Sedmadvacetiletý Mirek Číž má sezónu, jako na houpačce. Úvod roku mu moc nevyšel, ale na domácí soutěži v Mladé Boleslavi zabral a pohodu potvrdil i na Barumce. Nyní je před ním start v Pačejově a v případě dobrého výsledku se může posunout na „bednu“ průběžné klasifikace třídy.
Začátek letošní sezóny ti moc nevyšel, ale pak přišla domácí Bohemka a ty jsi zajel skvělý výsledek. Kde hledat ten zlom, co tě nakoplo?
„Všeobecně platí, že po smolných startech se člověk snaží udělat vše pro úspěch. A to samé platí i u mne. Valaška a Šumava nevyšla podle mých představ a já v tomto trendu nechtěl dál pokračovat. Proto jsem soustředil veškeré úsilí na snahu o co nejlepší výsledek a tomu přizpůsobil přípravu. I to byl jeden z důvodů, proč jsem vynechal rally v Krumlově a Hustopečích. Nyní koukám do budoucna, jak nejlépe zakončit tuto sezonu a jak se připravit na tu příští.“
Jak probíhala Bohemka z tvého pohledu?
„Po loňském úspěšném startu, jsem vsadil i letos na stejnou sestavu a domluvil se s Věrkou na spolupráci. Závod byl i díky ní naprosto v pořádku, jel jsem velmi uvolněně a domácí podnik jsem si užíval. Cíl byl zajet co nejlépe, jak jen to bude možné, a také si spravit chuť. A to se podařilo.“
Ty jsi v loňském roce dvakrát vyhrál dvoukolky, na letošní Bohemce to bylo druhé místo, dají se tyto výsledky nějak porovnat? Který má pro tebe větší cenu?
„Odpověď začnu od konce… Každé dojetí do cíle je pro mne velmi cenné. Z úspěšných startů mám radost a ty, co se moc nepovedou, mě zase nutí zamyslet se, proč nebyl konečný výsledek lepší. Pokud se ale ptáš na tyto konkrétní závody, tak je určitě pro mě cennější výsledek z domácí Bohemky. A jestli mám porovnávat závody, tak hlavní rozdíl vidím v tom, že se na Bohemce více závodilo o pořadí, což třeba na Pačejově, hlavně druhý den, úplně nebylo.“
Ještě jednou k Bohemce, na ní jsi opět startoval s Věrou Pečenkovou. Je tady to kouzlo úspěchu? Neuvažujete nad dalšími společnými starty?
„S Věrkou jsme si to chtěli po minulém roce zopakovat. A že to byla dobrá volba, o tom hovoří výsledek. Rádi bychom si vystřihli společný start i v příštím roce a zkusíme zaútočit na pomyslný hattrick ve třídě. Další společně starty ovšem pro pracovní vytížení Věrky neplánujeme. Přesto jsem moc rád za její pomoc na Bohemkách.“
Na konci prázdnin jsi stanul na startu Barum rallye, jaké byly cíle do tohoto závodu?
„Cíle mám pro každý závod stejné. Vždy je to o tom úspěšně dokončit soutěž a pokud možno, s co nejlepším výsledkem. Barumka je těžká soutěž a musí se tady jet hodně hlavou. Ale na druhou stranu jsou tu skvělí fanoušci, kteří posádky hecují, a před nimi nemůžete jet pomalu, to by vám neodpustili.“
Opět poprosím o tvůj pohled, tentokráte na zlínskou rally…¨
„Barumka oproti 50. ročníku této legendární soutěže se mi po seznamovacích jízdách zdála jednodušší, ale respekt z minulého roku stále zůstával. Po slavnostním startu na náměstí ve Zlíně jsem o pár hodin později odstartoval do ulic nočního města. Ale jen pár zatáček po startu jsem na ještě studených pneumatikách udělal chybu a hned bylo co dohánět další dva dny závodu. Sobota začala celkem slušně a od počátku se závodilo pořádně, jenom škoda zrušených RZ. Držková nám byla zrušena, na RZ Semetín se opět bojovalo, jen s tím průjezdem jsem nebyl spokojen. Bohužel ani druhý průjezd RZ Držková nevyšel podle mých představ. Myslím, že na těchto dvou RZ jsem přišel o hezké umístění ve dvoukolkách. Neděle už z mého pohledu byla lepší. Jelo se na erzetách, které mi sedí lépe, a chtěl jsem co nejvíce vylepšit umístění. To si myslím, že se povedlo a byl z toho krásný výsledek na konci rally. Díky skvělým časům v nedělní etapě se mi na poslední chvíli povedlo dostat i na krásné 2. místo v Peugeot rally cupu.“
Dva suprové výsledky tě vystřelily nahoru i v průběžné tabulce třídy RC4 II. To předpokládám hodně těší…
„Ano! To mne hodně těší! Předpokládal jsem, že tabulka bude vypadat jinak. Nicméně spokojený nejsem, protože ještě zbývá hodně práce a nebude to nic jednoduchého. Udělám všechno proto, aby z toho byl co nejlepší výsledek na konci roku.“
Nyní je před tebou Pačejovská rally, s jakými cíli do ní půjdeš?
„Asi jako do každé jiné soutěže. Ve hře je ještě mnoho, tak musím zabojovat, aby se povedl co nejlepší výsledek. Minulý rok jsem si rally užil, ale bohužel jsem se nedokázal vyvarovat chyb. Pro letošek jsem poučen a musím chybám předcházet a dokonce se zlepšit, abych mohl bojovat o co nejvyšší umístění a v cíli se mohl radovat. Přijďte si i vy užít poslední závod z velkého mistráku na českém území.“
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).