Loňskou sezónu měl Mirek Jakeš velmi dobrou. Pravidelně bojoval o umístění v TOP5 a krom drobného výpadku na Bohemce, vždy dovedl Fábii až na cílovou rampu. Nyní ovšem jezdec z Hutiska – Solance přichází s několika změnami.
Mirku, ještě než se u tebe dostaneme k letošním změnám, pojďme na skok do loňské sezóny. Jaká podle tebe byla?
„Podle výsledků byla dobrá. Podařilo se nám dokončit všechny soutěže, a krom Bohemky jsme vždy bodovali. Snažili jsme se, co to jen šlo, ale na druhou stranu chci být vždy ještě o kousek výš. Chtěli jsme pokaždé usilovat o bednu, což se podařilo jen na Barumce v rámci MČR. Škoda závodu v Mladé Boleslavi, tam mohl být taky pěkný výsledek a my to měli pěkně rozjeté. Pokud tedy shrnu sezónu, tak to bylo dobré. Nebyla žádná velká rána a i z tohoto pohledu jsem s loňským rokem spokojený.“
Ta jediná havárie přišla na Rally Bohemia. Co se přihodilo?
„Jednoduše řečeno,katnul jsem zatáčku tam, kde jsem neměl. V tom místě byla vyjetá stopa, ale já se posunul do vnitřku zatáčky ještě o kousek víc, neboť tam bylo bahno. Naneštěstí pro nás tam byl kámen, který jsem trefil kolem a zlomila se spojovačka. Poškozený díl se v servisu vyměnil a my mohli nastoupit do druhé etapy. Byla to nehoda, která nás stála pár korun, takže žádná velká finanční ztráta to nebyla.“
Který z těch loňských závodů se ti nejvíce líbil?
„Nejlepší výsledek jsme zajeli na Barumce. Jeli jsme tady v klidu a tak, jak se má jet na náročné zlínské rally. Soupeři se nám „vystříleli“ chybami nebo poškozenou technikou. Svědčí to o těžké a dlouhé soutěži. Jinak všechny závody byly sobě hodně podobné. Na kluky nahoře nemáme, a pak už to bylo o tom zabojovat o umístění v TOP5. Nezbývalo, než čekat na chybu soupeřů. Někde to vyšlo líp, jinde hůř. Podařilo se mi zajíždět konstantní výsledky a to je pro mne důležité.“
Nyní tě ovšem čekají změny…
„Pro letošní rok budu mít omezený program, určitě nepojedu kompletní seriál závodů. Trochu si odpočinu. A co bude dál, uvidíme…“
Vzal jsi to hodně hopem a já vím, že dochází k několika změnám. Dlouhá léta jsi jezdil s Petrem Machů, ale nyní tato spolupráce končí…
„Nic netrvá věčně. Vypadá to, že podporu od škodovky nedostanou ti, co ji měli vloni. My jsme s touto variantu počítali a museli si zajistit finanční balíček jinde. To se nám ale nepodařilo zcela zrealizovat. Navíc Petrovi přišla nabídka od kluka, který zajistí sezónu. Proto jsme se domluvili na ukončení spolupráce. Pokud v minulosti došlo na lámání chleba, tak jsme se snažili vždy rozejít v dobrém a bylo tomu tak i s Petrem. Část sportovní kapitoly se ukončila.“
Naznačil jsi pár startů v sezóně, poodhalíš, s kým to bude?
„Do jednání o místě spolujezdce jsem vzal v potaz lidi, kteří se mnou již v minulosti něco odjeli. Nakonec to vypadá, že vedle mne usedne Jarda Novák. Tady ale záleží, zda bude Jarda volný, nebo bude mít pevný program.“
Už víme s kým a poodhalíš i v čem?
„Toto je v současné době v jednání. Jediné, co mohu prozradit, že to bude R5.“
Blíží se nám start Valašské rally, chceš nebo nechceš?
„Pokud bychom jeli ucelený program, tak bych samozřejmě chtěl ve Valašském Meziříčí startovat. Ale tím, že to bude jen pár závodů, tak nechci nikam jednání tlačit. Raději si počkám na další soutěž s ještě pěknějším počasím, které přitáhne i víc lidí. Já vím, i v dubnu bývá pěkně. Pokud chci přivést nového partnera, tak chci, aby bylo vše co nejlepší. Navíc mám i další, oblíbenější soutěže.“
Nahráváš mi, které to jsou?
„Krumlov, Hustopeče a Barumka.“
Mohl bych z toho dedukovat, kde se eventuálně objevíš?
„Letos je ve velkém mistráku docela dost soutěží a právě tyto tři se mi líbí nejvíce. Tím ale nechci říct, že ostatní jsou nějak špatné. Letos přibyla soutěž v Německu, ale tam se určitě nevydáme.“
S ohledem na počet startů je asi zbytečné hovořit o nějakých cílech, co se týká umístění…
„Cíle nejsou žádné. Patrně nebude možné ani udržet prioritu, ale i s tím počítáme. Samozřejmostí ale zůstává, že pokud pojedeme, tak se budeme snažit jet rychle a být mezi nejlepšími. Ale nějaké ambice na výsledek na konci roku nemáme. Soustředíme se vyloženě na daný závod.“
Naznačil jsi budoucnost, prozradíš?
„Máme nějakou vizi, se kterou pracujeme. Vše záleží na mnoha okolnostech.“
Alespoň auto bys mohl prozradit. Předpokládám, že to bude opět čtyřkolka, nebo bys šel i do dvoukolky?
„Pracujeme na programu se čtyřkolkou. Ale rád bych si sednul i do dvoukolky, tomu bych se zase nijak moc nebránil. V rally jsem jel pouze jednou s dvoukolkou, a to byl můj první závod v Krumlově. Pokud bych ale šel do dvoukolky, tak bych si přál něco podobného, jako měl Honza Dohnal v Pačejově, ale s delším svezením. To je ovšem dražší jak R5, tak to asi padá. Ale nějakou moderní techniku, něco jako je Rally4, bych rád zkusil.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.