Do segmentu lehkých užitkových vozů zavítá v příštím roce staronový hráč. Německý MAN představí na nadcházejícím hannoverské výstavě autobusů, užitkových a nákladních vozů řadu TGE, která je dvojčetem nedávno odhaleného Volkswagenu Crafter.
MAN v současné době vyrábí pouze nákladní automobily a autobusy, vždy tomu tak ale nebylo. Do segmentu lehkých užitkových vozidel poprvé nakoukl v šedesátých a sedmdesátých letech díky licencím francouzského Saviemu, podruhé pak v osmdesátých a devadesátých letech díky řadě G90, což byl licenční Volkswagen LT. A s „lidovým vozem“ spolupracuje MAN i na výrobě řady TGE. Ono se ostatně není co divit, když značka patří pod křídla německého koncernu. TGE je dvojčetem nedávno představené druhé generace Volkswagenu Crafter, s níž sdílí naprostou většinu dílů a designových řešení. Nejlépe tak oba vozy rozeznáte podle jiné masky chladiče a nového volantu. Částečně odlišná je ještě optika předních světel. Zbytek ale, včetně koeficientu odporu vzduchu cx = 0,33 nebo čtyř různých designů sedadel, odpovídá Volkswagenu.
Také nabídka karosářských variant nedoznala přílišných změn, těšit se tak můžeme na skříňovou dodávku, prosklené kombi, valník i podvozek s jednoduchou nebo dvojitou kabinou. Na výběr bude také mezi dvěma rozvory, délkami 5983 milimetrů, 6833 milimetrů nebo 7388 milimetrů a výškami 2340 milimetrů, 2575 milimetrů nebo 2800 milimetrů. Klasický skříňový vůz má maximální objem nákladového prostoru 18 m3, zároveň se pyšní jeho celkovým LED osvětlením. Nejvyšší povolená hmotnost se podle motoru a rozměrů pohybuje od 3 do 5,5 tuny, přívěs může mít maximálně dalších 3,5 tuny.
Pod kapotou bude řada dvoulitrových naftových čtyřválců o výkonu 75 kW (102 k), 90 kW (122 k) a 103 kW (140 k) s jedním turbodmychadlem, respektive o výkonu 130 kW (177 k) se dvěma turbodmychadly. Opět v závislosti na zvolených rozměrech a nosnosti nabídne TGE pohon předních, zadních nebo všech kol. Převodovky jsou šestistupňová manuální nebo osmistupňová automatická, a to pro všechny pohonné jednotky. Na segment užitkových vozů byla velká pozornost věnována bezpečnosti, TGE se tak může pochlubit standardním asistentem nouzové brzdění nebo multikolizní brzdou a příplatkovými prvky, mezi které patří detekce automobilů při vyjíždění z parkovacího místa, asistent pro jízdu s přívěsem nebo adaptivní tempomat. Produkce začne v novém závodě v polském Vřesně příští rok v dubnu, dva měsíce po jejím zahájení přijedou první vozy na trhy v Německu, Rakousku, Švýcarsku a Holandsku. Ostatní evropské země se dočkají na podzim.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.