Není to tak dávno, co byly vrcholem automatické převodovky se šesti stupni. Pak přišel trend sedmistupňových dvouspojek koncernu Volkswagen, respektive klasických automatů s osmi stupni. Takový Jeep Cherokee ale umí nabídnout až devítistupňovou skříň, což by mnoho lidí označilo za vrchol. Jenomže pak přijede Ford F-150 modelového roku 2017.
Pickup F-150 se dlouhodobě řadí k nejprodávanějším modelům na severoamerickém trhu a modrému oválu také pomohl dosáhnout na pozici jedničky ve třídě „truck,“ v našem dělení segmentů jsou tomu nejblíže velké pickupy (avšak ne ty, co známe z tuzemských showroomů). Takových výsledků dosahuje Ford přirozeně i díky technickým inovacím, které zavádí. Jednou takovou se nedávno stal dvakrát přeplňovaný benzínový šestiválec EcoBoost o objemu 3.5 litru.
Nyní tato pohonná jednotka vstupuje do další fáze životního cyklu a pod kapotu F-150 se dostává její druhá generace. Ta se chlubí vylepšenými turbodmychadly, novým vstřikováním i odolnějšími sacími a výfukovými ventily. Tyto změny vedou mimo jiné k tomu, že oproti první generaci stejné jednotky poskočil výkon o 7,5 kW (10 k) na 280 kW (381 k), točivý moment potom narostl 68 Nm na celkových 637 Nm. Kroutící moment je údajně nejlepší v segmentu, když porazí všechny zážehové i vznětové soupeře, dokonce i s osmi válci a dvakrát větším objemem.
S motorem je spojena nová desetistupňová automatická převodovka, přičemž vůbec poprvé se díky F-150 dostává takováto skříň do masově produkovaného automobilu. Podle Fordu nový automat zlepšuje, v porovnání s předchůdcem se šesti stupni, akceleraci i rychlost pickupu, a to v nízkých i vysokých otáčkách. Ideálně se tak hodí pro tahání přívěsů. Bližší dynamické informace si ale zatím Ford nechává pro sebe. Vedle dvakrát přeplňovaného EcoBoostu nabízí modrý ovál také 2.7 EcoBoost s jedním dmychadlem a atmosférické jednotky Ti-VCT se šesti nebo osmi válci. Prodej F-150 modelového roku 2017 začne na podzim.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.