V loňské sezóně patřil Adam Březik k „štikám“ ve startovní listině. Úvod roku nebyl zcela podle jeho představ, ale závěr měl famózní. Že bude opět mladý pekař rychlý ukázal v Rakousku a jistě bude míchat kartami i v českém mistrovství.
Adame, pojďme se ještě v krátkosti ohlédnout za loňskou sezónou, jak ji hodnotíš?
„Loňská sezóna pro mě byla premiérová jak ve voze nejvyšší kategorie rally2, tak se spolujezdcem Ondrou Krajčou. Musím říct, že s Ondrou jsme si sedli, jak se říká na první dobrou, a jsem rád, že mám vedle sebe takového parťáka. Každopádně, nebyl to jednoduchý vstup mezi „velké kluky”, v průběhu sezóny nás potkala spousta patálií. Za některé jsem mohl já, za některé ne, ale v celkovém hodnocení to beru pozitivně, neboť to jsou cenné zkušenosti, z kterých můžu do budoucna čerpat.“
Ty jsi měl loňský rok docela nabitý. Ve velkém mistráku to byly všechny soutěže, ale tady, byť ti rychlost nechyběla, s výsledky asi moc spokojený nebudeš…
„Do sezóny jsme vstoupili na Valašské rally až nad očekávání dobře, bohužel jen v první etapě. Poté následovala má chyba na RZ Poličná a bylo po nadějích na první bednu v absolutním pořadí. Následovaly pokusy s nastavením vozu, různými gumami a dalšími testy Fabie. Z celkového pohledu, ačkoli výsledky nebyly až tak dobré, jak jsme chtěli, přinesla minulá sezóna hodně poznatků. Na konci roku jsme ale ukázali, že dokážeme jet na určitých erzetách rychlé časy, a to je hlavní.“
Tři havárie, za to jsi patrně nebyl moc pochválený…
„Pochválený jsem rozhodně nebyl, ale jsou to závody, jede se rychle a takové věci se můžou prostě stát. Přece jen jeli jsme s Fabií první sezónu a teprve jsme ji poznávali. Ta první, již zmiňovaná nehoda na Valašce, vyšla ze špatně napsané zatáčky, která nás vynesla mimo trať a trefili jsme Ondrovou stranou stromek. Odneslo to zavěšení zadního kola a nějaké ty plechy. Druhá rána přišla na Bohemce, což nebyla až tak jezdecká chyba, ale pomalý defekt, o kterém jsem se dozvěděl, až když jsem chtěl v úzké uličce na městské zkoušce v Mladé Boleslavi odbočit, ale auto šlo po předku ven a zastavilo se až o betonový roh. Poslední havárie byla na domácí Barumce. Zde se nestalo nic závažného, jen jsme díky mé chybě spadli do příkopu, která byla naneštěstí tak hluboká, že jsme se z ní nedokázali dostat ani za pomoci ochotných diváků.“
Příjemněji budeš jistě hodnotit starty v rallysprintech. Ve Fulneku a Šternberku jsi byl druhý a ve Vsetíně nejrychlejší, jak zní oslavná óda?
„Rallysprinty byly o malinko lepší, asi i díky tomu, že tratě znám z minulosti. Přece jen, z velkého mistráku jsem do loňska znal jen Barumku a Hustopeče, všechno ostatní pro mě bylo nové. Jak ve Fulneku, tak i ve Šternberku byl v cíli rozdíl vždy jen 0,8 vteřiny na první místo, což nikdy nepotěší, protože od výhry jste opravdu jen krůček, ale důležité byly najeté kilometry. Na vsetínském sprintu to bylo o poznání lepší. Tady jsme sváděli pěkný souboj s Dominikem Stříteským, kdy jsme se přetahovali o nejrychlejší časy. Sprintu by jistě slušelo dovézt tuto přetahovanou až na cílovou rampu, ale Dominik při průjezdu druhou Hošťálkovou chyboval a cestu k vítězství nám usnadnil. Skvělý závěr ve Vsetíně byl jakousi odměnou pro celý tým za celoroční práci a všichni jsme viděli, že jdeme správným směrem.“
Zimní pauza tě patrně moc nepotěšila, neboť sněhu moc nebylo a pravidelného nočního divočení bylo poskrovnu. Nemýlím se?
„I když toho sněhu bylo letos opravdu poskromnu, tak si přece jen člověk dokázal najít lokality a dny, kdy byly podmínky více než skvělé. Je pravdou, že už to není jako dřív, kdy jsme za zimu v ostrém tempu najeli několik tisíc kilometrů, ale buďme rádi aspoň za něco. Alespoň jsme měli více času na přípravu auta a naší fyzičky (smích).“
Ty už máš za sebou první letošní start, který byl úspěšný. Jak se ti líbila rakouská Blaufränkischland rallye?
„Blaufränkischland rallye pro nás byla takovým testovacím závodem, jestli jsme nezapomněli závodit, a taky ideální příležitost pro test Fabie. Celý závod hodnotím kladně, pořadatelsky byl velmi dobře uspořádán, kdy erzety se jely všechny doslova na pětníku. Takže na začátek sezóny super, navíc když je to okořeněné absolutním vítězstvím, co víc si přát.“
Za chvíli nám startuje úvodní podnik MČR Valašská rally a předpokládám, že na startu nebudeš chybět. Kde všude tě ještě uvidíme?
„Když situace dovolí, měli bychom se zúčastnit kompletního seriálu MČR. Rád bych k tomu přidal i nějaké závody z rallysprint série, například domácí Kopnou nebo Vsetín, popřípadě Šternberk či Vyškov. Samozřejmě mě taky lákají zahraniční starty, buď v seriálu ERC nebo ERT. Chtěl bych si splnit sen a svézt se na šotolině, tak uvidíme, co všechno se nám povede zrealizovat. Samozřejmě, to vše by nebylo možné zrealizovat bez našich partnerů Samohýl motor, Škoda Auto, SIGA, MPL stavebniny a dalších, no a taky bez taťky, který pro to dělá maximum, a za to jim všem patří obrovské DÍK.“
Jaké jsou cíle do sezóny?
„Chtěli bychom navázat na úspěšný závěr loňské sezóny a snažit se pravidelně držet v TOP 5, možná někdy zkusit zabojovat o absolutní bednu.“
Vzkaz fanouškům…
„Děkujeme za Vaši podporu kolem rychlostních zkoušek a v servisu. Bez Vás by to nebylo ono, Vy jste ti, kteří nás ženou dopředu. Brzy se uvidíme na Valašce, těším se na Vás.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.