Už několikrát jsme za poslední měsíce zmiňovali, že segment pickupů nabírá v posledních měsících na obrátkách. Dokonce až tak moc, že do něj chtějí vstoupit i prémiové značky. Na rozdíl od spekulací ohledně Audi ale Mercedes-Benz přímo koná. Zatím sice jen v koncepční, ale na konci příštího roku už v sériové, podobě přichází s třídou X.
Pickup s trojcípou hvězdou na kapotě se sem tam objeví, vždy šlo ale o koncept nebo specifickou přestavbu. Na sériový přírůstek do rychle rostoucího segmentu si budeme muset počkat do příštího roku, kdy se ukáže sériová podoba třídy X. Představu o tom, jak bude vypadat, si ale prostřednictvím dvojice konceptů můžeme udělat už dnes. Než se ale k oběma modelům dostaneme, je potřeba zmínit, že základem třídy X je Nissan NP300 Navara, což znamená žebřinový rám nebo pětiprvkovou zadní nápravu. Mercedes u sériové podoby slibuje nosnost přes 1,1 tuny a možnost táhnout až 3,5 tuny těžký přívěs. Vedle toho dojde i na silný vznětový šestiválec a pohon všech kol s uzamykatelným středním a zadním diferenciálem. Do kabiny se nastěhují online služby Connect Me a moderní bezpečnostní asistenty. Bližší informace se dají očekávat ve druhé polovině příštího roku, kdy se třída X objeví u prodejců. Produkce pro Evropu, Austrálii a Jižní Afriku bude probíhat ve španělské Barceloně u Nissanu, Latinská Amerika se dočká auto z továrny Renault v argentinské Cordobě.
To je ale k chystané sériové variantě vše, věnovat se tak můžeme dvojici konceptů. Provedení Stylish Explorer a Powerful Adventurer přitom přesně demonstrují aktuální dvojí povahu pickupů. První jmenovaný je určený především do města a bílou metalízou, 22palcovými koly nebo maskou a nasávacím otvorem ve stylu GLE evokuje spíše luxusní SUV. Již zmíněnou maskou a nasávacím otvorem, ale i provedením předních světel a futuristickými zadními LED reflektory pak třída X dává najevo jednoznačnou příslušnost k rodině Mercedes-Benz. Navaru byste tady nehledali. K dalším výrazným detailům patří vytažené blatníky nebo kryt nákladového prostoru. Že bychom se snad dívali na budoucí provedení AMG? Kabina se snaží všemožně zamaskovat základ v Nissanu, čekejte tak typicky německé výdechy ventilace, volně stojící obrazovku infotainmentu, budíky v samostatných tubusech, množství kůže nebo dubové obložení palubní desky. Základní architektura se nicméně schovat tak úplně nedá.
Verze Powerful Adventurer je určena milovníkům dobrodružství, však se stačí podívat na zvýšenou světlou výšku, naviják v předním nárazníku, hák v zadním nárazníku, tmavé rozšíření podběhů a především terénní pneumatiky o rozměru 35 x 11,5. Korba je opatřena bočními madly a „děrovaným“ víkem ložné plochy. Spojené LED světlomety prvního modelu nahradily klasičtější vertikální reflektory, maska pak obsahuje dvě výrazné lamely. Černým doplňkům výborně kontrastuje žlutozelená metalíza Lemonax. Kabina je v základních liniích stejná jako u třídy X Stylish Explorer, místo dřevěného obložení ale sází na karbon a prvky v odstínu karosérie. Před spolujezdcem se pak nachází hasicí přístroj.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.