Josef Urban s Jaroslavem Urbanem si splnili sen. Se svojí žlutou Škodou 130 LR startovali na legendárním závodě Rallye Legend San Marino. Pobavili diváky jízdou “dveřmi napřed” a domů si odvezli spoustu zážitků.
Můžeš mám popsat jak závod probíhal?
„Závod v San Marinu je poměrně specifický podnik a rozhodně nezapomenutelný zážitek. Soutěž jako taková vám nabídne nekonečnou škálu nových věcí. Třeba takové administrativní přejímky, ty byly docela vtipné. Vzhledem k tomu, že se sotva domluvíme v ČR, natož tak v Itálii. Takže jsme chodili asi 15 minut po budově, kde byly přejímky než jsme vůbec pochopili, kam máme jít . Musím podotknout, že závod vypadá stejně jako každý jiný, ale ani z daleka není stejný. Mají sice krátké RZ, ale to co tam pořadatelé namotají na 10km se rovná našim 20km. Po dlouhé době jsem se dostal na erzetu, kterou jsem v podstatě ani nevěděl jak napsat. První den jsme se hrozně těšili, až se dostaneme na start, ale zároveň jsme měli strach z neznámého. Bylo to poprvé co jsme jeli soutěž v zahraničí. Na Rallye Legend mají podmínku, že se musí startovat na jejich pneu. S tím jsme počítali, jenže problém byl, že nám spletli objednávku a na dvě auta jsme měli jen dvě sady gum a hned po první sekci jsme zjistili, že je to problém. První sekce měla cca 3km, taková show pro lidi, moc pěkný zážitek, ale bohužel pro nás jsme byli schopni za 3 km zničit čtyři pneumatiky, kterých začalo být nedostatek. Tento problém jsme nakonec vyřešili. Pořadatelé nám vyšli vstříc a udělili nám povolení jet s našimi pneu.”
Druhý den jste měli technické problémy… Jak při takovém závodě funguje třeba servisní zóna?
„Ano, při třetím průjezdu jsem odrovnal stálý převod na převodovce. Ale byli jsme připraveni úplně na vše, takže jsme svolali mechaniky a šli šroubovat převodovku. Musím jen říct, že oproti našim závodům byla servisní zóna po celém San Marinu. Všude kde byl kousek místa jako třeba na parkovišti nebo na benzinkách. Paradoxně jsme postavili servis a pak jsme zjistili, že auto v servisu je jen před soutěží a pak celou soutěž se tam neobjeví. Tohle je třeba nová zkušenost a fakt zážitek. Jinak jak jsme se do toho dostali, tak už to bylo jednodušší. Ještě nás zarazila jedna věc. Nevím proč, ale v Itálii jezdí asi jen v noci, protože my jeli ve dne až poslední den. Jinak všechny dny jsme etapu končili klidně i ve 4 ráno, a to je hodně těžké, na to u nás zvyklí nejsme. Je toho spousta co jsme prožili i zažili, ale to se nedá jen tak shrnout. Rozhodně bych přál každému zažít atmosféru závodu v San Marinu.”
Jak hodnotíš výsledek? Splnil závod vaše očekávání?
„S naším výsledkem jsme maximálně spokojeni. Závod jsme hlavně brali jako show, to bylo na prvním místě. Konec konců jet takto daleko a honit se za pohárem a ve finále si vás nikdo nevšimne, to jsme nechtěli. Jenže nás dali do třídy, kde byly o hodně slabší vozy. Až si myslím, že to nebylo úplně fér vůči našim soupeřům. My se přijeli bavit, a to jsme dělali. Na časy jsme nehleděli, ale i přesto to tam padalo a vyhráli jsme třídu. Takže jestli splnil závod očekávání? Myslím si, že víc než to. Všechno co jsme zažili, to si prostě nekoupíte, to se musí zažít na vlastní kůži.”
Dá se závod porovnat například se Star Barum rally Zlín?
„Abych vám to trochu přiblížil jak takový závod asi vypadá a srovnám to s naší Barum rally, tak si představte, že tohle je asi ještě tak 5x větší show. Lidé jsou úplně všude. Dokonce i Italové se naučili křičet naše jména. Kam se podíváte, tam jsou velké zástupy lidí, že se pomalu ani nedá projet autem. Na známý “kruháč” čekají lidé už šest hodin předem, aby zabrali místo. Je nepředstavitelné, co dokáže tolik lidí udělat za atmosféru, to vás prostě pohltí.”
Vzkaz na závěr...
„Chtěl bych vzkázat všem fanouškům, kteří nás podpořili nejen v Itálii, že děkujeme. Bez vás bychom ani o startu na Rallye Legend nepřemýšleli. Přísahám, že v San Marinu v jednu chvíli bylo více Čechů jak Italů. Jinak samozřejmě celému týmu děkujeme za pomoc, bez mechaniků a zázemí co jsme měli bychom to nezvládli. A teď to nejdůležitější. Ten kdo vše vymyslel a udělal ze snu realitu je náš Jarmilek – můj spolujezdec Jaroslav Urban. Postaral se o to, aby nás znali nejen u nás, ale také v Itálii, za což mu patří veliké poděkování.”
Pro fanoušky, kteří chtějí zavzpomínat a alespoň trošku nasát atmosféru z letošního podniku Rallye Legend San Marino posádka vytvořila video, mapující průběh celé soutěže. Video ke zhlédnutí zde:
https://www.youtube.com/watch?v=NXp5YdtI4xM
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.