Rodinnou posádku Urbanů netřeba dlouze představovat. Jejich rozevlátou žlutou Škodu 130 LR zná každý fanoušek a všichni se těší, až se kluci vydají na trať a každou zatáčku projedou „bokem“. Nyní posádka stojí před velkým snem – startem na populární soutěži Rallye Legend v San Marinu.
V letošní sezoně se potýkáte s technickými problémy, můžeš nám popsat, co se stalo na Valašce a na Kopné?
„Letošní sezónu jsme nezačali úplně dobře. Už na Valašské rally nám poměrně dobře rozjetý závod překazila závada na převodovce, kterou jsme do dalšího dne stihli opravit. Užili jsme si Valašku alespoň mimo soutěž. Letošní ročník Valašky byl obzvláště náročný, těžký a nevypočitatelný. To ovšem hrálo v náš prospěch, čím horší podmínky tím větší máme prožitek z jízdy. Co se týče Rally Kopná, tak tam nás smůla doprovázela a opět selhala technika. Do dnes nevíme, čím to bylo, ale ze zadní části vozu se začaly ozývat zvláštní zvuky, které zesilovaly. Abychom předešli větším problémům, tak jsme v závodě nepokračovali.“
Naopak Hustopeče vám vyšly na výbornou, jak závod mezi vinicemi probíhal?
„Hustopeče, to byl vlastně první závod kde jsme naše auto dotáhli až do cíle. Do letošního ročníku pořadatelé zařadili opravdu spoustu šotolinových úseků, které nás hodně bavily, ale samozřejmě nátlak ze strany protivníků byl neuvěřitelný a museli jsme ze sebe dostat ještě více než obvykle. S tím přicházely zase problémy jiného charakteru, a to jezdeckého. Ne jednou jsme měli na mále, ale naštěstí vše dopadlo dobře.“
Na populární Barum Czech Rally Zlín vás fanoušci viděli pouze na páteční městské RZ. Mnozí na vaše průjezdy v sobotu čekali marně, co se stalo?
„Barumka byla letos trochu neplánovaná a upekla se na poslední chvíli. Máme jí za barákem, tak jsme se rozhodli, že jí teda pojedeme jako Legendy, tím pádem nám nebyl měřen čas. Záměr byl takový, že vyzkoušíme nějaké nové věci na autě a zároveň to nejdůležitější - pobavíme lidi. To se myslím povedlo, ale jak jsem říkal, nebylo to plánované. Své jsme splnili na městské zkoušce v centru Zlína a v sobotu jsme nestartovali z důvodu pošetření techniky. Letos máme trošku vyšší cíle a nechtěli jsme to rozbít. Ale vzhledem k tomu, že nám na Barumce z jedné dílny jely dvě auta, tak si myslím, že druhá Škoda 130 LR v podání Tomáše Uhera a Kristýny Urbanové ostudu neudělali. Tam kde jsme my skončili, tam oni pokračovali. Musím říct, že mě mile překvapilo jak s tím Tomáš jede. Nutno podotknout, že to byl jeho druhý závod s tímto vozem a perfektně se s ním sžil.“
Jaké závody máte ještě do konce sezony v plánu?
„Letos máme takový ořezaný program. Je toho hrozně moc a k tomu je potřeba se věnovat i rodině. Takže plány jsou takové, že už chvíli se chystáme na slavnou Rallye Legend San Marino. To je náš největší cíl letošní sezóny. Co bude následovat uvidíme podle toho, jak to vše dopadne.“
Za necelý měsíc se tedy postavíte na start Rallye Legend v San Marinu, jak se na tento populární závod připravujete?
„Na Rallye Legend je docela těžké se dostat, proto jsme rádi, že nás přijali a že můžeme startovat na takovém závodě. Samozřejmě se do Itálie jezdíme dívat na slavnou rally a trochu se odreagovat tak trochu jinak. Náš záměr není jet na čas, ale naopak navázat na to, kde jsme skončili na Barum rally. Takže fanoušci se mohou těšit na to co milují a na co rádi chodí - spálené gumy a vůně benzínu. Přípravy na tenhle druh závodu jsou specifické. Problém je se vzdáleností, z domu do centra závodu to máme 1100 kilometrů. Je potřeba mít vše dvakrát a hlavně nezapomenout něco doma. Auto je momentálně rozebrané a musí být do závodu v dokonalé kondici. Doufám, že smůla, kterou jsme si vybrali na začátku roku nás už opustila a v Itálii předvedeme pořádnou show.“
Na závody v Itálii jezdívá i mnoho českých fanoušků, chceš jim něco vzkázat?
„Doufáme, že diváci nás na Rallye Legend rádi uvidí. Těšíme se, že uvidíme spoustu českých vlajek podél trati rychlostních zkoušek. Budeme rádi, když se za námi fanoušci staví do servisu, na všechny se moc těšíme. Nesmíme zapomenout také všem poděkovat. Bez lidí okolo nás a našich fanoušků by to prostě nešlo. Skoro bychom zapomněli zmínit toho, kdo za tímhle vším stoji. Největší srdcař a fanoušek všech fanoušků a těch co se sním nebojí napít. Jaroslav Urban alias JARMIL - můj spolujezdec, strůjce všeho tohohle, co Vás na těch erzetách baví a kvůli čemu čekáte, než nás uvidíte. A za to mu patří velikánské poděkování.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.