Už několikrát jsme za poslední měsíce zmiňovali, že segment pickupů nabírá v posledních měsících na obrátkách. Dokonce až tak moc, že do něj chtějí vstoupit i prémiové značky. Na rozdíl od spekulací ohledně Audi ale Mercedes-Benz přímo koná. Zatím sice jen v koncepční, ale na konci příštího roku už v sériové, podobě přichází s třídou X.
Pickup s trojcípou hvězdou na kapotě se sem tam objeví, vždy šlo ale o koncept nebo specifickou přestavbu. Na sériový přírůstek do rychle rostoucího segmentu si budeme muset počkat do příštího roku, kdy se ukáže sériová podoba třídy X. Představu o tom, jak bude vypadat, si ale prostřednictvím dvojice konceptů můžeme udělat už dnes. Než se ale k oběma modelům dostaneme, je potřeba zmínit, že základem třídy X je Nissan NP300 Navara, což znamená žebřinový rám nebo pětiprvkovou zadní nápravu. Mercedes u sériové podoby slibuje nosnost přes 1,1 tuny a možnost táhnout až 3,5 tuny těžký přívěs. Vedle toho dojde i na silný vznětový šestiválec a pohon všech kol s uzamykatelným středním a zadním diferenciálem. Do kabiny se nastěhují online služby Connect Me a moderní bezpečnostní asistenty. Bližší informace se dají očekávat ve druhé polovině příštího roku, kdy se třída X objeví u prodejců. Produkce pro Evropu, Austrálii a Jižní Afriku bude probíhat ve španělské Barceloně u Nissanu, Latinská Amerika se dočká auto z továrny Renault v argentinské Cordobě.
To je ale k chystané sériové variantě vše, věnovat se tak můžeme dvojici konceptů. Provedení Stylish Explorer a Powerful Adventurer přitom přesně demonstrují aktuální dvojí povahu pickupů. První jmenovaný je určený především do města a bílou metalízou, 22palcovými koly nebo maskou a nasávacím otvorem ve stylu GLE evokuje spíše luxusní SUV. Již zmíněnou maskou a nasávacím otvorem, ale i provedením předních světel a futuristickými zadními LED reflektory pak třída X dává najevo jednoznačnou příslušnost k rodině Mercedes-Benz. Navaru byste tady nehledali. K dalším výrazným detailům patří vytažené blatníky nebo kryt nákladového prostoru. Že bychom se snad dívali na budoucí provedení AMG? Kabina se snaží všemožně zamaskovat základ v Nissanu, čekejte tak typicky německé výdechy ventilace, volně stojící obrazovku infotainmentu, budíky v samostatných tubusech, množství kůže nebo dubové obložení palubní desky. Základní architektura se nicméně schovat tak úplně nedá.
Verze Powerful Adventurer je určena milovníkům dobrodružství, však se stačí podívat na zvýšenou světlou výšku, naviják v předním nárazníku, hák v zadním nárazníku, tmavé rozšíření podběhů a především terénní pneumatiky o rozměru 35 x 11,5. Korba je opatřena bočními madly a „děrovaným“ víkem ložné plochy. Spojené LED světlomety prvního modelu nahradily klasičtější vertikální reflektory, maska pak obsahuje dvě výrazné lamely. Černým doplňkům výborně kontrastuje žlutozelená metalíza Lemonax. Kabina je v základních liniích stejná jako u třídy X Stylish Explorer, místo dřevěného obložení ale sází na karbon a prvky v odstínu karosérie. Před spolujezdcem se pak nachází hasicí přístroj.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?