Britský výrobce luxusních automobilů, který je od roku 2000 součástí německého koncernu BMW, má za sebou velmi úspěšný rok. Prodejní statistiky hlásí přesně 4107 prodaných vozidel po celém světě, což je nejvíce od roku 1906, kdy byla automobilka založena.
Ano, je to již 113 let, co automobilka Rolls-Royce Limited vyrobila svůj první model Silver Ghost představený na automobilové výstavě v Londýně. Vše však začalo již 2 roky předtím, když se konstruktér Henry Royce a obchodník Charles Rolls dohodli, že spolu budou vyrábět nejkvalitnější automobily na světě. Frederick Henry Royce tehdy prohlásil: "Kvalita zůstává, kdežto cena se zapomene." Oba tehdy odvedli dobrou práci - model Silver Ghost si získal okamžitě skvělou pověst a stal se tak základním kamenem pro stavbu dalších, výkonných a luxusních vozů. Od roku 1911 nesou všechny modely na víku chladiče legendární sošku "Spirit of Ecstasy".
Nyní se však píše rok 2019 a statistiky prodejů hlásí jednoznačně, že zákazníci již dlouhodobě nejvíce touží po automobilech karoserie SUV. I v tomto se automobilce skvěle zadařilo, jelikož o Vánocích spustila prodej nejluxusnějšího SUV na světě - modelu Cullinan. A právě díky němu by mohla být letošní čísla prodejů ještě lepší než ta loňská. Továrna v Goodwoodu také navyšovala počty zaměstnanců z původních 2000 na 2200.
„Rostli jsme ve všech regionech a dosáhli jsme působivých výsledků. A jsem přesvědčen o tom, že letošek bude ještě lepší,“ komentoval výsledky Torsten Müller-Ötvös, výkonný šéf Rolls-Royce Motor Cars. Největší zájem o luxusní automobily Rolls-Royce je již dlouhodobě ve Spojených státech, následován Británií a Čínou.
V Česku se podle dostupných informací prodalo 15 automobilů, což je o jeden více než v roce předchozím. Podle Evy Kadlec Dědochové, šéfky tuzemského zastoupení Rolls-Royce Motor Cars Prague, byl loňský rok ve znamení úprav vozů na míru. Každé dodané auto bylo individuální. Nejzajímavějším modelem prý byl unikátní Rolls-Royce Dawn vzdávající hold československým letcům za druhé světové války v RAF, který byl vyroben pro českého majitele. České dealerství aktuálně pokrývá také poptávku na Slovensku, kde zastoupení Rolls-Royce chybí.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?