Popularita městských dodávek s délkou pod čtyři metry v Evropě poslední dobou stoupá. V portfoliu má podobný stroj Citroën, Fiat, Ford, Peugeot nebo Renault. Stále se dá ale koupit i něco menšího. Jen pro takové auto budete muset do Japonska, kde se nebývalé oblibě těší auta třídy kei. A z jednoho z nich odvodilo Daihatsu model Hijet Caddie.
Auta třídy kei nikde jinde na světě nepotkáte. Hlavní příčinou nejsou ani tak striktní vnější rozměry, ale motor s maximálním povoleným objemem 0.66 litru a výkonem 64 koní. Když už někdo podobné městské přibližovalo exportuje k nám, zasadí do útrob minimálně litrový tříválec. To však není případ nového Daihatsu Hijet Caddie, dodávky postavené na základech stylového kei MPV Wake. V porovnání s ním zůstala karosérie s délkou 3395 milimetrů, šířkou 1475 milimetrů a rozvorem 2455 milimetrů. Zvedla se pouze výška, a to o 15 milimetrů na konečných 1850 milimetrů. Vzhled obou vozů se v základních liniích shoduje, pryč jsou však barevné detaily, lakovaná zrcátka a nárazníky, litá kola, zatmavená světla nebo dvoubarevná střecha. Hijet dostal prvky typické pro svět dodávek, tedy nelakované části nárazníků a zrcátka nebo ocelová kola. Paleta barev pak zahrnuje jen šest odstínů.
Dodávka je nicméně především o využitelném prostoru, a toho je za předními sedadly překvapivě hodně. Na délku má nákladový prostor 1310 milimetrů, na šířku 1210 milimetrů a na výšku 1235 milimetrů. Přístup k nákladu je usnadněn nejen zadními výklopnými dveřmi, ale i dvojicí bočních posuvných dveří, které se otevírají v rozsahu 560 milimetrů. Páté dveře se otevírají do výšky 1485 milimetrů, nákladová hrana leží 595 milimetrů nad zemí. Samotný nákladový prostor skrývá další schránky na drobnosti pod podlahou, vybavit jej lze rovněž nosičem s nosností 15 kilogramů, sítí s nosností 8 kilogramů nebo kotevními oky. Jedinou větší překážkou je fakt, že náklad celkově nesmí mít více než 150 kilogramů. Převoz květin nebo pečiva však Hijet zvládne bez problémů.
Interiér je podobně jako exteriér velice strohý a jednoduchý, v základní výbavě je dokonce na středové konzoli velká „díra,“ využitelná jako odkládací prostor. Vyšší stupně tam mají integrované rádio nebo infotainment. Zaujmou uprostřed palubní desky umístěné přístroje, vyšší pozice sedadel usnadňující orientaci ve městě nebo mírně prodloužená zpětná zrcátka. Pod kapotou je zážehový tříválec o objemu 0.66 litru v atmosférické i přeplňované verzi. První jmenovaný má 52 koní a 60 Nm, druhý 64 koní a 92 Nm. U obou mohou být poháněná dvě nebo čtyři kola prostřednictvím automatu CVT, podvozek vpředu i vzadu disponuje vzpěrami MacPherson. Bezpečnost posádky hlídají kamera a sonar, poskytující data detekci chodců, nouzovému brzdění, varování při vybočení z jízdního pruhu nebo přednárazovému systému. V ceníku jsou čtyři výbavové stupně pro atmosférický motor s cenami od 1 188 000 do 1 447 200 jenů (cca 274 000 až 334 000 korun) a dva výbavové stupně pro přeplňovanou jednotku s cenami od 1 335 400 do 1 544 400 jenů (cca 308 000 až 356 000 korun).
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.