Na podzimní Rallye Kroměříž se premiérově představila mladá posádka Tomáš Kocour - Pavlína Třešňáková. V případě jezdce šlo o jeho sedmý start, ale první v roli řidiče. V případě spolujezdkyně šlo o první start na plnohodnotné rally, ale ani ona není ve světě rallye žádným nováčkem. Povídali jsme si také o jejich cestě k rallye až do společného závodního kokpitu.
Tomáši, Pavlíno, při Vašem prvním společném startu v jednom kokpitu jste s Vaší Škodou Fabia obsadili pěkné 4. místo ve třídě A1 v konkurenci 9 posádek a celkové 54. v absolutní klasifikaci ČMPR. Jak u Vás soutěž probíhala?
TK: „Kupodivu závod proběhl v klidu, to byla odměna za to všechno předtím. Přípravy byly dosti hektické a vlastně poprvé jsme se svezli na závodních tlumičích až cestou na start (smích). Ono celkově jsme s autem od jeho koupě nenajeli skoro nic. Na začátku jsme si dali za cíl, že chceme jet Rally Kroměříž a to se povedlo. Dokonce o hodně líp než všichni, včetně nás, čekali. Soutěž probíhala skvěle, na první časovku jsme málem dojeli pozdě a Pája běžela, že jsme to tak tak stihli :-). Dlouho se čekalo, na první erzetě bylo dost bouraček. Báli jsme se, aby nám to někde nesklouzlo, a aby vše, o co jsme se snažili, nepřišlo vniveč. Ale jen co jsme odstartovali, tak to byl ten nejkrásnější pocit, co mohl nastat. Pája diktovala, co jí hlasivky stačily a já se to snažil nepo… :D. Pak jsme se snažili jet v pohodě a užívat si to. A to nejlepší čekalo nakonec. Slunce zapadalo, my se řítili do cíle. Co vám budeme povídat, jedno oko nemohlo zůstat suché, holt jsme romantici :D. Samozřejmě, žádná tahle euforie by nemohla být bez našich rodin, které jely až do Kroměříže nás podporovat a hlavně bez Kuby Čapky, který nám dělal skvělý servis a poradce.“
Jak Vám šlo vzájemné „ladění not“ při Vašem prvním společném startu? Vyskytly se nějaké komunikační „krizovky“?
TK: „Tak přípravu jsme se snažili brát zodpovědně. Okolo Jablonce nad Nisou, kde bydlíme, je spousta erzet Rally Bohemia. Takže jsme trénovali diktát na nich a zkoušeli, co nám bude vyhovovat. To se povedlo, ale pořád je co vylepšovat. S tím jsme tedy vyráželi i na Moravu, učit se, užít si to, nic nerozbít a hlavně si splnit sen. Krizovek bylo málo a chyb v navigaci ještě míň (smích).“
Řekněte nám, jak vlastně došlo k tomu, že jste se sešli ve společné posádce?
TK: „No jednoduše, Pája se mi líbila a byla zapálená do rally jako já, a místo kafe s dortíkem jsme jezdili po erzetách Bohemky. V podstatě jsme vyměnili rande za trénování rozpisu :D Pak už šlo vše samo a teď se snažíme věnovat tomu, co oba zbožňujeme už od dětství.“
Tomáši, ty jsi v loňském a předloňském roce již absolvoval šest závodů jako spolujezdec, nejprve vedle Jakuba Čapky v Mitsubishi Lancer EVO IX a následně vedle Jaroslava Kastnera v Hondě Civic Typer-R. Jaká byla Tvá cesta k rallye a na místo spolujezdce?
TK: „Cesta to byla krásná, doteď si pamatuju Romana Krestu na RZ Sychrov, když jel smykem s Octavii WRC v roce 2000. To ve mně zanechalo takový zážitek, že jsem se o to začal více zajímat. Šel si za tím a snil jsem o tom, že jednou taky pojedu a pak po těch letech jsem na tom samém místě seděl já jako spolujezdec v rally autě. To je prostě nepopsatelný pocit, moc si vážím toho, že jsem se k tomu nakonec dostal a každá rally, kterou jedu, je pro mě svátek. Trvalo dlouho, než se tak stalo. Dlouho jsem jezdil jako fanda po rally, stál u tratě a s otevřenou pusou koukal na ,,velký kluky“. Setkal jsem se díky rally i se spoustou skvělých lidí. Pak jsem poznal, teď už mého kamaráda, Jirku Bočka a s ním jsme obdivovali celý ten rallyový svět. A přes jeho taťku jsem se dostal do zázemí ,,rodinného“ týmu a poprvé jsem byl na seznamovacích jízdách, v servisu, a viděl, co to všechno obnáší. Dalo mi to strašně moc a jsem za to hrozně rád. Pak jsem věděl, že na plnohodnotné závodění nemám peníze a že ten spolujezdec, to taky není úplně špatný. Je to taky velká zkušenost a zodpovědnost, jenže kde najít vůbec někoho, s kým bych mohl jet? Potom přišel můj kamarád Kuba Čapka a řekl, že by byl rád, kdybych s ním jel, za což mu moc děkuju. Museli jsme ale řešit to, že Kuba jezdil silnou „čtyřkolku“ - Lancera Evo IX. Tak jsme napsali na Autoklub o výjimku s tím, že usednu pouze k němu první sezonu a k nikomu jinému. Že se za mě zaručí. Výjimku jsem dostal s podmínkami, že musím absolvovat Rally Školu a Rally Camp, což jsem udělal a pak už jsme se mohli těšit na první společné závody a zážitky.“
Co řadíš mezi své dosavadní největší úspěchy?
TK: „No, našel jsem partnerku-spolujezdkyni do života i na erzety, mám skvělou rodinu, kamarády a to je, si myslím, to nejdůležitější. Ze závodů nevím co vyzdvihnout. Na každý závod mám krásné vzpomínky a o každém by se dalo něco říct. První můj start jako spolujezdec vedle Kuby byl naprosto snový, protože jsem byl poprvé na soutěži, kde jsem nikdy nebyl ani jako fanoušek (Rally Hustopeče) a dojeli jsme 3. ve skupině. To bylo nádherný! Nebo poprvé s Járou Kastnerem, moje domácí Rally Bohemia a dojeli jsme 2. ve skupině. V cíli čekala přítelkyně a celá rodina, to jsou prostě nezapomenutelné momenty. A samozřejmě právě loňská Rally Kroměříž, kde to bylo poprvé se svým autem a poprvé jako řidič, to jsou nádherné vzpomínky. A o tomhle všem a ještě dalším, kdybych se rozepsal podrobně, tak je to na knížku :D“
Pavlíno, až do říjnového startu v Kroměříži jsme Tě znali jako příležitostnou rallyovou novinářku a fotografku publikující na internetu. Horkou sedačku sis už také v minulosti vyzkoušela na škodováckém Rallysrazu v Běšinech. Co Tebe dovedlo k rallye?
PT: „Na tohle je poměrně jednoduché odpovědět. J Můj tatínek společně s dědečkem. Oba dva se podíleli velkou měrou na pořádání Rally Bohemia a brali mě všude, kam to jen šlo. Takže jsem to měla poměrně předurčeno :-). Od mala mě fascinovalo, co všechno dokážou piloti se svými „závoďáky“, a když jsme pak chodili fandit našemu rodinnému příteli Láďovi Mužákovi, tak to nabralo úplně jiný směr. Když má člověk to štěstí a dostane se do kolektivu tak soutěživých a zároveň přátelských lidí, kteří neváhají pomoci druhému, i když je to soupeř, tak pochopí, že tohle není jen o sportu. Zároveň je to prostředí, kde člověk najde kamarády a úžasné lidi. Co se týká aktivní účasti, tak za ni vděčím mému muži, který se rozhodl, že to riskne a posadí si mne vedle sebe :-). Musím říct, že je to jak skvělý chlap, tak i řidič a plnit si sny společně je neuvěřitelný pocit.“
A co vlastně děláte, když zrovna nejste na rallye? (Což ostatně teď v době koronaviru moc často není, že :-)
TK+PT: „No, chodíme normálně do práce :D, jezdíme na výlety a snažíme se být víc na čerstvém vzduchu. A jelikož je zákaz snad všech aktivit, tak si občas zahrajeme na počítači Richard Burns Rally nebo Colin McRae Rally, abychom nevyšli ze cviku :D.“
Co Vy a sezona 2021, respektive, jak vidíte svou rallyovou budoucnost? Můžeme Vás očekávat ve společném kokpitu častěji nebo šlo na říjnové Rallye Kroměříž pouze o jednorázovou záležitost?
TK+PT: „No růžově :D. Když to půjde, tak bychom se rádi svezli například na nějakém podniku Rallysprint série nebo ČMPR. Vše se uvidí, jak to bude s nařízeními vlády a jak moc budeme šetřit :D .“
Aleš Holakovský
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.