Malé dodávky zažívají boom, v Japonsku jdou však ještě dál

Daihatsu Hijet Caddie je japonskou interpretací pojmu městská dodávka.
Daihatsu Hijet Caddie je japonskou interpretací pojmu městská dodávka., foto: Daihatsu
ar6 19. června 2016 10:47
Sdílej:

Popularita městských dodávek s délkou pod čtyři metry v Evropě poslední dobou stoupá. V portfoliu má podobný stroj Citroën, Fiat, Ford, Peugeot nebo Renault. Stále se dá ale koupit i něco menšího. Jen pro takové auto budete muset do Japonska, kde se nebývalé oblibě těší auta třídy kei. A z jednoho z nich odvodilo Daihatsu model Hijet Caddie.

Auta třídy kei nikde jinde na světě nepotkáte. Hlavní příčinou nejsou ani tak striktní vnější rozměry, ale motor s maximálním povoleným objemem 0.66 litru a výkonem 64 koní. Když už někdo podobné městské přibližovalo exportuje k nám, zasadí do útrob minimálně litrový tříválec. To však není případ nového Daihatsu Hijet Caddie, dodávky postavené na základech stylového kei MPV Wake. V porovnání s ním zůstala karosérie s délkou 3395 milimetrů, šířkou 1475 milimetrů a rozvorem 2455 milimetrů. Zvedla se pouze výška, a to o 15 milimetrů na konečných 1850 milimetrů. Vzhled obou vozů se v základních liniích shoduje, pryč jsou však barevné detaily, lakovaná zrcátka a nárazníky, litá kola, zatmavená světla nebo dvoubarevná střecha. Hijet dostal prvky typické pro svět dodávek, tedy nelakované části nárazníků a zrcátka nebo ocelová kola. Paleta barev pak zahrnuje jen šest odstínů.

Dodávka je nicméně především o využitelném prostoru, a toho je za předními sedadly překvapivě hodně. Na délku má nákladový prostor 1310 milimetrů, na šířku 1210 milimetrů a na výšku 1235 milimetrů. Přístup k nákladu je usnadněn nejen zadními výklopnými dveřmi, ale i dvojicí bočních posuvných dveří, které se otevírají v rozsahu 560 milimetrů. Páté dveře se otevírají do výšky 1485 milimetrů, nákladová hrana leží 595 milimetrů nad zemí. Samotný nákladový prostor skrývá další schránky na drobnosti pod podlahou, vybavit jej lze rovněž nosičem s nosností 15 kilogramů, sítí s nosností 8 kilogramů nebo kotevními oky. Jedinou větší překážkou je fakt, že náklad celkově nesmí mít více než 150 kilogramů. Převoz květin nebo pečiva však Hijet zvládne bez problémů.

Interiér je podobně jako exteriér velice strohý a jednoduchý, v základní výbavě je dokonce na středové konzoli velká „díra,“ využitelná jako odkládací prostor. Vyšší stupně tam mají integrované rádio nebo infotainment. Zaujmou uprostřed palubní desky umístěné přístroje, vyšší pozice sedadel usnadňující orientaci ve městě nebo mírně prodloužená zpětná zrcátka. Pod kapotou je zážehový tříválec o objemu 0.66 litru v atmosférické i přeplňované verzi. První jmenovaný má 52 koní a 60 Nm, druhý 64 koní a 92 Nm. U obou mohou být poháněná dvě nebo čtyři kola prostřednictvím automatu CVT, podvozek vpředu i vzadu disponuje vzpěrami MacPherson. Bezpečnost posádky hlídají kamera a sonar, poskytující data detekci chodců, nouzovému brzdění, varování při vybočení z jízdního pruhu nebo přednárazovému systému. V ceníku jsou čtyři výbavové stupně pro atmosférický motor s cenami od 1 188 000 do 1 447 200 jenů (cca 274 000 až 334 000 korun) a dva výbavové stupně pro přeplňovanou jednotku s cenami od 1 335 400 do 1 544 400 jenů (cca 308 000 až 356 000 korun).

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.