V pátek 21. 11. byl ve francouzském přístavu Le Havre po absolvování technických přejímek odevzdán závodní speciál Tatra Buggyra Racing týmu Tatra 815 Buggyra k nalodění a oceánské dopravě z Evropy do Jižní Ameriky na 37. ročník Rallye Dakar.
O tři dny později, v pondělí 24. 11., proběhlo samotné nalodění už přímo pracovníky lodní přepravy. Závodní speciál nyní čeká 21 dnů dlouhá cesta, k vyzvednutí v cíli bude až 30. a 31. prosince.
„Do Le Havre směřuje veškerá evropská závodní i doprovodná technika. Na lodi MV Grande Amburgo popluje celkem přes 700 vozů. Nalodění proběhne už přímo pracovníky lodní přepravy, takže naši mechanici museli nechat v autě manuál k nastartování kamionu, který jsme v pátek opustili v celní zóně,“ říká Milan Bydžovský z Tatra Buggyra Racing. Jak závodní Tatra 815 Buggyra se závodním číslem 506 a přezdívkou „Fat Boy“, tak také doprovodná technika - Tatra 815, obytný vůz a jeden offroad speciál - jsou po celou dobu přepravy v pojízdném stavu.
Automobilka TATRA TRUCKS zkouší také na tomto závodním speciálu nové komponenty: přední nápravu, přídavný převod a některé komponenty řízení. „Pokud se osvědčí, budou využity v sériové produkci automobilky,“ doplňuje technický ředitel TATRA TRUCKS Radek Smolka. Testování komponentů i celých agregátů v náročných dálkových soutěžích, jako je např. Rallye Dakar, má v kopřivnické automobilce dlouholetou tradici a poznatky jsou pravidelně implementovány v sériové výrobě i ve vývoji zákaznických speciálů.
Tatra Buggyra Racing je na základě vítězství ve výběrovém řízení, které proběhlo v březnu tohoto roku, jediným oficiálním podporovaným týmem TATRA TRUCKS. Při podpoře závodních týmů nejsou pro TATRA TRUCKS rozhodující slavná jména či rychlé časy, ale dlouhodobý potenciál i vize celého týmu. Kromě kvality závodníků a managementu Tatra hledala tým s největší motivací se postupně zlepšovat, což přesně koresponduje s její podnikatelskou filozofií.
Sedmatřicátý ročník Rallye Dakar bude zahájen 3. ledna 2015 slavnostním startem v Buenos Aires a ukončen o 14 dní později ve stejném městě. Na soutěžní posádky čeká přes 9.000 kilometrů, přesnou trasu a seznam přihlášených posádek zveřejnil organizátor na tiskové konferenci v Paříži teprve 19. listopadu. Průběžné informace ze závodu budou zveřejňovány na stránkách www.buggyra.com a www.tatra.cz.
O TATRA TRUCKS a.s.
Akciová společnost TATRA TRUCKS vlastní světoznámou kopřivnickou automobilku od března 2013, kdy získala podnik v dražbě kvůli nesplácení dluhů bývalým vlastníkem TATRA a.s. Novým vlastníkům (čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera) a jejich klíčovým manažerům (předseda představenstva Petr Rusek odpovědný za obchod a místopředseda představenstva Radek Strouhal odpovědný za finance) se podařilo v první polovině roku 2013 obnovit výrobu a získat zpět elementární důvěru bank i subdodavatelů.
K 1. říjnu 2013 nastoupil do funkce generálního ředitele TATRA TRUCKS a.s. zkušený krizový manažer Petr Karásek, který předtím společně s dalšími odborníky připravil strategii stabilizace a dalšího rozvoje podniku. Pod jeho vedením ve společnosti TATRA TRUCKS a.s. úspěšně probíhá schválený plán restrukturalizace, v rámci které již společnost zeštíhlila o cca 120 pracovních pozic. Aktuálně zaměstnává přibližně 850 kmenových zaměstnanců v mateřské společnosti a necelých 500 ve dvou dceřiných společnostech zaměřených zejména na slévárenství a kovárenství.
Tržby TATRA TRUCKS a.s. za rok 2013 byly ve výši 2,6 mld. Kč. Výsledky jsou součtem za činnost společností Tatra a.s. v období do exekuce a současné společnosti TATRA TRUCKS a.s., která převzala aktivity společnosti Tatra a.s. v rámci exekuce 15. 3. 2013. V roce 2013 se TATRA TRUCKS a.s. podařilo vyrobit 763 kompletních vozidel (nejvíce od roku 2008) a prodala 722 vozidel. Pro rok 2014 plánuje společnost vyrobit a prodat 840 vozidel.
Tiskový servis TATRA TRUCKS a.s.
Andrej Čírtek
Tiskový mluvčí TATRA TRUCKS a.s.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.