Od minulého roku obměnila divize Volkswagen Užitkové vozy téměř kompletní modelovou paletu. Caddy a řada T se dočkaly nových generací, Amarok prošel alespoň modernizací. Posledním nedotčeným byl Crafter, představený jako výsledek spolupráce s Mercedesem v roce 2006. I on se však brzy dočká generační výměny.
Historie velkých užitkových Volkswagenů pamatuje především dva modely. LT se ve dvou generacích vyráběl od poloviny sedmdesátých let až do půlky prvního desetiletí 21. století. Pak jej vystřídal Crafter, dvojče současného Mercedesu Sprinter. Chystaná druhá generace největšího Volkswagenu už s trojcípou hvězdou nebude mít nic společného, Hannover si ji vyvinul zcela sám, což by se mělo projevit ve všech oblastech, kde je nutný nějaký způsob kompromisu.
Například design z pera Alberta-Johanna Kirzingera nabízí prvky posledních modelů značky, včetně masky chladiče, která je propojená s hlavními světlomety. První skici dále odhalují litá kola, plastové obložení nárazníků a spodní části dveří nebo LED diodová zadní světla. Špičkový bude součinitel odporu vzduchu cx = 0,33, řadící nový Crafter na první místo ve třídě.
Pod kabátkem se objeví nová platforma, jenž nabídne ideální poměr mezi využitelným prostorem a vnějšími rozměry. Předností vozu má být také praktičnost a variabilita verzí. Vedle standardní dodávky se tak dá očekávat příchod plně osobního minibusu, kombinace osobní a užitkové varianty, valníku nebo podvozku pro nástavby. Pod kapotou se bude sázet na naftové agregáty TDI a vzhledem ke konkurenci lze počítat s přeplňováním jedním i dvěma turbodmychadly. Premiéra vozu proběhne na podzim, výroba bude probíhat v polském Vřesnu. A že novinka nebude mít dvojče není tak úplně pravda, jen bude z jednoho koncernu a ponese logo MAN.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.