Německý tým X-Raid, který stojí za vývojem a nasazováním vozů Mini do pouštních soutěží, letos do Jižní Ameriky přijede s devíti speciály Mini. Hlavními hvězdami týmu budou Nani Roma a Nasser Al-Attiyah.
Do startu soutěže již zbývá jen zhruba měsíc a půl. Německý tým X-Raid oznámil svoji sestavu pro nadcházející soutěž. Na startu uvidíme celkem 9 vozu Mini All4 Racing. Čtyři vozy pojedou v továrním týmu, zbytek je určen pro soukromníky.
V čele týmu bude stát posáka Joan "Nani" Roma/Michel Perin (loňští vítězové soutěže), jejich kolegové jsou Orlando Terranova/Bernardo "Ronnie" Graue, Krzysztof Holowczyc/Xavier Panseri a Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel (vítěz Dakaru 2011, letos s novým spolujezdcem). Tým Mini má na svém kontě v posledních třech letech tři vítězství.
Čtvrté vítězství v řadu pro Mini?
"Dakar má extrémně těžké tratě a soutěžit v těchto podmínkách je velká výzva jak pro jezdce, týmy i vozy. Pro všechny fanoušky vytrvalostních soutěží jde o vrchol roku. I přes sebelepší přípravu jde o neskutečné dobrodružství. S ohledem na tyto skutečnosti jsme si zvolili jako strategického partnera pro tuto soutěž tým X-Raid, který je velmi profesionální a má velké zkušenosti," říká Jochen Goller z Mini.
Mini spoléhá na Dakaru na tým X-Raid
"To samé platí o vozu Mini All4 Racing, které svými třemi vítězstvími dokázalo svoji extratřídu. Mini je ztělesněním výdrže, výkonnosti, spolehlivosti, agility a úspěchu. Mimo to nabízí Dakar díky své obrovské sledovanosti po celém světě skvělou příležitost rozšířit povědomí o značce Mini," pokračuje Goller. Soutěž startuje v Argentině, jede přes Chile a Bolivii zpět do Argentiny, na účastníky čeká přes 9 000 kilometrů.
Prohlášení jezdců
Joan "Nani" Roma by chtěl v letošním roce obhájit vítězství z loňského roku, jeho vůz bude v zeleno černých barvách: "Pro mě bylo velmi speciální vyhrát Dakar 2014. Moje první vítězství na Dakaru přišlo přesně před 10 lety [na motorce]. Mini All4 Racing bylo od startu velmi silné - přesně tak jak ho známe, spolehlivé, dobře ovladatelné a rychlé. Mini sehrálo rozhodující roli při mém vítězství. Teď už se nemohu dočkat, až vyrazíme se stejným vozem za obhajobou titulu v roce 2015."
Orlando Terranova byl v roce 2014 pátý, letos pojede v černo červené kombinaci: "Mým cílem je samozřejmě Dakar vyhrát, ale také bych chtěl být první vítězem Dakaru, který bude mít méně než 40 let. Dakar je velká výzva, ale Mini je dost silné. Proto věřím, že mohu svého cíle dosáhnout."
Krzysztof Holowczyc pojede s čeno-modrým autem: "Dám do toho vše, abych dojel na podium. Trať je těžší než v roce 2014. Proto půjde o novou výzvu, na kterou se již těším."
Holowczyc na trati Dakaru 2012 s Mini
Nasser Al-Attiyah bude startovat s podporou Red Bullu, Katařan oproti loňsku navíc letos stihne s vozem i nějaké testy, což vnímá jako velké plus: "Velmi mě těší, že budu opět na startu s Mini. Dakar je pro všechny účasníky velkou výzvou. Je skvělé jet s takto konkurenceschopným vozem i týmem. Mini All4 Racing je opravdu vítězný vůz.
Jezdci jedoucí s Mini Rally Dakar 2015:
Monster-Energy-Rally-Raid-Team#300 Joan "Nani" Roma/Michel Perin#301 Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel#305 Orlando Terranova/Bernardo "Ronnie" Graue#306 Krzysztof Holowczyc/Xavier Panseri
Zákazníci X-raid-Mini-All4-Racing#310 Vladimir Vasiljev/Konstantin Zhiltsov#314 Erik van Loon/Wouter Rosegaar#319 Boris Garafulic/Filipe Palmeiro#329 Aidin Rakhimbajev/Anton Nikolajev#334 Stephan Schott/Holm Schmidt
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.