Osobní vůz mezi dodávkami, to je nový Volkswagen Crafter

Nový Volkswagen Crafter má blízko k osobním vozům.
Nový Volkswagen Crafter má blízko k osobním vozům., foto: Volkswagen
ar6 28. července 2016 17:15
Sdílej:

Nejnovější užitkové vozy už jsou pomalu jako ty osobní. Mají nejmodernější asistenty, multimediální systémy nebo silné naftové agregáty se dvěma turbodmychadly. Etalonem je v tomto směru Volkswagen, který za poslední rok omladil téměř celou svou modelovou paletu. Posledním „nedotčeným“ byl Crafter, největší užitkový model německého výrobce. Spolu s nadcházející výstavou v Hannoveru ale i on dostane modelovou obměnu.

Caddy, řady T6 a Amarok, to je trojice užitkových Volkswagenů, která nedávno prošla generační výměnou nebo alespoň omlazovací kúrou. Všechny přitom spojuje blízký vztah k osobním automobilům. Crafter byl v tomto ohledu posledním, ale vlastně také prvním. Jako první totiž přináší vyspělé bezpečnostní i komfortní prvky do světa velkých užitkových vozů. Tím bychom ale trochu předbíhali událostem. Začít totiž musíme tradičně „skořápkou“. Ta také v mnohém připomíná osobní Volkswageny, především maska chladiče a na ni navazující (volitelné) LED světlomety silně evokují nový Passat a Tiguan. Charakteristickou se zcela nepochybně stane dvojice prolisů na boku karosérie. Ta se mimochodem chlubí součinitelem odporu vzduchu cx = 0,33.

Užitkový vůz je především o rozmanitosti nabídky, i tady pak bude Crafter lídrem segmentu. Základem jsou čtyři typy karosérie – klasickou skříňovou dodávku doplňuje kombi, valník a podvozek s jednoduchou nebo dvojitou kabinou. Novinka také nabídne celkovou délku 5,9 metru, 6,8 metru nebo 7,4 metru v kombinaci s výškou 2,3 metru, 2,6 metru nebo 2,8 metru. Nákladový prostor tak maximálně pojme 18 m3 nákladu, který může vážit až 5,5 tuny. K těmto hodnotám je nutní připočítat také čtveřici pohonných jednotek 2.0 TDI z nově vyvinuté řady EA288 Nutz. Jedno turbodmychadlo mají verze s výkonem 75 kW (102 k), 90 kW (122 k) a 103 kW (140 k), dvojicí dmychadel se chlubí TDI BiTurbo o výkonu 130 kW (177 k). V závislosti na motorizaci bude k dispozici pohon předních, zadních nebo všech kol, u všech pak bude možné volit ze šestistupňového manuálu nebo osmistupňového automatu. Celkem tak nový Crafter nabídne 69 různých kombinací karosérie a typu pohonu.

Kabina druhé generace užitkového modelu se proměnila prakticky k nepoznání. Volant, budíky i multimediální systém s online službami pocházejí z osobních automobilů. K tomu si navíc připočtěte hned několik odkládacích ploch, řadicí páku na středové konzoli a tři místa k sezení. Takhle by mělo vypadat pracovní prostředí! Rozšířena byla i nabídka asistenčních a bezpečnostních systémů, z nichž mnohé se mezi velkými dodávkami objevují vůbec poprvé. Poprvé je tak použit elektromechanický posilovač řízení, doplněný například ESP se stabilizací přívěsu, adaptivním tempomatem s automatickým udržováním bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla, multikolizní brzdou, asistentem pro jízdu v bočním větru, udržováním v jízdním pruhu nebo pomocníkem pro manévrování s přívěsem. Chybět nebudou ani čelní, boční a hlavové airbagy, zadní kamera, parkovací senzory a asistent pro vyjíždění z parkovacího místa.

Na rozdíl od předchůdce už novinka nebude vznikat ve spolupráci s Mercedesm, možná i proto Volkswagen speciálně pro Crafter postavil v polském městě Wrzesnia zcela nový výrobní závod. Ten zabírá plochu 220 hektarů, což je asi 300 fotbalových hřišť, při plném vytížení bude v nové továrně pracovat více než 3000 zaměstnanců. Vedle závodu Poznaň-Antoninek jde potom o druhé výrobní místo divize Volkswagen Užitkové vozy v Polsku. Premiéra vozu se uskuteční na IAA v Hannoveru (od 22. do 29. září), prodej by měl začít ještě před koncem roku.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.