V loňské sezóně patřil Adam Březik k „štikám“ ve startovní listině. Úvod roku nebyl zcela podle jeho představ, ale závěr měl famózní. Že bude opět mladý pekař rychlý ukázal v Rakousku a jistě bude míchat kartami i v českém mistrovství.
Adame, pojďme se ještě v krátkosti ohlédnout za loňskou sezónou, jak ji hodnotíš?
„Loňská sezóna pro mě byla premiérová jak ve voze nejvyšší kategorie rally2, tak se spolujezdcem Ondrou Krajčou. Musím říct, že s Ondrou jsme si sedli, jak se říká na první dobrou, a jsem rád, že mám vedle sebe takového parťáka. Každopádně, nebyl to jednoduchý vstup mezi „velké kluky”, v průběhu sezóny nás potkala spousta patálií. Za některé jsem mohl já, za některé ne, ale v celkovém hodnocení to beru pozitivně, neboť to jsou cenné zkušenosti, z kterých můžu do budoucna čerpat.“
Ty jsi měl loňský rok docela nabitý. Ve velkém mistráku to byly všechny soutěže, ale tady, byť ti rychlost nechyběla, s výsledky asi moc spokojený nebudeš…
„Do sezóny jsme vstoupili na Valašské rally až nad očekávání dobře, bohužel jen v první etapě. Poté následovala má chyba na RZ Poličná a bylo po nadějích na první bednu v absolutním pořadí. Následovaly pokusy s nastavením vozu, různými gumami a dalšími testy Fabie. Z celkového pohledu, ačkoli výsledky nebyly až tak dobré, jak jsme chtěli, přinesla minulá sezóna hodně poznatků. Na konci roku jsme ale ukázali, že dokážeme jet na určitých erzetách rychlé časy, a to je hlavní.“
Tři havárie, za to jsi patrně nebyl moc pochválený…
„Pochválený jsem rozhodně nebyl, ale jsou to závody, jede se rychle a takové věci se můžou prostě stát. Přece jen jeli jsme s Fabií první sezónu a teprve jsme ji poznávali. Ta první, již zmiňovaná nehoda na Valašce, vyšla ze špatně napsané zatáčky, která nás vynesla mimo trať a trefili jsme Ondrovou stranou stromek. Odneslo to zavěšení zadního kola a nějaké ty plechy. Druhá rána přišla na Bohemce, což nebyla až tak jezdecká chyba, ale pomalý defekt, o kterém jsem se dozvěděl, až když jsem chtěl v úzké uličce na městské zkoušce v Mladé Boleslavi odbočit, ale auto šlo po předku ven a zastavilo se až o betonový roh. Poslední havárie byla na domácí Barumce. Zde se nestalo nic závažného, jen jsme díky mé chybě spadli do příkopu, která byla naneštěstí tak hluboká, že jsme se z ní nedokázali dostat ani za pomoci ochotných diváků.“
Příjemněji budeš jistě hodnotit starty v rallysprintech. Ve Fulneku a Šternberku jsi byl druhý a ve Vsetíně nejrychlejší, jak zní oslavná óda?
„Rallysprinty byly o malinko lepší, asi i díky tomu, že tratě znám z minulosti. Přece jen, z velkého mistráku jsem do loňska znal jen Barumku a Hustopeče, všechno ostatní pro mě bylo nové. Jak ve Fulneku, tak i ve Šternberku byl v cíli rozdíl vždy jen 0,8 vteřiny na první místo, což nikdy nepotěší, protože od výhry jste opravdu jen krůček, ale důležité byly najeté kilometry. Na vsetínském sprintu to bylo o poznání lepší. Tady jsme sváděli pěkný souboj s Dominikem Stříteským, kdy jsme se přetahovali o nejrychlejší časy. Sprintu by jistě slušelo dovézt tuto přetahovanou až na cílovou rampu, ale Dominik při průjezdu druhou Hošťálkovou chyboval a cestu k vítězství nám usnadnil. Skvělý závěr ve Vsetíně byl jakousi odměnou pro celý tým za celoroční práci a všichni jsme viděli, že jdeme správným směrem.“
Zimní pauza tě patrně moc nepotěšila, neboť sněhu moc nebylo a pravidelného nočního divočení bylo poskrovnu. Nemýlím se?
„I když toho sněhu bylo letos opravdu poskromnu, tak si přece jen člověk dokázal najít lokality a dny, kdy byly podmínky více než skvělé. Je pravdou, že už to není jako dřív, kdy jsme za zimu v ostrém tempu najeli několik tisíc kilometrů, ale buďme rádi aspoň za něco. Alespoň jsme měli více času na přípravu auta a naší fyzičky (smích).“
Ty už máš za sebou první letošní start, který byl úspěšný. Jak se ti líbila rakouská Blaufränkischland rallye?
„Blaufränkischland rallye pro nás byla takovým testovacím závodem, jestli jsme nezapomněli závodit, a taky ideální příležitost pro test Fabie. Celý závod hodnotím kladně, pořadatelsky byl velmi dobře uspořádán, kdy erzety se jely všechny doslova na pětníku. Takže na začátek sezóny super, navíc když je to okořeněné absolutním vítězstvím, co víc si přát.“
Za chvíli nám startuje úvodní podnik MČR Valašská rally a předpokládám, že na startu nebudeš chybět. Kde všude tě ještě uvidíme?
„Když situace dovolí, měli bychom se zúčastnit kompletního seriálu MČR. Rád bych k tomu přidal i nějaké závody z rallysprint série, například domácí Kopnou nebo Vsetín, popřípadě Šternberk či Vyškov. Samozřejmě mě taky lákají zahraniční starty, buď v seriálu ERC nebo ERT. Chtěl bych si splnit sen a svézt se na šotolině, tak uvidíme, co všechno se nám povede zrealizovat. Samozřejmě, to vše by nebylo možné zrealizovat bez našich partnerů Samohýl motor, Škoda Auto, SIGA, MPL stavebniny a dalších, no a taky bez taťky, který pro to dělá maximum, a za to jim všem patří obrovské DÍK.“
Jaké jsou cíle do sezóny?
„Chtěli bychom navázat na úspěšný závěr loňské sezóny a snažit se pravidelně držet v TOP 5, možná někdy zkusit zabojovat o absolutní bednu.“
Vzkaz fanouškům…
„Děkujeme za Vaši podporu kolem rychlostních zkoušek a v servisu. Bez Vás by to nebylo ono, Vy jste ti, kteří nás ženou dopředu. Brzy se uvidíme na Valašce, těším se na Vás.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.