu říct, že už mám představu, jak mám v autě pracovat, co je pro mne důležité, aby zaznělo v rozpisu a na čem musím zamakat přes zimu, abych se zase o kousek dál posunul. Prostě stále se musím učit. Nemůžu zaručit, že tato představa je správná a že jí nebudu v průběhu roku měnit, ale je to něco, na čem chci začít stavět a od čeho se chci odrazit. To jsem na začátku sezony prostě neměl. Zjednodušeně jsem sedl do auta a jel jsem bez nějakého programu. Věřím, že jsem udělal od Valašské rally velký posun, ale také vím, že je přede mnou ještě spousta práce.“
Byla to tvá první ucelená sezona s Alpinkou. Dokážeš posoudit, o kolik ses posunul dopředu v porovnání s prvními starty?
„Pocitově to je rozdíl velký. V cíli každého závodu jsem se cítil v Alpině líp a jistěji, což prospívá časomíře a řekněme nějaké „plynulosti“ jízdního stylu. Nejvíc jsem se asi posunul v jízdě na vodě nebo v nestálých podmínkách. Když bych porovnal Valašku a poslední závod MČR 3–Städte, tak největší rozdíl byl, že jsem přestal být z těch podmínek vystresovaný a tím pádem jsem neřídil tak křečovitě. Přeci jen, čím více najetých kilometrů, tím je jistota větší. Respekt ovšem zůstává.“
S jakým cílem jsi šel do sezony?
„Cíle byly od začátku roku jasně nastavené. Před sezonou jsem v Alpince občas seděl, ale pořád to bylo málo na to, abych se mohl s někým poměřovat, nebo přímo cílit na konkrétní výsledky. Navíc testíky vždy proběhly na suchu. Takže celá sezona byla pro mě o sbírání zkušeností a hltání kilometrů. Krom toho jsem si ještě nastavil jako metu Petra Nešetřila s Jirkou Černochem v Porsche. Je to zkušená posádka a na českých tratích závodí s „poršákem“ přes šest let. Porovnával jsem se s klukama hlavně kvůli tomu, abych měl přehled, zda se posouvám dopředu. Nakonec jsem byl občas schopný s nimi i závodit a dokonce jsem vyšel dvakrát z tohoto interního duelu vítězně. Tímto bych chtěl Petrovi s Jirkou poděkovat, opravdu jsem si to užil proti nim závodit!“
Na konci roku jsi byl v absolutní klasifikaci 14. a k tomu máš vítězství ve třídě, s tím budeš patrně spokojený.
„Ano spokojený určitě jsem! Hodně mne konečný výsledek potěšil, i když abych byl upřímný, tak celkové 14. místo hodně ovlivnila nízká účast českých posádek na 3-Städte. Ale i tak je to pěkný výsledek, který naznačuje můj posun. Vítězství ve třídě bylo ve finále celkem těsné a já si ho zbytečně zdramatizoval dvěmi odstoupeními na Šumavě a na Bohemce. Je ovšem škoda, že třída RGT je u nás docela slabě obsazena. O to víc jsem se těšil na Barum rally, kde jsem měl možnost srovnání s evropskými špičkovými jezdci startující v Alpin RGT Cupu. Oba Francouzi byli podle očekávání pekelně rychlí. Klobouk dolů před Raphaëlem Astierem, který se v průběhu zlínské rally pohyboval okolo desátého místa, i Emmanuelem Guigou. Bylo pro mne nesmírně zajímavé sledovat, kam až to jde s Alpinou dotáhnout. Kluci mi nastavili laťku hodně vysoko.“
Který závod se ti z tvého pohledu nejvíce vydařil?
„Jednoznačně můj domácí Pačejov. Velkou zásluhu na tom má Ondra Krajča, který předvedl vynikající práci a mě „pačívské“ erzety nesmírně baví. Snažil jsem se doma předvést to nejlepší, co umím a ve finále to přineslo, s ohledem k mým zkušenostem, i pěkný výsledek. I když občas tam byla i nějaká malá krizová situace.“
Naopak zklamaný jsi byl určitě z Bohemky…
„Bohužel mi na Bohemce nějak není přáno. Sobota mi klapla hezky, ale v neděli jsem špatně odhadl jeden skok na rozskákaném sjezdu předposlední rychlostní zkoušky… Zbytečně jsem si vyrobil krizi, kterou už jsem v tu chvíli nebyl schopný vyřešit. Když si to nyní vezmu zpětně, tak ve finále je to pro mne obrovská zkušenost, i když ne zrovna hezká, a nerad bych je získával zrovna tímto způsobem. Inu, jak se říká, chybami se člověk učí a je důležité se z chyb ponaučit.“
Letos jsi zaznamenal i dva starty s Porsche…
„Ano, táta mi ho půjčil na Krumlov a druhý start s tímto krasavcem jsem měl při Pražském rallysprintu. Krumlovskou rally jsem musel ukončit předčasně, kvůli technice, což mne docela zamrzelo, ale pražskou show jsem si užil až do konce. Je obrovský zážitek řídit takovou „bestii“ a podle ohlasů to bavilo nejenom mne, ale i diváky 😊.“
Jak budeš trávit zimní pauzu?
„Bude toho hodně a určitě se nebudu flákat 😊. Rád bych intenzivně zapracoval na přípravě na novou sezonu a jak jsem již dříve avizoval, je co zlepšovat. Plánuji časté tréninkové jízdy, kde budeme pilovat rozpis a pozadu nezůstane ani má osobní fyzická příprava.“
Už máš plán, kam vyrazíš v sezoně 2023?
„Kdyby bylo na mně, tak bych nejraději z auta ani nevylézal, ale občas se musí i pracovat. Zatím je v plánu opět celý seriál Mistrovství ČR v rally, tedy „velký“ mistrák. Dále uvažujeme o nějakém startu v zahraničí. Pravděpodobně to bude nějaký závod z evropské zóny, ale prioritní je domácí mistrovství. Auto zůstává stejné, tedy Alpine A110 Rally RGT a na pravou sedačku usedne Petr Jindra junior. A cíle? Hlavně se dobře bavit, a když se k tomu přidá i nějaký pěkný výsledek, tak se rozhodně nebudu zlobit. “
Poděkování vzkaz fanouškům…
„Tady bych chtěl poděkovat celému týmu a tátovi, že mi umožnili závodit s krásnou Alpinkou. Díky patří i všem spolujezdcům, neboť i oni mají lví podíl na všech výsledcích v letošním roce. A samozřejmě nesmím zapomenout na fanoušky u tratí rychlostních zkoušek, či u internetu, kteří mi fandili. Moc si toho vážím a rád jsem poznal každého, kdo se zastavil na kus řeči 😊. Budu se na vás těšit na Valašce. Díky za podporu!“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.